Alla fyndtips från mellandagsrean

Problem att reseta PS5 kontroller

Permalänk
Medlem

Problem att reseta PS5 kontroller

Hej,

Har börjat få drift på min PS5 kontroller och tänkte prova om en "hard reset" hjälper innan jag föröker få den utbytt.

Av någon anledning så verkar det inte fungera hur många gånger jag än försöker med att hålla reset knappen intryckt med hjälp av en simkortsöppnare.

Kontrollern fungerar fortfarande som vanligt och PS5 startar utan att behöva synka kontrollerna med USB kabeln.
Testade även att ta bort kontrollern från PS5:an och då behövde jag lägga till den igen via kabel, men hard reset fungerar som sagt ändå inte.

Kollade lite på reddit och hittade att det verkar vara rätt vanligt och speciellt i sammband med "drifting", men känns mer som ett sammanträffande, men vem vet?
https://www.reddit.com/r/playstation/comments/xhfieq/my_ps5_controller_will_not_reset/

Någon annan som varit med om något liknande?

Undrar också lite hur det fungerar med reklamationsrätten om jag skulle försöka lämna tillbaka kontrollern?
PS5:an är drygt två år och kontrollern har redan bytts ut en gång tidigare, men då var den fortfarande innom garantin och personalen på Elgiganten bara bytte ut den mot en ny rakt av.

Bör det räcka att bara knalla in på EG med orginalkvittot från när jag köpte själva PS5:an eller kommer dom se att kontrollern inte är den samma som ingick från början?

Permalänk
Medlem

Lyckades fixa drift problemet genom att trycka ner och rotera vänster spak medurs och moturs några minuter.
Såg ett tips om det här https://www.reddit.com/r/playstation/comments/11dg9qq/can_anyone_help_me_fix_stick_drift_on_my_ps5/

Nu vet jag dock inte om det är en permanent fix, men just nu så fungerar kontrollern igen utan drift.
Det som var lite skumt är att det bara var i Far Cry 5 som jag märkte av problemet. Har aldrig upplevt det i något annat spel.

Permalänk
Skrivet av Chess_Norris:

Lyckades fixa drift problemet genom att trycka ner och rotera vänster spak medurs och moturs några minuter.
Såg ett tips om det här https://www.reddit.com/r/playstation/comments/11dg9qq/can_anyone_help_me_fix_stick_drift_on_my_ps5/

Nu vet jag dock inte om det är en permanent fix, men just nu så fungerar kontrollern igen utan drift.
Det som var lite skumt är att det bara var i Far Cry 5 som jag märkte av problemet. Har aldrig upplevt det i något annat spel.

Jag köpte en ny dosa för typ 2-3 månader sedan och nu har jag fått stick drift IGEN på dosan...........................
Har redan 2 andra dosor med samma problem
Och nej jag är inte aggresiv när jag spelar heller eftersom sticksen kan gå sönder om man är för hårdhänt på dom
Börjar bli lite smått less på att slänga ut pengar på dosor som bara håller i nån månad sen äre kört me skiten
Fatter inte varför dom fixar problemet heller? Antar att Sony bara vill ha pengar och skiter i problem som vi får?!
Har skrivt till dom med men dom vägrar att svara.. Blir så less.
Vetefan vad jag ska göra har prövat med allt! Rotera, göra rent, blåsa och reseta dosan flera gånger men ingenting funkar
Har gjort så med mina andra dosor med men näää! Funkar inte. Funderar seriöst på att hiva PS5 eller ge bort skiten
För det är fan inte värt ett ruttet jävla öre.
Tror nog det är dax att gå tillbaka till Xbox igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diveb0mb_:

Jag köpte en ny dosa för typ 2-3 månader sedan och nu har jag fått stick drift IGEN på dosan...........................
Har redan 2 andra dosor med samma problem
Och nej jag är inte aggresiv när jag spelar heller eftersom sticksen kan gå sönder om man är för hårdhänt på dom
Börjar bli lite smått less på att slänga ut pengar på dosor som bara håller i nån månad sen äre kört me skiten
Fatter inte varför dom fixar problemet heller? Antar att Sony bara vill ha pengar och skiter i problem som vi får?!
Har skrivt till dom med men dom vägrar att svara.. Blir så less.
Vetefan vad jag ska göra har prövat med allt! Rotera, göra rent, blåsa och reseta dosan flera gånger men ingenting funkar
Har gjort så med mina andra dosor med men näää! Funkar inte. Funderar seriöst på att hiva PS5 eller ge bort skiten
För det är fan inte värt ett ruttet jävla öre.
Tror nog det är dax att gå tillbaka till Xbox igen.

Enklast är nog att lämna tillbaka den och plocka ut en ny. Har gjort det två gånger nu och det har aldrig varit några problem.

Permalänk
Skrivet av Chess_Norris:

Enklast är nog att lämna tillbaka den och plocka ut en ny. Har gjort det två gånger nu och det har aldrig varit några problem.

Känns som att det är rätt onödigt för driften kommer ju säkert komma tillbaka eftersom.
För Ps5 dosorna är sinnessjukt kännsliga verkar det som.
När jag inte spelade hade jag min nya dosa i en plastpåse i lådan som följde med för att den inte skulle damma
Tog aldrig i dosan när jag hade äte heller, tex chips, ostkrokar och sånna saker. Så det inte skulle komma massa gegga i dosan
Men liktförbannat så fick jag drift på den.
Sen är det så kul att jag hade mitt PS4 i 10år och hade aldrig problem med drift på dosorna
Har inte det änn i dag. Dock lånar en polare mitt PS4 men är inga problem alls!
Så vetefan vad man ska göra!
Vetefan om man vill slänga ut på en Dualsense Edge dosa heller för 3000 och den oxå börjar drifta

Permalänk
Medlem

Jag följde tidigare rådet här https://www.reddit.com/r/playstation/comments/11dg9qq/can_anyone_help_me_fix_stick_drift_on_my_ps5/
men det löste bara problemet tillfällit. Resultatet verkar variera från fall till fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diveb0mb_:

Känns som att det är rätt onödigt för driften kommer ju säkert komma tillbaka eftersom.
För Ps5 dosorna är sinnessjukt kännsliga verkar det som.
När jag inte spelade hade jag min nya dosa i en plastpåse i lådan som följde med för att den inte skulle damma
Tog aldrig i dosan när jag hade äte heller, tex chips, ostkrokar och sånna saker. Så det inte skulle komma massa gegga i dosan
Men liktförbannat så fick jag drift på den.
Sen är det så kul att jag hade mitt PS4 i 10år och hade aldrig problem med drift på dosorna
Har inte det änn i dag. Dock lånar en polare mitt PS4 men är inga problem alls!
Så vetefan vad man ska göra!
Vetefan om man vill slänga ut på en Dualsense Edge dosa heller för 3000 och den oxå börjar drifta

Du har nog bara haft otur med att dina kontroller har gått sönder onormalt snabbt. Men lämna tillbaka alla som är köpta inom 3 år tillbaka så att du får nya.

Jag har två kontroller, en som är två och ett halvt år och en som är ett år och båda fungerar som när dom var nya. Ingen drift (ännu).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Du har nog bara haft otur med att dina kontroller har gått sönder onormalt snabbt. Men lämna tillbaka alla som är köpta inom 3 år tillbaka så att du får nya.

Jag har två kontroller, en som är två och ett halvt år och en som är ett år och båda fungerar som när dom var nya. Ingen drift (ännu).

Otur? Ska man ha 20 dosor eller vadå?
Det är inte mitt fel att mina dosor är "trasig" jag sköter dom perfekt.
Det är hållbarheten på dosorna som är skit! Aldeles för kännslig.

Vänta du! Det kommer komma för dig med inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diveb0mb_:

Otur? Ska man ha 20 dosor eller vadå?
Det är inte mitt fel att mina dosor är "trasig" jag sköter dom perfekt.
Det är hållbarheten på dosorna som är skit! Aldeles för kännslig.

Vänta du! Det kommer komma för dig med inom kort.

Ingen har sagt att det är ditt fel. Det är väl känt att kontrollerna ofta får stick drift - det är också därför det alltid är skitlätt att få kontrollen utbytt kostnadsfritt inom 3 år från köp.

Så lämna tillbaka kontrollerna istället för att köpa fler.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Ingen har sagt att det är ditt fel. Det är väl känt att kontrollerna ofta får stick drift - det är också därför det alltid är skitlätt att få kontrollen utbytt kostnadsfritt inom 3 år från köp.

Så lämna tillbaka kontrollerna istället för att köpa fler.

Men varför ska jag lämna tillbaka kontrollerna och få dom "fixad"
När problemet kommer bara hålla i nån månad sen kommer driften tillbaka?
Sony kommer aldrig att fixa problemet med stickdrift
Kanske när Ps6 kommer men de lär ju ta några år det.
Sen tänker jag ju inte slänga ut vad äre 3000+ spänn på en Edge dosa heller kommer säkert få drift på den med.
Det är bara slöseri med pengar tycker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av diveb0mb_:

Men varför ska jag lämna tillbaka kontrollerna och få dom "fixad"
När problemet kommer bara hålla i nån månad sen kommer driften tillbaka?

Du lämnar tillbaka kontrollerna till återförsäljaren och får helt nya i utbyte. Du får då ytterligare tre år reklamationsrätt på dom nya kontrollerna och så kan du hålla på för evigt - eller tills du får en kontroll som håller längre än tre år.

Eller så slutar du spela helt, antar jag...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Du lämnar tillbaka kontrollerna till återförsäljaren och får helt nya i utbyte. Du får då ytterligare tre år reklamationsrätt på dom nya kontrollerna och så kan du hålla på för evigt - eller tills du får en kontroll som håller längre än tre år.

Eller så slutar du spela helt, antar jag...

Jag "tror" jag har fixat en utav mina dosor nu iaf...
Satt in Xbox 360 sensorer i dosan och hittills har den funkat felfritt
Men antar att den kommer drifta igen villken dag som hellst...

https://youtube.com/shorts/MpLQf_q3avA?si=Uv3fuR_e8mU2rkLK

Såg denna oxå
Verkar som en bra idé för Sony de där.
Men dom vill ju bara ha pengar och skiter i oss som får felet.
Och dom kommer nog aldrig att fixa det där tror jag.
Känns som man bara blir "lurad" på pengar :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av diveb0mb_:

Jag "tror" jag har fixat en utav mina dosor nu iaf...
Satt in Xbox 360 sensorer i dosan och hittills har den funkat felfritt
Men antar att den kommer drifta igen villken dag som hellst...

https://youtube.com/shorts/MpLQf_q3avA?si=Uv3fuR_e8mU2rkLK

Såg denna oxå
Verkar som en bra idé för Sony de där.
Men dom vill ju bara ha pengar och skiter i oss som får felet.
Och dom kommer nog aldrig att fixa det där tror jag.
Känns som man bara blir "lurad" på pengar :/

Men du blir inte lurad på pengar om du använder reklamationsrätten! Jisses…

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Tycker det har fungerat riktigt smidigt att reklamera och dessutom få ytteligare 3 års garanti/reklamationsrätt. Som bonus får man ofta en kontroller med ett batteri som räcker längre än den gamla. Fick en uppdaterad revision när jag lämnade tillbaka min på garantin där batteriet räcker 25-30% längre än min andra kontroller som är av en äldre revision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Men du blir inte lurad på pengar om du använder reklamationsrätten! Jisses…

Den herren verkar vara för arg för att kunna läsa ett helt svar. Bäst vi låter det svalna lite 😂

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Xtia xProto-L
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo
Motherboard: Asus ROG Strix X570-i Cooler: AC NeXXos 1080mm
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Den herren verkar vara för arg för att kunna läsa ett helt svar. Bäst vi låter det svalna lite 😂

Haha ja jag vet.. srry! Är bara så less på att köpa saker som inte fungerar korrekt!
Men nu har jag en dosa iaf som jag bytte sensorerna på.
Tog från min Xbox 360 dosa och satt in.
Funkar klockrent! Får se hur länge det håller sig!