Ikea vill servera virtuella köttbullar i Roblox

Permalänk
Melding Plague

Ikea vill servera virtuella köttbullar i Roblox

Den svenska möbeljätten söker tio hugade personer som ska driva det digitala varuhuset.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

But, why?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

But, why?

For fun?
Får lite uppmärksamhet och 10 personer får lön för att leka Ikea personal i robloxs. Är ju perfekt.

Permalänk
Medlem

Äntligen någon som gör detta, sedan kanske i mer begränsad omfattning än vad jag hade förväntat mig.

Detta blir en bryggning från en plattform många är uppvuxna med idag till arbetslivet och har potential att öppna helt nya infallsvinklar i hur plattformar av detta slag kan nyttjas.

Förmodar att IKEA redan nyttjar PIM-data för sina produkter och objekt, således är steget nära för dem att kunna tillåta virtuella utrymmen för olika möbleringar och koppla det till olika parametrar. Bäst inredda utrymmet kanske skyltas med globalt i dess fysiska butiker, vi kommer se mer av dessa varianter och det är föga förvånande att IKEA är tidigt ute.

Bara kör IKEA!

Permalänk
Medlem

är inte detta marknadsföring riktad mot barn?

Permalänk
Medlem

Inte högavlönat? Jag jobbar som produktionstekniker och hade gärna sökt detta jobbet för den lönen, och sluppit resekostnad och stress...

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

är inte detta marknadsföring riktad mot barn?

Jo, men har för mig att det är lagligt i Storbritannien.

Skrivet av LessHack:

For fun?
Får lite uppmärksamhet och 10 personer får lön för att leka Ikea personal i robloxs. Är ju perfekt.

Nja, om de kan mata barn med sitt varumärke och associera det med roliga händelser så ökar de intäkter från dem när de blir äldre. McDonalds gör samma sak med sin Happy Meal och leksaken.

Permalänk
Medlem

ca 28000 (f. skatt) per månad så skulle väl säga att det är rätt bra betalt för att köra lite dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

ca 28000 (f. skatt) per månad så skulle väl säga att det är rätt bra betalt för att köra lite dataspel.

Beror såklart på arbetstiderna.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Välinvesterade pengar, vad det nu än kostade så känns det som att 8-12 åringar inte har köpviljan eller köpmöjligheten hos IKEA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

är inte detta marknadsföring riktad mot barn?

Snarare corporate branding och employer branding, och åtminstone i min mening betydligt oskyldigare än vad de flesta snabbmatskedjor och supermarkets ägnar sig åt.

Permalänk
Medlem

Jag tror en AI kommer ta över dessa jobb ganska snart, men visst stackarna blir kanske omplacerade på ett IKEA-varuhus efteråt.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Undrar om det rör sig om 40 timmars veckor? Sleva köttbullar med ett par knapptryck 8 timmar om dagen låter för jävligt tradigt

Permalänk
Medlem

Kul concept men synd att det är på barnarbetande roblox.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Kommer köttbullarna kosta riktiga pengar? Får man något extra när man äter dom?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Kul concept men synd att det är på barnarbetande roblox.

Vad menar du med barnarbetande roblox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vad menar du med barnarbetande roblox?

https://www.youtube.com/results?search_query=roblox+child+lab... levt under en sten? jag trodde roblox's problematik var välkänd.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

https://www.youtube.com/results?search_query=roblox+child+lab... levt under en sten? jag trodde roblox's problematik var välkänd.

Barn skapar frivilligt spel som de (och Roblox) senare eventuellt kan tjäna pengar på. Det är inte barnarbete i den vanliga bemärkelsen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kommer köttbullarna kosta riktiga pengar? Får man något extra när man äter dom?

En virtuell mättnadskänsla

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

En virtuell mättnadskänsla

Såklart, missade det 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Varudeklarationen blir enkel som kryptovalutor, endast ettor och nollor.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Man måste vara 18+ och bo i Storbritannien eller Irland och det finns 10 positioner som ska fyllas, så yeah.....skulle personligen inte klara av att spela ett spel om jag varit 18+ där medelåldern är 8-12 år.

Referens: https://nordic.ign.com/roblox/83041/news/ikea-will-pay-people...