Trasig DDR5 sticka? nvlddmkm? Problem löst!

Permalänk
Medlem

Trasig DDR5 sticka? nvlddmkm? Problem löst!

Har alltså satt ihop en ny maskin med det som står i signaturen, bla en 14700K. Allt fungerade utom spel? Testat lite allt möjligt i spelväg med resultatet att allt totalkraschar och fryser. BF2042, AgeOfEmpires IV m.m. allt fryser efter ca 1-2 min.

Började då kolla lite i Windows Loggbok och där har vi mkt riktigt stora röda utropstecken om systemfel. Som källa står det nvlddmkm!?!? Kolla runt lite och hittade ngn snubbe på nätet som bråkat med samma fel. Han hade testat att rycka ramstickorna samt testat de var och en med resultatet att när en av stickorna var monterad återkom felet Han bytte ut ramstickorna och sedan var det frid och fröjd..

Sagt och gjort så testade jag detta och helt plötsligt så funkar alla spel! (Inte en enda crash, bränt av 4 matcher i BF2042) plus testat en drös spel till utan problem!

Nåväl, Sätter jag tillbaks stickan så börjar det jävlas igen! Börjar nu undra om det kanske inte är så smart att köpa Ramstickor ur Inets fyndlåda? Ngn som haft grejerna hemma och sabbat en sticka? Ska nu testa å byta plats på stickorna för att även utesluta moderkortet!

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Seasonic Focus GX-850w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Retur, garanti ska du ha även för "fynd" från butik.

Permalänk

nvlddmkm är en del av nvidias drivrutin så visst det kan vara ramminnet men kan lika gärna vara drivaren eller grafikkkortet.

är väl inget utom uteslutningsmetoden som egentligen kan avgöra var i kedjan felet ligger och börja testa med minnena är ju iaf en början och ganska troligt om det slutade när du tog bort ena stickan men kan ju också vara minneskontrollern som inte vill vara med på ev xmp profil du kör.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows