Apple kan släppa Macbook Pro med OLED 2027

Permalänk
Melding Plague

Apple kan släppa Macbook Pro med OLED 2027

Ett nytt rykte påstår att Apple förbereder nya Macbook Pro-modeller med OLED-skärmar som ett mellansteg innan mikro‑LED blir aktuellt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt men tycker redan deras skärmar är helt accepterad. Få bättre batteritid med oled?

Permalänk
Medlem

Wow, ett rykte om vad som kan hända om fyra år... Det är ju inte ens värt en nyhet om man visste att nästa generation Macbook Pro hade OLED. Hoppas verkligen inte det är höjdpunkten av de kommande fyra årens utveckling av Macbook Pro. Apple Silicon M5 ryktas få hårdvarustöd för AMD64 accelerering i Rosetta 3. Eller Apple M5 går om nVidia i Raytracing-prestanda.

Permalänk

Pekskärm is the shit år 2011. Frågan är om de tänker göra skärmen "helt vikbar" så den går att använda som surfplatta? Annars blir det mer som datorerna år 2011, en cool sak datorn hade på laptoppen som man ej använde, lite som 3D funktionen på ens tv från samma tid.

Det stora problemet med Macbook nu enligt mitt tycke är egentligen vår inflation och har inget med Apple att köra. Billigaste enklaste 16" kostar 19 000kr, nu 17500kr på rea, det är mycket pengar om man köper den som vardags laptopen utöver ens desktop och annat.

Permalänk
Medlem

Vad är det för något fel med Mini-LED i nuvarande MacBook Pro? Svärtan är redan svartare än svart för mig, då notchen i sig blir osynlig.

Väck mig när Apple fixar 100% av DCI-P3 samt trollar bort notchen helt istället! Inte säker på att enbart OLED är en fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Pekskärm is the shit år 2011. Frågan är om de tänker göra skärmen "helt vikbar" så den går att använda som surfplatta? Annars blir det mer som datorerna år 2011, en cool sak datorn hade på laptoppen som man ej använde, lite som 3D funktionen på ens tv från samma tid.

Jag använder mus och tangentbord till min PC när jag jobbar, men använder pekskärmen när jag slösurfar och streamar. Var sak har sin plats.

Permalänk
Skrivet av anogr:

Jag använder mus och tangentbord till min PC när jag jobbar, men använder pekskärmen när jag slösurfar och streamar. Var sak har sin plats.

Självklart och 3D effekten på tvn var inte kass att den fanns. Men jag hoppas som sagt på en "helt vikbar" macbook, då kommer man säkert använda den mer än vad man gjorde år 2011. Ens laptop från den tiden vägde mer än 2st macbookar, så man hade ej använt den på det sättet.

Permalänk
Medlem

Nice! Kommer att sitta kvar med min M1:a tills OLED-modellerna kommer.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Sötast

Har aldrig sett en bättre laptopskärm, eller desktopskärm för den delen än det som sitter i nuvarande Macbooks.
Helt fantastiska. Touch lär aldrig hända. Finns ipad för de som vill fingerkladda på sina skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vad är det för något fel med Mini-LED i nuvarande MacBook Pro? Svärtan är redan svartare än svart för mig, då notchen i sig blir osynlig.

Väck mig när Apple fixar 100% av DCI-P3 samt trollar bort notchen helt istället! Inte säker på att enbart OLED är en fördel.

Blooming är väl det främsta problemet med Mini-LED.

MacBook Pro har närmast perfekt återgivning av Display P3 (DCI-P3 är för projektorer med gamma 2.6).

Permalänk
Medlem

Inte en chans att jag skulle använda touch-skärm framför touch-paden. Enda fördelen jag kan se med touch-skärm på en MacBook skulle vara om man utvecklar eller kör mycket iPhone/iPad-appar.

Om de nu skulle göra den helt vikbar liknande Lenovo Yoga eller något så skulle jag kanske använda det. Hoppas verkligen de lyckas bättre än Microsoft isf. Har en Surface Pro och avskyr varje minut jag använder den. Den är varken bra med touch-skärmen eller med den äckliga touch-paden.

Permalänk
Medlem

Har en 16” MBP M2 Pro, skärmen är fantastiskt, ja. Förutom en aspekt och det är smearing. Kanske inte jätteviktigt, men det märks när man skrollar mellan virtuella skrivbord i 120 Hz. Detta problem har inte oled.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Blooming är väl det främsta problemet med Mini-LED.

MacBook Pro har närmast perfekt återgivning av Display P3 (DCI-P3 är för projektorer med gamma 2.6).

Tack för förtydligandet kring Display P3 och DCI-P3. Förklarar min förvirring kring att P3 pendlar mellan 85-99% på MacBook Pro i olika tester

Ang. blooming så glömde jag bort det problemet efter att Apple-loggan släcktes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tack för förtydligandet kring Display P3 och DCI-P3. Förklarar min förvirring kring att P3 pendlar mellan 85-99% på MacBook Pro i olika tester

Ang. blooming så glömde jag bort det problemet efter att Apple-loggan släcktes.

Får du runt 85% P3 har du förmodligen satt skärm/färghantering till sRGB.

Permalänk
Medlem

Det är när nyheter som denna dyker upp som mitt hopp om att Apple's dominans är på väg att försvinna och ersättas med ett nytt bolag som verkligen står för innovation. Majoriteten av de som använder macar vet inte vilken skärmteknik de har och bryr sig inte heller.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av walkir:

Tack för förtydligandet kring Display P3 och DCI-P3. Förklarar min förvirring kring att P3 pendlar mellan 85-99% på MacBook Pro i olika tester

Ang. blooming så glömde jag bort det problemet efter att Apple-loggan släcktes.

DCI = Digital Cinema Initiative. Dvs biografstandard. P3 kommer ifrån Primaries x3, alltså röd, grön och blå primärfärg som beskriver färgomfånget. Referenser till DCI-P3 i dessa sammanhang är egentligen fel beteckning för väldigt få kör gamma 2.6 enligt biografstandard på sin dator eller TV. Om man nu inte mastrar och färgsätter filmer för biografsläpp då.

Det är själva P3-färgrymden som är intressant eftersom den blivit de facto gångbar och teknisk möjlig standard. Som skrivet kallar Apple den för Display P3. Om man arbetar med färg, behöver man även skilja på P3 under SDR och P3 under HDR eftersom det är olika EOTF:er. Kliver man in i färgmenyerna på yrkesskärmar kan det bli en del kombinationer av färgtermer innan man är på rätt läge.

Orsaken till att det varierar i mätningar beror på hur man mäter. Går man endast på exempelvis Calmans mätning som räknar ut volym baserat på en yta (duh!) vid 75 procents luminsgrad blir det gärna närmare 99 procent. Liknande mätningar är antagligen grunden för vad tillverkarna menar när de hävdar "98% av P3". Det mäts på den yta där omfånget är som bäst.

Man måste mäta volym. Då är det lägre siffror i praktiken på i stort sett varenda skärm därute.

Mäter man färgvolymen kommer LCD:er generellt tappa mättnad vid låg luminans. Färgomfånget krymper ju mörkare nyans/lägre luminans som ska visas och blir en liten klick av gråblå. Färgrymden är inte formad som ett tält som det borde vara utan mer som en upp- och nedvänd pyramid. Detta är inte lika uttalat problematiskt med OLED även om färgomfånget även där krymper vid låga luminanser.