Permalänk
Medlem

Ubuntu 24.04 LTS

Imorgon 25 april släpps Ubuntu 24.04 LTS - Noble Numbat

För mig personligen har Ubuntu Desktop blivit mitt primära OS - jag använder det numera på flera Raspberry Pi 5, Macbook M1, Lenovo x13s (Arm baserad Laptop) Microsoft Surface pro mfl.

Kör man 24.04 Beta har man sedan igår kunnat uppdatera till den stabila versionen.

Finns att ladda hem för en mängd olika vanliga plattformar på denna länk

Och finns även för en mängd udda plattformar som Arm, Raspberry Pi, Risc-V, PowerPC mfl under denna länk

Uppdaterade länkarna efter att de lagt upp filerna
Permalänk
Medlem

Ska gå över helt igen till Ubuntu. Steam funkat utan problem. Lite krångel med externa grafikkortet men det var krångel i Windows med.
Spännande!

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt, kör ubuntu på jobbet men kommer nog vänta en månad eller två innan jag uppgraderar till 24 där. Kommer dock att köra in det här på en av mina privata laptops i helgen tror jag och testa runt lite

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Tyvärr uppdaterar Ubuntu appar för sällan så har valt Fedora istället.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad som har hänt med svenska ubuntu-forumen? (https://ubuntu-se.org) - det har inte gått att komma in på ett bra tag.

Permalänk
Medlem

Toppen, kör Manjaro idag men ska absolut testa Kubuntu 24.04

Permalänk
Medlem

Ska uppgradera hemservern med lite ny hårdvara inom kort så det passar perfekt. Har kört betan och den lirar enligt förväntan

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Fungerar kanon för nån vecka sedan när jag gick över till betan fanns det endel problem men efter ett stort lass uppdateringar lirar det på fint.
Det som förvånar mig är hur jädra bra windows spel flyter på genom Proton på Steam

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Inget stort fan av cannoicals snap packages men bra att många andra distros (pop os, Mint mfl) får en stabil grund att stå på 😄

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Snusfri

Får se när Linux Mint får sin upgrade då.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av 27poke:

Tyvärr uppdaterar Ubuntu appar för sällan så har valt Fedora istället.

Skrivet av hölmiz:

Inget stort fan av cannoicals snap packages men bra att många andra distros (pop os, Mint mfl) får en stabil grund att stå på 😄

Flatpaks fungerar utmärkt på Ubuntu också.
Jag kör Ubuntu som min speldata och Steam, Lutris etc. fungerar klart smidigare att köra som flatpak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Flatpaks fungerar utmärkt på Ubuntu också.
Jag kör Ubuntu som min speldata och Steam, Lutris etc. fungerar klart smidigare att köra som flatpak.

Jo det går ju att mecka till det mesta men då terminalen ger mig ångest och jag inte vet något enkelt sätt att med gui ta bort snap som default och ersätta detta med flatpacks så föredrar jag en distribution som er mer av vad jag vill outofthebox.

BTW så kan det vara en av Linux största svagheter att så fort som man googlar hur man gör något så är 90 % av resultaten hänvisningar hur du går tillväga i terminalen. Jag vill kunna göra saker via ett gui tack!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Är sugen på att gå över till Linux på heltid igen men har svårt att välja dist. Brukade köra Ubuntu med Gnome innan, men är sugen på att prova KDE Plasma. Är det Kubuntu som gäller isåfall?

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Ska köra in de på min Macbook Air i helgen, MacBuntu

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hölmiz:

Jo det går ju att mecka till det mesta men då terminalen ger mig ångest och jag inte vet något enkelt sätt att med gui ta bort snap som default och ersätta detta med flatpacks så föredrar jag en distribution som er mer av vad jag vill outofthebox.

BTW så kan det vara en av Linux största svagheter att så fort som man googlar hur man gör något så är 90 % av resultaten hänvisningar hur du går tillväga i terminalen. Jag vill kunna göra saker via ett gui tack!

Kan förstå att man inte känner sig bekväm med terminalen för att få saker gjorda i allmänhet. Men varför vill du inte använda den om en guide beskriver vad du ska göra?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har precis tankat hem Xubuntu minimal 24.04LTS, som jag håller på och installerar på en HP elite 8300.

Är det någon fler än jag, som brukar följa denna guide, vid en ny ubuntu installation?

https://www.debugpoint.com/remove-snap-ubuntu/

Permalänk
Snusfri
Skrivet av knewt:

Är sugen på att gå över till Linux på heltid igen men har svårt att välja dist. Brukade köra Ubuntu med Gnome innan, men är sugen på att prova KDE Plasma. Är det Kubuntu som gäller isåfall?

Kubuntu kör inte senaste Plasma 6 men du kan testa KDE Neon som är KDE's egna dist som bygger på Ubuntu LTS.

Du har även en lista på andra distar som kör KDE Plasma här.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ubuntu 24.04 LTS released - What’s New?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kan förstå att man inte känner sig bekväm med terminalen för att få saker gjorda i allmänhet. Men varför vill du inte använda den om en guide beskriver vad du ska göra?

Nja det är klart att för en del saker är det ganska enkelt att använda terminalen, uppdatera, installera uppdateringar och starta om etc. Men ganska ofta när jag följer någon guide så blir det del någonstans på vägen, tex att den är 4 år gammal eller att mitt system inte är 100 likt det som guiden förutsätter. Eller att jag vill göra något nästan samma som guiden. Har då ofta svårt att hålla koll på vad som är syntax och vad jag tex namnger en fil. Eller när en guide ber en ladda ned en fil och med terminal och sedan packa upp och köra den filen från terminalen. Det tog nog tre timmar att reda ut det.
Jag googlar på hur jag gör A på Linux/Ubuntu/pop os. Får svar gör följande x i terminalen. Försöker göra x men får problem B. Googlar på hur jag kan lösa B, får svar gör Y i terminalen. Får problem C, googlar och fattar inte riktigt vad jag håller på med och vilka av de 40+ flikarna som innehåller något relevant.
Har inte mer tid just nu så går och tar hand om barn husdjur etc.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Hedersmedlem

Kör för närvarande Ubuntu 23.10. Är verkligen 24.04 ute om man inte do-release-upgrade hittar den?

pvz@pvz-ryzen:~$ sudo do-release-upgrade [sudo] lösenord för pvz: Letar efter en ny Ubuntu-utgåva Ingen ny utgåva hittades. pvz@pvz-ryzen:~$

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kör för närvarande Ubuntu 23.10. Är verkligen 24.04 ute om man inte do-release-upgrade hittar den?

pvz@pvz-ryzen:~$ sudo do-release-upgrade [sudo] lösenord för pvz: Letar efter en ny Ubuntu-utgåva Ingen ny utgåva hittades. pvz@pvz-ryzen:~$

De brukar va 24.04.1 som tillåter uppgraderingar... brukar va ett halvår
(iaf på LTS)

Men prova kör "do-release-upgrade -d"

do-release-upgrade -d
Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av basn:

De brukar va 24.04.1 som tillåter uppgraderingar... brukar va ett halvår
(iaf på LTS)

Men prova kör "do-release-upgrade -d"

Ja, det går väl att forcera utvecklingsversionen med -d, men det är väl lite skumt ändå, icke-LTS-versionerna ska ju bara vara supporterade i 9 månader, detä r typ bara 3 månader kvar av det, det kan väl inte stämma att det ska gå ett halvår innan man kan uppgradera utan att forcera en dev-version?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja, det går väl att forcera utvecklingsversionen med -d, men det är väl lite skumt ändå, icke-LTS-versionerna ska ju bara vara supporterade i 9 månader, detä r typ bara 3 månader kvar av det, det kan väl inte stämma att det ska gå ett halvår innan man kan uppgradera utan att forcera en dev-version?

Bra fråga, de brukar va så på LTSerna som jag alltid kör så är osäker.
Kan ju va att de inte bara enablat det än?

https://discourse.ubuntu.com/t/noble-numbat-release-notes/398...
"Users of Ubuntu 23.10 will be offered an automatic upgrade to 24.04 soon after the release."

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av basn:

Bra fråga, de brukar va så på LTSerna som jag alltid kör så är osäker.
Kan ju va att de inte bara enablat det än?

https://discourse.ubuntu.com/t/noble-numbat-release-notes/398...
"Users of Ubuntu 23.10 will be offered an automatic upgrade to 24.04 soon after the release."

Och vidare "Users of 22.04 LTS however will be offered the automatic upgrade when 24.04.1 LTS is released, which is scheduled for the 15th of August."

Så det är om man kör 22.04 LTS som man behöver vänta lite innan man får uppgraderingen. Makes sense, det är ju mer som kan gå sönder vid ett större versionshopp.

Tack för infon! Jag sitter nog lite i båten än, kör uppdateringen när den kommer helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kan förstå att man inte känner sig bekväm med terminalen för att få saker gjorda i allmänhet. Men varför vill du inte använda den om en guide beskriver vad du ska göra?

Har lite samma problem med linux jag, delvis är det för att kommandon kan ofta vara oförståeliga utan att spendera en längre tid och läsa deras dokumentering. Det gör att om guides man hittar gör något bara liite annorlunda mot vad du behöver så drar det ut på tiden rätt snabbt innan man får till det. Ofta man behöver göra något så känns det som man slutar med 10 tabs med olika grejer som man hoppar mellan för att lösa det.

Många linux entusiaster rekommenderar även att inte bara kopiera och klistra in kommandon från internet (eller köra scripts, vilket också ofta är del av guides) utan att förstå vad de gör, men när man behöver göra något och följer en guide så är det i princip alltid steg 1 att göra. Är förväntningen att man spenderar tid varje gång ett kommando används att lära sig helt hur det fungerar? Visst det fungerar för någon som använder linux som en hobby men om man är en mer casual användare så är det inte något man bör förvänta sig.

fix
Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Hur stabilt är Wayland i Ubuntu 24.04 LTS?

Sen likt många andra, så är jag också ute efter att köra Ubuntu helt utan Snaps.

Känns som att jag nu optimerat in mig i ett litet hörn med gamla 18.04 LTS, efter att 20.04 LTS var lite av en besvikelse för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Och vidare "Users of 22.04 LTS however will be offered the automatic upgrade when 24.04.1 LTS is released, which is scheduled for the 15th of August."

Så det är om man kör 22.04 LTS som man behöver vänta lite innan man får uppgraderingen. Makes sense, det är ju mer som kan gå sönder vid ett större versionshopp.

Tack för infon! Jag sitter nog lite i båten än, kör uppdateringen när den kommer helt enkelt.

fan, jag är sugen att uppdatera min LTS och du sitter still i båten

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av basn:

fan, jag är sugen att uppdatera min LTS och du sitter still i båten

Tja, kan väl förstå det om du sitter med 2 år gamla paket, mina är ju typ max 6 månader gamla.

Vill du verkligen köra 24.04 så går det väl att gå långa vägen och uppgradera version för version, va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Tja, kan väl förstå det om du sitter med 2 år gamla paket, mina är ju typ max 6 månader gamla.

Vill du verkligen köra 24.04 så går det väl att gå långa vägen och uppgradera version för version, va?

Precis man bör kunna köra 22.10 -> 23.04 -> 23.10 -> 24.04, men risker finns om man kör mjukvara som kräver LTS-release, så jag hade ändå väntat. Har 22.04 på mina servrar här i hemlabbet och har inte bråttom. Dock ska väl sägas att prestandan verkar mycket bättre i en del laster i 24.04, så jag förstår att det kliar i fingrarna: https://www.phoronix.com/review/ubuntu-2404-benchmarks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Imorgon 25 april släpps Ubuntu 24.04 LTS - Noble Numbat

<Uppladdad bildlänk>

För mig personligen har Ubuntu Desktop blivit mitt primära OS - jag använder det numera på flera Raspberry Pi 5, Macbook M1, Lenovo x13s (Arm baserad Laptop) Microsoft Surface pro mfl.

Kör man 24.04 Beta har man sedan igår kunnat uppdatera till den stabila versionen.

Finns att ladda hem för en mängd olika vanliga plattformar på denna länk

Och finns även för en mängd udda plattformar som Arm, Raspberry Pi, Risc-V, PowerPC mfl under denna länk

Vilken surface Pro kör du på? Och upplever du något som inte funkar? Är lite sugen på att slänga in Ubuntu på min 7 pro.