Specsavers - Billigt, men dålig kvalitet?

Permalänk
Medlem

Specsavers - Billigt, men dålig kvalitet?

2017 köpte jag mina första glasögon från Specsavers. Jag var inte särskilt snäll mot dessa glasögon och använde för det mesta toapapper för att rengöra dem, vilket resulterade i jättemånga repor över hela glasen.

När jag under sommaren 2022 köpte nya glasögon så valde jag återigen Specsavers, mycket tack vare deras erbjudande om 2 glasögon till priset av 1 samt att totalkostnaden blev nästan halva priset jämfört med de andra lokala optikerna jag kollade.

Den här gången har jag varit väldigt försiktig och endast använt mikrofiberdukar för rengöring, men trots detta så har båda paren fått repor på glasen. Långt ifrån lika mycket repor som på mitt gamla par, men fortfarande överraskad att det bara dröjde drygt ett halvår innan den första repan på de nya glasögonen uppstod. Dessutom känns glasögonen alltid lite smutsiga ut mot kanterna, även om man rengjort dem noggrant. Som en avlång fettfläck som inte går att få bort.

Är det Specsavers som erbjuder glasögon av dålig kvalitet som är mer mottagliga för att bli repiga eller kan mikrofiberdukarna vara av så dålig kvalitet att de orsakar repor?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Skölj alltid av glasögonen innan du gnider med duken.

Permalänk
Medlem

Har du valt till deras extra alternativ där kvalitén på glas/behandling blir bättre eller körde du på billigaste alternativet? Sen är papper rätt "grovt" för plast så det blir repor till slut oavsett.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det finns några glas som tål att torrtorkas på det viset.

Jag tvättar mina glasögon genom att skölja dem under ljummet rinnande vatten, sen droppa lite diskmedel på varje glas och försiktigt gnugga dem rena med fingrarna. Sköljer rent igen med ljummet vatten. Sen dabbar jag bort dropparna med hushållspapper, utan att dra mot glaset. Helt repfritt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Skölj alltid av glasögonen innan du gnider med duken.

Alltid? Det hade jag ingen aning om. 99 av 100 gånger använder jag mikrofiberduk på torra glasögon.

Skrivet av tonii:

Har du valt till deras extra alternativ där kvalitén på glas/behandling blir bättre eller körde du på billigaste alternativet? Sen är papper rätt "grovt" för plast så det blir repor till slut oavsett.

Jag vet inte hur billigt eller dyrt det var, men jag tog alla tillval som erbjöds, anti-reflex och allt vad det var.

Skrivet av cyklonen:

Vet inte om det finns några glas som tål att torrtorkas på det viset.

Jag tvättar mina glasögon genom att skölja dem under ljummet rinnande vatten, sen droppa lite diskmedel på varje glas och försiktigt gnugga dem rena med fingrarna. Sköljer rent igen med ljummet vatten. Sen dabbar jag bort dropparna med hushållspapper, utan att dra mot glaset. Helt repfritt!

Hade ingen aning om att glas kan repas av att torkas torra. Brukar också använda diskmedel under rinnande ljummet vatten och gnugga med fingrarna, men 99 av 100 gånger torrtorkar jag med mikrofiberduk.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Vet inte om du bara har haft otur, eller om du rengjort glasögonen ovanligt hårdhänt.
Vad jag vet är att både mitt nuvarande par glasögon och mitt förra köpte jag hos Specsavers och jag har inte haft några problem med repor.

Permalänk
Medlem

Finns de som hävdar att diskmedel är dåligt för glasögons yta men jag vet inte. Jag sköljer först med varmt vatten, sedan diskmedel och gnuggar lätt, skölj igen och sedan tork med mikrofiber.

Men repor är oundvikligt, kommer förr eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Finns de som hävdar att diskmedel är dåligt för glasögons yta men jag vet inte. Jag sköljer först med varmt vatten, sedan diskmedel och gnuggar lätt, skölj igen och sedan tork med mikrofiber.

Men repor är oundvikligt, kommer förr eller senare.

Det är en myt nu för tiden då dom kemikalier som fanns förr var skadliga i långa loppet. den sammansättning som t.ex. Yes har idag är ofarligt.

Permalänk
Medlem

tvättar mina innan sängen med diskmedel och vatten och låter de lufttorka på nattduksbordet, gjort så i 10+ år och aldrig några repor innan jag skaffat nya efter 3-4 år.

kör förövrigt Grumme diskmedel som kanske är lite mildare än Yes?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Skumt, mena senaste specsavers är från -18 eller -19(ja jag vet dags åh byta), torrtorkar alltid men inga repor :S Kör iofs inte microfiberduk utan såndär liten duk som är till för brillor

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Skumt, mena senaste specsavers är från -18 eller -19(ja jag vet dags åh byta), torrtorkar alltid men inga repor :S Kör iofs inte microfiberduk utan såndär liten duk som är till för brillor

Det är mikrofiberduk

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Det är mikrofiberduk

Det kan dock fastna små rester som i sin tur kan orsaka repor etc, speciellt om man torkat dem med samma duk flera gånger, vilket inte bara gäller glasögon specifikt utan alla former av "skärmar/ytor med glas" etc. Och det finns även mikrodukar av väldigt "suspekt" kvalité.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det kan dock fastna små rester som i sin tur kan orsaka repor etc, speciellt om man torkat dem med samma duk flera gånger, vilket inte bara gäller glasögon specifikt utan alla former av "skärmar/ytor med glas" etc. Och det finns även mikrodukar av väldigt "suspekt" kvalité.

Man bör tvätta mikrofiber då och då också.

Permalänk
Medlem

Nånting har nog hänt i tillverkningsprocessen av moderna glasögon för dom blir fan skitiga oavsett om man rör glasen eller inte. Jag minns inte att detta var ett problem tidigare. Jag använder mig själv av specsavers då det är billigt och enkelt. Har inte haft mer problem med repor med dom än med vanliga, betydligt dyrare butiker. Och när jag säger dyrare så är det egentligen nästan otroligt vilken skillnad det är. Med specsavers kostar mina glasögon ca 2500:- och då får jag två par. Med andra optiker landar priset på runt 8-10.000:-. Och det är ju inte så att jag märker nån skillnad direkt. Så risken att jag går tillbaka till dessa är försvinnande liten.

Men vad jag förstår är en av anledningarna till att det är billigt just att man kan välja kvalitet på glasen. Väljer man den dyrare kvaliteten så blir priset nästan dubbelt så högt. Men då brukar glasen vara tunnare, lättare och mer reptåliga. Det är dock högkomprimerade vilket ibland kan vara lite jobbigt för ögonen om man som jag är känslig för det. Jag får alltid välja mellankvaliteten pga detta.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.