Permalänk

Val av tv

Tjena!

Jag har nyligen flyttat hemifrån och jag har inte köpt en tv. Jag har hållit utkik på lite olika hemsidor och såg att LG C3 ligger på 19990kr vilket är en rejäl rabatt från det tidigare priset på 35990kr.

Min fråga är det värt att köpa denna? Ska jag vänta och se ifall någon annan som Sonys A80L eller LGs G3 eller samsungs S90C går ner i pris? Finns även Panasocis TX-65MZ800 för 17997kr dock är den endast 65". Jag har även kollat på ifall jag inte ska gå hela vägen till OLED och välja helt enkelt en mini-led då de är mycket billgare. Ska jag försöka bita ihop och vänta tills blackfriday?

Det finns även demoprodukter på OLED TV, är det något att kolla på eller kommer den att gå sönder snabbt efter köpet?

Permalänk
Medlem

En 77" OLED för under strax under <20k är en toppendeal!

Det är ett utmärkt val och en TV i det allra yttersta toppsegmentet.
Finns det bättre TVs? Absolut, bland annat LGs G-serie.

Samsungs S90c skulle jag säga är likvärdig med en del fördelar till LG och en del fördelar mot Samsung.
C3 vs A80L verkar också vara relativt jämt skägg, det beror lite på vad du prioriterar, film vs spel osv. Läs tester!

Att satsa på en 65" för ynka 2000kr mindre låter som ett dumt val. "Go big or go home", storleken har betydelse!
En 77" panel har cirka 40% mer bildyta vs 65" så det är ett icke-val om du har platsen (och pengarna!)

Om X TV-modell kommer gå ner i pris vet ingen, lika lite som vad börsen slutar på i morgon. Vad vi vet är att vi nu är inne i cykeln där 2023-modellerna (C3 till exempel) är på sista reaversen inför att 2024-modellerna (C4, G4) brukar få sina första kraftigare rabattar i samband med just Black Friday. Visst, ibland kan det komma kanondeals tidigare än så, till exempel via Benify och liknande kanaler.

Du ställer en del frågor som endast du kan svara på. Har du ingen TV idag och behöver en ny pga flytten? Då är svaret sannolikt ja på frågan vs att vänta i nästan ett halvår till BF. Verkar dumsnålt.

Just C3 vs C4 har också marginella skillnader och sannolikt ingen som helst skillnad i bildkvalitet så det är inget att vänta på. Mer intressant om du går i tankarna på att köpa G4-serien med MLA, rejält skillnad men också ett rejält hack upp i pris.

Mini-LED skulle jag personligen inte välja vs OLED om du har pengarna men smaksak återigen.
Demo-produkter har inte sällan kortare garantier vs ny TV i kartong men inte alltid.

Hur snabbt / långsamt den kommer gå sönder kan ingen svara på. 3år? 5år? Ingen vet.

Då du är ny på SweC så är TV-guiden en utmärkt startpunkt så börja med att läsa den!
https://www.sweclockers.com/artikel/37476-tv-guiden-2023-24-d...

Lycka till med valet!

Permalänk
Bildexpert 📺

Demoprodukter varierar förstås i vilket skick de befinner sig och vad innebörden av "demo" är i just det fallet. Är det en butiksdemo av förra årets modell som ska säljas ut är det ett par saker som kännetecknar dessa:

• TV:n har rimligen använts dagligen från öppning till stängning i 300+ dagar, så minst 3000-4000 timmars användning
• TV:n har rimligen körts i någon form av demoläge med starkt ljus och starka färger samt en repeterande slinga under hela den tiden
• Dussintals om inte hundratals personer har fingrat på den
• Du har ingen koll på dess användningshistorik

Är man helt okey med detta kan man förstås spara pengar på ett demoexemplar. Om man funderar och är tveksam över slitage, retention eller ovarsamt hantering så finns det ett enkelt svar där: köp inte demoprodukter.