Många som får problem med windows 11, varför byta?

Permalänk
Medlem

Många som får problem med windows 11, varför byta?

Varför byter folk till windows 11? Windows 10 är betydligt snabbare och bättre, vissa har haft svåra problem med windows 11. Jag vet att supporten är snart över för windows 10, men tills micrsoft lanserar något bättre så duger väl windows 10?

Microsoft behöver förbättra sitt USER-interface utseende inför windows 12, även förbättra allt under huven så att den inte kraschar eller något blir fel, för dagsläget så duger ju windows 10, vad anser ni andra på Sweclockers?

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem alls med windows 11.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Jag har inga problem alls med windows 11.

Hur länge har du använt det?

Permalänk
Medlem

Vilka är dessa "vissa"? Jag har haft W11 sedan det lanserades utan problem.

Största problemet jag har är att jag behöver hålla in shift när jag högerklickar för att få upp den vanliga menyn, men förstår att den nya menyn är mer i linje med vad vanligt folk förväntar sig.

Permalänk
Medlem

Har kört w11 sedan det släpptes. Har inte mer problem med det än jag haft med något tidigare windows, snarare mindre.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Hedersmedlem

Undrar också vad det är för svåra problem med Windows 11? Har inga problem här heller.
Vad har du för problem @Dockman?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockman:

Varför byter folk till windows 11? Windows 10 är betydligt snabbare och bättre, vissa har haft svåra problem med windows 11. Jag vet att supporten är snart över för windows 10, men tills micrsoft lanserar något bättre så duger väl windows 10?

Microsoft behöver förbättra sitt USER-interface utseende inför windows 12, även förbättra allt under huven så att den inte kraschar eller något blir fel, för dagsläget så duger ju windows 10, vad anser ni andra på Sweclockers?

Support för W10 upphör den 14e oktober 2025.

Permalänk
Medlem

Har heller inga större problem med win 11, gillar framförallt snabb navigering av fönster placering och flikar i utforskaren.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Undrar också vad det är för svåra problem med Windows 11? Har inga problem här heller.
Vad har du för problem @Dockman?

Har läst att många fått problem med windows 11, och att det kraschar ibland. Men det var när det var helt nytt som jag läst att vissa datorer inte passar in med operativsystemet.

Jag trivs med windows 10 just nu, men jag vill uppgradera till något bättre när det kommer något bättre, typ windows 12 borde finnas i framtiden och "rocka loss" och göra oss ännu mer glada.

Är väl mest på flashback eller på vissa datorsidor som jag läst att vissa kraschat sin windows 11, gillar dock inte utseendet så jag kommer ej att uppgradera innan det blir något fint som släpps.

Alla gillar vi olika saker.

Permalänk
Medlem

Tror ni en windows 10 nyckel fungerar till windows 11? Ska kanske testa operativsystemet då det verkar bättre nu än när det släpptes.

Permalänk
Skrivet av Dockman:

Varför byter folk till windows 11? Windows 10 är betydligt snabbare och bättre, vissa har haft svåra problem med windows 11. Jag vet att supporten är snart över för windows 10, men tills micrsoft lanserar något bättre så duger väl windows 10?

Microsoft behöver förbättra sitt USER-interface utseende inför windows 12, även förbättra allt under huven så att den inte kraschar eller något blir fel, för dagsläget så duger ju windows 10, vad anser ni andra på Sweclockers?

Välkommen till nära nog varenda operativsystemsuppgradering någonsin: Det nya systemet gör saker på ett lite annorlunda sätt, och kommer med quality-of-life-förbättringar som kostar mer processorkraft än det förra systemet. En minoritet högljudda entusiaster hatar förändringarna, medan de flesta andra accepterar vad de får.

Skillnaden med Win11 är först och främst att många inte kan få det förrän nästa gång de byter dator; liknande hur det var med Win95 och XP.

Permalänk
Medlem

Jag har också W11 sedan det var möjligt att uppgradera. Tycker att det rullar på bra och har inga speciella problem med datorn. Å andra sidan glömmer jag fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockman:

Varför byter folk till windows 11? Windows 10 är betydligt snabbare och bättre, vissa har haft svåra problem med windows 11. Jag vet att supporten är snart över för windows 10, men tills micrsoft lanserar något bättre så duger väl windows 10?

Microsoft behöver förbättra sitt USER-interface utseende inför windows 12, även förbättra allt under huven så att den inte kraschar eller något blir fel, för dagsläget så duger ju windows 10, vad anser ni andra på Sweclockers?

Jag har kört med Windows 11 på alla mina dator i 2 år, på vissa datorer mer än det utan problem
För mig är Windows 11 snabbare än Windows 10 och även snyggare och bättre "settings" app där ännu mer kommit dit.

Skrivet av Dockman:

Har läst att många fått problem med windows 11, och att det kraschar ibland. Men det var när det var helt nytt som jag läst att vissa datorer inte passar in med operativsystemet.

Jag trivs med windows 10 just nu, men jag vill uppgradera till något bättre när det kommer något bättre, typ windows 12 borde finnas i framtiden och "rocka loss" och göra oss ännu mer glada.

Är väl mest på flashback eller på vissa datorsidor som jag läst att vissa kraschat sin windows 11, gillar dock inte utseendet så jag kommer ej att uppgradera innan det blir något fint som släpps.

Alla gillar vi olika saker.

De som har problem hörs mycket mer än de som inte har problem. Jag har inte haft mycket problem och de få problem jag har haft har inte varit något avgörande

Skrivet av Dockman:

Tror ni en windows 10 nyckel fungerar till windows 11? Ska kanske testa operativsystemet då det verkar bättre nu än när det släpptes.

Windows 10 och 11 använder samma licensservrar / tjänst. En W10 nyckel fungerar i Windows 11 och tvärtom

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har Win11 på laptoppen mest på test, men iom att jag använder den till 99% som Parsec-klient så ser jag inte mycket utav det. Men det är garanterat långsammare än Win10, typ bara att öppna inställningarna är av oklar anledning rätt sluggish. Vidare så saknar man ju småfunktioner samt att vissa program och customizing inte är kompatibelt.
Ser iaf noll anledning att byta från tian på stationära iom att Win10 funkar som det ska, o det är ju den där klassikern med att man inte ska laga nånting som inte är trasigt.

Permalänk
Medlem

Väldigt liten skillnad i prestanda i mitt. Hittade ett test från 2021 och mycket har förbättrats i win 11 sen dess.
https://www.tomshardware.com/news/graphics-performance-win10-...

Har själv kört Win 11 sen Insider och vet inte om jag kan säga att det har varit mer instabilt än någon annan ny windows version jag provat vid release. Håller inte med om alla designbeslut förstås men det är ju mest en vanesak och att man börjar bli gammal och motsträvig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockman:

Har läst att många fått problem med windows 11, och att det kraschar ibland. Men det var när det var helt nytt som jag läst att vissa datorer inte passar in med operativsystemet.

Lite som det sades i ett annat inlägg. Om det funkar, varför posta på nätet om det? Om det inte funkar, så lär man posta på nätet, om inte annat för att få hjälp.

Edit: för att vara lite ontopic: har inga större problem på 4 olika datorer. Man får jobba sig runt idiotierna de har hittat på……..

Lagt till lite ontopic
Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Vilka är dessa "vissa"? Jag har haft W11 sedan det lanserades utan problem.

Största problemet jag har är att jag behöver hålla in shift när jag högerklickar för att få upp den vanliga menyn, men förstår att den nya menyn är mer i linje med vad vanligt folk förväntar sig.

Det går snabbt att fixa så högerklick funkar som i Win 10.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/restore...

Permalänk
Medlem

Kört Windows 11 på det mesta här hemma sedan lanseringen och egentligen inte har några större problem, är väll som med alla nya operativ, det finns problem. Men några större har jag faktiskt inte haft och då är det ändå 4 burkar här hemma som rullar med det.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Det går snabbt att fixa så högerklick funkar som i Win 10.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/restore...

Tack!

Permalänk
Medlem

Har 0 bekymmer eller problem med Windows 11.
Märker heller ingen sämre prestanda, men Windows 11 har lite mer animationer mm mot 10 så det kan av en del upplevas lite slöare i UI, föredrar Windows 11 då det är lite snyggare men moddar det en del, just nu med startallback. Och lite annat.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har haft Win11 hmm ett par år kanske, men har inte haft några dirket problem, att jag fortfarande inte gillar layout och hur start meny fungerar är en annan femma, men aldrig haft problem.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Har inte haft något problem med Windows 11. Jag är positivt överraskad att det fungerar så bra utan problem!
Med tanke på allt negativt man hört om det, va man lite skeptisk till att gå över från Windows 10.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Har inte haft några problem och jag har haft win 11 sedan det släpptes.

Permalänk
Medlem

Ser fortfarande inget positivt med Windows 11.

Vill verkligen gilla det, men så fort jag försöker hantera services, enheter eller group policies så märks det tydligt hur ofärdigt allt är. Känns fortfarande som tre gränssnitt i ett

Bootade upp Windows 11 IoT Enterprise LTSC 2024 tidigare idag, men kör hellre Windows 10 LTSC 2019/2021 så längre jag kan.

För oss som även kör Linux och/eller macOS, så är det svårt att acceptera det än ofärdiga Windows 11.

Permalänk
Medlem

Nu är det för många positiva människor utan problem, så jag kastar väl in ett.
Efter min jobbdator blev "uppgraderad" till Windows 11, så har jag bekymmer med genvägar i aktivitetsfältet (pin to taskbar).
Det är en jobbdator, med VPN(-isch) från Palo Alto, GlobalProtect. Och när jag kopplar upp mig hemifrån, via mitt eget WiFi, med autentisering via MS-tjänst i mobilen, så är ALLTID mina genvägar i startfältet borta (ev bara om datorn har varit avstängd, inte standby)...
Misstänker att de kanske sparas i nån Onedrive, eller nåt. Som inte är tillgänglig förrän GlobalConnect har gjort sitt. Oavsett, jag hade inte problemet i Win10. Och Win11 har ominstallerats 3 ggr förövrigt, med det är en annan historia...

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

Själv har jag hatat alla Windows versioner sedan efter Windows 7.

Windows 10 var nog det minst sämsta, hatar fullständigt upplägget på Start menyn och inställningarna i Windows 11.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk

Har haft problem på en MacBook från 2019 som jag uppgraderade från win 10 till win 11 på min bootcamp... blev lite instabil faktiskt, men inte så farligt, huvudsakligen fläktarna som strulade.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockman:

Varför byter folk till windows 11? Windows 10 är betydligt snabbare och bättre, vissa har haft svåra problem med windows 11. Jag vet att supporten är snart över för windows 10, men tills micrsoft lanserar något bättre så duger väl windows 10?

Microsoft behöver förbättra sitt USER-interface utseende inför windows 12, även förbättra allt under huven så att den inte kraschar eller något blir fel, för dagsläget så duger ju windows 10, vad anser ni andra på Sweclockers?

varför inte? Kört windows 11 sen man kunde ladda ner pre releasen och även då så hade jag runt 5-7% bättre prestanda överlag. Att man har mindre prestanda med windows 11 är bara rent BS eller så har dom inte stängt av dom nya säkerhetsfunktionerna.

Angående UI så är det en smaksak, gillade det inte i början men efter ett tag så vänjer man sig och när jag började mitt nya jobb för ett år sen så AVSKYDDE jag Windows 10 istället ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kör Windows 11, det är kluddigt och fult, och jag känner mig idiotförklarad. Men aldrig haft några tekniska problem med själva operativsystemet. Ett program för mikroskopi strular lite på grund av kackiga drivisar med Win 11, men det är snarare utvecklaren av programmets fel eftersom de är sega med att uppdatera.

Permalänk
Medlem

Byter oftast i samband med att jag bygger ny dator.

Har inget emot 11an, mer än att det verkar vara lite konstiga design beslut (i mina ögon), som t.ex 2st klick för att komma till "context menyer", start menyn i mitten av skärmen (ja, den går att flytta jag vet...).

Mitt Windows 10 består av flera års putsande och pulande, för att få det "perfekt" i mina ögon.
Egna menyer med "Classic Start Menu", massa program, skripts som körs automatiskt etc.

Går säkert få Windows 11 lika bra "putsat", men ser ingen större anledning att byta innan jag bygger en ny dator (nytt moderkort), vilket jag ser fram emot.

Kanske har Windows 12 då kommit, men tills dess kör jag vidare med 10.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |