Köpa/Sälja bostad - tips strategier

Permalänk
Medlem

Köpa/Sälja bostad - tips strategier

Hej,

Jag söker efter ny bostad. Mitt problem är nu att banken inte släpper ett övergångs/brygg lån om jag inte sålt (skrivit bindande papper) min bostad senast 2v innan tillträde till eventuell ny bostad.

Detta känner jag sätter en lite i rävsaxen, säg att jag hittat mitt nya drömboende och budar, "samtidigt" som min är ute till försäljning. Jag lägger ett bra högre bud än marknaden gjort i närtid för finare objekt av exakt samma typ/utrustning hyra/avgift o.s.v. Tyvärr väljer säljaren ett lägre ~100k bud då jag inte hunnit sälja ännu och då måste "köpa" med klausul om försäljning av egna bostaden.

Exemplet ovan hände mig idag

Jag förstår säljaren till fullo att det kan kännas otryggt, och misstänker att mäklare också "pressar" att sälja fort för att få igenom affär. Själv är jag inte redo att ha något sålt och kanske behöva "bo på gatan" för jag inte hittar något att köpa.

Nu är detta inte hela sanningen, utan jag har låst mig till ett mindre område/förening då jag trivs, men behöver större. Säg att jag säljer så kanske jag inte får chansen att köpa inom rimlig tillträdes tid ~6 månader? Det har precis börjat röra på sig i mitt intresseområde med liten räntesänkning och siande om ljusare framtid.

Hur hade ni gjort om ni mycket gärna vill bo på ett visst område med något begränsad rörelse p.g.a marknaden? Innan corona, "höga" räntor, rörde det sig ofta 4-5 objekt/år, nu är det inte i närheten senaste 2-3 åren, men det börjar nu igen... Samtidigt vet man såklart inte, därför ber jag här om strategier ni kanske använt er av?

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Hej,

Jag söker efter ny bostad. Mitt problem är nu att banken inte släpper ett övergångs/brygg lån om jag inte sålt (skrivit bindande papper) min bostad senast 2v innan tillträde till eventuell ny bostad.

Detta känner jag sätter en lite i rävsaxen, säg att jag hittat mitt nya drömboende och budar, "samtidigt" som min är ute till försäljning. Jag lägger ett bra högre bud än marknaden gjort i närtid för finare objekt av exakt samma typ/utrustning hyra/avgift o.s.v. Tyvärr väljer säljaren ett lägre ~100k bud då jag inte hunnit sälja ännu och då måste "köpa" med klausul om försäljning av egna bostaden.

Jag förstår säljaren till fullo att det kan kännas otryggt, och misstänker att mäklare också "pressar" att sälja fort för att få igenom affär. Själv är jag inte redo att ha något sålt och kanske behöva "bo på gatan" för jag inte hittar något att köpa.

Nu är detta inte hela sanningen, utan jag har låst mig till ett mindre område/förening då jag trivs, men behöver större. Säg att jag säljer så kanske jag inte får chansen att köpa inom rimlig tillträdes tid ~6 månader? Det har precis börjat röra på sig i mitt intresseområde med liten räntesänkning och siande om ljusare framtid.

Hur hade ni gjort om ni mycket gärna vill bo på ett visst område med något begränsad rörelse p.g.a marknaden? Innan corona, "höga" räntor, rörde det sig ofta 4-5 objekt/år, nu är det inte i närheten senaste 2-3 åren, men det börjar nu igen... Samtidigt vet man såklart inte, därför ber jag här om strategier ni kanske använt er av?

Om du inte får köpa innan försäljning så får du helt enkelt sälja först och antingen ha väldigt den utflyttning och hoppas på det bästa eller hitta en mellanlandning med hyresrätt eller bo hemma/andra hand

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Napster91:

Hej,

1. Kolla med andra banker än "Banken". Låter som att du har en specifik bank idag.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du inte får köpa innan försäljning så får du helt enkelt sälja först och antingen ha väldigt den utflyttning och hoppas på det bästa eller hitta en mellanlandning med hyresrätt eller bo hemma/andra hand

Jo, hade vart alternativ om man inte har 2 knoddar med eller klart det går men hopplöst att få hyra något här tyvärr, tänk sthlm fast mindre stad

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

1. Kolla med andra banker än "Banken". Låter som att du har en specifik bank idag.

Det är ju en bra idé, har du själv erfarenhet av 'pressa' s.k banken med andra alternativ? Eller dom bara, bryr sig inte?

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Napster91:

Det är ju en bra idé, har du själv erfarenhet av 'pressa' s.k banken med andra alternativ? Eller dom bara, bryr sig inte?

Kan inte tänka mig att din nuvarande bank kommer ändra sin inställning till bryggningslån, utan kolla om en annan bank är intresserad att ha dig som kund. Finns inte så mycket att "pressa" i detta fallet.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hade inte försökt köpa med någon klausul utan bara köpt med lite längre inflytt och förberett försäljning med foto osv redan. Man får bara se till att kalkylen håller även om man inte säljer nuvarande bostad till drömpriset, allt går att sälja imorgon, det är bara en fråga om till vilket pris.

Jag skulle heller inte sålt innan jag köpt men jag är också petig med mitt boende så det är sällan jag hittar något jag gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Hej,

Får du inget brygglån utan försäljningskontrakt på ditt nuvarande boende har du inte så mycket att välja på egentligen, "ingen" kommer att sälja med klausul om din egen försäljning och du får antingen sälja först eller ta risken att köpa först och sedan sälja din egen innan inflytten till nya. Du kan så klart kolla med andra banker men det är standardförfarande att kräva försäljningskontrakt 2 veckor innan nytt tillträde om inte er kalkyl håller för bägge boendena (och att ni har kontanintsats till det nya utan att behöva sälja).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kan inte tänka mig att din nuvarande bank kommer ändra sin inställning till bryggningslån, utan kolla om en annan bank är intresserad att ha dig som kund. Finns inte så mycket att "pressa" i detta fallet.

Troligen ändrar eom inte sig nej. Hoppas dock efter ett tips gällande tänka på kalkylen längre ner i detta svaret

Skrivet av Aktsu:

Hade inte försökt köpa med någon klausul utan bara köpt med lite längre inflytt och förberett försäljning med foto osv redan. Man får bara se till att kalkylen håller även om man inte säljer nuvarande bostad till drömpriset........

Har allt förberett och är ute på marknaden nu, verkar dock som banken men även mäklare inte godkänner ett köp med eller utan (i mitt tidigare fall) klausul om inte fulla summan är tillgänglig för köp "NU". Sen kan ju säljaren haft anledningar, vad vet jag, dock var mitt bud långt över vinnande.

Skrivet av Kakann:

Får du inget brygglån utan försäljningskontrakt på ditt nuvarande boende har du inte så mycket att välja på egentligen, "ingen" kommer att sälja med klausul om din egen försäljning och du får antingen sälja först eller ta risken att köpa först och sedan sälja din egen innan inflytten till nya. Du kan så klart kolla med andra banker men det är standardförfarande att kräva försäljningskontrakt 2 veckor innan nytt tillträde om inte er kalkyl håller för bägge boendena (och att ni har kontanintsats till det nya utan att behöva sälja).

Det är lite här skon klämmer för min del, jag ser inte hur kalkylen inte håller ihop. Visst blir något knapert ett par månader eller 4, om inte något längre i absolut värsta fall. Banken ser ju att jag har OK inkomst + stort (i min värld) sparande, räcker gått och väll att betala halva lägenheten jag tänkte köpa.

Dock så verkar banken endast kollar på inkomsten, inte om jag har övriga tillgångar, alltså cash som inte är bundet i någon fond eller annat. Men det verkar nojjigt med deras fantasi schabloner, typ 'hygien artiklar' 3500;-, butiken ska vara glad om jag lägger 1000;-, har duch på arbetsplatsen där tillbehör ingår. För några år sedan ~10 hade jag inte den 'ekonomiska frihet' jag har idag, då gick det jättebra att modifiera schabloner efter smak och tycke vad jag sa med 'rådgivaren' (hade ut ~16k efter skatt), inga problem med lån alls. Men när man är lite etablerad och har en god (relativt) inkomst så fungerar det inte längre.

En försäljning tar max 1 månad här = jag står med dubbellhyra och lån x6 motsvarar x5,7 (ungefär) löner i mitt fall. Inte något som fungerar i längden menmen. Är väldigt fyrkantigt

---------------------------------------------------------------------

Hur som, uppdaterar tråden när jag hunnit tala med fler banker samt nuvarande, hjärnan har börjat snurra i nya banor nu efter lite resonemang från alla som svarat! Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kanske missförstår det du skriver men det borde väl inte vara ett problem om du har ett boende som är hyffsat enkelt att sälja?

Ofta har man 3 månader eller så mellan det att man köper till dess att man tillträder och då borde du ha 2.5 månad på dig att sälja ditt befintliga boende om du lägger ut det till försäljning samtidigt som du skriver på köpeavtalet på det nya boendet. Du kan förbereda försäljningen av ditt nuvarande boende så att det är redo för försäljning så fort du har hittat något du vill köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Det är lite här skon klämmer för min del, jag ser inte hur kalkylen inte håller ihop. Visst blir något knapert ett par månader eller 4, om inte något längre i absolut värsta fall. Banken ser ju att jag har OK inkomst + stort (i min värld) sparande, räcker gått och väll att betala halva lägenheten jag tänkte köpa.

Dock så verkar banken endast kollar på inkomsten, inte om jag har övriga tillgångar, alltså cash som inte är bundet i någon fond eller annat. Men det verkar nojjigt med deras fantasi schabloner, typ 'hygien artiklar' 3500;-, butiken ska vara glad om jag lägger 1000;-, har duch på arbetsplatsen där tillbehör ingår. För några år sedan ~10 hade jag inte den 'ekonomiska frihet' jag har idag, då gick det jättebra att modifiera schabloner efter smak och tycke vad jag sa med 'rådgivaren' (hade ut ~16k efter skatt), inga problem med lån alls. Men när man är lite etablerad och har en god (relativt) inkomst så fungerar det inte längre.

En försäljning tar max 1 månad här = jag står med dubbellhyra och lån x6 motsvarar x5,7 (ungefär) löner i mitt fall. Inte något som fungerar i längden menmen. Är väldigt fyrkantigt

---------------------------------------------------------------------

Hur som, uppdaterar tråden när jag hunnit tala med fler banker samt nuvarande, hjärnan har börjat snurra i nya banor nu efter lite resonemang från alla som svarat! Tack!

Banken måste tänka så långsiktigt som lånet är upplagt, för bolån normalt 50 år och de kan i regel ta sparande i beaktande men det var ca. 3% av totala sparandet per år man kunde räkna som inkomst av kapital och lägga till i kvar-att-leva-på-kalkylen. Tror grundkostnaden för mat/kläder/hygienartiklar/försäkringar etc. är 11 500 kr idag och på det tillkommer bägge månadsavgifterna, lån på befintligt och nytt bolån med kalkylränta (7%-ish). I och med att jag inte vet varken storlek på lån, månadsavgifter eller lön är det svårt att säga om det är rimligt med två boenden men i de allra flesta fallen går det helt enkelt inte.

Regler och riktlinjer idag är också strikta på en helt annan nivå än det var för bara 10 år sedan, enorm skillnad verkligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Banken måste tänka så långsiktigt som lånet är upplagt, för bolån normalt 50 år och de kan i regel ta sparande i beaktande men det var ca. 3% av totala sparandet per år man kunde räkna som inkomst av kapital och lägga till i kvar-att-leva-på-kalkylen. Tror grundkostnaden för mat/kläder/hygienartiklar/försäkringar etc. är 11 500 kr idag och på det tillkommer bägge månadsavgifterna, lån på befintligt och nytt bolån med kalkylränta (7%-ish). I och med att jag inte vet varken storlek på lån, månadsavgifter eller lön är det svårt att säga om det är rimligt med två boenden men i de allra flesta fallen går det helt enkelt inte.

Regler och riktlinjer idag är också strikta på en helt annan nivå än det var för bara 10 år sedan, enorm skillnad verkligen.

Lite sidospår här, men förstår jag dig rätt i att banken räknar 3% av sparkapitalet som inkomst (dvs en avkastning på 3%)?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem

Kanske svårt om det är tidspress att hitta något men mitt råd är att inte hoppa in i budkrig. Alla 3 ställen jag köpt i mitt liv har bara haft en annan intresserad. Varit på många visningar där det varit dussintals intresserade men om det blir flera som visor så drar priser iväg. Oftast är det inte första stället man tittar på som det blir till slut utan man kanske kollar 5-10 ställen.

Var alltid beredd att släppa. Inget ställa är ett sådant man ”måste ha”. Man sätter en budget vad man tycker det kan vara Max värt och släpper det om annan ger mer.

Det är åtminstone så jag alltid gjort. Har alltid sålt för mer än jag köpt för fast jag flyttat till större varje gång. Senast flyttade jag dock till mindre stad så inte så konstigt där att det blev billigare än jag sålde för och gången innan var det nog för stället jag flyttade till var i behov av renovering. Efter renoveringen blev det typ samma pris men ändå ok när jag gick från 50 till 75 kvm.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Du skriver att du har ett stort sparande, halva nya lägenheten. Har du tänkt använda sparandet alls vid bostadsköpet?
Hur stor del av nuvarande bostadslån skulle du kunna lösa in med hjälp av det sparandet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Lite sidospår här, men förstår jag dig rätt i att banken räknar 3% av sparkapitalet som inkomst (dvs en avkastning på 3%)?

Yes, en mille i sparande räknas typ som en ökad lön med 2500 kr.