Köper och hyr ni programvara till datorn eller kör ni med gratis varianter?

Permalänk

Köper och hyr ni programvara till datorn eller kör ni med gratis varianter?

Hej

Jag pillar lite med det ena och andra och upptäcker snart att gratisvarianterna av mjukvarorna inte räcker till, det finns då alternativet att låsa upp mjukvarorna med att köpa en licens. Förutom att det kostar lite pengar så känns betalningssätten ofta allt annat än trygga.
Det finns företag som Adobe, Microsoft, Autodesk, Apple som är mer pålitliga och de tar betalt därefter.
Jag skulle vilja ha en generell Appstore för att köpa programvaror tryggare.

Jag vet att många på forumet köper spel från steam och liknande, men hur är det med programvaror?

Permalänk
Medlem

Jag köper glatt program som kostar några tior, fast oftare till mobilen än till datorn. Program som kostar över 200kr, ungefär, köper jag väldigt sällan, undantaget spel (men det är inte heller så vanligt, till datorn).
Får här inflika att jag inte använder datorn till arbete eller specialintresse som kräver ovanliga eller avancerade program.

Hyr program? Det bär mig emot, men nästa sommar kommer jag nog att hyra Skippo (fd. Eniros sjökort) till mobilen pga att den underlättar seglingen. Har redan betalt ett par hundra för den gamla appen, men den uppdateras inte sedan hedenhös och kan inte använda senaste kartorna.

Jag är inte prioriterad av programföretagen känner jag. Skulle ju glatt köpa 10 program för 50-100kr st, men inte 2 program för 200kr styck. Finns rätt många program som jag använder gratisvarianten av, eller alternativ till, men som jag skulle betala 50-100kr för men inte de 400-500kr som de vill ha för en standardversion. Men jag gissar att de räknat på det, de skulle förlora på att sälja för billigt.

Dyraste programmet jag köpt på senare tid är Pixelmator Pro, de brukar ha halva priset (dvs, runt €20) kring Black Friday så jag spontanköpte trots att jag inte använder det så ofta. Köpte via App store på Mac.

Betalar annars vanligen med Paypal om jag köper mindre program/shareware.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

För mig är det rätt blandat. De flesta spel jag spelar mycket är köpta, men en del är såna som jag fått gratis, oftast på Epic GS. Rena gratisspel finns det inte många (jag spelar bara single player).
Program är det väldigt blandat. Jag har några som jag köpt engångslicenser för, allt från ett par tusen ner till några tior. Sen har jag MS Office 365 som månadsprenumeration. Allt annat är antingen rena OS/FW eller program som är gratis för privat, icke-kommersiellt bruk (t ex IntelliJ Community Edition).

GIMP och Krita för bildbehandling.
blender för 3D.
Notepad++ för mycket texthantering.
QGIS för, ja, GIS.
Audacity för ljudfilsanalys och inspelning.
Diverse webbläsare.
VLC för uppspelning av videor och ibland ljud.

Och flera andra grejer...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

kör open source i den mån det går.

Adobes produkter kör jag på gamla varianter som jag ägt i många år som inte kräver månadsavgift och har de funktioner jag behöver.

Photoshop cs6 köpt begagnad för ett par år sen på blocket.
Premiere Pro typ nått liknande minns cs5-6 nånting inte och har det inte installerat för tillfället.
Office kör jag Office XP / 2003.
Winrar körs i dess " 40 dagar trial" (får bara en nag screen efter 40 dagar när man öppnar programmet fortfarande full funktion)

i övrigt så är nog det mesta open source programvaror.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag kör enbart foos/gratisprogram. Det jag saknar är något motsvarande Adobe Lightroom, men inte hittat något jag kan leva med än...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag kör enbart foos/gratisprogram. Det jag saknar är något motsvarande Adobe Lightroom, men inte hittat något jag kan leva med än...

Du gillade inte Rawtherapee då eller? Den open source programvaran sägs ju annars vara rätt kompetent, speciellt för att vara gratis.
https://www.rawtherapee.com/

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Är det något jag verkligen har behov av och använder ofta, framförallt om det är något jag använder hel- eller halvprofessionellt så köper jag definitivt om det inte finns gratisalternativ som passar mina behov.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Du gillade inte Rawtherapee då eller? Den open source programvaran sägs ju annars vara rätt kompetent, speciellt för att vara gratis.
https://www.rawtherapee.com/

Jag har provat några gånger, och det är säkert mycket kompetent, men tyckt att det varit otroligt ointuitivt.
Det finns så många reglage att det inte går att räkna dem, ganska oklart om de har någon effekt, eller så är de så känsliga att bilden blir förstörd av minsta förändring. Sedan så upplever jag det som otroligt segt. Vill inte bara raw behandla bilder utan också sortera med mera som i Lightroom.

Jag provade några kommersiella alternativ om det vara alla hyfsat lätta att komma igång med,

Men tyvärr finns inget av dem till Linux, så bilderna läggs på hög eller blir inte tagna .... :/

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk

Ända mjukvaran som jag har per månad är Lightroom

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Sötast

Älskar foss mjukvara. Den är oftast fri från bloat och välfungerande. Har inga problem med att betala för foss. Men isåfall engångskostnad. Såvida det inte är en faktisk tjänst man betaler för. Photoshop och fusion är inte tjänster i mina ögon.