Permalänk
Medlem

Fiber - ingen internetanslutning

Tja!
Jag har nyss flyttat in i en lägenhet med fiber installerat och undrar hur jag får fart på det.

När jag ansluter min router till fiberuttaget i väggen så kan jag ansluta mig till routern men nätverket fungerar inte och det står ingen internetanslutning.

Jag har pratat med min nätverksleverantör och dom säger att fibret ska vara aktiverat på den här adressen men jag får det inte att funka.

Även om jag kopplar upp datorn direkt till fiberuttaget så får den ändå ingen anslutning.

Jag har även testat många olika nätverkskablar då jag har några stycken.

Så vad tror ni, är det fiberuttaget det är fel på och behöver bytas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jw39:

Tja!
Jag har nyss flyttat in i en lägenhet med fiber installerat och undrar hur jag får fart på det.

När jag ansluter min router till fiberuttaget i väggen så kan jag ansluta mig till routern men nätverket fungerar inte och det står ingen internetanslutning.

Jag har pratat med min nätverksleverantör och dom säger att fibret ska vara aktiverat på den här adressen men jag får det inte att funka.

Även om jag kopplar upp datorn direkt till fiberuttaget så får den ändå ingen anslutning.

Jag har även testat många olika nätverkskablar då jag har några stycken.

Så vad tror ni, är det fiberuttaget det är fel på och behöver bytas?

Felanmäl hos din internetleverantör så de får kolla vidare.
Är det så att det står som aktiverat hos din leverantör, är det möjligt att det är felkopplat utanför din lägenhet, eller att det stadsnät du är kopplad till har problem.

Oavsett så är det din leverantör du felanmäler hos

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Har du något abonnemang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Har du något abonnemang?

Ja och min nätverksleveratör säger att jag borde ha internet.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du bara har ett nätverksuttag i ett rum som är inkommande bredband? Det råkar inte vara så tokigt att du har flera uttag i lägenheten och att det helt enkelt är fel uttag du ansluter till?

Har du haft flera enheter anslutna så kan det vara ett mac-lås.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Som ovan säger kolla att du verkligen kopplar på ingående port och inte någon port i nått annat rum om du har lankablar dragna till flera rum.

Inkommande brukar generellt vara nånstans i hallen i lägenheten. Och vill du imte ha routern där brukar du få sätta en bygel från inkommande till nätporten för det rummet du vill ha den i.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Ett till tips, kolla i nätverksuttaget i väggen om allt ser ut att stå rätt till. Har varit med om onödigt lång felsökningstid pga. att en av kopparskenorna var snedvriden.

Permalänk
Medlem

Uppdatering.

Jag pratade med internetleverantören och när dom (släpper på ip address?) så får jag internet genom fiberuttaget, men enbart då.

Just nu har jag datorn inkopplad direkt i uttaget MEN skulle jag dra ut kabeln och koppla in den igen så slutar jag ha nätverk för då måste jag ringa leverantören att släppa på ip adressen för att det ska funka igen.

När jag kopplar in kabeln i routern så har jag inget internet alls. Routern fångar ip adressen, det kunde leverantören se tydligen men den har problem med att skicka ut signal. Så inget wifi alltså. Routern är en TP-Link Archer mr600 ac1200.

Skulle nån som är insatt i nätverk och routrar kunna berätta för mig varför min router inte fungerar med fiber? Innan jag åker och köper en ny för flera tusen.

Jag har haft mobilt bredband med den här routern ett tag och den har fungerat klockrent. Den har en WAN port på baksidan så jag antar att den är gjord för att användas med fiber.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jw39:

Uppdatering.

Jag pratade med internetleverantören och när dom (släpper på ip address?) så får jag internet genom fiberuttaget, men enbart då.

Just nu har jag datorn inkopplad direkt i uttaget MEN skulle jag dra ut kabeln och koppla in den igen så slutar jag ha nätverk för då måste jag ringa leverantören att släppa på ip adressen för att det ska funka igen.

När jag kopplar in kabeln i routern så har jag inget internet alls. Routern fångar ip adressen, det kunde leverantören se tydligen men den har problem med att skicka ut signal. Så inget wifi alltså. Routern är en TP-Link Archer mr600 ac1200.

Skulle nån som är insatt i nätverk och routrar kunna berätta för mig varför min router inte fungerar med fiber? Innan jag åker och köper en ny för flera tusen.

Jag har haft mobilt bredband med den här routern ett tag och den har fungerat klockrent. Den har en WAN port på baksidan så jag antar att den är gjord för att användas med fiber.

Mvh

Har du fabriksåterställt den? Det är inte så att du har ställt in den på 4G och därmed inaktiverat dens wanport?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jw39:

Uppdatering.

Mvh

Du får en IP-adress som blir låst till enheten. Så om du har haft datorn inkopplad så kommer inte routern få IP-adress förrän låset släpps. Det kan göras genom att kontakta sin operatör (som du har gjort) eller genom att vänta upp till 24 timmar.

Återställ din router. Koppla in ENDAST routern i nätverksuttaget du kallar "fiberuttag", ingenting annat. Ring din ISP och be dom släppa på låset. Anslut sedan dator till router för att konfigurera den. Då bör det fungera.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jw39:

Uppdatering.

Mvh

Dra ut och låt vara urkopplat under natten när du sover och när du är på jobbet, koppla sedan in routern och inget annat. Och ja, WAN ska kopplas mot Internet.

Du kan se hur länge du har et lån av IP genom att öppna terminal/CMD och skriva

ipconfig /all

. Leta efter Lease Expires eller motsvarande på svenska om du kör svenskt windows.

Du kan också testa att göra en manuell release med din datorn när den är inkopplad direkt

Öppna CMD/Terminal
1. ipconfig /release
2. koppla ur datorn
3. koppla in router

Detta funkar inte alltid, om det inte gör det så är det bara att göra som jag först beskrev.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag ju inte hur det ser ut i lägenheter eftersom jag bor i hus på landet, men hemma så är det en fiberomvandlare (CPE) mellan "internet" och min router. Kanske behöver du prata med någon husvärd eller så?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du får en IP-adress som blir låst till enheten. Så om du har haft datorn inkopplad så kommer inte routern få IP-adress förrän låset släpps. Det kan göras genom att kontakta sin operatör (som du har gjort) eller genom att vänta upp till 24 timmar.

Återställ din router. Koppla in ENDAST routern i nätverksuttaget du kallar "fiberuttag", ingenting annat. Ring din ISP och be dom släppa på låset. Anslut sedan dator till router för att konfigurera den. Då bör det fungera.

Tack för snabbt svar.

Jag har haft nätverkskabeln i routern medans dom har släppt på låset men får fortfarande inget nätverk genom routern. Men du skrev att jag skulle återställa och konfigurera routern? Det har jag däremot inte gjort. Det ska jag prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jw39:

Tack för snabbt svar.

Jag har haft nätverkskabeln i routern medans dom har släppt på låset men får fortfarande inget nätverk genom routern. Men du skrev att jag skulle återställa och konfigurera routern? Det har jag däremot inte gjort. Det ska jag prova.

Du sätter ethernet i WAN-porten?

2 . Launch a web browser and type in http://tplinkmodem.net or http://192.168.1.1.
Create a new password for future logins.
3. Follow the step-by-step instructions of the Quick Setup to complete the initial
configuration.
1. Make sure your computer is connected to the router (wired or wireless)

har du gjort detta? DVS. loggat in på den och kört en quick start guide?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Du sätter ethernet i WAN-porten?

2 . Launch a web browser and type in http://tplinkmodem.net or http://192.168.1.1.
Create a new password for future logins.
3. Follow the step-by-step instructions of the Quick Setup to complete the initial
configuration.
1. Make sure your computer is connected to the router (wired or wireless)

har du gjort detta? DVS. loggat in på den och kört en quick start guide?

Håller på nu och ja, nätverkskabeln från fiberuttaget i väggen sitter i wan porten i routern.

Permalänk
Medlem

Jag provade fabriksåterställa routern.

Provade att sätta en kabel mellan routern och datorn och då hade jag internet.

Jag gjorde en quick start på telefon och det hände inget. Kunde först inte trycka på quick start för det stog att inget sim kort satt i men sen kom jag in. Jag gick in en annan väg in i quick start.

Jag provade trycka på wireless connection istället för 3g/4g, hjälpe inte. Men när jag gjorde det så reboota den så nu sitter jag här utan nätverk på datorn igen. Lär skriva till dom att låsa upp igen.

Det lutar sig åt en ny router.

Det verkar som att den bara fungerar med fiber genom kabel och inte wireless.

Permalänk

Då hade du första problemet löst IOM att du bytte från 3G/4G till Wireless Router Mode. Jag har samma modell av router. Jag tycker du ska göra en hårdvaruåterställning och gå därifrån.

Permalänk
Medlem

UPPDATERING

NU FUNKAR DET.

Har ingen aning, märkte att en till symbol började lysa på routern sen hade jag trådlöst nätverk.

Antar att det var att jag bytte från 3g/4g till wireless.

Tack för all hjälp!

Permalänk
Skrivet av Jw39:

UPPDATERING

NU FUNKAR DET.

Har ingen aning, märkte att en till symbol började lysa på routern sen hade jag trådlöst nätverk.

Antar att det var att jag bytte från 3g/4g till wireless.

Tack för all hjälp!

Nä du hotade med att byta ut den...

Typ samma som att hota bilen med en stor sniftnyckel så startar den direkt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Nä du hotade med att byta ut den...

Typ samma som att hota bilen med en stor sniftnyckel så startar den direkt.

Ja jag får hota lite mer.