Switch för 2 skärmar mellan stationär och laptop

Permalänk
Medlem

Switch för 2 skärmar mellan stationär och laptop

Hej!

Jag har ett problem hemma jag önskar er hjälp med!
Har 2 skärmar till min stationära dator och skulle även vilja använda dom till min jobb laptop också, så frågan är finns det någon bra lösning där man inte behöver koppla ur och flytta dom fram och tillbaka?
Vet att det finns switchar och så men har ingen erfarenhet alls utav detta, får gärna vara något man har råd med också

Mvh
Tokkah

stavning
Permalänk
Medlem

1. Vilka skärmar har du? Märke och modell
2. Märke och modell på laptop
3. Vad använder du för kablar idag mellan stionära och skärmar? HDMI, DP?

jag frågar eftersom det finns goda möjligheter till att du har flera ingångar på skärmarna och på så vis bara kan använda dem och ändra ingång via skärmens gränssnitt istället för att köra en KVM.

Permalänk
Medlem

Skaffa docka eller ny monitor med inbyggd docka.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

1. Vilka skärmar har du? Märke och modell
2. Märke och modell på laptop
3. Vad använder du för kablar idag mellan stionära och skärmar? HDMI, DP?

jag frågar eftersom det finns goda möjligheter till att du har flera ingångar på skärmarna och på så vis bara kan använda dem och ändra ingång via skärmens gränssnitt istället för att köra en KVM.

1. LG LCD 27GP850-B 27 ", IPS, QHD, 2560 x 1440, 16:9, 1 ms, 320 cd/m2, HDMI ports quantity 1 (27GP850-B.AEU)
2. HP ZBook 17 G7
3. Display port

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Skaffa docka eller ny monitor med inbyggd docka.

Har du någon du rekommenderar?

Permalänk
Medlem

Jag har själv en docka från Dell (D6000) som jag är nöjd med. Den är av äldre modell med låter mig ändå köra tre skärmar med 2160 x 1440 samtidigt.

Hade det varit jag så hade jag köpt någonting likt detta:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/dell_w19_dockningstat...

och sedan kompletterat med kabel mellan docka och skärm.

Det går också att få tag på den äldre modellen jag har för ännu mindre pengar.

Permalänk
Hedersmedlem

Har också två skärmar som jag delar mellan en stationär dator och min jobblaptop (3440x1440 i mitt fall). Har också en Dell D6000. Tyvärr så funkar det inte att koppla dockan till den stationära datorn. Eller ja, det funkar, men får inte ut grafiken från mitt RTX3080 till dockan. Därför använder jag istället olika anslutningar på skärmarna och har två tangentbord på skrivbordet. Musen är trådlös och kan byta mellan tre mottagare, så den kan jag använda samma.

Fördelen med detta är att jag kan välja att bara använda en skärm till respektive dator om jag vill göra det. Mina skärmar har också tre ingångar (1 DP + 2 HDMI) som dina, så ibland kopplar jag in något annat på tredje ingången. Ena skärmen har en HDMI kabel som ligger och den andra har en DP till HDMI kabel om jag vill köra det. Annars kör jag DP till den stationära och HDMI till dockan så att det är enkelt att välja samma på skärmarna.

Lite knölig setup för den som inte vet hur det funkar, men man vänjer sig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Haft samma dilemma hemma, har en stationär hemma och vill kunna koppla in jobbdatorn emellanåt:

Jag kör en "HP Essential G5 Dock", du ändrar bara output/input på skärmarna, sedan till tangentbord kör jag MX Master series där man kan växla mellan datorerna med ett knapptryck.

Docka:
https://www.komplett.se/product/1219030/dator-surfplatta/till...

Mus & Tangentbord:
https://www.logitech.com/en-us/mx/master-series.html

Permalänk
Medlem

Har man redan en dockningsstation så skulle jag rekommendera en kvm switch istället. Då kan alla kablar sitta i hela tiden och du ändrar host med enkelt knapptryck: https://noerdic.se/collections/kvm-switch/products/dual-monit...

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Typhonos:

Har man redan en dockningsstation så skulle jag rekommendera en kvm switch istället. Då kan alla kablar sitta i hela tiden och du ändrar host med enkelt knapptryck: https://noerdic.se/collections/kvm-switch/products/dual-monit...

Min tanke var från början att också använda en KVM-switch, men det är några år sedan så de var då både dyrare och mindre kompetenta. Som du skriver behöver man ju ändå en dockningsstation till laptopen, så den kommer man inte undan.
När jag kollade efter KVM-switch var det väldigt otydligt om switcharna skulle stödja min ena skärm som är 3440x1440@160Hz. Istället började jag byta ingång på skärmarna (i menyn på skärmen). Det är bara en kabel som kopplas i och ur, och det är en USB-C till laptopen, som även laddar datorn. Jag har numera lagt ner tanken på en KVM-switch eftersom det är smidigt att själv kunna bestämma vad var och en av skärmarna ska visa.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Är båda datorerna igång och anslutna till samma lan borde fjärrskrivbord funka bra att jobba via.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Löst det! tack för hjälpen allihopa <3