Max spikar priser inför lanseringen

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Hipso Facto:

Nu när prishöjningen slagit igenom kan man konstatera att abonnemanget fortfarande heter "Före standard" av okänd anledning. Inget tyder på att mitt konto har 4k, men inte kollat i detalj. Ska testa streama 3 samtidigt senare, men minns faktiskt inte hur många jag haft innan.
Kanske är "Före standard" en lek med ord för att skilja ut de som har rabatt och är innehållsligt samma som Standard. Texten jag citerade ovan från Max hjälpsidor är kvar "Om du registrerade dig för HBO Max via en appbutik eller direkt via oss (på HBOMax.com) behåller du dina nuvarande abonnemangsfunktioner."

Skillnader att kolla upp för den som har "Före Standard" är då:

  • Streama samtidigt på 3-4 enheter

  • 31 eller flera samtidiga nedladdningar i app

  • 4k-upplösning används för de titlar som anger det

  • Dolby Atmos används för de titlar som anger det

Är något av dessa sant, så skiljer sig abb. åt jämfört med "Standard".

Ooh, hoppas innerligt att detta Pre Standard-grejs håller kvar länge. Om det stannar så länge man inte petar på prenumerationen, så är det ju bara att låta det ligga.

Permalänk
Medlem

Ser nu att jag fortfarande bara betalar 49.50/mån.
Någon annan som betalar det också?

Visa signatur

R7 5700x | GIGABYTE X470 Aorus Gaming 5 wifi | HyperX Predator 48GB @ 3200mhz |
GIGABYTE RTX 4070 Super | EVGA SuperNOVA 850 GA 80+ Gold 850W | FD Define R5 Black |

Permalänk
Medlem

Betalade 64:50 denna månaden med "före standard" varianten. Drogs den 27e för mig.

Avvaktar över OS och sedan ser vad det blir av 4k och Dolby Vision tillgängligheten framöver om man ska behålla eller inte.

Permalänk
Medlem

Väldigt dumt att det inte går att se vilken kvalitet videon sänds i eller vilken kvalitet det är på ljudet.
Känns som om dem försöker dölja det och då blir det ju inte lätt att jämföra med andra tjänster ifall man skulle vilja.

Just nu tittas det väldigt sällan så dem hänger på en skör tråd kan jag säga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Väldigt dumt att det inte går att se vilken kvalitet videon sänds i eller vilken kvalitet det är på ljudet.
Känns som om dem försöker dölja det och då blir det ju inte lätt att jämföra med andra tjänster ifall man skulle vilja.

Just nu tittas det väldigt sällan så dem hänger på en skör tråd kan jag säga...

Vilken tjänst kan du se detaljerad info utan separat analysverktyg?
Ingen vad jag vet som streamar i en app och jag har prövat alla tjänster.
Din tv eller receiver kan istället visa infon om upplösning och ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Vilken tjänst kan du se detaljerad info utan separat analysverktyg?
Ingen vad jag vet som streamar i en app och jag har prövat alla tjänster.
Din tv eller receiver kan istället visa infon om upplösning och ljud.

Jag har bara Max just nu så jag kan inte svara på din fråga.
Det vore rätt trevligt med den infon tycker jag då det är en rätt relevant fråga
när man ska välja mellan dem olika tjänsterna

Permalänk

Testade Dune II med hörlurar igår och ljudet är ju absolut inte Dolby Atmos. Laddade ned den med "bäst" kvalitet i min telefon-app och där blir den bara 3,3 GB, så inget tyder på att jag har 4k och Dolby Atmos aktivt på mitt "Före standard"-konto.

Förstås inte säkert appen på telefonen har det, men om jag hade en "puck" och betalade för Premium, så hade jag givetvis velat se denna i 4k och med Dolby Atmos.

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Vilken tjänst kan du se detaljerad info utan separat analysverktyg?
Ingen vad jag vet som streamar i en app och jag har prövat alla tjänster.
Din tv eller receiver kan istället visa infon om upplösning och ljud.

Ingen separat app kan nog analysera strömmen på bildnivå då den är skyddad. Men om man kan mäta bitrate så säger det rätt mycket. Men vad jag vet skulle väl Max kunna streama med H.265, eller? Då blir det ju rejält lägre bitrate med bibehållen kvalitet. Vet inte om det förekommer, men vore ju smart på flera sätt.

Permalänk

Tror jag hellre betalar för en månad om året, än att ha kvar 50% rabatten. Så mycket saker får dom inte in varje månad för att vara värt pengarna.

Permalänk
Medlem

Tittar på bordtennisfinalen och jämförde Max och Discovery+ (Kanal 5) och strömmen på Max är 720p och på Discovery+ är det 1080p. Detta via webbläsare då.

Någon som kan vet om det faktiskt är bättre med högre upplösning på skärm t ex? Den skärm jag har är 1440p, möjligt att de har någon konstig begränsning eller bugg.
För det är ju oerhört dåligt att bara erbjuda 720p video från OS om det är så.

(Jag har "Före Standard" abonnemanget)

Edit: testade en serie i 4K på min tv (som är 4K), och den verkar visas i DV 4K där, men inte via min webbläsare.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB