Professionell webbutvecklingsmiljö hemifrån - hur?

Permalänk

Tack så mycket för all hjälp hittills!

Jag fick följande nu på mejl av Uppdragsgivare efter ett åtta veckors avslutat projekt där jag debiterade 500 SEK/timme med engångsrabatt på 20 % vilket innebar egentligen 400 SEK/timme i slutändan:

Vad är din debitering till oss i en framtid om vi vill köpa enstaka timmar och om vi vill köpa ett större projekt?

Nu funderar jag på att fakturera faktiska 500 SEK/timme eller bör jag lägga mig på 444 SEK/timme så det blir 555 SEK/timme inkl. moms för att den siffran ser "roligare" ut?🤔

Och hur ska jag förhålla mig till att ange pris för ett antal enstaka timmar kontra ett större projekt? Ett större projekt kan klassas som åtta veckor eller längre.

Tack för svar återigen på förhand! \{^_^}/

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem

Du kan nog gissa svaret på frågan själv. Men sätt för guds skull ett jämnt pris.

Mvh,
Fakturaattesterare.

Permalänk
Skrivet av izzie:

Du kan nog gissa svaret på frågan själv. Men sätt för guds skull ett jämnt pris.

Mvh,
Fakturaattesterare.

Tjo, Fakturaattestare!

Med andra ord så väcker 444 mer missnöje än nöje?

Så 400 eller 500 är den bästa vägen att gå här?

Mvh,
WKF.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det skall ju givetvis vara 399,99 eller 499,99. Det är ju elementärt.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Tack så mycket för all hjälp hittills!

Jag fick följande nu på mejl av Uppdragsgivare efter ett åtta veckors avslutat projekt där jag debiterade 500 SEK/timme med engångsrabatt på 20 % vilket innebar egentligen 400 SEK/timme i slutändan:

Vad är din debitering till oss i en framtid om vi vill köpa enstaka timmar och om vi vill köpa ett större projekt?

Nu funderar jag på att fakturera faktiska 500 SEK/timme eller bör jag lägga mig på 444 SEK/timme så det blir 555 SEK/timme inkl. moms för att den siffran ser "roligare" ut?🤔

Och hur ska jag förhålla mig till att ange pris för ett antal enstaka timmar kontra ett större projekt? Ett större projekt kan klassas som åtta veckor eller längre.

Tack för svar återigen på förhand! \{^_^}/

Mvh,
WKF.

500 kr/h såklart. Är väl inget att fundera på?

Permalänk
Skrivet av koSmiQ:

500 kr/h såklart. Är väl inget att fundera på?

Jag besvarade att det är 750 SEK/timme vid enstaka timmar och vid längre projekt är det då 500 SEK/timme. Sedan är "längre projekt" en definitionsfråga.

Ska en arbetsvecka klassas som ett kortare projekt? Var finns tröskeln mellan kortare projekt vs längre projekt inom IT-branschen?🤔

Mvh,
WKF.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet inte om alla håller med, men allt är projekt.

Det kan vara i olika stadier i utvecklingen, eller vilande, men allt man gör inom webutveckling (eller IT) bör styras som ett projekt och hanteras därefter. Din kund är ett projekt. Sedan kan det ju kräva olika arbetsinsatser vid olika tidpunkter, men eftersom du har det som ett projekt så har du redan all dokumentation och kod, så det blir - på pappret - enklare att bedöma och utföra den begärda insatsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag besvarade att det är 750 SEK/timme vid enstaka timmar och vid längre projekt är det då 500 SEK/timme. Sedan är "längre projekt" en definitionsfråga.

Ska en arbetsvecka klassas som ett kortare projekt? Var finns tröskeln mellan kortare projekt vs längre projekt inom IT-branschen?🤔

Mvh,
WKF.

Jag tänker att vad som är lång eller kort tid endast beror på vilken sammanhang man verkar i. Är man ensam och har mindre kunder så blir kanske omfattningen och därmed insatsen mindre, men för den som jobbar i integrationsprojekt mellan stora lösningar så kanske man inte ens estimerar i veckor utan snarare månader.

Jag tänker också att det är upp till dig vad du vill sälja din tid för och vid vilken gräns som du är beredd att gå ner i pris för att vara kunna fakturera många timmar på en gång. Det hänger troligtvis samman med hur väl du känner kunden, hur många andra kunder du har och hur stor din backlogg är. För att fortsätta bygga på en relation som du tror kan leda till mycket mer arbete framöver (du frågar kunden om planer för framtiden) så är det kanske rimligt. Om du har många kunder och massor att göra kanske det är mindre intressant att sänka sin timkostnad för 40 timmars jobb.

Permalänk

Tjo igen! Bumpar tråd för att inte överflöda ämnesdatabastabellen!

Nu har jag fixat ett säkerhetskopieringsflöde både lokalt och på distans (inom EU så klart), samt ny webbläsare (Brave) med lokal lösenordshanterare (Bitwarden Vault).

Det sista jag skulle vilja få till nu är en "Snapshot" av systemdisken vilket också lagras lokalt och på distans vid händelse där det finns behov att återställa systemdisken.

Jag undrar därför vilka vedertagna Snapshot-säkerhetskopieringsprogram som rekommenderas? Min systemdisk är på 1 TB så det är väl storleken det skulle krävas. Jag är medveten om problematiken med drivare och sådant vid återställning på dator med helt annan CPU- och/eller GPU-arkitektur.

Tack för svar på förhand! \^_^/

Mvh,
WKF.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TorrentKatten:

... svinmycket asbra saker...

Förbannat bra post TorrentKatten!

Permalänk
Medlem

Nu har jag fixat ett säkerhetskopieringsflöde både lokalt och på distans (inom EU så klart), samt ny webbläsare (Brave) med lokal lösenordshanterare (Bitwarden Vault).

Det sista jag skulle vilja få till nu är en "Snapshot" av systemdisken vilket också lagras lokalt och på distans vid händelse där det finns behov att återställa systemdisken.

Jag undrar därför vilka vedertagna Snapshot-säkerhetskopieringsprogram som rekommenderas? Min systemdisk är på 1 TB så det är väl storleken det skulle krävas. Jag är medveten om problematiken med drivare och sådant vid återställning på dator med helt annan CPU- och/eller GPU-arkitektur.

Mvh,
WKF.

Du ska inte ha någonting på jobbdatorn som måste säkerhetskopieras - Alla relevanta filer för uppdraget ska ligga i molnet, så om datorn brinner upp eller exploderar, så byter du bara till telefonen, kopplar in den i skärmen och sen kör du.

Säger så klart inte att du INTE ska säkerhetskopiera din dator. Det gör du lämpligast med det inbyggda stödet i operativsystemet - iCloud om du kör Mac, OneDrive om du kör Windows, nåt_obegripligt_script om du kör Linux!.

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Du ska inte ha någonting på jobbdatorn som måste säkerhetskopieras - Alla relevanta filer för uppdraget ska ligga i molnet, så om datorn brinner upp eller exploderar, så byter du bara till telefonen, kopplar in den i skärmen och sen kör du.

Säger så klart inte att du INTE ska säkerhetskopiera din dator. Det gör du lämpligast med det inbyggda stödet i operativsystemet - iCloud om du kör Mac, OneDrive om du kör Windows, nåt_obegripligt_script om du kör Linux!.

Tjo! Tack för det snabba svaret!

I dagsläget finns det inga planer på att varken använda iCloud eller OneDrive. Det ska vara inom EU. Om jag då vill säkerhetskopiera systemdisken utöver att jag redan har alla relevanta uppdragsfiler hos EU-moln, vilka tredjepartslösningar finns då tillgängliga?

Mvh,
WKF.

Visa signatur

Permalänk

Mvh,
WKF.

Skrivet av Ernesto:

(…) säkerhetskopiera din dator. Det gör du lämpligast med det inbyggda stödet i operativsystemet - iCloud om du kör Mac, OneDrive om du kör Windows, nåt_obegripligt_script om du kör Linux!.

Säger emot direkt:
Du vill ha versionshanterade backuper av precis samma orsak som du vill ha versionshanterad källkod.
Det gör man eventuellt med inbyggda verktyg, men tredjepartsverktyg kan vara betydligt bättre.
Rätt sätt att ta backup av en Windowsdator är med Veeam och/eller Backblaze. Rätt sätt att ta backup av en Mac är med Time Machine och/eller Backblaze. Ett sätt att ta backup av en Linuxdator är med ZFS snapshots i kombination med ZFS Send/Receive.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte nödvändigtvis ha en snapshot på C. Kan kosta onödigt utrymme i backup om du betalar för det. Kan bespara dig lite tid, men det är dina filer och arbetskataloger, mail, dokument samt licenser till programvara och sånt som skall sparas i första hand.

En modern dator är installerad på mindre än en timme, ofta mindre, sedan går det givetvis lite till i att konfa den men det kan variera väldig mycket. Har du en komplicerad setup med utvecklingsverktyg som är konfade på femtioelva olika sätt och sånt, så skall du kanske ha versionerad snapshot, men dessa brukar också ha möjligheter att spara inställningar i konfigurationsfiler som du kan backa upp.

Anekdot:
Jag brukar fråga bekanta som ränner runt med sin laptop: "Nu slår jag sönder laptopen, förlorar du något värt tid och pengar förutom den fysiska hårdvaran!?". Det ger ofta starka reaktioner, men efter en stund så fattar de vad jag far efter. Många rodnar.

Använder MS OneCloud till vardagsfilerna, men inte till allt. Har en Office licens, på den har jag 1TB och MS kan vara räliga på många sätt, men det är också billigt och effektivt. De har europeiska datacenter och du kan kryptera extra om du vill.

Visa signatur