Permalänk
Medlem

LAN-problem med router

Hej bästa Sweclockare!

Efter många år är det dags att söka er hjälp igen.
Har sökt runt på nätet ett bra tag för lösningar men blir inte riktigt klok på vart felet kan vara.

Har nyligen flyttat från ett fiberhus till ett koaxhus.
Eftersom det råder gruppavtal med Tele2 var det bara att ta hem en Wifi Hub C2.
Denna router har jag nu i bryggat läge för att kunna köra min egen Netgear-router (med dd-wrt firmware).

Problemet jag nu står med är att jag endast får internetuppkoppling via Lan1 på min Netgear-router men ej på de övriga 3 Lan-portarna.
Har testat resterande portar med olika enheter men får bara upp information att jag är ansluten till lokalt nätverk men att standard gateway saknas. Har även testat att sätta en switch på Lan1 för vidarekoppling till fler enheter och även här blir det problem med tappade anslutningar.

Har gjort följande försök till lösning:
*Omstart av Tele2 routern och Netgear routern ett flertal gånger.
*Uppdaterat Firmware på Netgear-routern.
*Kollat över inställningar som bör vara korrekta.
*DHCP är sedan tidigare aktiverat på Netgear-routern.

Wifi fungerar för övrigt felfritt med ett 20-tal enheter uppkopplade på Netgear-routern.

Nasen som är trådad får heller ingen kontakt med längre.

Då routern (Netgear 7000P) börjar bli till åren misstänker jag att felet kanske sitter där och att det kanske är dags för ett byte, vad tror ni? Kan problemet också vara relaterat till för få tilldelade IP-adresser från ISP'n?

Ursäkta om det blev rörigt i texten men frågorna är många och min nätverkskunskap är något förlegad.

Tacksam för alla tips!

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Vad säger ethtool om de portar som du upplever inte fungerar respektive fungerar? Finns länk? Hur ser det ut på andra sidan sladden?

Det låter nästan som om Netgearen agerar switch på alla de fysiska portarna, inte router/NAT device och att ISP bara delar ut två IPv4. I så fall är det inte enskilda portar på Netgearen som inte fungerar, utan bristen på IP-adresser. Det är enda förklaringen jag kan komma på till att det inte fungerar med en switch i en annars fungerande port på routern. Du är dock inte särskilt specifik med hur den uppsättningen fallerar.

Det bör gå att bekräfta eller dementera hypotesen genom att kolla vilken IP den enda fungerande trådade enheten tilldelats.

Om den enda trådade och fungerande enheten trots allt (korrekt) har en RFC 1918-adress så låter det som ett problem med DHCP eller annan konfiguration i DD-WRT, alternativt en glitch i de fysiska portarna. Återställ till ursprungsinställningar, eller är sådana inställningar i DD-WRT inte vad du vill ha? Det är inte helt ovanligt att strömförsörjningen ger upp och leder till skumma problem.

20 enheter på WiFi är ganska många. Slå av allihopa (byt WiFi-lösen) och se om det funkar bättre på tråd. I så fall skulle det kunna vara antalet NAT:ade uppkopplingar eller DHCP-poolens storlek som är för hårt begränsad.

Permalänk

Misstänker också att du på något vis satt routern så den bara agerar typ som en switch.

Antingen att du glömt något eller om du råkat stänga av något för att den ska fungera som en router. Typ råkat sätta den i accesspunkt läge eller nått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Stort tack för era svar.
Ska undersöka sakerna närmare när jag kommit hem.
Avseende inkopplingen med switch på LAN1 tycks internetuppkopplingen "hoppa" mellan enheterna. Samma fenomen uppträder även när jag använder LAN2 - LAN4 på routern.

I inställningarna i Dd-wrt är den inställd på DHCP.
Ska även testa att göra en full fabriksåterställning för att se om det avhjälper.
Återkommer.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Har nu fått allt till att fungera igen.
Blev en fabriksåterställning på båda routrarna och nytt SSID för Wifi. Oklart vad orsaken var men allt tycktes må bra av grundinställningarna.

Tack återigen för era svar!

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |