Genombrott: Nytt batteri 100 gånger energitätare

Permalänk
Melding Plague

Genombrott: Nytt batteri 100 gånger energitätare

Den japanska tillverkaren TDK har tagit fram en ny typ av batteri med elektrolyt i fast form med mycket hög energitäthet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

1000/50 = 20 ggr inte 100 ggr mer energität.
300/700 = 43% inte ungefär dubbelt så hög energitäthet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Vi får se när vi kan jämföra alla andra parametrar. Inre resistans, retention, laddkaraktäristik, laddcykler, …
Listan är lång, och det finns alltid anledning att vara försiktig när bara en egenskap lyfts fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

1000/50 = 20 ggr inte 100 ggr mer energität.
300/700 = 43% inte ungefär dubbelt så hög energitäthet.

Det står att de är 100 gånger mer energitäta än deras egna tidigare solid state-batterier. Siffran på 50 wattimmar anges som det den bästa konkurrenten kan åstadkomma idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det står att de är 100 gånger mer energitäta än deras egna tidigare solid state-batterier. Siffran på 50 wattimmar anges som det den bästa konkurrenten kan åstadkomma idag.

Vilket ändå innebär att rubriken är missvisande.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Tempel:

1000/50 = 20 ggr inte 100 ggr mer energität.
300/700 = 43% inte ungefär dubbelt så hög energitäthet.

Nåja, nu står det ju faktiskt inte riktigt så i artikeln...

Det står att konkurrenternas bästa solid states har 50 wattimmar per liter, men att den nya tekniken är 100 ggr bättre än TDK:s föregående teknik.

Sen står det att det är cirka dubbelt upp mot vanliga litiumbatterier, och då är det lite konstigt att använda 700 i din uträkning, eftersom de 700 syftar på de mest avancerade, inte de vanligaste.

Nu har jag inte faktakollat siffrorna i sig och de kan vara tokiga, men det gör inte ditt resonemang rätt här 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Vi får se när vi kan jämföra alla andra parametrar. Inre resistans, retention, laddkaraktäristik, laddcykler, …
Listan är lång, och det finns alltid anledning att vara försiktig när bara en egenskap lyfts fram.

Du räknar med att det kommer laddbara batterier. Kan ju ta lång tid.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Solid state batterier har de pratat om hur länge som helst och det har alltid varit nästan klart. Jag gissar att det kommer fortsätta så ett tag till, denna gissning har de senaste 15åren varit rätt.
Men bättre batteri är det som kan förändra väldigt mycket nu, såklart fordon. Men även att vissa teknikprylar som smarta glasögon är svåra att göra utan att de blir så klumpiga så folk ej vill ha dem, eller att folk hela tiden får ta av dem för att laddas.

Sist om utvecklingen av Solid state går framåt och de verkligen fungerar. Så gissar jag litiumbatteri kommer bli olagliga p.g.a brandrisk. Och folk i framtiden kommer höra berättelser att folk hade mobiler med dessa batterier i sängen och övrigt, lite som folk idag hör berättelser om vad folk för över 100år sedan gjorde.

Permalänk
Administrativ avgift

Var tvungen o dubbelkolla om jag hamnat på aftonblaskan istället för Sweclockers....

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Var tvungen o dubbelkolla om jag hamnat på aftonblaskan istället för Sweclockers....

Jaså? Erbjöd dom en betalvägg?

Permalänk
Medlem

Ny månad ny nyhet om ett superbatteri
50 år efter, vi har exakt samma batterier som idag

Permalänk

"kommersialisera så snart som möjligt"
Och vi hörde aldrig om den här tekniken igen.
Varje gång man hör om nästa nya batteriteknik önskar man ju lite. Men det händer ju otroligt sällan något större genombrott.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Ny månad ny nyhet om ett superbatteri
50 år efter, vi har exakt samma batterier som idag

Haha, exakt min tanke.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Blir intressant att följa! Det behövs verkligen ett ordentligt genombrott på batterisidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Solid state batterier har de pratat om hur länge som helst och det har alltid varit nästan klart. Jag gissar att det kommer fortsätta så ett tag till, denna gissning har de senaste 15åren varit rätt.
Men bättre batteri är det som kan förändra väldigt mycket nu, såklart fordon. Men även att vissa teknikprylar som smarta glasögon är svåra att göra utan att de blir så klumpiga så folk ej vill ha dem, eller att folk hela tiden får ta av dem för att laddas.

Som vanligt är Solid state batteriet var betydligt sämre i de som bor i länder med kallare klimat. Vilket på svenska innebär att våra elfordon som bilar, lastbilar, traktorer kommer fungera sämre i sverige än i de varma länderna och sedan ska vi priskonkurrera emot dem. Tur att vi dessutom bor mer glesbyggt och har.

Sist om utvecklingen av Solid state går framåt och de verkligen fungerar. Så gissar jag litiumbatteri kommer bli olagliga p.g.a brandrisk. Och folk i framtiden kommer höra berättelser att folk hade mobiler med dessa batterier i sängen och övrigt, lite som folk idag hör berättelser om vad folk för över 100år sedan gjorde.

Haha ja Mobilen i sängen är liksom lika smart som att röka i sängen.

Permalänk
Medlem

Snart ? vad betyder "Snart" ha det i åtanke copypasta artikeln och ta fram den om fem år och sen om tio år och ta er en funderare.

Använder man ordet snart så är det i sammanhanget lanserad elektronisk produkt ute på marknaden kanske inom säg tre månader

Men det som artikeln säger då vill jag påminna om att det här inte ens är en produkt som är på gång och när det gäller att lagra energi så är det här bara en artikel bland tio tusen där inget av det ens kommit ut på marknaden.

Minns väl när det var en annons i ett vetenskapligt magasin om flygande bilar, dom hypade det genom att få det att se ut som en vetenskaplig artikel. Det stod med kontaktuppgifter med en uppmaning om att investera i framtiden.
Detta var 1992-93 det företaget gick så klart i konkurs, tillsammans med ett antal liknade företag genom åren. Det är så det brukar sluta efter att man sökt sponsorer och investerare i många år.

Det är sen gammalt

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Utöver det som redan påpekats, nämligen att det är de bästa solid-state batterierna som har 50wh/liter och inte batterier allmänt, så är även siffran för traditionella batterier utdaterad i originalartikeln. Finns redan celler till salu med nästan 800 wh/l, till exempel LG M58T. Om det är mobilbatterier man pratar om så kanske det kan vara sant, men det nämns inte i den citerade orginalartikeln. Därför finns ingen anledning att ta hänsyn till det för cellen som jag länkade heller.

Permalänk
Medlem

Så inget direkt genombrott. För genombrottet kommer ju när ny teknik för större batterier tas fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Ny månad ny nyhet om ett superbatteri
50 år efter, vi har exakt samma batterier som idag

Njaaaa... En jäkla skillnad på batterier idag än för 50 år sedan. Utvecklingen sker långsamt och gradvis, det är därför du inte märker nåt.

Exempel: Lithium-ion har 7-8 gånger högre energi-densitet idag än de hade på 90-talet.

Permalänk
Medlem

Om elektrifieringen ska fungera behövs det en revolution inom batteribranchen. Att som nu ha 600kg ömtåligt batteri i en bil är vansinne men det lär dröja en 10+ år innan ett tillräckligt bra alternativ existerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Njaaaa... En jäkla skillnad på batterier idag än för 50 år sedan. Utvecklingen sker långsamt och gradvis, det är därför du inte märker nåt.

Korrekt. Den här artikeln beskriver det hela rätt bra. Andra artiklar jag sett har citerat en ökning i energitäthet på cellnivå på ca 5% per år. Att designa ett batteri är en kompromiss av sådär 6 olika aspekter, såsom energitäthet, pris, livslängd etc. I de flesta fall är metoderna för att öka energitätheten betydande kända sedan långt tidigare, men dessa metoder har alltid inskränkt någon annan viktig aspekt. Om man på något sätt kan få bort den inskränkningen kan man i sin tur även öka energitätheten som följd. Vice versa gäller även för ett batteris övriga egenskaper.

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Snart ? vad betyder "Snart" ha det i åtanke copypasta artikeln och ta fram den om fem år och sen om tio år och ta er en funderare.

Använder man ordet snart så är det i sammanhanget lanserad elektronisk produkt ute på marknaden kanske inom säg tre månader

Men det som artikeln säger då vill jag påminna om att det här inte ens är en produkt som är på gång och när det gäller att lagra energi så är det här bara en artikel bland tio tusen där inget av det ens kommit ut på marknaden.

Minns väl när det var en annons i ett vetenskapligt magasin om flygande bilar, dom hypade det genom att få det att se ut som en vetenskaplig artikel. Det stod med kontaktuppgifter med en uppmaning om att investera i framtiden.
Detta var 1992-93 det företaget gick så klart i konkurs, tillsammans med ett antal liknade företag genom åren. Det är så det brukar sluta efter att man sökt sponsorer och investerare i många år.

Det är sen gammalt

Nu är detta inte en liten startup, utan ett massivt företag: https://en.wikipedia.org/wiki/TDK

Från Techspot-artikeln det länkas till: "The company plans to ship samples of its new battery prototype to clients next year, hoping to begin mass production shortly thereafter. As one of Apple's suppliers, the Apple Watch could be one of the first to use TDK's new battery technology."

Såklart kan det resultera i ingenting, men solid state verkar vara på gång på flera håll just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Du räknar med att det kommer laddbara batterier. Kan ju ta lång tid.

Inte säkert att det alls händer, i synnerhet om vi tänker oss allmänna konsumentprodukter. Kan vara att det är en bra teknologi för hörapparater eller små earbuds, men earbuds har redan anständig batterilivslängd (och laddfodral) så för den marknaden måste priset dessutom ner till ekvivalenta nivåer med befintlig teknologi. Skulle inte rekommendera någon att hålla andan….

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Njaaaa... En jäkla skillnad på batterier idag än för 50 år sedan. Utvecklingen sker långsamt och gradvis, det är därför du inte märker nåt.

Exempel: Lithium-ion har 7-8 gånger högre energi-densitet idag än de hade på 90-talet.

Men vi använder fortfarande Lithium-ion som standard idag
Har inte kommit något nytt som ersätter det och är mycket bättre

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag minns första gången jag skrev en batterinyhet. Det var på IDG någongång 1997. Då var det forskning på något som hittade något med joniseringen av något grundämne i en viss typ av elektrolyt ökade något med faktor 2. Jag var helt begeistrad och hoppade nästa års laptopbatterier skulle få dubbla prestandan. Yay!!

En månad senare var det någon annan nyhet där batteriet inte var effektivare men kunde göras mindre. Yay!

Nästa månad var det någon process som skulle halvera tillverkningskostnaderna. Yay?

Nya laptops kom och de var ungefär som förr. Kanske fick ut en kvart extra? Nästa år en kvart till. Och så vidare.

Han väl skriva fem eller sex batterinyheter till innan poletten trillade ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Haha, exakt min tanke.

Det är just precis det vi INTE har. Det hat hänt mycket de senaste åren, speciellt i mera krävande applikationer som fordonsbatterier. Faktiskt är det just nu ett större skifte i batteriteknologi bland vissa fordonstillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är just precis det vi INTE har. Det hat hänt mycket de senaste åren, speciellt i mera krävande applikationer som fordonsbatterier. Faktiskt är det just nu ett större skifte i batteriteknologi bland vissa fordonstillverkare.

Ett exempel är ju Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5. När de släpptes för 2-3 år sen hade de ett batteri på 77.4/74 kwh (brutto/netto). I år har de uppdaterats, och har nu 84/80 kwh. Det bör i runda slängar öka räckvidd enligt WLTP med ca 30-40 km.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Men vi använder fortfarande Lithium-ion som standard idag
Har inte kommit något nytt som ersätter det och är mycket bättre

Betteriet i nyheten har högre densitet, så det kan bli en riktig ersättare. Många miljarder har pumpats in i utvecklingen av solid-statebatterier och nu verkar det som att det kommer betala sig.

Permalänk

Enl Toyota kommer deras solid state batterier, leverera 120 mils räckvidd för deras elbilar. Med endast 10 minuters snabbladdning. Ska dock inte lanseras skarpt förän 2027-28, med massproduktion från 2030.

https://electrek.co/2024/01/11/toyota-solid-state-ev-battery-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag minns första gången jag skrev en batterinyhet. Det var på IDG någongång 1997. Då var det forskning på något som hittade något med joniseringen av något grundämne i en viss typ av elektrolyt ökade något med faktor 2. Jag var helt begeistrad och hoppade nästa års laptopbatterier skulle få dubbla prestandan. Yay!!

En månad senare var det någon annan nyhet där batteriet inte var effektivare men kunde göras mindre. Yay!

Nästa månad var det någon process som skulle halvera tillverkningskostnaderna. Yay?

Nya laptops kom och de var ungefär som förr. Kanske fick ut en kvart extra? Nästa år en kvart till. Och så vidare.

Han väl skriva fem eller sex batterinyheter till innan poletten trillade ned.

Ja det var åt det hållet jag tänkte skriva. Dubbelt så bra på pappret mot den etablerade standarden betyder inte så mycket. Går det att tillverka i samma maskiner och i samma skala som de gamla? Annars blir det inget som kommer göra ett större avtryck. Ingenting i artikeln nämner pris, och jag tror ingen vill betala mer för liknande kapacitet heller, även om det är marginellt mindre