Ny gaminglaptop för studerande max 20-25k

Permalänk
Medlem

Ny gaminglaptop för studerande max 20-25k

Behöver en ny laptop för studerande i Augusti.
Kommer arbeta med Autodesk Maya & Unreal Engine för det mesta.

Behöver hålla krav:
Intel i7/i9 eller AMD variant.
16GB RAM eller mer
RTX 3070ti eller snabbare
1440p skärm
1tb SSD

Är lite osäker på om man ska kolla på erbjudanden som finns nu eller vänta helt och hållet till back2school kampanjerna börjar.

Inget över 2.5kg om möjligt då den ska släpas med varje dag. Kan inte lägga mer än 20-25k men om det går att komma undan med billigare utan att offra för mycket så skulle det vara perfekt.

Permalänk
Medlem

Billigast möjliga med ett 4080. Just mu en MSI på Prisjakt.

Permalänk

Varför vill du ha en laptop för detta ändamål?

Jag är påväg att sälja min laptop (och tower) som jag köpte för nästan exakt det här ändamålet (Unreal Engine och Blender). Jag kommer istället bygga en mITX och ta med till skolan periovis. Jag bor dock väldigt nära och vi har dessutom datorsalar med biffiga datorer där som jag kommer kunna använda. Som laptop för admin kommer jag köra min iPad Pro, men det är bara för att jag har en sån redan.

Anledningarna till att jag byter är många. Jag hade innan en Dell XPS med eGPU och den hade jag också bara i ett år, innan jag köpte laptopen i sign. Dellen bytte jag pga strul med BSODs relaterat till eGPUn, CPU throttling och portability issues med eGPUn.

ROGen kommer jag sälja pga att:
- den blir fruktansvärt varm på ytan (kyler dock internals bra om än med hög volym). Det konstiga är att den blir varm av allt, även lätt surfande eller bildberarbetning.
- har väldigt problematisk power management (sleep/hibernate är i princip oanvändbart då den istället stänger av sig 50% av fallen och alla program kraschar=progress lost). Har förstått att detta är ett vanligt problem med windows laptops.
- en 16tums skärm är lite för liten att jobba med UE på
- mina 8GB VRAM är för lite för det jag gör i UE i många fall
- den är för stor och klumpig att jobba med på tåg eller små arbetsytor och laddaren väger och ser ut som en halv tegelsten
- batteritiden är på sin höjd runt 3h
- överhuvudtaget väldigt inconsistent performance i många spel
- ej uppgraderingsbar när det gäller det som är mest avgörande för prestandan i UE (GPU)

OM du nu verkligen vill skaffa en laptop skulle jag göra enn shortlist baserat på dina behov och sen läsa på om de olika modellerna ordentligt innan, på Reddit och recensioner. Sen beror prestandan du behöver på vad du ska göra i UE såklart, men om du ska arbeta med Lumen och Nanite så behöver du i absolut minst 8 GB VRAM och minst 32 GB RAM. En snabb CPU är också tacksamt för compiling m.m. Hör av dig i PM om du vill snacka vidare om detta

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

https://estore.asus.com/se/90nr0i01-m002k0-rog-zephyrus-g14-2...

Går väl att få en 5% rabatt som student till. För npgon vecka sedan hade de 15% så man fick den för precis under 20

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Varför vill du ha en laptop för detta ändamål?

Jag är påväg att sälja min laptop (och tower) som jag köpte för nästan exakt det här ändamålet (Unreal Engine och Blender). Jag kommer istället bygga en mITX och ta med till skolan periovis. Jag bor dock väldigt nära och vi har dessutom datorsalar med biffiga datorer där som jag kommer kunna använda. Som laptop för admin kommer jag köra min iPad Pro, men det är bara för att jag har en sån redan.

Anledningarna till att jag byter är många. Jag hade innan en Dell XPS med eGPU och den hade jag också bara i ett år, innan jag köpte laptopen i sign. Dellen bytte jag pga strul med BSODs relaterat till eGPUn, CPU throttling och portability issues med eGPUn.

ROGen kommer jag sälja pga att:
- den blir fruktansvärt varm på ytan (kyler dock internals bra om än med hög volym). Det konstiga är att den blir varm av allt, även lätt surfande eller bildberarbetning.
- har väldigt problematisk power management (sleep/hibernate är i princip oanvändbart då den istället stänger av sig 50% av fallen och alla program kraschar=progress lost). Har förstått att detta är ett vanligt problem med windows laptops.
- en 16tums skärm är lite för liten att jobba med UE på
- mina 8GB VRAM är för lite för det jag gör i UE i många fall
- den är för stor och klumpig att jobba med på tåg eller små arbetsytor och laddaren väger och ser ut som en halv tegelsten
- batteritiden är på sin höjd runt 3h
- överhuvudtaget väldigt inconsistent performance i många spel
- ej uppgraderingsbar när det gäller det som är mest avgörande för prestandan i UE (GPU)

OM du nu verkligen vill skaffa en laptop skulle jag göra enn shortlist baserat på dina behov och sen läsa på om de olika modellerna ordentligt innan, på Reddit och recensioner. Sen beror prestandan du behöver på vad du ska göra i UE såklart, men om du ska arbeta med Lumen och Nanite så behöver du i absolut minst 8 GB VRAM och minst 32 GB RAM. En snabb CPU är också tacksamt för compiling m.m. Hör av dig i PM om du vill snacka vidare om detta

Behöver specifikt en laptop för att ta med mig till skolan.
Vill inte dra med mig en stationär dator, oavsett hur liten då jag inte vill ha med mig mer än 2-3kg laptop i ryggsäcken.

Har haft en Asus G14 förut så vet hur varma dem blir och batteritid etc, det gör inte mig jättemycket.

Skolan rekommenderar specarna som jag skrev längst upp.
Sen kommer jag även ta med mig laptopen till polare som jag jobbar på ett spel med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

https://estore.asus.com/se/90nr0i01-m002k0-rog-zephyrus-g14-2...

Går väl att få en 5% rabatt som student till. För npgon vecka sedan hade de 15% så man fick den för precis under 20

4060 känns lite klent för priset och osäker på hur länge OLED skärm skulle hålla när det inte blir mycket spelande utan istället massor med program med statiska element.

Permalänk

Valfri hemsida, Lenovo, och du hittar ett flertal laptops som fyller dina önskemål. Finns säkert andra märken också men jag har haft ett par Lenovon och de har fungerat bra efter att man rensat bort all skit (som med alla andra tillverkare).

Det jag gillar med Lenovo är att de har de flesta portar/anslutningar på baksidan vilket jag tycker är väldigt smidigt när man pluggar in den hemma, och för lättare belastningar som skolarbeten så kan du ladda med en mindre USB-C laddare.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en begagnad thinkpad och kör vpn samt remote desktop hem när det ska gå fort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Jag köpte en begagnad thinkpad och kör vpn samt remote desktop hem när det ska gå fort

Detta är tyvärr inte ett alternativ.

Permalänk
Medlem

4060 är för svagt.