Fler ansluter till stämningsansökan i USA mot Apples Airtags

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nej Airtag är fortfarande bra för att skydda sin egendom.
Som privatperson så är man oftast intresserad av att få sin egendom i fred. Detta med att få fast kriminella får staten syssla med. Om man då har en Apple Airtag på sin egendom så kommer tjuvarna såklart dumpa den när de upptäcker detta, att de sedan inte grips, ja som sagt det är för en själv inte det viktigaste.

Dom letar upp airtagen och dumpar den menar du vilket gör den värdelös att skydda din egendom med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

I USA går allt bra, där måste man ha varningsetiketter på kaffekoppar.

Men det har sin förklaring också.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av UncleDirty:

Dom letar upp airtagen och dumpar den menar du vilket gör den värdelös att skydda din egendom med.

Beroende på vad det är för pryl så tar det olika lång tid att hitta airtaggen. Det kan då vara enklare att dumpa och sno någon annans pryl. Vissa saker som stjälls tar timmar att komma åt, ja då kanske de kan lägga ner mer tid på att leta efter den och utsätta sig för risker. Andra saker kan de få upp låset på en annan pryl på under en minut.

Jag själv tycker Airtags är riktigt bra, det enda är att den är så låst till Apple, som gör att jag undviker den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

I USA går allt bra, där måste man ha varningsetiketter på kaffekoppar.

Den historian har dock blivit grovt vinklad och är i verkligheten inte alls orimlig. Jag rekommenderar att läsa på om den då jag själv också brukade tala om den som ett exempel på hur larviga amerikanerna kan vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Så man ska vänta en timme innan man kan hitta sin jäkla pryl man precis lade ifrån sig? På riktigt?
Folk ska alltid stämma alla för allt utan grund, hoppas det här fjanteriet blåser över snabbt.

Det skulle väl kunna vara något med att det nyligen avvikt från dig som skapar en ’glömde du just X?’-notis eller något sånt? (Alltså om man inte är hemma)

Jag vet inte och har inte alla svar, men känns konstigt att denna halvmesyr ska fortsätta

Eller skulle det kunna fungera som att man får veta när man avvek från samma plats, men inte se prylens rörelser i realtid?

Jag vet inte. Det var kul när de lyckades bevisa massa fusk med posten med hjälp av dessa, men tror inte alla postbilar vill bli spårade i realtid

Jag tänker mig alltså att plattformen är smart och vet exakt var alla är, men inte ger ut all information till alla parter. Är det en airtag som lagts i något som man brukar ha med sig vs någon man köper för att stalka någon annan borde det går att se olika mönster

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Yup, det är bättre att den finns än alternativen, vilket är MYCKET skummare och har funnits i årtal utan nån slags upprör emot det, delvis för att folk inte vet om dom, men here you go:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Dessa kräver bara ett anonymt simkort.. och har funnits i 15+ år...

Sådana, eller liknande produkt, känner jag väl till. När jag jobbade som bilmekaniker hade vi en kund som kom in då och då och vi fick plocka bort. Han hade ett galet ex som aldrig gav upp.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Trams.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Finns väl mängder med produkter som är bättre lämpade, men Apples sticker ut när det är ett sådant stort företag. Sedan har en pengakåt advokat lurat några stackare att det finns big bucks någonstans här. Om inte vapenindustrin är ansvarig för hur deras produkter använts hur kan detta bli annorlunda. Trött suck.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det skulle väl kunna vara något med att det nyligen avvikt från dig som skapar en ’glömde du just X?’-notis eller något sånt? (Alltså om man inte är hemma)

Jag vet inte och har inte alla svar, men känns konstigt att denna halvmesyr ska fortsätta

Eller skulle det kunna fungera som att man får veta när man avvek från samma plats, men inte se prylens rörelser i realtid?

Jag vet inte. Det var kul när de lyckades bevisa massa fusk med posten med hjälp av dessa, men tror inte alla postbilar vill bli spårade i realtid

Jag tänker mig alltså att plattformen är smart och vet exakt var alla är, men inte ger ut all information till alla parter. Är det en airtag som lagts i något som man brukar ha med sig vs någon man köper för att stalka någon annan borde det går att se olika mönster

Problemet är med att förbjuda att det finns hur många prylar som helst som går använda för att spåra folk, som att bara ta en gammal telefon, det är tom enkelt att slänga ihop en egen spårsändare med hjälp av en mikrodator med gps och simkort, eller wifi modul som ansluter sig till öppna nätverk.
Vill man köra oldschool så kan man prata i 433MHz bandet men då har man endast en räckvidd på 100m om man att prylan ska vara laglig med signalstyrka. (bortett från att det man gör ej är lagligt)
Svårigheten ligger alltså inte i att fixa en pryl som kan spåra folk, utan fixa en pryl som inte går att avslöja vem som spårar.

Apple har i detta fall med airtag löst det bra och Airtags är ett riktigt idiotisk val och posten kan säga att aktiva spårsändare ej är tillåtet och de ser enkelt Airtags.

Problemet är alltså inte Airtags utan alla andra sätt som finns. Och hur ska man lösa det? Jo på samma sätt som man löser integritetsproblemet idag med små kameror som folk kan film folk. -Man får i många fall acceptera läget att man kan bli filmad när man går på stan, åker buss etc. Varenda person man möter har en dold kamera (deras mobil) ofta i handen som de kan spela in med. Vi hade kunnat haft en diskution år 1995 om att mobiltelefoner med kamera borde vara förbjudna när de kommer p.g.a. denna grova integritetskränkning.

*edit*
Mitt påstående. De flesta brott som kan tänkas begås är egenligen inte svåra att begå(om man bortser från bristande moral), svårigheten ligger i att göra dem utan att det enkelt går att spåra tillbaka. Där Apple Airtags är ett riktigt idiotisk val då prylen både är låst till ett Applekonto och Appleenheter förutom alla andra problem med fysiska prylar. Och sedan att folk per automatik får en varning i deras mobil om de är spårade av Airtags.

Det unika med Airtags är dock att idioter enkelt kan spåra och sedan dessa idioter därefter åker fast, nu när Airtags automatisk varnar folk om de blir spårade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Dom letar upp airtagen och dumpar den menar du vilket gör den värdelös att skydda din egendom med.

Återigen, airtag är inte till för att skydda dina saker, den är till för att spåra om du tappat bort den, inte som skydd mot stölder.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Återigen, airtag är inte till för att skydda dina saker, den är till för att spåra om du tappat bort den, inte som skydd mot stölder.

Varför kan den inte vara båda?

Eller snarare: varför ska den inte kunna vara båda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför kan den inte vara båda?

Eller snarare: varför ska den inte kunna vara båda?

Den skulle inte ha en högtalare och det här med varningar om en Airtag är med dig. Annars: https://discussions.apple.com/thread/253732764 "Apple doesn’t advertise AirTags as an anti-theft measure. They, like find my on an Apple mobile device are a convenience tool for people to find their lost things."

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och ihop med att inte göra en app till android så de kan aktivera brickan därifrån.
De kan argumentera hur mycket säkerhetsrisk som helst, i praktiken är Airtags en produkt som stärker iPhonevalet.

Nå ingen tekniknörd vinner om Apple förlorar. Och de som är rädd för stalkning så är Airtags idag ett idiotisk val för ändåmålet.

Ingen tekniknörd vinner om Apple vinner heller. Artificiell inlåsning är aldrig en bra sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag ser att alla hittills missat att nämna elefanten i rummet som heter vapenindustrin. Den är naturligtvis undantagen regler kring missbruk då vapnen är avsedda att skada och döda. Världen är fantastisk.

Det är skillnad på att aktivt utföra en handling jämför med som i denna grupptalan som handlar om en passiv handling där offret inte ens vet om att denna är utsatt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Kan inte tänka mig att du faktiskt regelbundet får notiser om AirTags i närheten på stan. Det får du bara om AirTagens ägare inte varit i närheten av området av taggen på en stund, vilket gör att när du väl får notisen så är det läge att undersöka lite, för det händer inte utan anledning.

Måste inte ägaren ha anslutning till airtagen för detta?
Tänker om man stänngt av gps och annat.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är skillnad på att aktivt utföra en handling jämför med som i denna grupptalan som handlar om en passiv handling där offret inte ens vet om att denna är utsatt.

Skillnad kanske, men relevans? Man kan bli dömd för vapeninnehav, i vissa länder...då finns det ju inte ens något offer alls. Handlingen hos förövaren som stalkar med Air tags är ju aktiv ändå, och offret är nog också medvetet till slut, annars skulle det inte resultera i en stämningsansökan.
Här handlar det ju om att stämma tillverkaren för att använda deras produkter i ett skadligt syfte, och nog borde vapenindustrin kunna stämmas för samma sak, tycker du inte det?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk

Kan man se andras AirTag i sin Hitta app eller, jag fattar inte??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Hur tänkte du nu?

Det är ett skämt. Ett svar på frågan "Kan man bli stämd för man lanserar en produkt som folk missbrukar?" i en föregående kommentar.
Om någon attackerar en annan person med en kökskniv, kan tillverkaren då bli stämd? Därav emojin 😬
Det här är bara en tolkning men det var så jag förstod kommentaren och tyckte den var ganska rolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den skulle inte ha en högtalare och det här med varningar om en Airtag är med dig. Annars: https://discussions.apple.com/thread/253732764 "Apple doesn’t advertise AirTags as an anti-theft measure. They, like find my on an Apple mobile device are a convenience tool for people to find their lost things."

Så, om du har AirTaggat din plånbok och du märker att den är borta så ska du sluta leta så fort du märker att den rör på sig? Texten säger ju bara att de inte marknadsför AirTag som ett antistöld verktyg, inte att du inte får använda den på det sätt du tycker är lämpligast. Vad gäller stämningen så har ju förövarna varit lite mer "kreativa".
Frågan är ifall det går att sälja vissa saker utan att ta ansvar för hur dessa kan missbrukas eller inte. Man kan tycka att det borde räcka med att Apple gör sitt bästa för att varna "offren" för missbruk av deras produkter, men jag vet inte hur man skulle kunna komma någon vart när man jämför med det jag kallade för "elefanten i rummet", då inget produktmissbruk kan ha värre konsekvenser än vapenförsäljningen de är så förbannat kåta på i det landet.

Snarare kanske man borde skärpa lagen mot sagda missbruk betydligt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Så, om du har AirTaggat din plånbok och du märker att den är borta så ska du sluta leta så fort du märker att den rör på sig? Texten säger ju bara att de inte marknadsför AirTag som ett antistöld verktyg, inte att du inte får använda den på det sätt du tycker är lämpligast.

Det sa jag inte. Jag sa att man inte ska klaga på något som den inte är utformad för stölder och att det är därför den har bland annat högtalare och att den meddelar om en okänd tag följer med en person.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Class action suits i USA är bizarra, vissa kan få miljoner och vissa får inget. Man måste bevisa skada skedd i varje fall och inte som i civil law som vi har i resten av världen utanför anglosfären. Common law är såklart det bästa när det handlar om mord eller våldshandlingar, inte så bra för annat, då common rulings är baserade på prejudikat och inte det enskillda fallet.
Straffen utanför mord och våldshandlingar blir därmed helt diproportionella, nån kan glömt en varningstext på en kaffemugg och nån bränner sig och får 600k dollar medans i code civil så förväntas onus hos en användare.

saknades ett d i mord.
Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Skillnad kanske, men relevans? Man kan bli dömd för vapeninnehav, i vissa länder...då finns det ju inte ens något offer alls. Handlingen hos förövaren som stalkar med Air tags är ju aktiv ändå, och offret är nog också medvetet till slut, annars skulle det inte resultera i en stämningsansökan.
Här handlar det ju om att stämma tillverkaren för att använda deras produkter i ett skadligt syfte, och nog borde vapenindustrin kunna stämmas för samma sak, tycker du inte det?

Nej, det är inte relevant av två anledningar. 1) Vapens användningsområde är att skada så det ligger inom dess användningsområde - det går inte att säga att det missbrukas då. 2) det finns redan lagar som reglerar hantering av vapen - missbrukas detta är man föremål för utredning oavsett om det finns ett offer eller inte.

P.S. Jag skrev aktiv handling som i fysisk hantering. Du vet, hålla i pistol/kniv jämfört med att lägga en - självklart aktiv - Airtag i en väska och vänta passivt på resultatet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Glädjespridare

Angående lätthet att stämma (ansvarsutkräva) :

Skrivet av tcntad:

I USA går allt bra, där måste man ha varningsetiketter på kaffekoppar.

Skrivet av DasIch:

Det är hur enkelt som helst att stämma någon i Sverige också.

... Men inte lika vanligt här med fällande domar och höga bötesbelopp. Troligen främst pga väsentligt mindre "industriell juridisk industri/sektor". Och förhoppningsvis minimalt pga ryggklappande/mygel mellan lagväsende och entreprenörer/företag/offentliga (dvs korruption).

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nå ingen tekniknörd vinner om Apple förlorar. Och de som är rädd för stalkning så är Airtags idag ett idiotisk val för ändåmålet.

Skrivet av dlq84:

Ingen tekniknörd vinner om Apple vinner heller. Artificiell inlåsning är aldrig en bra sak.

... Precis. Tekniknördar, och övriga kategorier människor, är individer... och just individer bär oftast största bördan av monopol etc. (och/eller auktoritär/totalitär statsmakt som oftast gynnar & leder till korruption med monopol/oligopol, tills hela landet är en plutokrati/korpokrati/kleptokrati (se Ryssland, Kina, Ungern, Slovakien, mfl... t.o.m. USA & England vinglar farligt nära ett sådant (o)skick)).

I bl.a. USA & England har vissa inom/från näringslivet (Trump, Musk, Farage + Brexit-"partiet", plus figurer som Koch + Libertarian-"partiet" bakom kulisserna, m.fl.) sedan länge försökt stärka sin makt på ohälsosamma ekonomiskt nyliberala sätt, sätt som undergräver alla andra än de själva.
Radikal nyliberalism (som Libertarians) bör inte förväxlas med mer anständig liberalism förresten... ena förespråkar frihet etc. för egna minoriteten (rika), den andra för majoriteten.

Det är riktigt illa när företag/finans otyglat kan utnyttja sitt ekonomiska inflytande (direkt/indirekt) på landets/länders politik, demokrati, rättsväsende och befolkning (både majoritet & andra minoriteter än de förmögna).

Men för att avrunda mitt till synes raljanta inlägg, som dock är 100% sanningsenligt och välvilligt upplysande :

Vi får hoppas att Apple inte sällar sig till de galna nyliberala wannabe-korpokraterna, annars lär de inte bry sig om varken dessa eller andra invändningar från "pöbeln" (konsumenter + andra än ledning, styrelse & större aktieägare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda_Almighty:

Angående lätthet att stämma (ansvarsutkräva) :
... Men inte lika vanligt här med fällande domar och höga bötesbelopp. Troligen främst pga väsentligt mindre "industriell juridisk industri/sektor". Och förhoppningsvis minimalt pga ryggklappande/mygel mellan lagväsende och entreprenörer/företag/offentliga (dvs korruption).

Nu är jag ingen jurist, men som jag förstår det får man i Sverige bara skadestånd för påvisad skada. Om vi rent hypotetiskt tänker oss att Apple skulle förlora i ett motsvarande mål i Sverige skulle offren kanske få betalt för bildäcken som stalkern skar sönder eller liknande, dvs småsummor. Då försvinner incitamentet att stämma hit och dit av löjliga anledningar. Företag som gör fel får istället betala böter till staten när de gör fel, och även det brukar vara ganska lite pengar.

I USA verkar de med skadestånden iaf ibland vilja statuera exempel för att få företag i allämnhet att sköta sig. Då händer det att offren får enorma summor. Dock får jag känslan av att de som verkligen tjänar multum på det är juristerna... Inte sällan blir resultatet av sådana här "class action lawsuits" att advokaterna som representerar offren accepterar en förlikning med företaget som går ut på att advokaterna får ett par miljoner för sitt arbete och att offren får en rabattkupong var på en ny produkt eller motsvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Måste inte ägaren ha anslutning till airtagen för detta?
Tänker om man stänngt av gps och annat.

Jag vet inte exakt hur det fungerar. Find My är väl en kombination av lite olika saker, men det känns inte som en helt normal situation att ägaren slår av alla radiofunktioner ute på stan så länge att det får AirTag:en att registreras som "övergiven".

Tror även att det inte behövs direkt Bluetooth-kontakt med AirTagen heller från ägarens sida hela tiden, tror det räcker med att en iPhone upptäcker taggen, rapporterar den till Find My-nätverket, som i sin tur kollar om ägaren är i närheten med bl.a. location-service eller möjligtvis också vilket WiFi-nätverk du är kopplad till.

Men som sagt, vet inte exakt hur det fungerar, men ställer mig tveksamt till att det är ett faktiskt problem "ute på stan".

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det sa jag inte. Jag sa att man inte ska klaga på något som den inte är utformad för stölder och att det är därför den har bland annat högtalare och att den meddelar om en okänd tag följer med en person.

Ah, då förstår jag, och håller även med. Jag tyckte det först lät som att du hade något emot att folk använder AirTags som stöldmärkning.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, det är inte relevant av två anledningar. 1) Vapens användningsområde är att skada så det ligger inom dess användningsområde - det går inte att säga att det missbrukas då. 2) det finns redan lagar som reglerar hantering av vapen - missbrukas detta är man föremål för utredning oavsett om det finns ett offer eller inte.

P.S. Jag skrev aktiv handling som i fysisk hantering. Du vet, hålla i pistol/kniv jämfört med att lägga en - självklart aktiv - Airtag i en väska och vänta passivt på resultatet.

1. Det där kan man ha en lång diskussion om. Jakt vapen är till för jakt, militära vapen för krigsföring, men är verkligen övriga vapen till för att skada? Och kan man i så fall inte säga att man missbrukat det ifall man mördar med det? Är det ett missbruk ifall man väljer att hota istället för att skada?

Poängen var gällande vapen att det nästan är omöjligt att ställa vapenindustrin till svars för någonting som rör vapen då det har sådant folkligt stöd i USA...nästan som det är lika svårt att ställa alkoholproducenter till svars för deras produkter i Sverige för allt elände som alkohol ställer till med (våldsbrott till sjukdomar, och allt där emellan).
Därför blir det nästan lite löjeväckande när man försöker stämma ett företag för hur folk använder deras produkter på ett felaktigt sätt. Det finns värre exempel liksom.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av trudelutt:

Nu är jag ingen jurist, men som jag förstår det får man i Sverige bara skadestånd för påvisad skada. Om vi rent hypotetiskt tänker oss att Apple skulle förlora i ett motsvarande mål i Sverige skulle offren kanske få betalt för bildäcken som stalkern skar sönder eller liknande, dvs småsummor. Då försvinner incitamentet att stämma hit och dit av löjliga anledningar. Företag som gör fel får istället betala böter till staten när de gör fel, och även det brukar vara ganska lite pengar.

I USA verkar de med skadestånden iaf ibland vilja statuera exempel för att få företag i allämnhet att sköta sig. Då händer det att offren får enorma summor. Dock får jag känslan av att de som verkligen tjänar multum på det är juristerna... Inte sällan blir resultatet av sådana här "class action lawsuits" att advokaterna som representerar offren accepterar en förlikning med företaget som går ut på att advokaterna får ett par miljoner för sitt arbete och att offren får en rabattkupong var på en ny produkt eller motsvarande.

Instämmer och delar dina beskrivningar etc., till stor del om inte till 100%.

Vill man vara lite kritisk kan man tycka att i Sverige så ser ofta rättsväsende och staten ut att lite väl mycket försvara större ekonomiska intressen mer än individers/folkets, oavsett om fel har begåtts och skador uppkommit eller inte. Ibland bara symbolisk rättvisa.

I just USA så gör deras "modell" att större aktörer _kan_ få pisk oftare, på gott och ont.
Det behövs nog i den vilda & starkt nyliberala marknadsliberalism de dragits med länge... jag vågar inte föreställa mig hur mycket värre "feodalism" de hade haft annars när det ändå redan är ganska illa som det är där.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Stämning… USA….
Ok jag fattar!

Skrivet av tcntad:

I USA går allt bra, där måste man ha varningsetiketter på kaffekoppar.

Stämningarnas land 😄

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]