Intel ram DDR 4 minnen till AMD plattform

Permalänk
Medlem

Intel ram DDR 4 minnen till AMD plattform

Hej
Jag har gjort bort mig och inte varit uppmärksam när jag köpte en uppsättning begagnade ram stickor för öka på ifrån 16gb ram till 32. Och köpte intel stickor det är samma hz (3600).
Så min fråga kan jag använda intel minnen till mitt amd system ?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det ska i praktiken inte vara någon skillnad, men, Ryzen processorer har haft en tendens att vara känsligare för vilka stickor man använt. framförallt med xmp/docp. ska man vara helt säker på att det fungerar så bör man kolla på QVL-listan för moderkortet.

Det finns dock en risk att du inte kommer kunna köra alla 4 stickor i xmp/docp dels då dom många system krånglar med just 4 stickor, sen att du kommer ha två olika kits. det bör fungera i standard config @2333MT dock.

Permalänk
Medlem

Ja. Det enda som skiljer "AMD/INTEL compatible/optimized" är att de färdiga överklockningsprofilerna för XMP/DOCP/EXPO kanske inte fungerar på "fel" plattform.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Ok tack för snabba svar.
Vad tycker ni skall jag försöka sälja det eller skall jag prova att använda dom ?

Permalänk
Medlem

Det största problemet är nog att det brukar fungera halvdåligt med 4 stickor även om de är identiska och rätt modell. Du måste dessutom ställa in så att de fungerar 100% tillsammans om de nya inte är likadana så du måste troligen ställa ner hastigheten något för att få det stabilt. Troligen bättre köpa helt nya 2x16 istället.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ja ok typiskt.
Då är ju frågan om det är värt att gå upp till 32 ifrån 16gb minne …