Val av robotdammsugare

Permalänk
Medlem

Finns det något fabrikat av robotdammsugare som erbjuder en någorlunda öppen plattform som helst integrerar bra med Home Assistant? Gärna inte något kinesiskt som delger mina dammsugarvanor med Xi.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Finns det något fabrikat av robotdammsugare som erbjuder en någorlunda öppen plattform som helst integrerar bra med Home Assistant? Gärna inte något kinesiskt som delger mina dammsugarvanor med Xi.

Om du inte vill ha något som rapporterar till ett kinesiskt moln så är det tyvärr https://valetudo.cloud/ som gäller. Finns tyvärr inga öppna alternativ vad jag vet.

Med det sagt så ska åtminstone dreame dammsugare kunna integreras enkelt med HA ändå, men då att allt går via dreamed egna molntjänst

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Allt beror nog på vad man är ute efter, mopp tycker jag är helt värdelöst på dessa om det inte är dom allra mest avancerade variantern. Vi har en Golden Retriever och hade en Roborock S6 innan men köpte nu en Q8 Max+ och tro mig Q8 Max är rejält mycket bättre. Inget snack om saken på hundhår iaf

Jag struntar i moppens funktion kring fläckar, jag ville bara åt möjligheten att även få bort det allra minsta dammet/smutset som ändå lämnades kvar efter en vanligt robotdammsugning, det löser dessa roterande moppar med bravur!

Permalänk
Medlem

Slog till på en Dreame L40 Ultra från deras egna hemsida. Rabatt just nu. Återkommer när jag använt den ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Köp en Dreame från denna lista och installera valetudo. Dreame är bra för de är väldigt enkla att roota. Finns en telegram grupp där man kan låna Dreame breakout board som gör processen ännu lite enklare!

https://valetudo.cloud/pages/general/supported-robots.html#dr...

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Vad är ni rädda för ska hända om ni kopplar upp er robot via wifi som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Dagens robotdammsugare håller sig inte till det lokala nätverket utan ansluter sig mot externa servrar/API och skickar användardata, i vissa fall finns även möjlighet till att styra roboten direkt via API vilket bland annat betyder ifall dina inloggningsuppgifter läckt har en extern part tillgång till högtalare, plats, ljud- och bildupptagning i ditt hem (beror lite på vilka sensorer som roboten har).

Ett annat problem är att dessa enheter kräver anslutning mot externa APIer, vilket gör att en extern part som får tillgång eller routar om en viss domän kan få tillgång till enheten. Vilket blir ett större problem desto äldre enheten blir (utanför tillverkarens garanti).

Finns flera incidenter där extern part hackat robotdammsugare, senaste jag kommer ihåg var Ecovacs Deebot X2s:
https://www.abc.net.au/news/2024-10-11/robot-vacuum-yells-rac...

En annan aspekt är att du har ingen kontroll över den datan som samlas in utan är helt utlämnad till att företaget gör rätt för sig.

Finns säkert flera grejer men dessa var de jag kommer på just nu.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

de robotdammsugare som rengör mopparna, blir inte basstationen skitig efter ett tag samt luktar inte vattnet äckligt eller kommer man runt det? Kanske skiljer sig här mellan olika märken? Istället för att underhålla robotdammsugaren, behöver man istället inte underhålla basstationen mer istället, flyttar man bara inte problemet? Jag har själv beställt en Roomba Combo® j9+, nog den absolut snyggaste jag sett med en träpanel monterad (fick den för typ 7250kr på amazon vilket kändes som ett buggat men jättebra pris) men inte den bästa säkerligen (ej hunnit testa än), slänger in ena moppen i tvättmaskinen medan den andra används, hur smidigt
som helst, upplever det lite mer fräscht än att gammalt smutsigt vatten ska ligga kvar i basstationen.

Permalänk

Nu har jag inte läst alla inlägg men är detta en vettig maskin?

https://se.dreametech.com/products/l20-ultra

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
AMD Radeon Graphics
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Nu har jag inte läst alla inlägg men är detta en vettig maskin?

https://se.dreametech.com/products/l20-ultra

Ja förutom att den verkar vara slutsåld.

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Köp en Dreame från denna lista och installera valetudo. Dreame är bra för de är väldigt enkla att roota. Finns en telegram grupp där man kan låna Dreame breakout board som gör processen ännu lite enklare!

https://valetudo.cloud/pages/general/supported-robots.html#dr...

Själv inne på att köpa en Dreame. Men läst lite på Valetudo, men det känns ganska invecklat, eller?

Permalänk

Någon som äger en Eufy X10 Pro Omni?
Vad tycker ni i så fall om den?

Permalänk
Medlem

Jag kommer vänta in denna med armen som plockar bort saker.

Roborock Saros Z70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Till mitt lokala WiFi är det inte problem om den ansluter sig. Problemet med smarta prylar är dock att de allra flesta är beroende av externa molntjänster och leverantörer. Kommer något att hända för att min dammsugare skickar min planlösning till en server i USA eller Kina? Förmodligen inte men det handlar om principen. Är man OK med det så är det fritt fram. Jag är det inte och ska jag släppa in någon smart pryl i mitt hem så måste den ha stöd för home-assistant så jag kan ha kontroll på allt själv. Annars får det vara. Min tvättmaskin i lägenheten jag nyss flyttade till är av det kinesiska märket Hisense och har tydligen stöd för wifi och app-styrning. Skulle dock aldrig falla mig in att aktivera det så den funktionen förblir avstängd.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold