Val av robotdammsugare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Dedär var ju kanske inte en så dum idé nä. Sätta schema på så den bara laddar aktivt x antal h per dag eller tom varannan dag. I vårt fall behövs dessutom bara typ ~35-45% batteri för en städrunda inkl moppning oftast, så kunde man ställt in så laddningen endast aktiveras när man kommer under typ 40% och laddar till 80%ish hade det ju varit riktigt fint. Är dock rätt ny i HA-sfären, så osäker på hur man enklast sätter upp något sådant. Återkom gärna om du fullföljer! Kommer inte på något konkret negativt annat än om dammsugaren skulle ha för lite batteri när den väl tänkt användas

Ja, samma här den använder inte mycket batteri så kommer stå i laddstationen med 100% väldigt stor del av tiden.
Satte upp något enkelt igår men den stängde av sig automatiskt efter 12 timmar så lagt till en trigger när brytaren varit av 10 timmar, så ska den starta igen, förhoppningsvis hjälper det.
Tänkte också låta den ladda till 100% en gång i veckan, om det möjligen behövs för någon kalibrering, så stänga av-automationen körs alla dagar utom en.

edit: den startade igen när jag startade laddstationen - batteriet hade fortsatt sjunka men nivån rapporterades inte längre till HA- så det är nog bra att den startar på tid också.
Inte riktigt bestämt när jag ska köra städning än, annars kan man anpassa efter det om man har ett fast schema.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Har någon satt en smart brytare på laddstationen för att begränsa laddningen? Batterier gillar inte att hållas på 100%.

Märkte att min Roborock Q7 Max slår av efter 12h och under tiden så tappa den 7 procentenheter batteri, funderar på att starta laddning efter 10 timmar och slå av vid t.ex 80% batteri.

Någon annan negativ effekt detta skulle kunna jag inte tänkt på?

Skrivet av Kimball:

Dedär var ju kanske inte en så dum idé nä. Sätta schema på så den bara laddar aktivt x antal h per dag eller tom varannan dag. I vårt fall behövs dessutom bara typ ~35-45% batteri för en städrunda inkl moppning oftast, så kunde man ställt in så laddningen endast aktiveras när man kommer under typ 40% och laddar till 80%ish hade det ju varit riktigt fint. Är dock rätt ny i HA-sfären, så osäker på hur man enklast sätter upp något sådant. Återkom gärna om du fullföljer! Kommer inte på något konkret negativt annat än om dammsugaren skulle ha för lite batteri när den väl tänkt användas

När jag drog ut laddstations ström så höll den på o försöka hitta tillbaka, något som den inte kunde. Så man måste i så fall stänga av den manuellt. Min har suttit på dockstationen närmare 4 år och jag har än så länge inte märkt av något. Jag har en S5 Max

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

När jag drog ut laddstations ström så höll den på o försöka hitta tillbaka, något som den inte kunde. Så man måste i så fall stänga av den manuellt. Min har suttit på dockstationen närmare 4 år och jag har än så länge inte märkt av något. Jag har en S5 Max

Har ett villkor att den måste vara dockad för att stänga av brytaren. Det verkade fungera då den står kvar i laddstationen.
4 år är inte så illa men om man kan förlänga med några år är det kanske värt

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Har ett villkor att den måste vara dockad för att stänga av brytaren. Det verkade fungera då den står kvar i laddstationen.
4 år är inte så illa men om man kan förlänga med några år är det kanske värt

Alltså den var dockad när jag drog ur strömmen. För mig iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Undra om Dreame har något likande. Annars kan man kanske styra med Nexa. Dock ser jag inte ute detta ska vara ett problem. Den laddar ju sig själv när det börjar tryta och batteritiden är 2h på X40.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Jag "har hand" om en Roborock Q5 på jobbet, och den har i appen "off-peak charging" dvs. tanken är man ska ställa in den så att den laddar när elen är som billigast. Den funktionen använder jag för att spara på batteriet.

Den är inställd så att den startar laddningen 6h innan den ska köra (6h var minimum) dvs. 100% har den bara några timmar innan den drar iväg. Resten av dagen ligger den på det som är kvar efter körningen, i detta fall runt 60-70%

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur länge batteriet håller på roborocks dammsugare? Min är från 2018 och funkar jättebra, men vet ju att batterier ger upp efter ett tag, någon som testat att byta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon som vet hur länge batteriet håller på roborocks dammsugare? Min är från 2018 och funkar jättebra, men vet ju att batterier ger upp efter ett tag, någon som testat att byta?

Det ska vara rätt enkelt att öppna upp roborock enheterna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Jag "har hand" om en Roborock Q5 på jobbet, och den har i appen "off-peak charging" dvs. tanken är man ska ställa in den så att den laddar när elen är som billigast. Den funktionen använder jag för att spara på batteriet.

Den är inställd så att den startar laddningen 6h innan den ska köra (6h var minimum) dvs. 100% har den bara några timmar innan den drar iväg. Resten av dagen ligger den på det som är kvar efter körningen, i detta fall runt 60-70%

Aha smart, bra tips. ska kolla på det när jag bestämt hur den ska köra.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem

Om någon har slagit till på X50 får ni gärna dela med er av era erfarenheter.
Även erfarenheter från dess föregångare (x30/x40) är av intresse. Försöker avgöra om Dreame's X-serie är rätt val för mig eller ej.
Känns som det börjar bli läge att pensionera gamla Neato D6 som ändå stått stilla några år pga husrenovering

Visa signatur

Gränser är till för att tänjas!

Permalänk
Skrivet av Ufflo:

Om någon har slagit till på X50 får ni gärna dela med er av era erfarenheter.
Även erfarenheter från dess föregångare (x30/x40) är av intresse. Försöker avgöra om Dreame's X-serie är rätt val för mig eller ej.
Känns som det börjar bli läge att pensionera gamla Neato D6 som ändå stått stilla några år pga husrenovering

Har precis köpt X40 som dom reade ut för 9900 men har ej hunnit testa den så mycket än. Blev dock sugen på X50 men vet inte om det är värt 6000 extra.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Det ska vara rätt enkelt att öppna upp roborock enheterna.

Kanske är som som Apple, man kan byta själv men sen för att få det att fungera måste man ändå kontakta tillverkaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Kanske är som som Apple, man kan byta själv men sen för att få det att fungera måste man ändå kontakta tillverkaren.

Det har jag inte läst om, däremot läst att folk bytt batteri utan problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte en Dreame L40. Den verkade ju få bra recensioner (?).
Är dock kluven.

• "Basstationen" fungerar väl men tar upp horribelt med plats.

• Mopparna funkar förvånansvärt bra.

• Borsten funkar bra så till vida, att det fastnar inte saker i den. (Hade problem med min D7a, man fick rengöra borsten var och varannan körning)

Däremot så är borsten betydligt mindre och sämre på att få upp allt skräp än min runt 7 år gamla Neato D7 som pensionerades. Detta är väl det som skapar mitt missnöje, att trots att man satt maskinen på "max" så får den inte med sig allt skräp. Just att borsten är så pass smal gör även att den behöver åka fram och tillbaka betydligt fler gånger än min gamla D7.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Är dock kluven.

• Borsten funkar bra så till vida, att det fastnar inte saker i den. (Hade problem med min D7a, man fick rengöra borsten var och varannan körning)

Däremot så är borsten betydligt mindre och sämre på att få upp allt skräp än min runt 7 år gamla Neato D7 som pensionerades. Detta är väl det som skapar mitt missnöje, att trots att man satt maskinen på "max" så får den inte med sig allt skräp. Just att borsten är så pass smal gör även att den behöver åka fram och tillbaka betydligt fler gånger än min gamla D7.

Men det verkar ju inte vara massa tomrum i basstationen? Varje centimeter verkar ju användas till dom 4 sakerna som finns där. Jag ser ju fördel med att stationen är större så slipper man slabba med vatten hela tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Är dock kluven.

På vår dreame L10 så tar den upp sämre vid högre effekt om det är större saker som kattmat, kör vi den på låg effekt är det inget problem, samt kör vi oftast x2 varje körning.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Men det verkar ju inte vara massa tomrum i basstationen? Varje centimeter verkar ju användas till dom 4 sakerna som finns där. Jag ser ju fördel med att stationen är större så slipper man slabba med vatten hela tiden.

Appen säger att man ska tömma smutsvattnet varje gång, så därför är jag fundersam kring varför behållarna är så stora? Skulle vara om man bor så stort att hela behållaren behövs vid varje moppning.

Skrivet av aragon:

På vår dreame L10 så tar den upp sämre vid högre effekt om det är större saker som kattmat, kör vi den på låg effekt är det inget problem, samt kör vi oftast x2 varje körning.

Bra tips, får testa det. Vi kör också 2x nu, men känns rätt sjukt att behöva göra så.

Vi har främst problem med att den inte får med sig tunna saker, t ex barr som katterna drar med sig in utifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Är dock kluven.

Håller med att den är fööööööör stor, blir så fult, designen är annars helt ok/den är snygg. Jag tkr många basstationer till robotdammsugare, alla utvecklare tänker på är typ enbart funktion känns det som förutom vissa få modeller. Men om dammsugaren/basstationen kommer stå i öppet landskap i huset/lgh är det ju av yttersta vikt att basstationen är snygg och kanske kan användas som en möbel eller vad som, så den smälter in med allt annat. Jag stod i valet och kvalet mellan irobot j9+ (den snyggaste basstationen imo) och dreame x40 men vet ju att dreame troligtvis är bättre på många plan så ångrar mig lite utifrån den aspekten men aldrig sett en snyggare basstation än den på irobot j9+.

Permalänk

Är det någon som har Dreame. Fattar inte lågbelastningsladdning.

Har det inställt på 20-09, betyder det att under den perioden kommer maskinen inte laddas fullt eller är det under den perioden den laddas fullt?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Appen säger att man ska tömma smutsvattnet varje gång, så därför är jag fundersam kring varför behållarna är så stora? Skulle vara om man bor så stort att hela behållaren behövs vid varje moppning.

Bra tips, får testa det. Vi kör också 2x nu, men känns rätt sjukt att behöva göra så.

Vi har främst problem med att den inte får med sig tunna saker, t ex barr som katterna drar med sig in utifrån.

Min har förbrukat cirka 2 liter på 40kvm. Min varnar oxå. Det räcker att man tömmer först när vattnet är slut eller varnar den aldrig om det?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Är det någon som har Dreame. Fattar inte lågbelastningsladdning.

Har det inställt på 20-09, betyder det att under den perioden kommer maskinen inte laddas fullt eller är det under den perioden den laddas fullt?

Svarar mig själv. Det är tiden den ska ladda den full. Nu laddas den bara till 100% mellan 00-06. Man måste jag minst 6h per dygn.

Visa signatur