Cooler Master Ncore 100 Max – lättbyggt minstingchassi

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master Ncore 100 Max – lättbyggt minstingchassi

Cooler Masters nya SFF-chassi Ncore 100 Max tar plats i testlabbet, där det bjuds på integrerad AIO-kylare och imponerande expansionsmöjligheter för grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stark villhöver för det där chassit! Den dagen jag lämnar custom loop alt mitt oversize Thermaltake kanske man kan unna sig något "litet".

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

Underbart med mer alternativ bland stående chassin! Jag är fascinerad över hur mycket de får in i det samtidigt som det verkar vara ganska lättarbetat. Ganska imponerad hur snyggt de hanterade expansionen, ser lika bra oavsett läge... om än lite drygt att behöva spara en extra topp för det.
Men trist bara med nätaggskurvan som sagt, sabbar helheten en del.

Tillägg
Permalänk
Medlem

Vet Swec någonting om det kommer en version med enbart chassit? Är intresserad men vill använda min egen PSU och ha en annan AIO.

Permalänk
Medlem

Satte i halsen rejält när jag såg priset!
Var tvungen att kolla igen så att det inte var ett barebone system lol.
En rejäl miss av CM att börja med ett pris, och sen fylla på med delar för att kunna motivera det.
Chassit i sig kanske är intressant.
Men gjorde inte CM samma sak med NR200?
Undrar jag om dom sitter fast i någon deal där dom måste sälja fler AIO's eller nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnknownBum:

Underbart med mer alternativ bland stående chassin! Jag är fascinerad över hur mycket de får in i det samtidigt som det verkar vara ganska lättarbetat. Ganska imponerad hur snyggt de hanterade expansionen, ser lika bra oavsett läge... om än lite drygt att behöva spara en extra topp för det.
Men trist bara med nätaggskurvan som sagt, sabbar helheten en del.

Såg fint ut men känns inte riktigt som något chassi i litet format kan mäta sig med meshlicious. 4 Slots grafikort 280 mm rad och bra vent.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Oj. Är inte 4800kr en nackdel? Lät ju svindyrt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Oj. Är inte 4800kr en nackdel? Lät ju svindyrt...

>1000:- mer än lösa och motsvarande (ungefär) delar kostar.
Då tog jag Meshlicious, CM's egna 120mm AIO och CM's 850w SFX PSU.

Men man kan ju såklart hävda att den "Custom" AIO dom skickar med är väldigt speciell.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Svensktiger:

Satte i halsen rejält när jag såg priset!
Var tvungen att kolla igen så att det inte var ett barebone system lol.
En rejäl miss av CM att börja med ett pris, och sen fylla på med delar för att kunna motivera det.
Chassit i sig kanske är intressant.
Men gjorde inte CM samma sak med NR200?
Undrar jag om dom sitter fast i någon deal där dom måste sälja fler AIO's eller nätagg.

Jo precis, NR200P Max.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Tack Jonas för en (som vanligt) fantastiskt recension av det chassit.

Har sneglat på det där men priset i kombination med nätdelen gör det till en dealbreaker.
Man gillar ju formatet trots allt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

CM Elite 120 med 2600k, 7970 med atx agg, blev satans varmt. Vad jag vill minnas.
Kan Ncore 100 Max läggas ner?

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem

Underbar recension!

Hade nätagget inte följt med kanske det blivit toppklass? Jag älskar verkligen modulariteten och möjlighet att expandera

Håller med om att en variant med bara chassit borde släppas, så man kan välja alla delar själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av arde_81:

CM Elite 120 med 2600k, 7970 med atx agg, blev satans varmt. Vad jag vill minnas.
Kan Ncore 100 Max läggas ner?

Körde den med psu där hdburen skulle sitta,
1mm för stor för en 2.7 slot 2070 super men lite våld
så funkade det, helt fritt för en stor kylare över moderkortet. Lite dammigt bara efter drygt ett år som permanent temporär lösning men nog inte så varmt.

Jo en 120mm fläkt fick plats på höger sida om moderkortet, men man hade nog gärna haft det utrymme till gpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Meshlicious är inget ni tänkt slå ett öga på ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Palme_570:

Meshlicious är inget ni tänkt slå ett öga på ?

Både Meshlicious och Meshroom S tycker jag ser riktigt balla och nyskapande ut. Är dock lite sen på bollen där känner jag, sett till att de funnits ute ett tag.

Men kanske en specialare med ATX-bygge i Meshroom S vore något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Både Meshlicious och Meshroom S tycker jag ser riktigt balla och nyskapande ut. Är dock lite sen på bollen där känner jag, sett till att de funnits ute ett tag.

Men kanske en specialare med ATX-bygge i Meshroom S vore något.

Vore väldigt intressant att se med atx bräda

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Sluta aldrig med dina chassirecensioner, Jonas! Klockrent som vanligt.

Visa signatur

Custom loop - 7950X3D / 7900XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Både Meshlicious och Meshroom S tycker jag ser riktigt balla och nyskapande ut. Är dock lite sen på bollen där känner jag, sett till att de funnits ute ett tag.

Men kanske en specialare med ATX-bygge i Meshroom S vore något.

Jag som är ganska ny ägare av Meshroom S V2 kan säga att det finns enormt många valmöjligheter med chassit bereonde på konfigurationen man väljer och mycket tillbehör att köpa till.

Saknar en video med alla konfigurationer som är möjligt i chassit hade varit kul.

Då kan man även ta upp vilka tillbehör som krävs som fötter, 90 graders dp kabel, monteringsfästet för 360 mm aio eller om det krävs någon annan ricer kabel längd för att man ska göra just detta valet.

Mitx, Matx, Atx.

240, 280 mm aio eller 360 mm om man köper till ett monteringsbracket men då hamnar den utanför fronten som en påbyggnad och säkert det bästa valet om man vill köra custom vattenkylning.

Borde vara möjligt med Atx moderkort och 360 mm Aio med monteringsbracket inte sett något sådant bygge ännu.

Men då tycker jag personligen att chassit ej känns standard.

Sfx, Sfx L och Atx nätdel.

3 Slots eller 4 slots på gpu sidan beroende på vilken kylare man väljer på cpu sidan.

120 mm slimfläkt i taket som jag valt att ha idag och sedan 4070 ti super 3 slots och då tänker jag montera 2 st 140 mm slimfläktar mot gpu för extra kylning men inte köpt dessa ännu.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.