Permalänk

Använda ett usb minne som hdd.?

Köpte en beg dator som jag ska använda som felsökningsdator i garaget. Men det va alldeles förliten hdd 60gb.
Och förstår jag rätt så är den av fastmodell som sitter på moderkortet. Och går inte byta.

Om man köper en litet usb med många gb.
Kan man göra om den till en portion och köra Windows från den?
(alltså inte installera från den utan att använda usb som en hdd i datorn)?

Behöver inte gå snabbt. Ska inte spelas ifrån eller liknande. Bara felsökning.

Permalänk
Medlem

Kan kan du. Men det är ingen höjdare när det hjäller fart och i fall usb minnet ramlar ut eller glappar så blir det mer problem.

https://uk.pcmag.com/migrated-3765-windows-10/88253/how-to-ru...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator? De flesta brukar gå att byta på men kan vara lite bökigt.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Vad är det för dator? De flesta brukar gå att byta på men kan vara lite bökigt.

asus e403s
Tips råd e alltid välkommet.
Behöver ha runt 100gb iallafall.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Kan kan du. Men det är ingen höjdare när det hjäller fart och i fall usb minnet ramlar ut eller glappar så blir det mer problem.

https://uk.pcmag.com/migrated-3765-windows-10/88253/how-to-ru...

Det förstår jag. Därför jag syfta på ett mindre usb som inte sticker ut så mycket. Är det mycket sämre hastighet på ett 3.1 usb tex 128gb 300 MB/s läshastighet

Permalänk

Frågan är såklart varför ska du inte använda 60GB som finns i den som systemdisk och ha USB till övrigt?
När det gäller prestanda så beror det på din dator, har du inte usb 3.0 eller bättre så datorn genom att köra windows från usb inte värt vanliga personer tid att sitta vid.
Har man en snabbare usb så kan man köpa usb ssd, det som talar emot att du har detta är att när datorn endast har 60GB intern ssd så är den troligtvis väldigt gammal.

Permalänk

Datorn är från 2016 tror jag.
Den har usb 3 och usb 2.
Jag tolkar mina program till att de måste installeras på c:
Windows 10
Plus virtuell w7
Sen två av mina program blir tajt på 60gb.

Det är om jag kan installera något av de på usb minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Datorn är från 2016 tror jag.
Den har usb 3 och usb 2.
Jag tolkar mina program till att de måste installeras på c:
Windows 10
Plus virtuell w7
Sen två av mina program blir tajt på 60gb.

Det är om jag kan installera något av de på usb minnet.

Vad är det för program vi talar om?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Sätt in ett SD-kort och installera antingen Windows eller programmen på kortet. Inte optimalt, men mindre risk för skada då inget sticker ut från datorn till skillnad från usb-minnet.
Fast det finns väll smidiga USB-minnen som inte bygger något, i för sig 😉

Permalänk

Hur formaterar man ett usb så det blir en portion som jag kan installera på?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Köpte en beg dator som jag ska använda som felsökningsdator i garaget. Men det va alldeles förliten hdd 60gb.
Och förstår jag rätt så är den av fastmodell som sitter på moderkortet. Och går inte byta.

Om man köper en litet usb med många gb.
Kan man göra om den till en portion och köra Windows från den?
(alltså inte installera från den utan att använda usb som en hdd i datorn)?

Behöver inte gå snabbt. Ska inte spelas ifrån eller liknande. Bara felsökning.

Då hade jag hellre kört windows från interna disken som det är byggt för, sedan SD-kort för lagring av VMs och program.

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Då hade jag hellre kört windows från interna disken som det är byggt för, sedan SD-kort för lagring av VMs och program.

Skulle det gå om jag Installera om w10 på inbyggda hdd.
Installerar vms på externa hdd (usb)
installera w7 på virtuella hdd som då blir usb minnet ?
Och allt jag installerar i virtuella läget hamnar på då externa?

Det är ett alternativ om det funkar så.

Permalänk
Medlem

@Jonas_latt: En sak att tänka på är att USB-minnen (och SD-kort) i regel har sämre minneskretsar än SSDer och saknar viktiga tekniker för att minska slitage, så att köra OS på ett USB-minne kan slita ut det rätt snabbt. Ett bättre val är att använda en extern SSD istället.

Permalänk
Medlem

Använd eSSD liknande som Samsung T7 och motsvarande andra fabrikat om du skall köra OS från extern media - USB-stickor och SD-minne kommer du snabbt bli trött på i avseende hastighet - speciellt vid skrivning.

jag har provat med tex Sandisk extreme, extreme pro, extreme go där man betalat ganska mycket mer per GB än ordinarie lågpris USB3-stickor - och de håller inte över tiden och en 64 GB som jag har har inte ens 1 MB/s i skrivfart på vissa bestämda områden (de som är mycket använda) medans andra områden (förvisso ganska små ) kan ha nära den skrivna märkfarten.

Att göra zerofill för att efterlikna en TRIM[1] ger ingen förbättring heller och att det inte går att göra TRIM är ett problem då skrivhastigheten sjunker dramatiskt efter man skrivit en bit över USB-stickans fulla kapacitet i datamängd och det inte fins för-raderade flashblock längre utan måste radera fram flashblock 'on demand' och då först efter den vet vilka LBA-nummer som skall skrivas med ny data... med andra ord går det plötsligt betydligt långsammare än vid den första skrivingen när den är ny ur förpakningen...

Dessa Sandisk-stickor har jag haft som just bootbara OS-stickor och de åldras inte med värdighet när det gäller skrivhastigheten.

[1] Att skriva med bara '0' var metoden innan TRIM implementerades, sättet att tala om för kontrollern på SSD att dessa flashblock kan släppas från FTL-tabellen för radering och vid läsning igen på aktuella adresser emulera istället att dessa är fyllda med bara '0', och oftast fungerar metoden som backup istället för TRIM även efter att lagring börja stöda TRIM/unmap.

Många USB och SD-minnen har ingen stöd för TRIM (mycket för att USB:s inte har något sådant stöd om den inte stöder UAS-protokollet) och zero-skrivning i vald intervall den enda metoden att få flashkontrollen att radera flashblock i förväg - om det nu fungerar alls - vilket det inte verka göra på Sandisk extreme-stickorna...

SD-minnen har en flash-raderingskommando men kallas inte TRIM (men kan aktiveras under linux typ som RPI4 i formen som unmap/discard om lagringen uppfattas som en SCSI-disk) och detta går inte att köra över de flesta typerna av USB/SD-adaptrar såvida de inte stöder UAS och unmap/discard är implementerat i USB/SD-adaptern.

Permalänk

Tack för utförlig beskrivning.

Två frågor.
Hur kan man formatera /ändra så usb vissas som en hdd?

Och jag skulle prova att installera vmware på usb stickan utrymme. Men måste installera på C: så den iden funka tyvärr inte att ha Windows 10 på inbyggda hdd och köra programmet från usb sticket på 128gb.

Permalänk
Medlem

Launchern för vmware kanske måste vara på C: men diskimagen som den sedan kör på för din diskavbild behöver troligen inte vara på just C: - själv kör jag KVM/QME under Virtual Machine Manager i Linux som är en level 1 hypervisor och Virtualbox under windows (och är en level 2 hypervisor) när jag måste och i KVM-fallet ligger imagen på externa eSSD med komprimerande filsystem (BTRFS) med TRIM fungerande och att TRIM från klienten som körs slår igenom hela vägen till externa lagringens eSSD och dessutom på en krypterande partition, som förvisso kommer få nollställda 'hål' för alla sektorer som det har gjorts Trim/unmap/discard på - gjorde det mest för att prova detta.

VM-filen för KVM är av sparse-typ och med TRIM fungerande så behöver diskimagefilerna med windows i inte vara så stora och också krymper i storlek i upptagen diskyta när filer raderas inne i klientmaskinen om denna sänder TRIM/Unmap när filer raderas som i windowsklient eller man kör fstrim om det är en linuxklient.

De flesta andra VM-miljöer så har diskimage en tendens att bara växa och växa med tiden men inte krymper igen även när filer tas bort i klientmaskinen - och för att 'pressa luften' ur denna så får man först stänga ned maskinen och sedan köra manuellt kommando ofta under powershell för att gör VM-filen mindre igen och sedan startar VM-maskinen igen - det är rätt irriterande när klientimagen med tiden brer ut sig av olika skrivande fast det är långt ifrån fullskriven filsystem och käkar upp diskutrymme för värdmaskinen för saker som är igång 24/7. När man har en VM-miljö som stöder 'sparse' och kan skapa 'holes' på filerna och VM-diskimage krymper när filer raderas så vågar man formatera lite större partitioner än annars och har utrymme för framtida tillväxt utan att pilla med att förstora både VM-imagen och i denna partitionen och filsystemet - vilket ofta görs med CLI-commandon för VM-miljön i fråga.

Det är lite pill med de olika VM-miljöerna och en stående problem är windows och att få den att hantera skärmar större än 1024x768 som största skärmstorlek om man inte kör server-version och högre då att få större så vill den se en fysisk skärm inkopplad och för att lösa det så måste man installera 'drivrutiner' från en CD som emulerar en fysisk skärm med de högre storlekarna och det fungerar olika bra i olika VM-miljöer.

Jag tycker mig nog märka att en virtualbox-installation där man också fått in drivrutinerna för skärmupplösningarna korrekt och man sedan konverterar den till qcow2 för att köra i KVM fungerar bättre än att använda KVM/QME egna drivrutiner på 'CD' för windowsupplösningarna.

Idag finns det konverteringsverktyg av VM-images för i stort sett alla VM-maskin miljöer, så det går att prova runt med samma diskimage på en rad olika VM-miljöer och se hur man trivs med dem.

---

Slutligen - du vill inte ha en VM-diskimage på en långsam USB-sticka - du vill ha det på en snabbare eSSD av någon slag - men även eSSD är inte alls lika snabb som en inbyggd SSD eller NVMe-disk och flaskhalsen är inte om disken klara 250, 500 eller 1000 MB/s utan flaskhalsen ligger i USB3-protokollet och USB-stackens transaktionsmaskin där det är väldigt svårt att komma under 1 ms per påbörjad transaktion mot lagringen medans direktaccess via SATA och NVMe är på 10 och 100-delar av en sekund och ännu lägre, så är det mycket randomize 4K-sektorläsning och skrivning så kommer det att märkas mycket när man pratar över USB3 mot en eSSD gentemot en intern SSD/NVMe-lagring för sin diskimage, lite mindre om värd-OS har stora RAM-ytor som kan cacha mycket av den heta data mot lagringen.

Permalänk
Medlem

Alltså kan du inte hitta en vettigare dator för under 1000-lappen och bara strunta i detta projekt? Istället för att köpa usb minne som knappt orkar som systemdisk eller för vm? Eller har den något sentimentalt värde?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Då SSDn i den datorn är en eMMC, så är det i grund och botten inte bättre än ett minneskort/USB minne, egentligen samma sak med enda skillnaden är att den sitter fast monterad.

För en felsökningsdator så räcker 64GB SSD hur bra som helst för OS och behövliga program, satt till alldeles nyligen med en 80 GB SSD (Intel X25-M G2 ) som OS disk, och hade man rensat bort en massa "onödigt" (ur felsökningssynpunkt) så hade det utan problem fått gott om plats på en mindre disk.

Permalänk
Medlem

USB minne är väldigt begränsad i prestanda och livslängd. Skulle hellre rekommendera en USB hårddisk/SSD om det måste vara över USB.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Kör Windows 10 internt, skaffa en extern SSD för typ 500kr, formatera den till NTFS, lägg in VM på den efter behag och behov. VMWare Workstation borde funka och är gratis, annars Virtualbox kanske.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave