Windows update flasha om min bios?

Permalänk

Windows update flasha om min bios?

Jag startade några uppdateringar i windows update som krävde en omstart vid omstart så startar den en flashprocess som jag försökte avbryta men den fullbordades endå. Nu står datorn med startloggan igång och vägrar varken gå in i windows lr bios. Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Windows flashar inte bios är min bestämda uppfattning. Detta måste har varit någon annan form av uppdatering.

Har du testat att gå in i felsäkert läge?

https://support.microsoft.com/en-us/windows/start-your-pc-in-...

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort har du? Märke och modellnummer.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Vilket moderkort har du? Märke och modellnummer.

Det är en äldre asus rog laptop

Permalänk
Skrivet av Hybenos:

Windows flashar inte bios är min bestämda uppfattning. Detta måste har varit någon annan form av uppdatering.

Har du testat att gå in i felsäkert läge?

https://support.microsoft.com/en-us/windows/start-your-pc-in-...

Testade nu med att ta ur all lagringsmedia från datorn och då går den direkt till bios. Men så fort jag sätter i nån hårddisk stannar den i start läge

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Det är en äldre asus rog laptop

Det hjälper oss inte. Vänligen ge oss det fullständiga namnet för annars kan vi inte hjälpa dig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybenos:

Windows flashar inte bios är min bestämda uppfattning. Detta måste har varit någon annan form av uppdatering.

Har du testat att gå in i felsäkert läge?

https://support.microsoft.com/en-us/windows/start-your-pc-in-...

jo, för laptops och märkesdatorer så skickar MS ut firmware och bios updates via WU.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Det hjälper oss inte. Vänligen ge oss det fullständiga namnet för annars kan vi inte hjälpa dig.

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd... ser ut som min fast jag har en 6700 i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Efter en googling på din dator och "automatic bios update" så fann jag denna tråd:
https://rog-forum.asus.com/t5/asus-software/bios-updated-by-i...

Med detta citat:
So I contacted Asus support. They informed me that Windows Update will install BIOS updates. ..crazy right?

Also, they confirmed that the 307 version is theirs, but has not been pushed to the support site yet.

Im a bit surprised Windows Update can start a firmware upgrade like that!

Så kolla i Windows Updates uppdateringshistorik så bör du se någon Asus-firmware som låg där.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Efter en googling på din dator och "automatic bios update" så fann jag denna tråd:
https://rog-forum.asus.com/t5/asus-software/bios-updated-by-i...

Med detta citat:
So I contacted Asus support. They informed me that Windows Update will install BIOS updates. ..crazy right?

Also, they confirmed that the 307 version is theirs, but has not been pushed to the support site yet.

Im a bit surprised Windows Update can start a firmware upgrade like that!

Så kolla i Windows Updates uppdateringshistorik så bör du se någon Asus-firmware som låg där.

Datorn går inte in i windows alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Datorn går inte in i windows alls

Kan du inte komma in i BIOS heller?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Kan du inte komma in i BIOS heller?

De gör jag om båda hårddiskarna är urtagns ur datorn. Antar jag behöver köpa en dock och formatera om dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

De gör jag om båda hårddiskarna är urtagns ur datorn. Antar jag behöver köpa en dock och formatera om dom

köpa en dock? ett USB minne räcker, kommer du in i felsäkert läge eller inget händer där heller?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

De gör jag om båda hårddiskarna är urtagns ur datorn. Antar jag behöver köpa en dock och formatera om dom

Börja då med att komma in i Windows och se vad för uppdatering som kom in. Kolla även om det finns en nyare BIOS-version till din dator.

Om du get oss hela produktnamnet med så är det också väldigt mycket lättare för oss att hjälpa dig. Det står bland annat under systeminformation i datorn men även om du öppnar Asus programvara alternativt kollar på undersidan av datorn.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

De gör jag om båda hårddiskarna är urtagns ur datorn. Antar jag behöver köpa en dock och formatera om dom

Kan det behövas någon form av BIOS reset som du kan göra med diskarna urtagna som t.ex UEFI/Legacy eller IDE/AHCI?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

jo, för laptops och märkesdatorer så skickar MS ut firmware och bios updates via WU.

Inte för alla märken och/eller modeller, men det är definitivt en grej.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Jag startade några uppdateringar i windows update som krävde en omstart vid omstart så startar den en flashprocess som jag försökte avbryta men den fullbordades endå.

Antagligen så gick något fel med flashningen om du avbröt mitt i. Har du någon logg i BIOS som antyder vad som hänt?

Numera uppdaterar en BIOS-uppdatering även Thunderbolt-firmware och annat skoj i datorn.
Troligtvis lyckades BIOS-uppdateringen i sig, men efterföljande delar kan ha misslyckats.

Kan du boota datorn från en USB-port? Isåfall så bör du fullfölja BIOS-uppdateringen den vägen.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Antagligen så gick något fel med flashningen om du avbröt mitt i. Har du någon logg i BIOS som antyder vad som hänt?

Numera uppdaterar en BIOS-uppdatering även Thunderbolt-firmware och annat skoj i datorn.
Troligtvis lyckades BIOS-uppdateringen i sig, men efterföljande delar kan ha misslyckats.

Kan du boota datorn från en USB-port? Isåfall så bör du fullfölja BIOS-uppdateringen den vägen.

Den flasha klar men ska testa med usb när tid finns tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

jo, för laptops och märkesdatorer så skickar MS ut firmware och bios updates via WU.

Precis! Blir alltid lika förvånad när jag sätter mig på tåget på väg mot kontoret och laptopen plötsligt flashar på en ny bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybenos:

Windows flashar inte bios är min bestämda uppfattning. Detta måste har varit någon annan form av uppdatering.

Jo då! För en del bärbara datorer (jag vet att Windows Update kan uppdatera BIOS för HP datorer som minst) kan uppdateringar till BIOS startas av Windows update

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av walkir:

Antagligen så gick något fel med flashningen om du avbröt mitt i. Har du någon logg i BIOS som antyder vad som hänt?

Numera uppdaterar en BIOS-uppdatering även Thunderbolt-firmware och annat skoj i datorn.
Troligtvis lyckades BIOS-uppdateringen i sig, men efterföljande delar kan ha misslyckats.

Kan du boota datorn från en USB-port? Isåfall så bör du fullfölja BIOS-uppdateringen den vägen.

Gjorde som du sa efter liten stund kom usbt upp och windows hittade min ena hårddisk så installera om och är inne igen. Aldrig varit med om liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Gjorde som du sa efter liten stund kom usbt upp och windows hittade min ena hårddisk så installera om och är inne igen. Aldrig varit med om liknande

Kul det löste sig!

Själv råkade jag ut för att Thunderbolt-portarna slogs ut efter en uppdatering.

Märkte det endast genom att två USB-C-portar av tre vägrade att ta emot laddning. Inga felmeddelanden alls bortsett från loggen i BIOS där det gick att utläsa att just den komponenten misslyckats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybenos:

Windows flashar inte bios är min bestämda uppfattning. Detta måste har varit någon annan form av uppdatering.

Har du testat att gå in i felsäkert läge?

https://support.microsoft.com/en-us/windows/start-your-pc-in-...

Jo, det kan den göra, jag har haft flera enheter som får firmware och bios/uefi uppdateringar via windows update.

Permalänk
Medlem

Låg Windows på en SATA-disk? Kan vara att Windows installerats när SATA controllern stått i IDE mode, och när BIOS uppdaterats har inställningen defaultat till AHCI, eller tvärtom.
Då slutar burken boota tills inställningen ändrats till vad den var inställd på när Windows installerades.
Något av en klassiker.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk

[quote postid="20448306" userid="121221" name="walkir"]
Kul det löste sig!

Själv råkade jag ut för att Thunderbolt-portarna slogs ut efter en uppdatering.

Märkte det endast genom att två USB-C-portar av tre vägrade att ta emot laddning. Inga felmeddelanden alls bortsett från loggen i BIOS där det gick att utläsa att just den komponenten misslyckats.

Nu står jag inför nästa knäppa grej. Ssdn jag hade i datorn gör att laptopen inte vill starta. Tog ur disken ur laptopen och formaterade den på en stationär. Sätter tbx den och samma sak. Satte i en annan 2.5 tums disk som funkar felfritt i laptopen. Jag förstår.. inget

Permalänk
Medlem

Hoppas att du tog ur alla diskar och bara hade systemdisken i datorn när du installerade om Windows. Annars kan du få problem att starta datorn ifall du skulle koppla ur någon av diskarna.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Hoppas att du tog ur alla diskar och bara hade systemdisken i datorn när du installerade om Windows. Annars kan du få problem att starta datorn ifall du skulle koppla ur någon av diskarna.

De gjorde jag inte och problemet jag har nu är snarare att den inte startar med ssdn i. Men med andra 2.5 tums diskar

Permalänk
Medlem

Fick strul sist med min Elitebook när Windows Update la på ny Bios, men det löste sig när jag laddades ner HPs uppdateringspaket och körde det separat.
Gillar att Windows Update tar hand om allt, men det verkar finnas lite att skruva på.

Sen är en tumregel att aldrig avbryta en FW uppdatering oavsett enhet, brukar även stå med stora bokstäver om man ändå skulle få ett infall och vilja göra det.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Fick strul sist med min Elitebook när Windows Update la på ny Bios, men det löste sig när jag laddades ner HPs uppdateringspaket och körde det separat.
Gillar att Windows Update tar hand om allt, men det verkar finnas lite att skruva på.

Sen är en tumregel att aldrig avbryta en FW uppdatering oavsett enhet, brukar även stå med stora bokstäver om man ändå skulle få ett infall och vilja göra det.

Den gick klart utan problem. Jag har installerat om operativet så är inne i datorn dock vill den inte boota med den andra 2.5 disken isatt. Oformaterad eller ej. Står bara startup loggan och stannar där. Sätter ja i någon annan disk bootar den in som den ska

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Den gick klart utan problem. Jag har installerat om operativet så är inne i datorn dock vill den inte boota med den andra 2.5 disken isatt. Oformaterad eller ej. Står bara startup loggan och stannar där. Sätter ja i någon annan disk bootar den in som den ska

Kolla om det finns någon FW update för disken eller diagnosprogram.