Antal kablar mellan PSU och GPU?

Permalänk
Medlem

Antal kablar mellan PSU och GPU?

Hej,
Den här frågan har ställts förut i forumet vet jag, men hittar den inte. Korta frågan är hur jag bäst kopplar kablarna mellan PSU och grafikkortet. Kortet har tre 8-pinskonkater och jag fick med 2st 6+2 x2 kablar till PSU:n (ett V750 SFX). Cooler Master föreslår en kabel per kontakt men går det att använda båda 6+2 från en kabel och enbart en 6+2 från den andra utan att oroa sig, det ser ju inte ut som att de vill att man gör så på bilden här nedan?

Permalänk
Medlem

Det är ju en guide över rekommenderade anslutningar, problemet är väl dock att om du hamnar i en garanti situation så är risken stor att de nekar på grund av att du inte följde den.

Det kommer med mycket stor sannolikhet att gå att göra som du tänker, då både kablar och kontakterna på nätaggregatet utan problem klarar dubbla effekten, och det är ju även så vissa tillverkare säger att man skall göra.

Förresten är det ju riktigt idiotiskt av Cooler Master att ens skicka med PCI-e kablar med dubbla kontakter då de inte rekommenderar att använda båda. Hade varit mycket bättre ifall de skickade med 3 stycken med en kontakt i varje ända istället från början...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Det är ju en guide över rekommenderade anslutningar, problemet är väl dock att om du hamnar i en garanti situation så är risken stor att de nekar på grund av att du inte följde den.

Det kommer med mycket stor sannolikhet att gå att göra som du tänker, då både kablar och kontakterna på nätaggregatet utan problem klarar dubbla effekten, och det är ju även så vissa tillverkare säger att man skall göra.

Förresten är det ju riktigt idiotiskt av Cooler Master att ens skicka med PCI-e kablar med dubbla kontakter då de inte rekommenderar att använda båda. Hade varit mycket bättre ifall de skickade med 3 stycken med en kontakt i varje ända istället från början...

Helt enig. Stela satans kablar också. Bygger i ett litet A4H20 chassi och det var som natt och dag att jobba med kablarna på mitt tidigare SF750.