Rykte: Spotify vill höja priserna igen – Sverige slipper undan

Permalänk
Medlem
Skrivet av whalle:

Tycker du missar en av spotifys bästa funktioner som är rekommendationer baserade på det man lyssnar på, jag har hittat otroligt bra musik på det viset. Och det sker liksom utan att man själv behöver gå in för det, bara låta en spellista gå till slutet så spelas rekommendationer upp efter det.

Till sånt har jag människor som har betydligt bättre koll än algoritmer utifrån vad andra lyssnar på som har lyssnat på samma sak. Då blir det bara mainstream av det hela till slut (plus att Spötify alltid föredrar det som de behöver betala minst för). Sen att många låter sina konton användas av barn eller partner vattnar även det ut algoritmerna.

Faktum är att radio (över nätet då) även om det i nyspråk kallas för poddar oftast om de inte hållt på jävligt länge producerade av entusiaster är att föredra för de gör det av kärlek till musiken och inte av mammon så för min del finns inget som helst behov av Spötify. Att man sen träffar dessa människor på konserter och festivaler och kan svinga en bägare och snacka skit en stund är förstås ytterligare plus.

Det är klart att det kräver lite mer av mig men det gör oxå att belöningen från musiken känns så mycket mer än att bara bli matad, det finns ju nån krönika nyligen om just det där med att få saker utan ansträngning som beskriver det tydligt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Till sånt har jag människor som har betydligt bättre koll än algoritmer utifrån vad andra lyssnar på som har lyssnat på samma sak. Då blir det bara mainstream av det hela till slut (plus att Spötify alltid föredrar det som de behöver betala minst för). Sen att många låter sina konton användas av barn eller partner vattnar även det ut algoritmerna.

Faktum är att radio (över nätet då) även om det i nyspråk kallas för poddar oftast om de inte hållt på jävligt länge producerade av entusiaster är att föredra för de gör det av kärlek till musiken och inte av mammon så för min del finns inget som helst behov av Spötify. Att man sen träffar dessa människor på konserter och festivaler och kan svinga en bägare och snacka skit en stund är förstås ytterligare plus.

Det är klart att det kräver lite mer av mig men det gör oxå att belöningen från musiken känns så mycket mer än att bara bli matad, det finns ju nån krönika nyligen om just det där med att få saker utan ansträngning som beskriver det tydligt.

Jag får aldrig mainstreammusik rekommenderat av Spotify, utan det är bara småobskyra saker som passar min musiksmak perfekt.

Permalänk
Medlem

Jag är inte riktigt överens med Spotifys app, men är fast i träsket ändå då det blir billigare med familjeabb än att leta upp andra lösningar. Tror tyvärr att betalningsviljan är hög och att priserna kommer att gå upp i takt med att mer strunt inbakas i tjänsten.
Jag lyssnar dock på poddar i form av Historiepodden och Flashback Forever.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att man behöver höja priset när man inte bara tar in skräp som Joe Rogan utan också väljer att förlänga hans avtal vilket kostar 2,6 miljarder kronor. Jag som endast vill lyssna på musik vill inte vara med och betala för sådant skräp. Låt poddar och allt annat vara i en separat tjänst och app, och låt musiken vara för sig själv.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket dyrare allt annat blivit p.g.a. inflation och energipriser kan jag inte påstå att en tia hit eller dit extra i månaden är någon deal breaker. Låter dock som en bra idé att dela upp tjänsten i två, med eller utan tillgång till ljudböcker (om det nu lanseras här ...), så att man slipper betala för något man inte nyttjar.

Personligen lyssnar jag på Spotify flera timmar varje dag på både dator och mobil. Tycker deras algoritmer för att hitta ny musik genom t.ex. Discover Weekly och "optimering" är schyssta. Release Radar är också uppskattat då jag inte pallar hålla koll på nya releaser själv.

Det enda jag ogillar starkt (som många andra) är desktopappen och "mobilifieringen" av den. Hade gärna sett en återgång till ett mer minimalt gränssnitt, alternativt att de tillät tredjepartsgränssnitt. Vet inte riktigt varför den ska behöva ligga och tugga 600-700MB RAM heller.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av whalle:

Tycker du missar en av spotifys bästa funktioner som är rekommendationer baserade på det man lyssnar på, jag har hittat otroligt bra musik på det viset. Och det sker liksom utan att man själv behöver gå in för det, bara låta en spellista gå till slutet så spelas rekommendationer upp efter det.

Youtube Music ger överlägset bättre rekommendationer, IMO.