Webbläsartestet Speedometer 3.0 släppt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Så då är iPhone 15 Pro vassare ännen stationär dator?

Processormässigt för laster med få trådar så slår nog iPhone 15 Pro/Max de allra allra flesta datorer i rå prestanda på processorn

Så har det varit i många år nu, kanske iPhone 6S ungefär

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Låter jag vara osagt, men du får gärna förklara de vitt skilda poängen om enhetens prestanda INTE spelar roll, som var vad du sa

Absolut det ska jag göra åt dig när TS har svarat på hur poängen beräknas. 👍🏻

Men som du ser bland posterna så säger inte testet ens vad det är testat med för webläsare eller hårdvara så just nu är allt någon skriver här killgissningar fram tills att vi fått klarhet i hur poängen beräknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Processormässigt för laster med få trådar så slår nog iPhone 15 Pro/Max de allra allra flesta datorer i rå prestanda på processorn

Så har det varit i många år nu, kanske iPhone 6S ungefär

I vilket test då?
Sitter och letar på Geekbench 6 efter CPU’s med single core under 2900 men kan inte hitta någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

I vilket test då?
Sitter och letar på Geekbench 6 efter CPU’s med single core under 2900 men kan inte hitta någon.

Vad jag kan se så ligger allt tillochmed 11900k efter iphone 15 i geekbench singelcore

12900k

iPhone 15

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

I vilket test då?

Det finns ett fåtal betydligt snabbare CPU:er, men de lär alla behöva drivas med ett mindre kärnkraftverk. Ser man däremot till "de allra flesta datorer", så har @medbor rätt.

Tar även med min egna iPhone 15 Pro som referens:

https://browser.geekbench.com/v6/cpu/4529529

Kan tillägga att min iPhone lätt slår min MacBook 14 M1 Pro i single core.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

I vilket test då?

AMD 7000-serien (7800X3D, 7950X) ligger båda på 2900 ungefär

13900K ligger också under 3000, 13700 ligger under 2900

Inom felmarginalen skulle jag säga att de är ganska likvärdiga

Alla datorer som inte är dessa senaste generationen är alltså långsammare

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Okej, den listan jag såg visade noll under 2900, men det kanske är överklockade prollar jag tittade på.

Men Speedtest 3.0 är till för att testa webläsaren, hårdvara lär inte påverka mycket i ett sånt test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Okej, den listan jag såg visade noll under 2900, men det kanske är överklockade prollar jag tittade på.

Men Speedtest 3.0 är till för att testa webläsaren, hårdvara lär inte påverka mycket i ett sånt test.

De allra flesta i tråden kör Chrome, det verkar variera mellan 5-30 ungefär. Tror absolut underliggande hårdvaran är utslagsgivande

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

hm vist är min gamla i7 ca 1,5år gammal men den som jag kunde fixa lite prestanda ur sin CPU....https://www.sweclockers.com/forum/post/19935526 Väldigt många nu på detta forum som inte överklockar och vill att sweCLOCKERS, trots sits namn inte ska överklocka.

@medbor när överklockade du något senast?

"Alla datorer som inte är dessa ¤(av den)¤ senaste generationen är alltså långsammare" om man inte kan fixa mer prestanda än en CPU som inte har delar utan för deras spec

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem

Bara jag som får snabbare resultat med nyare Chrome?

Visa signatur

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem

@Yoshman
Nedan med lite överklockning

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar som detta mätverktyg är lite skakigt, det blir lite olika resultat när man provar under samma förutsättningar.
Jag har tidigare testat Firefox med alla tillägg och fick 18. Körde jag utan blev det 27.

Då jag gått över till Brave tänkte jag att jag måste ju få ännu bättre eftersom man ofta hör att chrome-motorn är snabbare.

Fick 18 med alla tillägg och 28,4 utan. Så tänkte jag att jag tar och avaktiverar några för att se vilka tillägg som slöar ner. Stängde av 4 till att börja med och fick 25. sen kopplade jag in dem en och en och det verkade som Consent O matic var den som slöade ner mest. Men sen testade jag igen med alla inkopplade och då fick jag 22. Körde även ett fönster utan några tillägg och då visade den bara 26,1 istället för 28,4 som jag fick tidigare. Man kanske behöver göra många tester och sen dra ett medelvärde?

Nåja, i ärlighetens namn märker jag ingen nämnvärd skillnad när jag använder webläsaren till vardags, sidorna och bilderna upplever jag laddas lika snabbt oavsett om tilläggen är aktiverade eller inte.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Yoshman
Nedan med lite överklockning
<Uppladdad bildlänk>

Som @Hakinger skriver: största problemet med denna benchmark är enorm run-to-run variance. Finns ju folk som lyckats få >40 med stock M3, fast kör man en gång till kan det bli ett par snäpp under 40...

Stoppade in datorn 5 min i frysen och körde efter en reboot (även det påverkar). Lyckades då reproducera det ovan med en stock M3 Max

Helt klart imponerande att få >40 med en Intel x86, fast det med typ 1/10-del av energieffektiviteten hos M3

M4 borde toppa detta med ca 15 %, i stock naturligtvis.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer