Permalänk

100c 13700F (Full Scan)

Tjenare!

Har införskaffat mig en 13700F.
När jag spelar i 1440p upplösning och lirar väldigt krävande spel så ligger tempsen på 70-85c ~ vilket är normalt, men vad jag insåg när jag gjorde en full scan med Windows Defender så ligger CPUn på 100 grader celsius konstant.
Jag förstår att den verkligen behöver all kräm den kan få för att köra en full scan men tycker det är lite konstigt ändå.

Idle Temps: 38-45~C*

Fråga 1: Är det något att oroa sig över eller bara gå vidare i livet?
Fråga 2: Är det något som kan orsaka skada på CPUn framöver alternativt leda till kortare livslängd?

Mvh

Visa signatur

MSI 4070 Ti Ventus 3 OC | i7 13700F | 64GB DDR5 5600Mhz XMP profile 1 | 1440p Samsung G5 Odyssey |
OBS! -Stavar ofta fel men med glimten i ögat-

Permalänk
Medlem

När jag gör en full scan så kör min cpu på 100% användning, så om din gör samma så är det inte konstigt att en 13 gen blir varm.

Har du inte en rätt biffig kylare så är det svårt att hålla 13700 från att gå upp i 100c när den kör på 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenSomKnackarPå:

Tjenare!

Har införskaffat mig en 13700F.
När jag spelar i 1440p upplösning och lirar väldigt krävande spel så ligger tempsen på 70-85c ~ vilket är normalt, men vad jag insåg när jag gjorde en full scan med Windows Defender så ligger CPUn på 100 grader celsius konstant.
Jag förstår att den verkligen behöver all kräm den kan få för att köra en full scan men tycker det är lite konstigt ändå.

Är det något att oroa sig över eller bara gå vidare i livet?

Mvh

är en Intel cpu i det högre segmentet så är nog stor chans att du behöver en bättre kylare, speciellt om ditt moderkort har funktion aktiverat som låster upp strömbudgeten.

Är ändå 250 watt vid full last vilket är en hel de.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Toarulle:

När jag gör en full scan så kör min cpu på 100% användning, så om din gör samma så är det inte konstigt att en 13 gen blir varm.

Har du inte en rätt biffig kylare så är det svårt att hålla 13700 från att gå upp i 100c när den kör på 100%.

Tack för ditt svar kanske blir att kika på en bättre kylare då framöver.

Skrivet av norrby89:

är en Intel cpu i det högre segmentet så är nog stor chans att du behöver en bättre kylare, speciellt om ditt moderkort har funktion aktiverat som låster upp strömbudgeten.

Är ändå 250 watt vid full last vilket är en hel de.

Fattar, dock är det enbart om jag kör en full scan och det gör man inte så ofta så man kanske klarar sig med den kylaren man har idag?

Vad är långsiktiga problem som skulle kunna uppstå? Kortare livslängd på CPUn? Risk för att den går sönder?

Visa signatur

MSI 4070 Ti Ventus 3 OC | i7 13700F | 64GB DDR5 5600Mhz XMP profile 1 | 1440p Samsung G5 Odyssey |
OBS! -Stavar ofta fel men med glimten i ögat-

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenSomKnackarPå:

Tack för ditt svar kanske blir att kika på en bättre kylare då framöver.

Fattar, dock är det enbart om jag kör en full scan och det gör man inte så ofta så man kanske klarar sig med den kylaren man har idag?

Vad är långsiktiga problem som skulle kunna uppstå? Kortare livslängd på CPUn? Risk för att den går sönder?

Förmodligen inget alls, själv kör jag aldrig någonsin fullständig scan då jag inte laddar ner saker från skumma sidor eller besöker skumma sidor, samt skulle oturen va framme så är allt sparat på server eller molnet så blåser bara om datorn.

MEN förstår behovet för vissa, och angående CPUn så borde det inte vara någon fara, cpun kommer att throttla ner för att undvika att ta skada.

Undrar dock vad du har för kylare/chassi? kan vara så enkelt som att peta in eller flytta en fläkt eller två så kan man få ner tempraturerna tillräckligt för att CPUn inte ska gå upp till 100c.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

dom blir riktigt varma men jag kör minrtx 3080 FE + Ryzen 5800x på b450 bräda med en allcore oc på 4.6ghz och kyler den med en Thermalright Peerless Assassin 120mm

idle temp på ca 35c och under 100% load i cpu-z stresstest så maxar den ut runt 80-85c

den kylaren går för 600kr på inet men jag har köppt 2 st på tradera och budat hem dom för ca 300kr/st

massor av kylning för väldigt lite pengar

Visa signatur

Gaming on a budget!

Permalänk

Jag håller på och kikar på 13600k som jag tycker verkar vara trevlig. När jag läst på om processorn så pekar många på att dom är gjorda för att gå varmt, det är typ hela tanken. Maxad kraft genom maxad försörjning - typ. Jag likt dig gillar inte när komponenterna är uppe och härjar kring 100c, är mer bekväm kring typ 85c i den bästa av världar.

Jag kollade på detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=KV6h53y3AV0&ab_channel=JayzTw...
Finns även möjligheter att göra ändringar i BIOS om man är bekväm med det. Uppfattar det som lite likt en undervolt på GPU, ofta får man några grader i sänkt temperatur vilket i sin tur gör att kortet många gånger kan få mer prestanda än i standardutförandet.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte vara orolig, men ha en känsla av obehag. Visst att processorn klockar ned sig för att undvika skada, men att den ens behöver göra det är inte något att rekommendera. Det är lite som att köra förbi en bensinstation när man är på reservtanken för man "vet" att man klarar sig till nästa station.

Permalänk
Medlem

@DenSomKnackarPå vilken kylare har du idag?

Jag vet inte exakt hur det är för 13700F men i de flesta kylartester jag sett så brukar nästan alltid 13700 och 13900 gå upp till 100c när det körs full last på cpun även med stora AIO kylare. Så tror inte du behöver direkt oroa dig för att det går varmt på full last, det är nog ytterst sällan man faktiskt har det.

Permalänk

Tack så mycket för alla era betryggande svar.

Har följande kylare "https://www.coolermaster.com/catalog/coolers/cpu-liquid-coole..." inget imponerande att hänga i julgranen precis men den kyler bra så länge inte Windows Defender kör en full scan. Under längre perioder av tungt spelande så ligger alltid tempsen på 70-85~C så den får funka för nu.

Har också läst på lite om att just 13700 har en tendens att gå varma vid full last.

Visa signatur

MSI 4070 Ti Ventus 3 OC | i7 13700F | 64GB DDR5 5600Mhz XMP profile 1 | 1440p Samsung G5 Odyssey |
OBS! -Stavar ofta fel men med glimten i ögat-

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenSomKnackarPå:

Tack så mycket för alla era betryggande svar.

Har följande kylare "https://www.coolermaster.com/catalog/coolers/cpu-liquid-coole..." inget imponerande att hänga i julgranen precis men den kyler bra så länge inte Windows Defender kör en full scan. Under längre perioder av tungt spelande så ligger alltid tempsen på 70-85~C så den får funka för nu.

Har också läst på lite om att just 13700 har en tendens att gå varma vid full last.

Vad för chassi? Dvs får en 420 plats? Om inte, en 360?

Rekommenderar starkt Arctis AIO största möjliga för Intel 13th gen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenSomKnackarPå:

Tack för ditt svar kanske blir att kika på en bättre kylare då framöver.

Fattar, dock är det enbart om jag kör en full scan och det gör man inte så ofta så man kanske klarar sig med den kylaren man har idag?

Vad är långsiktiga problem som skulle kunna uppstå? Kortare livslängd på CPUn? Risk för att den går sönder?

Skrivet av o0ps:

dom blir riktigt varma men jag kör minrtx 3080 FE + Ryzen 5800x på b450 bräda med en allcore oc på 4.6ghz och kyler den med en Thermalright Peerless Assassin 120mm

idle temp på ca 35c och under 100% load i cpu-z stresstest så maxar den ut runt 80-85c

den kylaren går för 600kr på inet men jag har köppt 2 st på tradera och budat hem dom för ca 300kr/st

massor av kylning för väldigt lite pengar

Går inte att jämföra en 13xxx med en 5800x vad gäller värme. Jag kör Arctic freezer 360 på en 13700kf och utan undervolt är jag uppe och nosar på 100C. 275W tror jag den drog stock.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Skrivet av Mikaelmannen:

Går inte att jämföra en 13xxx med en 5800x vad gäller värme. Jag kör Arctic freezer 360 på en 13700kf och utan undervolt är jag uppe och nosar på 100C. 275W tror jag den drog stock.

Jag läste någonstans om att moderkortstillverkarna tagit bort möjligheten att undervolta, har dom ändrat tillbaka eller stämmer det helt enkelt inte? Jag håller just på att kika på en z790 bräda tillsammans med en 13600k och har för avsikt att försöka sänka watt via XTU eller BIOS. Hade varit kanon om du kunde bekräfta att det funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_and:

Jag läste någonstans om att moderkortstillverkarna tagit bort möjligheten att undervolta, har dom ändrat tillbaka eller stämmer det helt enkelt inte? Jag håller just på att kika på en z790 bräda tillsammans med en 13600k och har för avsikt att försöka sänka watt via XTU eller BIOS. Hade varit kanon om du kunde bekräfta att det funkar

Att de skulle ha tagit bort möjligheten att undervolta låter väldigt konstigt. Kommer själv från en gammal Asus bräda med z370 chipset till en Asrock z790 och där finnas alla möjligheter för att dra ned på spänningarna. Det ska vara om de bantade chipset'n har färre möjligheter. De vågar jag inte svara på dock.

Permalänk
Medlem

Jo låter konstigt att det inte skulle gå. Jag har z690 dock men sök på de moderkort du funderar på och välj ett som fungerar.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk

Jag tror jag missuppfattade det jag läste. Lyckas inte hitta artikeln igen men jag tror det kan ha varit kopplat till XTU. Det vill säga att XTU inte fungerade för alla då vissa tagit bort den funktionen. Med det sagt så kan BIOS ha fungerat vidare precis som tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Går inte att jämföra en 13xxx med en 5800x vad gäller värme. Jag kör Arctic freezer 360 på en 13700kf och utan undervolt är jag uppe och nosar på 100C. 275W tror jag den drog stock.

ja har själv både 12900k och 13700k å jag vet vad som krävs för å få ner tempen men det va inte vad jag ville få fram med mitt inlägg , jag menar att det är en väldigt bra dubbel torn kylare för 1/3 av vad noctua tar för sin motsvarighet och jag letade men hittar inte vad det är för kylning han har just nu så jag utgick från att det är en 13700 icke k med stock kylning vilket vilken kylare som helst kyler bättre än.

https://www.youtube.com/watch?v=-twB1_Ft-dQ&ab_channel=TechYE...

https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/100pfpt/i713700k_h...

Visa signatur

Gaming on a budget!

Permalänk
Medlem

@DenSomKnackarPå

Hej.

Jag kanske kan hjälpa dig att få ner tempen samt få mer prestanda.

Jag har en 13700K samt ett MSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI och kylaren till cpu är en Noctua D15 med en fläkt bara " ska montera den andra fläkten"

Kör jag all default "upplåst strömbudget" så cpun har fria tyglar så får jag 3dmark firestrike score 39332 och cpu temp 72 grader.
Men testar jag sedan i Aida64 StressFPU så går cpun upp i 100 grader på under 10 sekunder och throttlar.

Men nu kommer vi till det trevliga.
Jag har i mitt MSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI bios något som heter Lite Load och den är satt på Auto och det är ett värde på 12.
Jag har provat att gå ner ett steg i taget tills jag ligger på ca 85 grader på kärnorna i Aida64 StressFPU.

Och sedan på samma sida i bios så har du något som heter "IA CEP" den ska ändras till Disable för annars sjunker prestandan när du sänker Lite Load värdet.

Efter mina tester så kom jag ner till Lite Load värde 5 och kör nu samma 3dmark firestrike test och får mycket lägre temps 64 grader och till min förvåning mer prestanda.

Jag kan nog gå ner mer på Lite Load men är nöjd om jag ligger runt 85 grader på P kärnorna under Aida StressFPU "235W" med en D15 och en fläkt.

Edit: Grafikkortet jag använder är ett Rtx 3080

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Hur mycket skiljer det sig mellan 13700K och i5-13600K när det gäller temps?
När jag kör en full scan med Defender ligger min 13600K runt 50c. Kylaren är en H115i Elite Capellix från Corsair. Den låg typ i viloläge under sökningen, fläktarna på silent mode. Jag kör även en Contact Frame från Thermal Right.
I BIOS har jag ändrat SVID Behaviour till Best Case Scenario.
Max temp i Cinebench R23 på 73c och drog strax över 140W.
Kanske något för TS att kika på? Tror verkligen Contact frame och bättre pasta gör en del.

BIOS inställning angiven och effekt ändrad.
Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Hur mycket skiljer det sig mellan 13700K och i5-13600K när det gäller temps?
När jag kör en full scan med Defender ligger min 13600K runt 50c. Kylaren är en H100i Elite Capellix från Corsair. Den låg typ i viloläge under sökningen, fläktarna på silent mode. Jag kör även en Contact Frame från Thermal Right. Jag vet att jag gjort en inställning i BIOS för att få ner watten till typ 80W mindre eller så.

Kanske något för TS att kika på? Tror verkligen Contact frame och bättre pasta gör en del.

Men om du sätter 80 watt på en 200 watts cpu såklart får du ner temps men varför i hela fridens namn skulle man göra så? Köp en i3 istället då?

Visa signatur

Main: Asus Zpehyrus G14; 6800HS, RX6800s, 48gb ram
Server: B460m, 10600K, 64gb ram, P2000, 2x14TB, 2x1TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av KLET:

Men om du sätter 80 watt på en 200 watts cpu såklart får du ner temps men varför i hela fridens namn skulle man göra så? Köp en i3 istället då?

Läs ovan. Har redigerat. Sen skrev jag aldrig att jag ställde ner den till 80W, utan att jag fick ner den med 80W mindre, så det är en miss från ditt håll, även fast jag hade fel

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Läs ovan. Har redigerat. Sen skrev jag aldrig att jag ställde ner den till 80W, utan att jag fick ner den med 80W mindre, så det är en miss från ditt håll, även fast jag hade fel

@mrnez

Du skrev att du ställt ner din processor och körde den i 80W.
Vi har ju ditt inlägg sparat.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@mrnez

Du skrev att du ställt ner din processor och körde den i 80W.
Vi har ju ditt inlägg sparat.

Citerar från mitt eget inlägg som KLET citerat:
”Jag vet att jag gjort en inställning i BIOS för att få ner watten till typ 80W mindre eller så.”

Nyckelordet är ”mindre”. Skrev inte att den endast drar 80W.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Citerar från mitt eget inlägg:
”Jag vet att jag gjort en inställning i BIOS för att få ner watten till typ 80W mindre eller så.”

Nyckelordet är ”mindre”. Skrev inte att den endast drar 80W.

@mrnez

"Jag vet att jag gjort en inställning i BIOS för att få ner watten till typ 80W eller mindre"

Det är så man ser det hehe

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@mrnez

"Jag vet att jag gjort en inställning i BIOS för att få ner watten till typ 80W eller mindre"

Det är så man ser det hehe

Spännande. Så står det inte för mig när jag läser hans inlägg. Eftersom jag redigerade mitt första kan jag ju inte saxa därifrån så det är vad det är. Whatever, jag har oavsett korrigerat mitt första påstående.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Ajja, kanske mitt fel att jag läste för snabbt men jag trodde det var att "kapa" processorn med 80 watt som jag läste det.

Jag är inte bättre själv om jag ska vara ärlig. senast jag satte ihop en burk till frugan så satte jag 13600K till "max 90 grader i temp" som limit för att bespara mig huvudvärk, då hon kör en D15 luftkylare också.

Kanske är samma setting som ovan gjorde?

Visa signatur

Main: Asus Zpehyrus G14; 6800HS, RX6800s, 48gb ram
Server: B460m, 10600K, 64gb ram, P2000, 2x14TB, 2x1TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Spännande. Så står det inte för mig när jag läser hans inlägg. Eftersom jag redigerade mitt första kan jag ju inte saxa därifrån så det är vad det är. Whatever, jag har oavsett korrigerat mitt första påstående.

@mrnez

Det är från första inlägget, du kan inte se det då du har redigerat det redan, som du skrev

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Men som sagt.
@DenSomKnackarPå

Hej.

Jag kanske kan hjälpa dig att få ner tempen samt få mer prestanda.

Jag har en 13700K samt ett MSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI och kylaren till cpu är en Noctua D15 med en fläkt bara " ska montera den andra fläkten"

Kör jag all default "upplåst strömbudget" så cpun har fria tyglar så får jag 3dmark firestrike score 39332 och cpu temp 72 grader.
Men testar jag sedan i Aida64 StressFPU så går cpun upp i 100 grader på under 10 sekunder och throttlar.

Men nu kommer vi till det trevliga.
Jag har i mitt MSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI bios något som heter Lite Load och den är satt på Auto och det är ett värde på 12.
Jag har provat att gå ner ett steg i taget tills jag ligger på ca 85 grader på kärnorna i Aida64 StressFPU.

Och sedan på samma sida i bios så har du något som heter "IA CEP" den ska ändras till Disable för annars sjunker prestandan när du sänker Lite Load värdet.

Efter mina tester så kom jag ner till Lite Load värde 5 och kör nu samma 3dmark firestrike test och får mycket lägre temps 64 grader och till min förvåning mer prestanda.

Jag kan nog gå ner mer på Lite Load men är nöjd om jag ligger runt 85 grader på P kärnorna under Aida StressFPU "235W" med en D15 och en fläkt.

Edit: Grafikkortet jag använder är ett Rtx 3080

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk

Jag är nyfiken på vad man kan få för typ av resultat om man kör allt stock i bios men går ner i Lite Load nivå så långt det går.
Har läst att en del är stabila på 1 men någon form av snitt är runt 3-6.

Såg något youtube klipp där man körde stock och lite load 3 och då maxade cpun på ca 80c vilket är acceptabelt i min värd med en luftkylare. Typ assasin bör ju klara detta om man inte vill betala det trippla för noctuas variant