Samma systemkrets i alla Iphone 16-modeller

Permalänk
Melding Plague

Samma systemkrets i alla Iphone 16-modeller

Apple ser ut att återigen använda samma krets i både de vanliga och Pro-modellerna i årets nya Iphone-familj.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De kan ju klocka olika eller vara kneecapped på andra sätt.
Men det låter ju trevligt för konsumenten.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Stora skillnaden mot förra året är att det finns en mer ekonomisk 3nm tillverkningsprocess att använda sig av för chipen. Det innebär att Apple kan hålla sina marginaler även på den billigare, storsäljande produkten - och som alla vet älskar Apple sina marginaler.

(Därmed inte sagt att de inte kan komma att använda chip binning också, som ett verktyg för att ytterligare öka sin tillverkningsgrad och därmed hålla eller öka sina marginaler på de billiga modellerna.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det innebär att Apple kan hålla sina marginaler även på den billigare, storsäljande produkten - och som alla vet älskar Apple sina marginaler.

Vilket företag älskar inte sina marginaler? Alla företag försöker ha så hög marginal de kan, vissa lyckas bättre än andra.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

De kan ju klocka olika eller vara kneecapped på andra sätt.
Men det låter ju trevligt för konsumenten.

De ”brukar” differentiera med antal GPU-kärnor om man tittar på datorer/paddor utöver skärm och kameror då förstås, vilket idag är den stora skillnaden då cpu/gpu både räcker och blir över i deras mobiler.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Sötast

Har med AI att göra, garanterat.

Permalänk
Medlem

Vore toppen om det stämmer att det kommer en ny SE!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Så, en ”Tesla”, på lägre prissatta modeller kommer man sen kunna köra högre prestanda mot en månadskostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har med AI att göra, garanterat.

Apple Intelligence. Ja, de vill garanterat att alla som köper nytt ska kunna köra det. (utom vi i eu då)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Så, en ”Tesla”, på lägre prissatta modeller kommer man sen kunna köra högre prestanda mot en månadskostnad.

Jag hoppas verkligen Apple är för stolta för att göra på det viset.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

(utom vi i eu då)

Undrar hur mycket av det som är ren förhandlingstaktik: De sade redan på WWDC att den initiala versionen enbart är tillgänglig på US English, vilket ändå skulle utesluta de flesta europeiska användare de första månaderna.

Permalänk

Det finns många orsaker. Ai kan göra att alla behöver fräschas upp, det känns dock rimligt att de väljer de defekta cpuerna till de billigare mobilerna, på samma sätt att de defekta cpuerna på en dator får mindre kärnor, lägre klockfrekvens etc.

Den intressanta frågan för de flesta är såklart priset. Och SE modellerna som ser ut att vara gjorda år 2014 kommer få ett nytt utseende?
Jag själv har en iPad med M4 och ju mer jag använder den, desto mindre begriper jag mig på hypen kring Apple dyra produkter. Upplever dem inte alls mer användarvänlig etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Undrar hur mycket av det som är ren förhandlingstaktik: De sade redan på WWDC att den initiala versionen enbart är tillgänglig på US English, vilket ändå skulle utesluta de flesta europeiska användare de första månaderna.

Ja, det verkar vara dragkamp mellan apple och eu just nu. (och eu och microsoft och eu och google, så vi kommer nog bli begränsade i alla möjliga sorters mjukvaror framöver när eu lyckats alienera alla stora it-bolag... )

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Ja, det verkar vara dragkamp mellan apple och eu just nu. (och eu och microsoft och eu och google, så vi kommer nog bli begränsade i alla möjliga sorters mjukvaror framöver när eu lyckats alienera alla stora it-bolag... )

Jo. I teorin bra att EU lägger sig i och säger till företag att de inte kan uppföra sig hur som helst, men ibland önskar jag att de som satt vid förhandlingsbordet också visste vad de pysslar med på ett tekniskt plan. Jag är glad åt interventionen men skeptisk mot att resultatet skulle bli det önskade - eller ens att det politiskt sett önskade resultatet nödvändigtvis är bra för oss EU-medborgare.

Permalänk
Medlem

När ska de nya telefonerna lanseras ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

När ska de nya telefonerna lanseras ?

September/Oktober brukar vara iPhone släppen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Ultra

Modell nr 5 är garanterat en iPhone Ultra.
Finns en Apple watch Ultra, m2 Ultra
Ni hörde det här först!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Vore toppen om det stämmer att det kommer en ny SE!

Verkar bli ett riktigt lyft för kommande SE om det stämmer, dock är jag lite oroligt över priset men det återstår att se.
https://www.macworld.se/article/1553174/iphone-se-4-4.html

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Vore toppen om det stämmer att det kommer en ny SE!

Enligt ryktena 6.1 tum skärmstorlek så inte som en vanlig SE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseT1:

Modell nr 5 är garanterat en iPhone Ultra.
Finns en Apple watch Ultra, m2 Ultra
Ni hörde det här först!

Nä, jag hörde det definitivt inte här först. Du är inte ens först på Sweclockers: https://www.sweclockers.com/nyhet/35708-apple-kan-sjosatta-ny...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Verkar bli ett riktigt lyft för kommande SE om det stämmer, dock är jag lite oroligt över priset men det återstår att se.
https://www.macworld.se/article/1553174/iphone-se-4-4.html

Verkligen spännande.

Skrivet av pine-orange:

Enligt ryktena 6.1 tum skärmstorlek så inte som en vanlig SE.

Synd, men blir det inte kanter som på tidigare SE så kanske den inte blir så mycket större.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)