Rösta fram din favoritbakgrundsbild!

Veckans fråga: Hur mycket pengar lägger du på julklappar?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur mycket pengar lägger du på julklappar?

Julrushen är här och det ska köpas klappar till nära och kära. Hur mycket spenderar du på julkappar i år?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Åt h-e för mycket. Hade man bara fått lika mycket i retur under julgranen...

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Bara julklappar till syskonbarnen, alla under 10 år. Men de är många nog för att det ska bli nån tusing totalt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vilken jobbig fråga. Jag vet inte och jag vill inte veta / fråga min fru.

Permalänk
Medlem

Det beror på… totalt varierar det kraftigt beroende på vilka man ska träffa över jul. Mina egna barn får alltid alldeles för mycket, man köper lite då och då över hela året, sen när man kollar alla gömmor visar det sig alltid orimliga mängder…

Permalänk
Medlem

Till andra. Typ nada då vi är en liten familj och alla är vuxna.

Till mig själv, så mycket jag känner att jag vill
Räknar in det jag köper på black friday som julklapp till mig själv.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Runt 500-1000kr per barn för mina egna. ~300kr för nära familj, ~200kr för personer utanför familjen.
Ungefär, det kan variera om presenten känns helt rätt eller om det är ett bra erbjudande och priset därför är lägre.

Notera att priserna på egna barn är begränsade. Min sambo spårar ur totalt om hon inte är i koppel!

Permalänk
Medlem

Köper enbart åt mina två systersöner, lyckligtvis är de unga nog att julklappar inte kostar alltför mycket ännu. Lär nog sluta kring 500:- ändå. Övriga familjen slutade med julklappar till varandra för 10+ år sedan, bättre att umgås och äta gott en dag och sedan lägga de pengar som skulle gått till klappar på något man verkligen vill ha.

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett köper frun allt så jag lägger inte ned pengarna även om pengarna tjänades in av mig😂😅

Visa signatur

"An eschatology, backed by power ... "

Permalänk
Medlem

Inräknat ungarnas adventskalendrar så är det strax över 10 000.
Köper till särbo samt bonusdotter och mina egna två döttrar.
Kostar på att ha tonåringar alltså.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

0kr till nära o kära. Vi köper den där Aladdinasken/julblomman/kläder åt oss själva istället.
Julklappar åt mig själv är nog uppe i runt 20k.

Fanns inget riktigt svars alternativ men fick bli ”jag har inga pengar” … till nära kära

Permalänk
Medlem

Dyraste julaftonen för mig på länge, främst för att yngsta grabben ska ha en dator och jag beställde då ett nytt gpu till mig då han får ärva min gamla. Men därtill har jag köpt ny NAS, hårddiskar, UPS etc. Ligger på en bit över 30tusen just nu... God jul 🤶

Permalänk
Medlem

Runt 3000 per barn (2st), själv får man inget dock

Permalänk
Medlem

Köper bara julklappar till min hustru. Det blev tre gåvor för priset av ca 5000kr.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Noll kr. Mat, bak och levande ljus för hela slanten.

Julklappar hade man som små barn. Som vuxen blir det bara någon sorts löjlig byteshandel där saker och ting går fram och tillbaka. Nej tack, det är väldigt mycket mer givande att införskaffa en present till någon som inte förväntar sig den, bara för att du uppskattar den personen eller hittat något du tycker passa denne väldigt bra, oavsett vilken dag på året det är.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Allt som allt tror jag det hamnade under 2500kr.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Det brukar bli en hel del under granen till frugan och hundarna men i år har det varit ganska tufft så det blir bara några stycken, lite trist men så är det. Hoppas på att kunna få lite mer krut nästa år, men julen handlar ju om mycket mer än bara prylar under trädet så äh. Så i år hamnar vi nog på runt 500kr, när vi brukar hamna på kanske 1500-2000kr.

Permalänk
Medlem

Ligger på 5-10k till föräldrarna och sambon i år, ibland närmare 1k.

Beror på deras behov osv, köper inte saker för att köpa utan strävar alltid med att hitta saker de faktiskt har nytta av.
Så t.ex farsan får 10 par bra sockar i år för han har brist och är för snål själv.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Lyckades få slut på julklapperiet fullständigt inom familjen för länge sedan, otroligt skönt, men tyvärr kommer jag inte undan sambon, så helt klappfritt blir det inte. 😭🙂

Avskyr allt vad presenter heter, både att få och att ge.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Runt 1500kr per barn och 250kr till julklappsspelet. Det blir lagom.

Lade mycket mer på Black Week när både datorn fick OLED-skärm och vardagsrummet fick ny TV.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Inte en krona, det är min sambo köper alla julklappar för mina pengar! vilket vara runt 10 000 kr till våra egna barn, och varierande summa till alla syskon barn.

Permalänk

Inte ett skit. Köper dock saker i denna period när det är rea.

Problemet när man blir äldre är att det ofta inte finns något billigt som man blir så glad över och man ser att om man får något så måste man köpa något tillbaka och det blir bara jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Runt 3000 per barn (2st), själv får man inget dock

Thats' life.. Nästa år kanske kan bli din tur.
God Jul till alla tre (?) mvh Pp

Permalänk
Medlem

Alldeles för mycket. Men varför skaffa barn om man inte vill skämma bort dem emellanåt?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Köper julklappar till alla närvarande för runt 1000 kr per person, utan klappar ingen jul enligt mig.
God Jul!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Detta året har jag nog lagt 15-20.000kr

5000 till min meta för en macbook air då deras är en 2012
10000 till min partner för ett halsband

Sen 2000-5000 till andra folk i mitt liv, som familj och vänner.

Visa signatur

🖥/📱 - Macbook Air M2 dbrand skin, iPhone 13 dbrand skin
📽️ - Samsung Freestyle tizenbrew
🎮 - PS5, PS4 Pro - 9.0, Switch - Atmosphère, HENkaku Ensō PSVita, Quest 2, Steam Deck 256GB dbrand skin, Panic Playdate
📷 - Panasonic M4/3 - Minolta MC F1.7 50mm
⌨️ - Novatouch - ALU chassi - SA Leviathan, Pok3r - Box Royal - SkIIdata, Model M ISO usb modded (Model H)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Thats' life.. Nästa år kanske kan bli din tur.
God Jul till alla tre (?) mvh Pp

Nä vill inte sätta någon press på barnen. Men julen är barnens högtid så jag klagar inte

Permalänk
Medlem

Julklappar?
Humbug!

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Nä vill inte sätta någon press på barnen. Men julen är barnens högtid så jag klagar inte

Helt, Ok. Ha så fint.
Happy, Christmas, till Er Alla.

Permalänk
Medlem

Enbart för julklappar så blir det någon hundring.

Största utlägget är på julgrupper (blommor), det kan lätt närma sg ett part tusen...
Förr, när man var förälder så blev det mer, men tror aldrig att det gick över tretusen.

Däremot så har julmat alltid tagit sin del då julen egentligen handlar om att man samlas och umgås, något som för vart år verkar bli en sekundär del för många.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!