Skrivet av Lofen:
Du svamlar, svensk arbetsrätt bygger på att facken och arbetsgivarorganisationerna finns. Vill man ändra detta får man ändra svensk arbetsrätt och de lagar som omfattar arbetsrätten.
Tycker du inte själv att det är rätt sjukt, att en organisation som facket så att säga har lyckats lagstifta sig själva in i svensk arbetsrätt?
När man pratar om religionsfrihet t.ex så pratar man ju också om friheten att inte behöva böja sig för någon religion.
Jag vågar också påstå att jag kan ge exempel på där du och andra här (generaliserat utifrån vad det här är för typ av forum) skulle ta avstånd från liknande yttringar.
T.ex. att/när intresseorganisationer går in och får igenom lagstiftning om ”privatkopierings-avgifter”, för att nämna en.
Skrivet av Lofen:
Att jag är för en jämlik arbetsmarknad gör mig inte till avlönad av facket däremot kan jag se vilka fördelar jag fått på min arbetsplats tack vare det fackförbund som företräder mig på arbetsplatsen i förhandlingar. Eftersom jag inte tror mig vara den bästa förhandlaren gud har skapat så ser jag också vad i avtalet jag inte hade ens drömt om att få med innan jag sett det på papper. Alltså, jag har ett bättre avtal än jag hade kunnat förhandla fram själv och många med mig ser detta i sina avtal. Vissa kan inte ens läsa avtal, kanske är därför de inte är medlemmar...
Du har alltså i din ”svaghet” (jag menar ingenting elakt med det, jag försöker bara vara tydlig i vad du faktiskt säger) vänt dig till, och betalat en organisation som sätter maktmedel och kraft bakom hot?
Hur kan du/ni inte se vad detta är?
Det är väl också här vi skiljer oss, för jag är inte för en jämlik arbetsmarknad. För mig är det som att säga att man vill ha ett jämlikt Vasalopp.
Jag vill ha en rättvis arbetsmarknad, men det är något helt annat.
På en jämlik arbetsmarknad tjänar du och jag lika mycket trots att du presterar dubbelt så bra som jag, på en rättvis arbetsmarknad tjänar du dubbelt så mycket eftersom du presterar dubbelt så mycket.
Och för 50 år sedan, i ett industrialiserat Sverige när alla stod på bandet, variationerna var små eftersom det löpande bandet inte tillät så mycket variation, och det spelade inte ens någon roll om du var en sur och grinig j*vel som ingen ville ha med att göra. Där,då, kan pratet om en ”jämlik arbetsmarknad” möjligtvis vara relevant, men den realiteten existerar knappt längre.