Microsoft raderar Minecraft-konton – rör upp känslor på Reddit

Permalänk
Expertgissare

Minns när jag köpte två licenser back in 2010 när man mejlade Notch och satt in pengarna på ett bankkonto och fick vänta några dagar innan allt var klart, tog lite längre tid än dagens spelköp 😅

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Ett person skapar tråd på reddit där många som kommenterar att OP gjorde fel som inte har migrerat konto på 3 år och detta blir nyhet på Sweclockers.

Komigen nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Minns när jag köpte två licenser back in 2010 när man mejlade Notch och satt in pengarna på ett bankkonto och fick vänta några dagar innan allt var klart, tog lite längre tid än dagens spelköp 😅

50 kronor var det också. En lämplig summa.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Brukar du göra det?

Med den frågan menar jag faktiskt inte att du hycklar eller att det är något fel med vad du säger. Du kanske inte brukar läsa villkoren, men sedan inte heller bli upprörd när motparten agerar i enlighet med dem. Och det är väl helt rimligt att du då underförstått uppmanar andra att också göra så.

Jag bara undrar av ren nyfikenhet om det finns någon som faktiskt orkar ta sig igenom 200 sidor av juridiskt babbel för mindre seriösa inköp än typ en bostad eller en bil.

Väl mött!

När jag köper produkter kopplade till tjänster, t.ex. biljetter på Ticketmaster, kollar jag ganska noga innan vad jag faktiskt köper och vad jag får göra med det jag köper då det inte är ovanligt att det blir bundet antingen till din person eller ditt konto. Som v-bucks.

Å andra sidan jobbar jag med inköp så det kanske är en arbetsskada.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Om man inte lägger ned så mycket tid på att hålla sig uppdaterad kring försäljningar och ägarrelationer kopplade till spel och spelplattformar är det lätt hänt att missa sådana nyheter. Det kanske låter ofattbart för många på Sweclockers, men livet utanför datorn och datorspel går faktiskt före ibland. Det kan finnas perioder i livet där man måste lägga spelandet på hyllan i några år.

Men nu handlar det inte om att "hålla sig uppdaterad kring försäljningar". De har skickat flera mail om detta, och i detta fall verkar det inte handla om att dessa inte har gått fram, det verkar de ha gjort.

Permalänk
Medlem

och köp på kreditkort (inte betalkort) så att du kan reklamera när det slutar att fungerar, även många år efter köpet.

I dom fallen är det kreditbolagen som bedömer om det är möjligt att reklamera - inte spelbolagen eller vad som står i deras villkor, och i många fallen har kreditkortsbolagen en nöjd-kund-garanti/försäkring och betalar tillbaka pengarna vid minsta missnöje och det kan inte spelbolagen göra något åt när motsvarande pengasumma dras av i intäktsströmmen innan de når spelbolagen.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Jazz 1-up:

50 kronor var det också. En lämplig summa.

Något sådant var det, satt och funderade när jag skrev och kunde inte komma på vad det kostade då.

Lite skillnad på idag när man köper "färdiga" (ofärdiga) spel för vad man kunde köpa 2-3 färdiga spel (på riktigt) förr

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Man har alltså haft tre år på sig. Skyll dig själv säger jag.

handlar inte så mycket om det, redan innan de raderas nu kunde de inte användes eller göras om till ms konton. Fast det som rör upp känslor är tvånget att göra det för att spela, man ändrar villkoren för ett spel efter att det har köpts. Bör finnas mer reglering inom denna marknad då det uppenbart behövs för konsumenterna anser jag, typ att inte få skriva "köp spel" ifall villkoren sen inte ger dig ägande för spelet på specifikt sätt.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Krävs konto om man vill köra singelplayer? 🤨

ja.

alla spel i minecraft serien använder samma launcher och spelklienter oavsett om du tänkte köra i multiplayer eller singleplayer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har ägt en licens sedan alphan. Förlorade dock mitt konto nu. Inte för att jag missat några mail, utan för att jag vägrar skaffa ett Microsoft-konto. De kan dra åt skogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

handlar inte så mycket om det, redan innan de raderas nu kunde de inte användes eller göras om till ms konton. Fast det som rör upp känslor är tvånget att göra det för att spela, man ändrar villkoren för ett spel efter att det har köpts. Bör finnas mer reglering inom denna marknad då det uppenbart behövs för konsumenterna anser jag, typ att inte få skriva "köp spel" ifall villkoren sen inte ger dig ägande för spelet på specifikt sätt.

Ja, det där känns som att det är närmare var skon klämmer än specifikt huruvida de förändrade villkoren och kraven på att kund ska göra saker för att få behålla vad de en gång köpt (köpt licens till) utlystes i tillräckligt god tid eller ej.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om man inte äger spelen man köper så är piratkopiering inte stöld.

Hade det varit så svårt att maila ut licensnyckel till de som inte migrerat sitt konto?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Konto för att spela singleplayer-spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Hade det varit så svårt att maila ut licensnyckel till de som inte migrerat sitt konto?

Det hade de rimligen haft resurser att lösa om de hade varit intresserade. Hade ju tagit udden av kritiken, iaf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag väntade typ två år på att flytta min, jag fick under den tiden flera mail om det. Ni som missat, läser ni inte email?

Sen kan jag tycka att de borde vara enkelt för MS att låta en migrera i all framtid. De enda de behöver är en lista på alla användares epost.

Skrivet av Jkr:

Konto för att spela singleplayer-spel...

Nä, konto för att ladda ner spelet, precis som att alla dina Steam-spel kräver ett steam-konto. Sedan är det inte bara single player, multiplayer finns också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag väntade typ två år på att flytta min, jag fick under den tiden flera mail om det. Ni som missat, läser ni inte email?

Sen kan jag tycka att de borde vara enkelt för MS att låta en migrera i all framtid. De enda de behöver är en lista på alla användares epost.

Nä, konto för att ladda ner spelet, precis som att alla dina Steam-spel kräver ett steam-konto. Sedan är det inte bara single player, multiplayer finns också.

Inte ett enda mail finns i min inkorg om det.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja.

alla spel i minecraft serien använder samma launcher och spelklienter oavsett om du tänkte köra i multiplayer eller singleplayer.

Ja okej, tror inte det var så 2010 när jag köpte det men minns knappt. Har för mig det bara var att ladda ner .exe eller jar fil att köra.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Bakgrund:

Om man inte lägger ned så mycket tid på att hålla sig uppdaterad kring försäljningar och ägarrelationer kopplade till spel och spelplattformar är det lätt hänt att missa sådana nyheter. Det kanske låter ofattbart för många på Sweclockers, men livet utanför datorn och datorspel går faktiskt före ibland. Det kan finnas perioder i livet där man måste lägga spelandet på hyllan i några år.

Krävs inte ens aktivt engagemang när det gått ut flera mejl om processen, det har inte bara varit en påminnelse om man säger så. Det handlar alltså inte om att sitta eller inte sitta och häcka på internet, i detta fallet handlar det om att aktivt ignorera att det sker.

Enda rimligen ursäkten jag kan ge någon, det är att dessa notiser gått till spam eller sonika av misstag, och därav blivit missat när man tömmer skräpposten (Okej, sjukdom är väl en till sak.. Nämner det även om det borde vara underförstått).

Men annars får man krasst sagt skylla sig själv om man tappat kontot, I detta fallet åtminstone. Har funnits mer än skäligt med tid, påminnelser har gått ut och ibland får man helt enkelt ägna en minut eller två till saker, eller bara ta konsekvenserna.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < M70Q G3 | i5 12400T | 16 GB 3200 MT/s >

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Ja okej, tror inte det var så 2010 när jag köpte det men minns knappt. Har för mig det bara var att ladda ner .exe eller jar fil att köra.

tror det bara var under alpha möjligen och ev beta release men vill minnas att de införde launchern typ samtidigt som suvival mode blev tillagt.

du kan fortfarande ladda ner spelet och köra utan konto i alpha release från deras sida men det är en alpha från innan survival mkode var tillagt så endast creative mode och typ inga av tillägen och ändringarna som kommit till spelet efteråt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag väntade typ två år på att flytta min, jag fick under den tiden flera mail om det. Ni som missat, läser ni inte email?

Sen kan jag tycka att de borde vara enkelt för MS att låta en migrera i all framtid. De enda de behöver är en lista på alla användares epost.

Nä, konto för att ladda ner spelet, precis som att alla dina Steam-spel kräver ett steam-konto. Sedan är det inte bara single player, multiplayer finns också.

Man behöver ett konto på Steam, inte ett för varje spel. Sedan vet jag att man kan spela multiplayer i spelet. Att jag skrev singleplayer är för att jag anser att det inte ska behövas om man bara spelar singleplayer-delen.

Permalänk
Medlem

Fick ett mejl om detta då, gjorde det på en gång. Inga problem.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Köpte direkt från Markus (Notch) väääääldigt tidigt. Hade ingen aning om detta, inte fått något mejl. Ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jkr:

Man behöver ett konto på Steam, inte ett för varje spel. Sedan vet jag att man kan spela multiplayer i spelet. Att jag skrev singleplayer är för att jag anser att det inte ska behövas om man bara spelar singleplayer-delen.

Vad spelar det för roll om det är 1 spel eller flera spel. Gör noll skillnad. Och din preferens om singleplayerspel är också irrelevant. Du behöver som sagt inte kontot för att spela själva spelet.

Varför skaffade du spelet om du är emot konton? Mojangkonto har ju varit ett måste från allra första början.

Permalänk

Det värsta med migrationen var att man behövde acceptera microsofts nya användarvillkor annars så blev ditt konto bortaget om du då valde att inte göra det genom att inte migrera. Deras nya launcher är också bloatware och det går inte att använda den gamla enkla varianten p.g.a. migrationen.

Det var bättre förr.

Visa signatur

ʜᴀʟᴏɢᴇɴ - ᴜ ɢᴏᴛ ᴛʜᴀᴛ
0:32 ━❍──────── -3:08
↻ ⊲ Ⅱ ⊳ ↺
VOLUME: ▁▂▃▅▆▇ 100%

Permalänk
Medlem

Vadå så mitt Minecraft konto är därmed bortplockat? Jubelidiotiskt.

Permalänk
Medlem

Medans has Armor Games kvar min Kingdom Rush cloud save.

Permalänk
Medlem

Om någon undrar varför folk inte vill ha något att göra med Microsoft:

Varför fan ska jag behöva få min mail och Office förstörd för att kunna spela Minecraft?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Om någon undrar varför folk inte vill ha något att göra med Microsoft:<Uppladdad bildlänk>

Varför fan ska jag behöva få min mail och Office förstörd för att kunna spela Minecraft?

Förstörd? Hur menar du då?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindgrenar:

Orimligt att tycka att man bör få behålla något man köpt? Inte väldens rocket science för Microsoft att låta konton migreras till den nya varianten i obestämd framtid.

När jag köpte spelet så gälde: "When you purchase the game, you pay for it as it is right now. Future updates are an added bonus.". Det avtalet ingick jag själv i, i princip inget annat, ingenting om att avtalet kan komma att uppdateras eller förändras, eller att de kan sopa bort mitt konto.

Du har aldrig köpt programvaran. Om du någonsin läste en eula hade du sluppit bli besviken. Du har bara på att (inom vissa gränser) använda programvara.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av johanandersson:

Om någon undrar varför folk inte vill ha något att göra med Microsoft:<Uppladdad bildlänk>

Varför fan ska jag behöva få min mail och Office förstörd för att kunna spela Minecraft?

Gör ett nytt konto, som inte är kopplat till din huvudsakliga epost och tillhörande office? Inte mer komplext än så.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < M70Q G3 | i5 12400T | 16 GB 3200 MT/s >