Högtalartyp till TV (bar/stativ/golv)

Permalänk

Högtalartyp till TV (bar/stativ/golv)

Jag ska köpa nya högtalare till min TV men är lite osäker på vilken typ som är bäst för mig. Jag är inget proffs på högtalare i sig men jag kan definitivt uppskatta bra ljudkvalitet.

Viktiga parametrar:

  • Jag lyssnar på relativt låg volym, oavsett högtalare brukar volymen nästan aldrig vara högre än en tredjedel.

  • Jag konsumerar till 95 procent spel/spelmusik, resterande 5 procent annan musik, serier och film.

  • Jag värdesätter klarhet och detaljrikedom i ljudet före en kraftfull bioupplevelse (men jag har inget emot bas).

  • Jag föredrar så få komponenter som möjligt, alltså aktiva högtalare som kopplas direkt till TV:n, men kan tänka mig en separat förstärkare om det blir märkbart bättre.

  • Prismässigt tänker jag ungefär 10-20 tusen totalt, gärna under och helst inte över, men kan sträcka mig lite om det blir märkbart bättre.

Bifogade bilden visar ungefär hur rummet ser ut (ej skalenlig). Avståndet mellan 3 och 6 är 2,5 m. Hela TV-möbeln (från kanterna 1 till 5) är 2,5 m. Avstånden vid 1 från skåp till sidovägg är 0,5 m och från skåpskant till bakvägg också 0,5 m.

Jag har funderat på tre alternativ:

  • Soundbar på plats 3

  • Stativhögtalare på plats 2 och 4

  • Golvhögtalare på plats 1 och 5

Vilket av dessa kan passa mig bäst? Eller finns det ytterligare alternativ som jag missat? Om ni känner till specifika produkter som ni tror är lämpliga får ni gärna rekommendera dem.

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag hade kollat in Sonos Arc + Sonos Sub. Kommer väl landa strax under 20 000.

Innan min nuvarande setup hade jag B&W surround med en Onkyo förstärkare (innan dess en Denon).
Ljudet var riktigt trevligt. Iom flytt till nytt hus tröttnade jag på sladdar och ville ha nått annat och rekommenderas sonos. Är inte alls besviken. Prismässigt för den setupen jag hade var liiiite mer än sonosen

Spelar på lägre volymer, både spel, musik och tv. Fördelen med sonos är att det är väldigt clean utan en massa sladdar eller förstärkare och låter väldigt bra. Har du en iphone så får du göra setup dansen som bonus (en bra gräj alltså!)

Jag har förutom min Arc och Sub också två Ikea symphoni lampor som surround (sonos). Men då är du över 20 000... tror inget du saknar med det lilla rummet du har men går utmärkt att komplettera senare.

Funderade i helgen på att uppgradera mina surrounds till Sonos Era 300 med alla reor som var (elis och power) men insåg att det inte behövdes... för nu.

Permalänk
Rekordmedlem

Med så hög budget kan du köpa seriöst bra 2kanalsprylar men det låter som om du inte har nått behov av det, jag hade letat en beg stereo eller köpt ett par aktiva monitorer och sparat resten av pengarna, du kan få bra stereoljud nytt för 3-4000 kr med de kraven du satt upp. Typ ett par https://www.thomann.de/se/swissonic_a308.htm?reload=1
Eller så kan du verkligen lägga 20 000 och få en bra stereoanläggning med separata delar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.