Permalänk
Medlem

Bra batteriföretag online?

Ska köpa nytt batteri till min Asus Zen UX32VD och hittar många sidor på nätet som säljer varan till varierade priser.

Bland annat denna till ett bra pris (nedsatt till 455 kr): https://www.swedenbatteri.se/asus-batteri/laptop-batteri-asus...
Men när jag kollar upp recensioner m.m. känns det inte så bra. Vad säger ni? Har någon handlat från dem?

Hittar även företag på Amazon som säljer batteriet, men lite dyrare (650 kr). Även om det inte är Amazon själva som säljer ingår deras A-Z-garanti, samt att företagen på Amazon brukar sköta sig bättre för att inte åka ut.
https://www.amazon.se/sp?ie=UTF8&seller=AQ7D8KSQ56NO&asin=B08...

Det finns flera företag på Amazon som säljer batteriet, men med varierade recensioner.

Duracell.se (850 kr): https://www.duracelldirect.se/barbar-laptop-notebook/asus/ux3...
Batteriexperten.se (1000 kr): https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/asus-zenbook-ux32...

Vilka företag online har ni bra erfarenheter av? Vad är ett okej pris för batteri till denna gamla laptop? Har bytt till SSD och uppgraderat RAM.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag tänker ju direkt… batteriexperten ?

Men sedan är ju kanske inte dessa batterier original, utan mest troligt tredjepartstillverkade.
Ha med dig det bara 👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag tänker ju direkt… batteriexperten ?

Men sedan är ju kanske inte dessa batterier original, utan mest troligt tredjepartstillverkade.
Ha med dig det bara 👍🏼

Tack för feedback.

Ja, batteriexperten känner jag till lite. Men deras batteri är dubbelt så dyrt. Och som du säger, så är det ju tredjepartsalternativ. Har de kända och säkra företagen bättre batterier, eller handlar det mer om tur?

Köte nyt batteru för ca 4-5 år sedan, och jag har problem med batterifunktionen som svajar. Gjorde batteritest. Det har ca 65 % kapacitet kvar, men drar ur väldigt snabbt ibland, stänger ner ibland. Ibland när jag sätter på datorn efter att ha satt den i viloläge vid 30-50 %, stänger den av sig direkt fastän det alltså ska finnas kraft kvar. Sätter ja i laddkabel kan jag sätta på den och allt funkar, när jag sedan drar ur kabeln. Ibaldn kan det gå väldigt snabbt från 50 % till 10 % eller från 100 och nedåt. Allt svajar. Vet inte om det är datorn eller kommunikationen mellan dator och batteri. Installerade om Windows, men likadant. Kanske något bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marp68:

Tack för feedback.

Ja, batteriexperten känner jag till lite. Men deras batteri är dubbelt så dyrt. Och som du säger, så är det ju tredjepartsalternativ. Har de kända och säkra företagen bättre batterier, eller handlar det mer om tur?

Beror på, men kan ha tur och få ett bra batteri från de billigare, men när det gäller batterier så brukar de lite dyrare ha bättre battericeller och därmed bättre kvalité, vad jag hört.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ha koll på kapaciteten bara. Det anger hur länge batteriet kommer orka. Så ha koll på hur starkt batteri du har. Sätter du i ett som är svagare ja då kommer det så klart hålla kortare tid än när saken var ny.

i bland finns det bara svagare så då är det som det är.

Eller så jämför man priset och ser att det starkare bara kostar några konor mer ja då köper man det batteriet självklart. Vissa sällen har frakt edra inte så man får kolla massor. Skiljer det lite i pris så tar jag den butik som har bäst omdöme.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Beror på, men kan ha tur och få ett bra batteri från de billigare, men när det gäller batterier så brukar de lite dyrare ha bättre battericeller och därmed bättre kvalité, vad jag hört.

Stämmer men det är ju väldigt svårt att veta och ha koll på men man kan prova att googla och se om man har otrolig tur om någon faktiskt har jämfört.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är att se om det finns någon firma i närheten som sysslar med renovering av laptopbatterier. på vissa kan man få välja kvalitet själv dessutom. det är ju 18650 cells i. Som man svetsar i en speciell maskin.

Så här ser det ut https://youtu.be/wBzd1GNCph8?feature=shared&t=160

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för all feedback.
Någon som känner till märket 2-Power. Utger sig för att var kvalitetsbatterier och säljs av vissa återförsäljare.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av marp68:

Tack för feedback.

Köte nyt batteru för ca 4-5 år sedan, och jag har problem med batterifunktionen som svajar. Gjorde batteritest. Det har ca 65 % kapacitet kvar, men drar ur väldigt snabbt ibland, stänger ner ibland. Ibland när jag sätter på datorn efter att ha satt den i viloläge vid 30-50 %, stänger den av sig direkt fastän det alltså ska finnas kraft kvar. Sätter ja i laddkabel kan jag sätta på den och allt funkar, när jag sedan drar ur kabeln. Ibaldn kan det gå väldigt snabbt från 50 % till 10 % eller från 100 och nedåt. Allt svajar. Vet inte om det är datorn eller kommunikationen mellan dator och batteri. Installerade om Windows, men likadant. Kanske något bättre.

Skulle säga att det mer eller mindre samma batterier om det rör sig om tredjepartstillverkade.

Vill du ha kvalitet / veta att du får korrekt drifttid etc, måste du nog dessvärre hosta upp mer cash för ett original är jag rädd.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •