Val av robotdammsugare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr K:

Om man ändå lägger pengarna skulle jag varmt rekommendera en lite dyrare där man får självtömning samt självrengöring av mopparna. Det är först när man automatiserat bort så stor del av jobbet som möjligt som man verkligen vunnit 🙂

Tack för omtanken, men det är nog 2 saker jag inte prioriterar med en sådan dammsugare utan det jag vill ha är den som "städar" bäst av dom och har bäst app för styrningen.
Ser även att den i sista länken har självtömning men troligen inte självrengörande mopp, men som sagt, städresultatet går först.

Sen vet jag att det säkert blir ett bättre resultat med dyrare maskin, men om jag skall skaffa blir det inte högre pris än dessa, den manuella lär få åka fram mellan varven ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tack för omtanken, men det är nog 2 saker jag inte prioriterar med en sådan dammsugare utan det jag vill ha är den som "städar" bäst av dom och har bäst app för styrningen.
Ser även att den i sista länken har självtömning men troligen inte självrengörande mopp, men som sagt, städresultatet går först.

Sen vet jag att det säkert blir ett bättre resultat med dyrare maskin, men om jag skall skaffa blir det inte högre pris än dessa, den manuella lär få åka fram mellan varven ändå

Ok, då kan jag inte ge specifika tips om modell. Men alla du kollar på har ju gott rykte så du blir säkert nöjd vilken du än väljer 🙂

Möjligtvis bara ett varningens finger för en med mopp-funktion som inte rengör/torkar mopparna då jag förstått att dessa snabbt kan börja lukta illa och därmed sabba sitt syfte. Isf kan det nog vara bättre att satsa på bara dammsugare (men tro mig - moppning är där magin sitter 😜).

Permalänk
Medlem

Så har det till Black Friday blivit dags att pensionera vår trotjänare Roomba 980. Antar att även de halvbilliga robotarna från senaste åren gör ett bättre jobb än vår gamla, men vill gärna ha något som ger så bra städning som möjligt för pengarna. Har tvåplansvilla på 170 kvm.

Saker som jag har stört mig på Roomban är:
-Jobbig att rengöra rullar pga att hår lätt fastnar
-Otroligt högljudd
-Rätt dålig batteritid
-Ingen möjlighet att köra no-go osv pga avsaknad av karta i appen

Vidare skulle vi gärna ha både mopp och tömningsstation.

Budget ligger väl på 5k, med lite marginal om det kommer upp en riktigt bra deal.

Produkter som jag håller koll på är:

Dreame L10s Ultra
Dreame L20 Ultra
Dreame D10 Plus gen 2
Roborock Q8 Max+
Roborock Q Revo S

Tankar kring dessa, och är det någon modell jag har missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Så har det till Black Friday blivit dags att pensionera vår trotjänare Roomba 980. Antar att även de halvbilliga robotarna från senaste åren gör ett bättre jobb än vår gamla, men vill gärna ha något som ger så bra städning som möjligt för pengarna. Har tvåplansvilla på 170 kvm.

-Otroligt högljudd
-Rätt dålig batteritid

Budget ligger väl på 5k, med lite marginal om det kommer upp en riktigt bra deal.

Dreame L10s Ultra
Dreame L20 Ultra
Dreame D10 Plus gen 2
Roborock Q8 Max+
Roborock Q Revo S

Jag är själv inne på liknande spår som dig för att uppgradera nuvarande robotdammsugare. Dock har vi en Roborock S6 som snart har nästan 5 år på nacken. Den gör ett helt okej jobb men den börjar kännas rätt så utdaterad och vi saknar framförallt en tömningsstation då dammsugaren blir full väldigt snabbt och det hade självklart varit nice att kombinera det med möjlighet att kunna moppa också.

Dreame Mova E30 Ultra kan nog läggas till på din lista? Rätt så nylanserad robot med ett pris på drygt 5700kr, men som verkar sakna tester och recensioner än så länge då den bara funnits till försäljning ett kort tag. Så det är svårt att säga hur den står sig mot de andra robotarna.

En allmän fundering jag har är kring rengöringsmedel som tillsätts automatiskt i vissa robotar. Hur viktigt anser ni att det är? För mig känns det som en feature som är rätt så nice att ha men verkar inte finnas på alla robotar. Samt vad jag läst mig till rekommenderar inte tillverkarna att man häller i en skvätt rengöringsmedel i tanken med rent vatten, vad det nu skulle spela för roll egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

-Otroligt högljudd
-Rätt dålig batteritid

Dreame L10s Ultra
Dreame L20 Ultra
Dreame D10 Plus gen 2
Roborock Q8 Max+
Roborock Q Revo S

Får jag föreslå att ta en kik på Eufy X10...köpte den för ca 6k dock på rea.
Jag är imponerad av vad man får av priset och den har en halvkass funktion som tar bort hår från rullen...bättre än ingenting.
Lever med 4 damer, 1 hund och 1 katt så den fungerar väldigt bra i vårat hushåll när jag tänker efter.
Inte allt för högljudd om du inte kör den på max vilket jag inte behöver göra.

Negativa är att vattentankarna kunde varit större

Har haft en 980 roomba och den är...utdaterad jämfört vad som erbjuds idag

Permalänk

Kollade lite recensioner på youtube och tolkade det som att Roborock S8 är den bästa. Sen gick jag in på deras hemsida och dom länkar än till Elgiganten om man vill köpa.

https://se.roborock.com/pages/roborock-s8

Men Elgiganten har slutat sälja modellen och det har nästan alla andra återförsäljare med. Vad beror det på? Vad ska man köpa istället?

Edit: Ser att massa andra modeller föredras ovan. Jag trodde Roborocks Q modeller var sämre än S, är det inte så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

-Otroligt högljudd
-Rätt dålig batteritid

Dreame L10s Ultra
Dreame L20 Ultra
Dreame D10 Plus gen 2
Roborock Q8 Max+
Roborock Q Revo S

Blev en Q Revo S från Webhallen för 5990. Känns som ett vettigt köp.

Permalänk
Medlem

Behöver akut hjälp med rn robotdammsugare. Vilken har bäst mopp funktion? Moppa är bland det värsta jag vet. Den här robotdammsugar djungeln ger mig brainfreeze. Budget runt 10k men som jag förstått så är dyrast inte alltid bäst.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Testar i den här tråden också. Bor snart i villa och planet där roboten ska vara är 100 kvadrat. Har två tjejer med väldigt långt hår. Är de nya lite mer underhållsfria när det kommer till hår? Tittat framförallt på Q Revo S eller L20 Ultra. Vilken skulle ni rekommendera? Ser även att Q5 Pro är väldigt billig, men tycker de flesta som har bra moppning på dammsugarna säger att det är värt det. Sambon säger att hon inte har något emot att moppa, men jag är ganska övertygad om att hon hade tyckt det vore skönt att slippa!

Såvad säger ni som har dessa modeller, Q Revo S och L20 Ultra, är ni nöjda? Några nackdelar?

Permalänk
Medlem

Vilken robotdamsugare hade ni tagit på Elgiganten?

Q5 Pro/Q5 Pro+/Q8 Max+

Bor ensam i en 2a på 54 kvm. Inga husdjur, det är min första robot.

https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/dammsu...

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Vilken robotdamsugare hade ni tagit på Elgiganten?

Q5 Pro/Q5 Pro+/Q8 Max+

Bor ensam i en 2a på 54 kvm. Inga husdjur, det är min första robot.

Du får jävligt mycket dammsugare för pengen oavsett vilken du köper. Men med det sagt så är Q8 Max+ den med störst rabatt.
Q5 Pro har legat runt 2990 i somras och Q5 Pro+ 3990. Dvs runt 700kr rabatt på vardera.

Dammsugarna är ganska lika när det kommer till själva dammsugningen. Men Q8 har hinderdetektering vilket gör att risken att den kör över strumpor, sladdar eller annat skräp är mindre. Väldigt tacksamt om du skaffar husdjur så du slipper tvätta bort kattspyor som jag har fått göra. (Ska funka enligt marknadsföringen iallafall)

Ingen av dom gör rent moppen själv till skillnad från en Q Revo

Oavsett skulle jag säga att det är värt att köpa en som har en station så du slipper tömma robotens lilla behållare själv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600X / 7900 XT 20GB / 32GB DDR5 @6000MHz
G PRO X Superlight / Ducky One 3 [Gateron Milky Yellow Pro] / Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jsson:

Du får jävligt mycket dammsugare för pengen oavsett vilken du köper. Men med det sagt så är Q8 Max+ den med störst rabatt.
Q5 Pro har legat runt 2990 i somras och Q5 Pro+ 3990. Dvs runt 700kr rabatt på vardera.

Dammsugarna är ganska lika när det kommer till själva dammsugningen. Men Q8 har hinderdetektering vilket gör att risken att den kör över strumpor, sladdar eller annat skräp är mindre.

Ingen av dom gör rent moppen själv till skillnad från en Q Revo

Oavsett skulle jag säga att det är värt att köpa en som har en station så du slipper tömma robotens lilla behållare själv.

Tack för svaret. Hur står de sig mot exempelvis en Revo som du länkade?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Tack för svaret. Hur står de sig mot exempelvis en Revo som du länkade?

Om du tänker köra moppfunktionen mycket är Revo en bättre dammsugare eftersom den gör rent och torkar moppenheten i dockan. Ska du inte moppa mycket är det mest pengar i sjön.

Visa signatur

G PRO X Superlight / Ducky One 3 [Gateron Milky Yellow Pro] / Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jsson:

Om du tänker köra moppfunktionen mycket är Revo en bättre dammsugare eftersom den gör rent och torkar moppenheten i dockan. Ska du inte moppa mycket är det mest pengar i sjön.

Aight, stort tack!

Visa signatur

Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jsson:

Tack för svar!

En sista sak.

Är det stor skillnat på q revo gentemot dreame x40 lr robrock v8 max s eller vad den heter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

Tack för svar!

En sista sak.

Är det stor skillnat på q revo gentemot dreame x40 lr robrock v8 max s eller vad den heter

Jag har generellt rätt dålig koll på dyrare dammsugare så vågar inte riktigt svara på vad skillnaden skulle vara. Har själv legat i valet och kvalet om jag ska köpa en ny, därav har jag själv jämfört några roborock mot varandra.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av zleikir:

Testar i den här tråden också. Bor snart i villa och planet där roboten ska vara är 100 kvadrat. Har två tjejer med väldigt långt hår. Är de nya lite mer underhållsfria när det kommer till hår? Tittat framförallt på Q Revo S eller L20 Ultra. Vilken skulle ni rekommendera? Ser även att Q5 Pro är väldigt billig, men tycker de flesta som har bra moppning på dammsugarna säger att det är värt det. Sambon säger att hon inte har något emot att moppa, men jag är ganska övertygad om att hon hade tyckt det vore skönt att slippa!

Såvad säger ni som har dessa modeller, Q Revo S och L20 Ultra, är ni nöjda? Några nackdelar?

Även jag har nu landat i att det står mellan dessa. Kommer du fram i ditt beslut?

Båda säljs till OK priser hos webbhallen
Roborock Q revo S - 5990
Dreame L20 Ultra - 6890

Litar mer på Roborock som tillverkare av någon anledning, känns som man hör mycket gott om dem. Men Dream L20 Ultra är ju mer av en premium produkt & vann Vacuum Wars best robot vacum 2023 LÄNK. Möjligen är det värt en tusenlapp extra för den?

Sidofråga:
Båda verkar va ca 10 CM höga. I mitt kök finns en kant längs vid nedre luckorna som är mellan 8-10CM från golvet. Golvet fortsätter lixom 10CM in här och där hade det varit bra att dammsuga. När dammsugarna inte kommer in under, kör den så långt den kan till topp-biten tar emot? Eller försöker den inte alls? Finns det risk att den fastnar där luckorna lutar lite och det plötsligt är 8cm höjd? Tänk er något sånt här, fast kanske lite djupare hos oss. BILD

Permalänk

Mest robotdammsugare för pengarna? Ett krav och det är bra ”Obstacle Avoidance”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Blev en Q Revo S från Webhallen för 5990. Känns som ett vettigt köp.

Nu har jag premiärkört min Q Revo och ja, vilken skillnad mot 7 år gamla Roomba 980! Får finjustera sugkraft och mopprengöringsintervall, men den är bra mkt smartare än Roomban och framförallt väldigt mkt tystare! (Även om den låter sjukt mycket när den tömmer i dockan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwillroflmao:

Även jag har nu landat i att det står mellan dessa. Kommer du fram i ditt beslut?

Roborock Q revo S - 5990
Dreame L20 Ultra - 6890

Litar mer på Roborock som tillverkare av någon anledning, känns som man hör mycket gott om dem. Men Dream L20 Ultra är ju mer av en premium produkt & vann Vacuum Wars best robot vacum 2023 LÄNK. Möjligen är det värt en tusenlapp extra för den?

Sidofråga:
Båda verkar va ca 10 CM höga. I mitt kök finns en kant längs vid nedre luckorna som är mellan 8-10CM från golvet. Golvet fortsätter lixom 10CM in här och där hade det varit bra att dammsuga. När dammsugarna inte kommer in under, kör den så långt den kan till topp-biten tar emot? Eller försöker den inte alls? Finns det risk att den fastnar där luckorna lutar lite och det plötsligt är 8cm höjd? Tänk er något sånt här, fast kanske lite djupare hos oss. BILD

Min L20 Ultra har gått över 120 timmar, bästa köpet jag gjort. Den är 10.5cm hög(med huvud/sensor). Dammsugaren är ca 8.2cm hög. Är luckorna högre än 8.2cm från golv så har den inga problem alls att dammsuga in under tills huvudet/sensorn slår emot. Den når såfall typ 20cm in.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | Gigabyte 32" OLED 4K 240 Hz -

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis dreame x40 ultra till mig och dreame l20 ultra till min mamma hon fyller år nu i dagarna. Dom blir säkert overkill och billiga var dom inte men efter ca 700 reviews och jämförelser så känns dom topp of the line. Blir säkert bra 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwillroflmao:

Roborock Q revo S - 5990
Dreame L20 Ultra - 6890

Sidofråga:

Lutar åt l20 ultra efter mycket forskning. Hur blir det för dig?

Permalänk
Skrivet av zleikir:

Vad får dig att luta åt L20?

50/50 just nu.

Fördelar L20 Ultra:
Mycket bättre på att undvika objekt
Kan lämna mopparna så att man inte blöter ner mattor
Moppar bättre eftersom den gör det med tryck
Mopparna kommer åt kanter bättre
Smutsdetektor, kör igen vid behov

Fördelar Q revo S:
Mycket bättre app (See reviews på play store)
Högre rank på Vacuum Wars hemsida. Möjligen p.g.a bättre Crevice & Carpet pickup test
Litar mer på märket av oklar anledning
900kr billigare

Missar jag något?

Edit: Tog bort denna från Q revo "Lite mindre station (Tjejen tycker den ska va liten för att den är ful)" Den större är finare ändå.

Permalänk
Skrivet av Iwillroflmao:

50/50 just nu.

Fördelar L20 Ultra:

Fördelar Q revo S:
Lite bättre app
Högre rank på Vacuum Wars hemsida. Möjligen p.g.a bättre Crevice & Carpet pickup test
Lite mindre station (Tjejen tycker den ska va liten för att den är ful)
900kr billigare

Missar jag något?

Kan även lägga till att om man surfar runt efter lite användarupplevelser på Reddit & sidor likt denna:
Dreame L20 Ultra
Roborock Q Revo
så tycker jag att det verkar va något mer problem med Dreame L20 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwillroflmao:

50/50 just nu.

Fördelar L20 Ultra:

Fördelar Q revo S:
900kr billigare

Missar jag något?

Edit: Tog bort denna från Q revo "Lite mindre station (Tjejen tycker den ska va liten för att den är ful)" Den större är finare ändå.

Tror de två är ganska likvärdiga. Det som avgör för mig är snyggare station, bättre på att undvika saker och att den har en dispenser för rengöringsmedel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zleikir:

Skrivet av Iwillroflmao:

Roborock Q revo S - 5990
Dreame L20 Ultra - 6890

Sidofråga:

Skrivet av MrQke:

Min L20 Ultra har gått över 120 timmar, bästa köpet jag gjort. Den är 10.5cm hög(med huvud/sensor). Dammsugaren är ca 8.2cm hög. Är luckorna högre än 8.2cm från golv så har den inga problem alls att dammsuga in under tills huvudet/sensorn slår emot. Den når såfall typ 20cm in.

Skrivet av zleikir:

Skrivet av Iwillroflmao:

50/50 just nu.

Fördelar L20 Ultra:

Fördelar Q revo S:
900kr billigare

Missar jag något?

Skrivet av Iwillroflmao:

Kan även lägga till att om man surfar runt efter lite användarupplevelser på Reddit & sidor likt denna:
Dreame L20 Ultra
Roborock Q Revo
så tycker jag att det verkar va något mer problem med Dreame L20 Ultra

Valde mellan samma. Jag slog till på en L20 Ultra för att den ska vara bättre på att undvika hinder och verkar något bättre på att moppa. Med barnen som lämnar saker här och var så känns object avoidance viktigt.

Min uppfattning är även att Dreame-appen blivit bättre, även om den kanske inte är lika bra som Roborocks.

Mina viktigaste urvals-kriterier var:

• Rimligt pris (tack rea!)

• Roterande moppar

• Bas-station som verkar göra nytta

• Bra utbud av tillbehör som TriCut-borsten, påsar med mera

Den kommer imorgon, så blir intressant att utvärdera mot min S6 som varit med i några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Valde mellan samma. Jag slog till på en L20 Ultra för att den ska vara bättre på att undvika hinder och verkar något bättre på att moppa. Med barnen som lämnar saker här och var så känns object avoidance viktigt.

Min uppfattning är även att Dreame-appen blivit bättre, även om den kanske inte är lika bra som Roborocks.

Mina viktigaste urvals-kriterier var:

• Rimligt pris (tack rea!)

• Roterande moppar

• Bas-station som verkar göra nytta

• Bra utbud av tillbehör som TriCut-borsten, påsar med mera

Den kommer imorgon, så blir intressant att utvärdera mot min S6 som varit med i några år.

Återkom gärna med dina första intryck, alltid intressant!

Permalänk
Medlem

Förstår att Dreame är på uppsving, och roligt att någon kan konkurera med Roborock! *host* iRobot *host*
Jag har egentligen 0 erfarenhet av Dreame, men första intrycket efter att ha klämt och känt på en hederlig L20 Ultra på Kjell & Company upplevde jag att både docka och robot kändes väldigt billig i jämförelse med Ex. Roborock?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk

L20 Ultra dockningsstation ser ju abnormt stort ut. (Den gömmer man inte i förstahand)
Sen ser den ut att ha "större" problem med mattor, en del som klagat på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Förstår att Dreame är på uppsving, och roligt att någon kan konkurera med Roborock! *host* iRobot *host*
Jag har egentligen 0 erfarenhet av Dreame, men första intrycket efter att ha klämt och känt på en hederlig L20 Ultra på Kjell & Company upplevde jag att både docka och robot kändes väldigt billig i jämförelse med Ex. Roborock?

Dreame fungerar utmärkt, har kört Z10 pro och har numera uppgraderat till X40 Ultra... (valetudo säger ju tom att dreame är bäst)

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram