Stöd för komprimering i fler format på gång till Windows

Permalänk
Melding Plague

Stöd för komprimering i fler format på gång till Windows

Nya möjligheter att komprimera filer dyker upp i Windows 11 22H2 och 23H2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker det är märklig att det tagit såhär många år för stöd i Windows med så här väl etablerade komprimeringsformat?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Är det bara jag som tycker det är märklig att det tagit såhär många år för stöd i Windows med så här väl etablerade komprimeringsformat?

Nej. Om closed source kan få användarna att tro att allt annat är skit kommer ändå ingen att bry sig.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av som99:

Är det bara jag som tycker det är märklig att det tagit såhär många år för stöd i Windows med så här väl etablerade komprimeringsformat?

Inte konstigt. Konkurrensverket ligger på Microsoft när de inför nya saker som tar död på konkurrenter.
För några år sedan hade varenda kotte program för att t.ex. hantera isofiler, idag väldigt få.

Det jag saknar är att kunna splittra filer, det är idag lite komplicerat. För den man skickar de splittrade filerna kan av olika anledningar inte alltid installera ett program. Att skicka självupppackande .exe fil är heller ej accepterat.

Permalänk
Medlem

windows filhanterare är ett skämt. Har alltid varit och kommer alltid vara. Det första man gör är att installera en annan.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu verkar det dessutom som att Microsoft är på god väg att bygga in möjligheten att komprimera filer till 7z och tar

Pedanten ämnar påpeka att tar inte komprimerar. GNU tar har i och för sig -z-flaggan, men den anropar gzip/gunzip för komprimering och dekomprimering. Att stödja tar-formatet utan att stödja gzip/gunzip känns smått meningslöst, eftersom de oftast används tillsammans.

Permalänk
Medlem

Kommer ändå använda samma program som jag har använt sin innan, allt blir inte bättre för att MS försöker skapa något.

Permalänk
Medlem

Tog bara ungefär 35 år efter de första zip programmen började dyka upp...nåja bättre sent än aldrig. Kommer fortfarande köra mitt gamla winrar som funkar och packar upp det mesta

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tog bara ungefär 35 år efter de första zip programmen började dyka upp...nåja bättre sent än aldrig. Kommer fortfarande köra mitt gamla winrar som funkar och packar upp det mesta

Nej, det gjorde det inte eftersom Windows har haft varierande zip-stöd länge. Det här handlar om stöd för fler format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, det gjorde det inte eftersom Windows har haft varierande zip-stöd länge. Det här handlar om stöd för fler format.

Har jag missat då jag alltid kör rar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Snusfri

WinRAR ftw.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

windows filhanterare är ett skämt. Har alltid varit och kommer alltid vara. Det första man gör är att installera en annan.

Testade "Directory Opus" för en tid sedan. Nu krävs dock en förnyelse av licensen för att kunna fortsätta använda den senaste uppdateringen.

Men jag har inte riktigt förstått varför man ska använda en filhanterare från 3:e part? Vad saknas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Men jag har inte riktigt förstått varför man ska använda en filhanterare från 3:e part? Vad saknas?

Valfrihet? Största styrkan med exempelvis DOpus är att allt går att skräddarsy efter hur man jobbar.

Sedan ersätter DOpus minst 4-5 andra program för mig som bildvisare/konverterare, avancerad och snabb sökfunktion, hitta dubbletter, massomdöpning av filer utifrån regler, FTP etc...

Men allt beror självklart på vilka behov man har. För 99% av användarna fungerar Explorer utmärkt.

För mig som har en större mängd externa SSD/HDD, så använder jag främst DOpus för att kopiera och verifiera att alla mina RAW-filer (foton) är identiska mellan diskarna.

Att göra det med Windows Explorer är smått omöjligt, då det är dåligt på att hantera en större mängd filer i samma katalog. Köhanteringen vid kopiering samt verifiering av eventuella dubbletter är också undermålig.

Permalänk
Medlem

Hur många filformat behöver man? Visst kan det vara av intresse med olika nivåer av komprimering, men troligen inte mer än så, sedan har väl Winsplit funnits sedan dinosaurierna delade filer så att dom passade 1.44MB disketter.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Galvanizer:

Men jag har inte riktigt förstått varför man ska använda en filhanterare från 3:e part? Vad saknas?

För mig är det hopplöst att köra en filhanterare som inte kan visa två mappar samtidigt (utan att sitta med två fönster, vilket inte alls är lika smidigt). T ex om du vill flytta filer från C:\X till D:\Y så ser du båda samtidigt så att du kan flytta filer vänster -> höger eller höger->vänster med en knapptryckning.
Sen kan ju Explorer inte göra så himla mycket mer användbart än att kopiera och flytta filer, samt döpa om dem en i taget.

Några saker du kan göra i Double Commander (gratis/open source-variant av t ex Total Commander):

  • Söka efter filer med reguljära uttryck (på både filnamn och innehåll i filerna)

  • Bläddra i komprimerade filer i massvis av format (sannolikt långt fler än Windows kommer kunna efter detta) och köra filer i dem, eller kopiera in nya filer för att komprimera in dem, samt göra alla andra operationer som att öppna i texteditor, jämföra osv.

  • Skapa symboliska och hårda länkar

  • Markera filer enligt mönster (t ex om du vill ta bort/flytta/komprimera alla filer som börjar på ~ så trycker du + för att markera, skriver ~* och trycker enter)

  • Jämföra filinnehåll för i rött/grönt markera skillnader mellan dem

  • Döpa om många filer samtidigt enligt olika mönster; antingen simpla som att ta bort/lägga till text i alla namnen, eller mer avancerade som att automatiskt numrera dem eller ändra formatet helt med reguljära uttryck

  • Inbyggd filvisare med stöd för text/hex-editor/bildvisare

  • Möjlighet att synkronisera innehållet i två mappar genom att jämföra innehållet och kopiera det som skiljer

  • Räkna ut/verifiera checksummor med massor av olika algoritmer

  • Dela/kombinera filer till valfri storlek

... och jag menar några, det finns bra mycket mer. Plus stöd för plugins.
Inte mycket snitt-Svensson behöver, men mycket ovärderligt för mer avancerade användare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Pedanten ämnar påpeka att tar inte komprimerar. GNU tar har i och för sig -z-flaggan, men den anropar gzip/gunzip för komprimering och dekomprimering. Att stödja tar-formatet utan att stödja gzip/gunzip känns smått meningslöst, eftersom de oftast används tillsammans.

Vän av ordning, inte pedant

Skrivet av THB:

WinRAR ftw.

Det tråkiga med rar är att det är proprietärt, ägaren av formatet tillåter uppackning men inte nedpackning av tredjepartsmjukvaror. Av den anledningen bör man sluta använda det.

Permalänk
Medlem

Då explorer redan visar "GB ledigt" grafiskt för volymer (i visningslägena "sammanfattning" och "innehåll") är det löjligt och retsamt att det fortfarande saknas för folder och filstorlek.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

För mig är det hopplöst att köra en filhanterare som inte kan visa två mappar samtidigt (utan att sitta med två fönster, vilket inte alls är lika smidigt). T ex om du vill flytta filer från C:\X till D:\Y så ser du båda samtidigt så att du kan flytta filer vänster -> höger eller höger->vänster med en knapptryckning.
Sen kan ju Explorer inte göra så himla mycket mer användbart än att kopiera och flytta filer, samt döpa om dem en i taget.

Några saker du kan göra i Double Commander (gratis/open source-variant av t ex Total Commander):

  • Söka efter filer med reguljära uttryck (på både filnamn och innehåll i filerna)

  • Bläddra i komprimerade filer i massvis av format (sannolikt långt fler än Windows kommer kunna efter detta) och köra filer i dem, eller kopiera in nya filer för att komprimera in dem, samt göra alla andra operationer som att öppna i texteditor, jämföra osv.

  • Skapa symboliska och hårda länkar

  • Markera filer enligt mönster (t ex om du vill ta bort/flytta/komprimera alla filer som börjar på ~ så trycker du + för att markera, skriver ~* och trycker enter)

  • Jämföra filinnehåll för i rött/grönt markera skillnader mellan dem

  • Döpa om många filer samtidigt enligt olika mönster; antingen simpla som att ta bort/lägga till text i alla namnen, eller mer avancerade som att automatiskt numrera dem eller ändra formatet helt med reguljära uttryck

  • Inbyggd filvisare med stöd för text/hex-editor/bildvisare

  • Möjlighet att synkronisera innehållet i två mappar genom att jämföra innehållet och kopiera det som skiljer

  • Räkna ut/verifiera checksummor med massor av olika algoritmer

  • Dela/kombinera filer till valfri storlek

... och jag menar några, det finns bra mycket mer. Plus stöd för plugins.
Inte mycket snitt-Svensson behöver, men mycket ovärderligt för mer avancerade användare.

En hel del av det där har kommit i win 11, och lägger du på ms egna power toys (som funnits länge) så kommer ännu mer.
Jag kör förvisso också annan filhanterare för vissa saker, men brukar kolla igenom nyheter när de kommer.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hejsann:

Att visa mappstorlek försvann efter XP de försöker väl kopiera Apple och ville dölja filer för användarna, man ska helt enkelt inte ha koll på sånt utan "molnlagra" och framförallt betala för det utan att ifrågasätta nått när de skickar uppmaningar om att man ska köpa mer utrymme.
Lokalt var inte bra enligt MS.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att visa mappstorlek försvann efter XP de försöker väl kopiera Apple och ville dölja filer för användarna...

Har inga större problem med Finder som enkel filhanterare.

Kör med Squirreldisk i GNU/Linux och macOS:
https://www.squirreldisk.com/

Kan förtydliga att i DOpus, så använder jag istället GetSizes-kommandot som jag lagt till i högermenyn.