Handla säkert i E-handeln under Black Week

Permalänk
Melding Plague

Handla säkert i E-handeln under Black Week

För att trygga dig och omgivningen under Black Week ger SweClockers åtta tips för att undvika bli lurad av oseriösa aktörer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bra tips! Jag ska själv handla lite saker nu och gillar inte att swedbank tog bort de virtuella bankkorten med låsta belopp på. Det är detta som har blivit bra med Apple och Androids store, man kan handla från ett företag man litar på.
Hade varje App haft sin egen sida och betaltjänst så hade jag varit försiktigare.

Permalänk
Medlem

Betala på plattformen!

Finns en scam senaste tiden där man tar över en försäljare på Amazon, sänker till billiga priser, sen väntar på ordrar. När ordrarna kommer in så avbryter man dem och ber om betalning via en annan plattform, och såklart skickas ingen vara

Permalänk
Medlem

Bra tips!

Jag skulle även vilja slå ett slag för att inte genomföra köp alls under denna rea om du inte behöver varan. En "bra deal" på en vara som du egentligen kan vara utan är i slutändan en negativt för din ekonomi.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Kloka ord. Sen kan man alltid komma med den här gamla käpphästen också.

Tycker du verkligen att det är värt att spara 350 kronor på att handla från nån tysk mega-återförsäljare via Amazon genom att regga konto på en diffus sajt med skumma rabattkoder, istället för från din lokala elektronikhandlare eller en mellansvensk nätbutik? Någons svar kanske är ja, och det är inget fel med det. 350 kronor kan göra mycket i kärva tider. Men man kanske kan fundera ett varv.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Betala med kreditkort är en bra försäkring mot utebliven leverans.
Du är mycket bättre skyddad som konsument jämfört med köp via betalkort/Swish

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Kloka ord. Sen kan man alltid komma med den här gamla käpphästen också.

Tycker du verkligen att det är värt att spara 350 kronor på att handla från nån tysk mega-återförsäljare via Amazon genom att regga konto på en diffus sajt med skumma rabattkoder, istället för från din lokala elektronikhandlare eller en mellansvensk nätbutik? Någons svar kanske är ja, och det är inget fel med det. 350 kronor kan göra mycket i kärva tider. Men man kanske kan fundera ett varv.

Ja hela grejen med ekonomin blir ju lite skev när det alltid är billigare att utnyttja arbetskraft med tveksamma villkor i andra länder än att stödja grannen

Varför lönar det sig att köpa från kina? Varför är många hantverkare och byggare från gamla ’östblocket’? Borde det inte vara bättre på alla sätt att använda den arbetskraft och företagsamhet vi har här i första hand?

Känns lite skevt att det blir så enkelt att bara flytta allt utomlands

Permalänk
Medlem

Lättaste lösningen hade varit om banker erbjöd virtuella kort, engångs kort. Swedbank hade det förut men togs bort för att för få använde det.

Synd för jag gillade det. Bra att ha även när företag erbjuder "gratis i 2 veckor" erbjudanden. Ingen risk att pengar råkas dra om man glömmer bort att avbryta.

Permalänk
Medlem

Har aldrig blivit lurad. Skulle jag bli det kan jag enkelt bestrida köpet eftersom jag alltid väljer faktura eller kreditkort.

Till er som inte vill eller kan handla via faktura/kreditkort så kan ett gratis virtuellt Mastercard från t.ex.Rocker vara ett alternativ. Man swishar bara över den summa man ska handla för och genomför köpet. Skulle man bli lurad så är det bara den summan man blir lurad på, vilket fortfarande är surt, men bättre än att få hela kontot länsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Lättaste lösningen hade varit om banker erbjöd virtuella kort, engångs kort. Swedbank hade det förut men togs bort för att för få använde det.

Synd för jag gillade det. Bra att ha även när företag erbjuder "gratis i 2 veckor" erbjudanden. Ingen risk att pengar råkas dra om man glömmer bort att avbryta.

Det är ju också ett j@vla säkerhetstänk av Swedbank: 😁 bara för att "för få" var säkerhetsmedvetna så var den logiska slutsatsen att ta bort tjänsten? 🤔
Verkligen en kundnära bank 🏦 😂 😂.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Det är ju också ett j@vla säkerhetstänk av Swedbank: 😁 bara för att "för få" var säkerhetsmedvetna så var den logiska slutsatsen att ta bort tjänsten? 🤔
Verkligen en kundnära bank 🏦 😂 😂.

Jag hade aldrig vetat att funktionen fanns om det inte nämndes av någon användare på något forum. Så Swedbank misslyckades med att informera om funktionen och dess fördelare.

Nu när folk är mer medvetna borde dom införa det igen och kanske ha lite reklam om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag hade aldrig vetat att funktionen fanns om det inte nämndes av någon användare på något forum. Så Swedbank misslyckades med att informera om funktionen och dess fördelare.

Nu när folk är mer medvetna borde dom införa det igen och kanske ha lite reklam om den.

Jag hade det virtuella visa 💳 kort tjänsten med maxbelopp. Jättebra tjänst...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃