Vad stöter man på för PROBLEM idag i en modern Linuxdist?

Permalänk
Medlem
Skrivet av froggart:

Fast nu var du varken sanningsenlig eller rolig. Linux är inte plug and play likt Windows. 100% övertygad att jag skulle trivas bättre i Linuxmiljö än Windows men livet ger mig inte tillräckligt med tid för att lära mig. Om sonen vill spela Minecraft och det inte fungerar pga att workarounden för Bedrock inte fungerade efter senaste uppdateringen så är det lixom inte värt det bara därför. Ibland behöver bara saker fungera utan att ta upp tid.

Sanningsenlig? Rolig? Nä, jag var inte rolig, inte sanningsenlig heller, snarare seriös. På vilket sätt skulle Linux (Windows för den delen också) vara Plug and Play?, förutom så basala saker som mus / tgb. Har aldrig varit med om den saken faktiskt, i något av dessa OS. - Jo, en gång. Eftersom min skrivare hade postscript så kunde Linux prata med direkt som en postscript-maskin, direkt över ett nätverksprotokoll.

Utifrån dom "fel" som finns i Windows, som det berättas om (mest), där man får blåskärmar för att man har fel grafikdrivrutin, menyn slutar fungera / flyttar sig / försvinner, fel i registret etc. Inte kunna bestämma om man vill ha ett privat konto eller ett spionkonto från M$ (såvida man inte "bygger om" systemet) Uppdateringar som kraschar systemet stup i ett etc.

Jag får aldrig sådana problem. Aldrig! Eftersom jag vet vad det är för saker jag har i datorn.

Har aldrig varit med om att ett system kraschat. (Varken Windows eller Linux). Såvida man inte tömt Windows-mappen på lite random filer eller medvetet installerat virus. I Linux är det inte ens möjligt om du inte har root-access. Vilket du normalt inte kör med. Trasig hårdvara har jag varit med om, läs lite senare.

Så jag står fast vid det jag sa tidigare: "Samma som alltid, beta-versioner, skit bakom spakarna och klåfingrighet i filer man inte vet vad dom gör."

Allt annat beror på extremt slarvig programmering. hårdvarufel, fel hastighet på CPU / RAM, temperaturproblem. Lösa kablar / skitiga kontakter, etc.

Den största skillnaden Windows och Linux är att Windows kör saker i en fallande ordning. Windows -> HAL - Drivrutiner - DLL - program, typ.

Linux kör hårdvara - systemanrop - virtuell abstraktion - DLL - program, utifrån en hexagon. Där orden hamnar på kanterna och Linux "mitt i" vilket gör att allt kommunikation sker genom Linux, direkt dit det ska.

Ett bra exempel här är grafikservern (X11) som hanterar grafiken och skrivbordsmiljön som har utseendet på fönster, menyer, knappar etc.

Hur stor skärm du kan ha bestäms av hur mycket RAM du har. I princip skulle du kunna ha en oändligt stor skärm, i pixlar.

Linux är heller inte installerat på din dator. Det installeras (kompileras) när du startar den. Därför är det väldigt lätt starta ditt system på en annan dator utan att installera om systemet.

Windows är i praktiken låst till din hårdvara eftersom Windows är beroende av drivrutiner (och din ärligt införskaffade nyckel). Här har Linux inga problem att byta mellan Intel / AMD / nVidia etc. Om möjligen får du ett kletigt system då väldigt mycket ligger kvar från gamla installationer om du inte själv tar bort det. Men det stör egentligen inte, tar möjligen upp utrymme.

Trasig hårdvara kan få Windows att ge en blåskärm. Det här inträffar sällan i Linux, där du i praktiken skulle få en kernel panic situation. Hårdvaruproblem är oftast att just den speciella enheten slutar fungera och ger en varning när ditt system startar. Skulle ditt tangentbord eller mus gå sönder / hänga sig kan du, om du har möjlighet att logga in remote starta om systemet, eller kräva en force quit med omstart av din mus / tangentbord. I praktiken krävs det att RAM, CPU eller systemdisken går sönder.

Har varit med om hårddiskar som gått sönder, efter tid. I Windows, speciellt på systemdisken klarar Windows inte att hantera sådant och ger en blåskärm. Linux kan klara sig. Eftersom systemet kör virtuellt så är det redan, till största del inläst i RAM. Här kan man mycket snabbt rädda data genom att hinna spara ett öppet dokument på en annan disk. Linux filsystem är även extremt robusta och tåliga. Har varit med om en disk som kraschade flera gånger (på grund av fel på moderkortet) vilket gav korrupt data. Detta upptäckte Linux och spärrade disken för framtida användning.

När jag monterade disken med ett annat moderkort kunde sedan filsystemet rädda sig själv, gentemot dom backupper jag hade och kunde konstatera att disken fysiskt var felfri.

Det är dessa saker som Linux klarar utan problem. I Windows blir sådant här pannkaka.

Kör du system som konstant hänger sig, så kör du antagligen fel version, en för avancerad version, fel hårdvara eller trasig hårdvara.

Windows och Linux bygger på väldigt olika miljö. Där den grafiska miljön är den visuellt största skillnaden. Konceptet för Linux är "do it yourself", vilket i princip genomsyrar hela systemet. Det du inte själv lägger in, får du inte. Med vissa distributioner mer eller mindre upplagda för detta. Vill du bygga en egen server / Nas. Välj en sådan dist. Vill du spela. Välj något sådant. Vill du hantera bilder / musik / film. Välj en sådan (välj en mac om du vill bli blåst på pengar).

Det svåra med Linux är inte att få det att fungera, det är att det är för mycket av det goda, nämligen att få bestämma själv.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag har kört Arch under en period och problemet var jag, insnöad på att Debian och Fedora så fann jag att jag trivdes bättre med Debian och gick tillbaka till det. Med det sagt så tyckte jag inte att det fanns problem med att köra Arch. Och definitivt inte att man behövde riskera att bricka systemet, i mitt tycke en överdriven åsikt. Det enda jag någonsin lyckats bricka var en gammal Chromebook som jag lekte med för att lägga på en "vanlig" Linux, väl medveten om risken.

Fast du är inte gemene man om du började med linux 1994, för 30 år sedan alltså. Arch existerade väl inte de första 10 åren du höll på med linux så du borde räknas som minst avancerad användare när du väl testade det?

Min resa höll på att ta slut innan den börjat när jag av en handledare på universitetet blev instruerad att installera Slackware som första distro. I detta fallet så var det absolut inte bättre förr..

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av froggart:

Fast nu var du varken sanningsenlig eller rolig. Linux är inte plug and play likt Windows. 100% övertygad att jag skulle trivas bättre i Linuxmiljö än Windows men livet ger mig inte tillräckligt med tid för att lära mig. Om sonen vill spela Minecraft och det inte fungerar pga att workarounden för Bedrock inte fungerade efter senaste uppdateringen så är det lixom inte värt det bara därför. Ibland behöver bara saker fungera utan att ta upp tid.

Om det gick att mäta Plug and play så skulle ju inte Windows vinna . Jag minns hur det var när man satt mycket vid datorn man fick formatera om en gång i månaden för man dribblat sönder något. Installerat fel drivrutinen det var ju den näst senaste som fungerade inte den här.., aldeles för många virus och aldeles för många misslyckade experiment. Sen såklart Windows inbyggda åldrande.

Då började loopen.
Ladda ner installera drivrutiner ljudkort, grafikkort (rätt version) ,usb3, övriga drivrutiner för moderkort,winamp Spotify,steam vlc . Eh Förlåt slut på tecken .

I Linux löser man allt bråte i ett kommando om så önskas. Visst man kan hävda att PowerShell löser det med men.... eller?

Ladda ner msier exer ne Hejdå 90tal. Men det har man väl ändå löst i Windows nu väl ? Eller behöver man fortfarande ut och ladda hem msier? Msier är en så dålig paketering så klockorna stannar. Next ,Next ,next ,next..... Yes, accept, reboot .. finish Huray nu kan jag montera en iso .mission accomplished...

Please install --silent , och man kan hitta på vilken standard man vill för headless installationer.

I Linux har det aldrig varit så för mig , Windows har bättrat sig jag vet men kung av plug and play . Njaa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klusbert:

Om det gick att mäta Plug and play så skulle ju inte Windows vinna . Jag minns hur det var när man satt mycket vid datorn man fick formatera om en gång i månaden för man dribblat sönder något. Installerat fel drivrutinen det var ju den näst senaste som fungerade inte den här.., aldeles för många virus och aldeles för många misslyckade experiment. Sen såklart Windows inbyggda åldrande.

Då började loopen.
Ladda ner installera drivrutiner ljudkort, grafikkort (rätt version) ,usb3, övriga drivrutiner för moderkort,winamp Spotify,steam vlc . Eh Förlåt slut på tecken .

I Linux löser man allt bråte i ett kommando om så önskas. Visst man kan hävda att PowerShell löser det med men.... eller?

Ladda ner msier exer ne Hejdå 90tal. Men det har man väl ändå löst i Windows nu väl ? Eller behöver man fortfarande ut och ladda hem msier? Msier är en så dålig paketering så klockorna stannar. Next ,Next ,next ,next..... Yes, accept, reboot .. finish Huray nu kan jag montera en iso .mission accomplished...

Please install --silent , och man kan hitta på vilken standard man vill för headless installationer.

I Linux har det aldrig varit så för mig , Windows har bättrat sig jag vet men kung av plug and play . Njaa.

Det mesta du nämner är forna tider även för windows. Jag har samma minnen. Dem gånger jag provat Linux så har jag behövt lägga mer tid på Linux än på det jag vill använda det till. En workarround för att få Minecraft Bedrock att fungera så jag kan spela med sonen. Sedan kommer en uppdatering till spelet, och workarrounden slutar att fungera, kräver något tillägg. Bara att hoppas någon har postat lösningen någonstans, och att jag hittar den. Det är vad jag menar med Plug and Play. Jag startar min dator och kan spela spelet eller använda programmer jag vill. Jag lägger inte ens 0.2% av min tid på Windows. Hoppas det blev tydligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Sanningsenlig? Rolig? Nä, jag var inte rolig, inte sanningsenlig heller, snarare seriös. På vilket sätt skulle Linux (Windows för den delen också) vara Plug and Play?, förutom så basala saker som mus / tgb. Har aldrig varit med om den saken faktiskt, i något av dessa OS. - Jo, en gång. Eftersom min skrivare hade postscript så kunde Linux prata med direkt som en postscript-maskin, direkt över ett nätverksprotokoll.

Utifrån dom "fel" som finns i Windows, som det berättas om (mest), där man får blåskärmar för att man har fel grafikdrivrutin, menyn slutar fungera / flyttar sig / försvinner, fel i registret etc. Inte kunna bestämma om man vill ha ett privat konto eller ett spionkonto från M$ (såvida man inte "bygger om" systemet) Uppdateringar som kraschar systemet stup i ett etc.

Jag får aldrig sådana problem. Aldrig! Eftersom jag vet vad det är för saker jag har i datorn.

Har aldrig varit med om att ett system kraschat. (Varken Windows eller Linux). Såvida man inte tömt Windows-mappen på lite random filer eller medvetet installerat virus. I Linux är det inte ens möjligt om du inte har root-access. Vilket du normalt inte kör med. Trasig hårdvara har jag varit med om, läs lite senare.

Så jag står fast vid det jag sa tidigare: "Samma som alltid, beta-versioner, skit bakom spakarna och klåfingrighet i filer man inte vet vad dom gör."

Allt annat beror på extremt slarvig programmering. hårdvarufel, fel hastighet på CPU / RAM, temperaturproblem. Lösa kablar / skitiga kontakter, etc.

Den största skillnaden Windows och Linux är att Windows kör saker i en fallande ordning. Windows -> HAL - Drivrutiner - DLL - program, typ.

Linux kör hårdvara - systemanrop - virtuell abstraktion - DLL - program, utifrån en hexagon. Där orden hamnar på kanterna och Linux "mitt i" vilket gör att allt kommunikation sker genom Linux, direkt dit det ska.

Ett bra exempel här är grafikservern (X11) som hanterar grafiken och skrivbordsmiljön som har utseendet på fönster, menyer, knappar etc.

Hur stor skärm du kan ha bestäms av hur mycket RAM du har. I princip skulle du kunna ha en oändligt stor skärm, i pixlar.

Linux är heller inte installerat på din dator. Det installeras (kompileras) när du startar den. Därför är det väldigt lätt starta ditt system på en annan dator utan att installera om systemet.

Windows är i praktiken låst till din hårdvara eftersom Windows är beroende av drivrutiner (och din ärligt införskaffade nyckel). Här har Linux inga problem att byta mellan Intel / AMD / nVidia etc. Om möjligen får du ett kletigt system då väldigt mycket ligger kvar från gamla installationer om du inte själv tar bort det. Men det stör egentligen inte, tar möjligen upp utrymme.

Trasig hårdvara kan få Windows att ge en blåskärm. Det här inträffar sällan i Linux, där du i praktiken skulle få en kernel panic situation. Hårdvaruproblem är oftast att just den speciella enheten slutar fungera och ger en varning när ditt system startar. Skulle ditt tangentbord eller mus gå sönder / hänga sig kan du, om du har möjlighet att logga in remote starta om systemet, eller kräva en force quit med omstart av din mus / tangentbord. I praktiken krävs det att RAM, CPU eller systemdisken går sönder.

Har varit med om hårddiskar som gått sönder, efter tid. I Windows, speciellt på systemdisken klarar Windows inte att hantera sådant och ger en blåskärm. Linux kan klara sig. Eftersom systemet kör virtuellt så är det redan, till största del inläst i RAM. Här kan man mycket snabbt rädda data genom att hinna spara ett öppet dokument på en annan disk. Linux filsystem är även extremt robusta och tåliga. Har varit med om en disk som kraschade flera gånger (på grund av fel på moderkortet) vilket gav korrupt data. Detta upptäckte Linux och spärrade disken för framtida användning.

När jag monterade disken med ett annat moderkort kunde sedan filsystemet rädda sig själv, gentemot dom backupper jag hade och kunde konstatera att disken fysiskt var felfri.

Det är dessa saker som Linux klarar utan problem. I Windows blir sådant här pannkaka.

Kör du system som konstant hänger sig, så kör du antagligen fel version, en för avancerad version, fel hårdvara eller trasig hårdvara.

Windows och Linux bygger på väldigt olika miljö. Där den grafiska miljön är den visuellt största skillnaden. Konceptet för Linux är "do it yourself", vilket i princip genomsyrar hela systemet. Det du inte själv lägger in, får du inte. Med vissa distributioner mer eller mindre upplagda för detta. Vill du bygga en egen server / Nas. Välj en sådan dist. Vill du spela. Välj något sådant. Vill du hantera bilder / musik / film. Välj en sådan (välj en mac om du vill bli blåst på pengar).

Det svåra med Linux är inte att få det att fungera, det är att det är för mycket av det goda, nämligen att få bestämma själv.

Dem gånger jag provat Linux så har jag återkommande behövt lägga en del tid på Linux bara för att det jag egentligen vill göra ska fungera. En workarround för att få Minecraft Bedrock att fungera så jag kan spela med sonen. Sedan kommer en uppdatering till spelet, och workarrounden slutar att fungera, kräver något tillägg. Bara att hoppas någon har postat lösningen någonstans, och att jag hittar den. Men tålamodet hos sonen tar snabbt slut.

- "Pappa när kommer du in? Varför kommer du inte in? Vad gör du Pappa?"
- "Jag ska.. Jag ska bara ordna så jag kan komma in, snart klar.. "

Det är vad jag menar med Plug and Play. Jag startar min dator och kan spela spelet eller använda programmer jag vill. Jag lägger inte ens 0.2% av min tid på Windows. Har jag Linux så känns det ofta som att det är Linux jag sitter med, inte det jag egentligen vill göra. Primärt inhouse streaming från stationär till laptop och spelrelaterat som stökar till det i Linux för mig. Hade användandet sett annorlunda ut så hade det säkert fungerat galant. Hoppas det blev tydligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av froggart:

Det mesta du nämner är forna tider även för windows. Jag har samma minnen. Dem gånger jag provat Linux så har jag behövt lägga mer tid på Linux än på det jag vill använda det till. En workarround för att få Minecraft Bedrock att fungera så jag kan spela med sonen. Sedan kommer en uppdatering till spelet, och workarrounden slutar att fungera, kräver något tillägg. Bara att hoppas någon har postat lösningen någonstans, och att jag hittar den. Det är vad jag menar med Plug and Play. Jag startar min dator och kan spela spelet eller använda programmer jag vill. Jag lägger inte ens 0.2% av min tid på Windows. Hoppas det blev tydligare.

Skrivet av froggart:

Dem gånger jag provat Linux så har jag återkommande behövt lägga en del tid på Linux bara för att det jag egentligen vill göra ska fungera. En workarround för att få Minecraft Bedrock att fungera så jag kan spela med sonen. Sedan kommer en uppdatering till spelet, och workarrounden slutar att fungera, kräver något tillägg. Bara att hoppas någon har postat lösningen någonstans, och att jag hittar den. Men tålamodet hos sonen tar snabbt slut.

- "Pappa när kommer du in? Varför kommer du inte in? Vad gör du Pappa?"
- "Jag ska.. Jag ska bara ordna så jag kan komma in, snart klar.. "

Det är vad jag menar med Plug and Play. Jag startar min dator och kan spela spelet eller använda programmer jag vill. Jag lägger inte ens 0.2% av min tid på Windows. Har jag Linux så känns det ofta som att det är Linux jag sitter med, inte det jag egentligen vill göra. Primärt inhouse streaming från stationär till laptop och spelrelaterat som stökar till det i Linux för mig. Hade användandet sett annorlunda ut så hade det säkert fungerat galant. Hoppas det blev tydligare.

Det här resonemanget bygger ju på att du vill använda Linux bara till en specifik uppgift som du nu använder Windows till.

Samma resonemang skulle jag ju kunna använda åt andra hållet. De gånger jag använt Windows har det varit för att försöka lösa problem åt folk för vilka en dator är någonting som kör Windows medan Windows för mig är näst intill obegripligt. Jag gissar mig fram, lyckas oftast lösa deras problem men det stora jobbet är inte problemlösningen utan det stora jobbet är att tränga in i logiken (som jag oftast inte får ett bra grepp om), strukturen (som är ganska stökig från min synpunkt sett), vilka programvaror/verktyg jag behöver använda för att förstå och lösa problemet. Lösningen är för det mesta tämligen trivial när jag väl rotat omkring i deras datorer, läst en massa på nätet och till slut visar det sig att kanske 99,999 % av tiden använts för att begripa tillräckligt av och om Windows och dess verktyg.

Med 40+ år av UNIX/Linux i ryggen är det självklart att det för mig är enklare att inte fingra på Windows (eller MacOS för den delen men sedan c:a år 2000 är MacOS väldigt likt Unix/Linux så det borde gå bättre).

Det här är inte ett inlägg för att misskreditera Windows, det är säkert OK, det är bara att jag aldrig har använt det och känner mig som en idiot när jag försöker.

felskrivningar
Permalänk
Medlem

Sprang nyligen på ett problem i Debian 12 där OpenSSL versionen 3.0.13 som inkluderades är för ny/strikt så vissa grejer fungerar inte med dess default konfiguration. All lättsökt dokumentation snackar om config ändringar för äldre versioner som inte verkar existera längre vilket gör det måttligt frustrerande att lista ut vad man faktiskt kan göra åt problemet om det går alls.

Allt jag får är "dh key too small" även fast det verkar vara en 2048 bit nyckel, enormt frustrerande problem och inte det första jag sprungit på med jobbiga lösningar.

Funderade på om man skulle kunna nedgradera till en tidigare version eller nått men det verkar vara en riktigt dålig idé med tanke på hur integrerat det är i resten av systemet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av froggart:

Det mesta du nämner är forna tider även för windows. Jag har samma minnen. Dem gånger jag provat Linux så har jag behövt lägga mer tid på Linux än på det jag vill använda det till. En workarround för att få Minecraft Bedrock att fungera så jag kan spela med sonen. Sedan kommer en uppdatering till spelet, och workarrounden slutar att fungera, kräver något tillägg. Bara att hoppas någon har postat lösningen någonstans, och att jag hittar den. Det är vad jag menar med Plug and Play. Jag startar min dator och kan spela spelet eller använda programmer jag vill. Jag lägger inte ens 0.2% av min tid på Windows. Hoppas det blev tydligare.

Sorry visste inte att Plug and Play kunde vara hur subjektiv som helst.

I så fall vill jag dra en lans för Linux!
Det tar 0 minuter innan jag kan börja skriva versionshanterad Python efter en installation. Plus en minut om jag vill ha en vettig databas. Mssql tar garanterat tid att få in, men jag vill ändå inte gå över ån för att hämta vatten.
Lite kuriosa Microsoft säger själva att deras Docker kontainrar för mssql för Windows är rena bråtet. Istället uppmanas man köra riktiga Docker för mssql (alltså Linux)

Klart!

I Windows ladda hem miser för git,Python,MySQL installations proceduren har jag redan väldigt grundligt förklarat så jag hoppar över den. Notera att du då får nöja dig med Notepad som editor. Men den är väll uppdaterad i Windows 11? Om du inte vill ladda ner ytterligare en eller flera msier..

I mitt exempel blir det inte så mycket lek i Windows.

Jag vill bara förtydliga jag tycker verkligen inte illa om Microsoft. De har utvecklat en produkt som anammat lite mer Linux tänk. Opensource modulärt och hör och häpna anpassningsbart!! Vscode!

Även c# och donet core är en fantastisk Microsoft produkt. Synd bara att de lämnat Windows att ruttna. Till och med PowerShell är underbart, men tyvärr är Windows igen så dåligt designat att inte ens en så bra produkt som PowerShell löser allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Det här resonemanget bygger ju på att du vill använda Linux bara till en specifik uppgift som du nu använder Windows till.

Samma resonemang skulle jag ju kunna använda åt andra hållet. De gånger jag använt Windows har det varit för att försöka lösa problem åt folk för vilka en dator är någonting som kör Windows medan Windows för mig är näst intill obegripligt. Jag gissar mig fram, lyckas oftast lösa deras problem men det stora jobbet är inte problemlösningen utan det stora jobbet är att tränga in i logiken (som jag oftast inte får ett bra grepp om), strukturen (som är ganska stökig från min synpunkt sett), vilka programvaror/verktyg jag behöver använda för att förstå och lösa problemet. Lösningen är för det mesta tämligen trivial när jag väl rotat omkring i deras datorer, läst en massa på nätet och till slut visar det sig att kanske 99,999 % av tiden använts för att begripa tillräckligt av och om Windows och dess verktyg.

Med 40+ år av UNIX/Linux i ryggen är det självklart att det för mig är enklare att inte fingra på Windows (eller MacOS för den delen men sedan c:a år 2000 är MacOS väldigt likt Unix/Linux så det borde gå bättre).

Det här är inte ett inlägg för att misskreditera Windows, det är säkert OK, det är bara att jag aldrig har använt det och känner mig som en idiot när jag försöker.

Detta är ju en tråd vilka problem man kan stöta på när man byter till Linux från Windows. Jag säger inte att ena operativt är bättre än det andra. Jag listar bara dem problem som jag stött på när jag försökt byta. Det mesta annat har jag gillat med Linux. Men dessa var problemen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

1. Arch eller Arch-baserade distros. Dessa väljer du endast om du gillar att läsa på innan varje uppdatering. För det du ville använda datorn till så är de helt poänglösa. Jag begriper inte att Manjaro och Arch rekommenderas i sådan grad, det är för folk som konstant vill betatesta mjukvara. Om du älskar Arch och tycker det är suveränt, då är du sannolikt inte en sådan person som frågar om tips på Linuxdistros heller, så..

Håller verkligen med det du säger om Manjaro om att läsa på inför uppdateringar. Jag har kört Gentoo i ca 20 år någonstans och fick för mig att testa Manjaro för något år sedan. Vid flera uppdateringar på ganska kort tid så var det flera saker som slutade fungera eller gav mig problme för jag inte hade läst på deras forum om vad som hade förändrats i uppdateringen. Förstår inte hur man kan rekommendera Manjaro till nybörjare.

Det händer även i Gentoo att saker slutar fungera vid uppdateringar men det händer väldigt sällan dock och är betydligt mycket stabilare än åtminstone Manjaro. I Gentoo får man även en notis om viktiga förändringar från pakethanteraren innan man uppdaterar. Största nackdelen med Gentoo är att det tar lång tid att installera och få allt som man vill, men när man har gjort det så är Gentoo helt perfekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av egon2003:

Håller verkligen med det du säger om Manjaro om att läsa på inför uppdateringar. Jag har kört Gentoo i ca 20 år någonstans och fick för mig att testa Manjaro för något år sedan. Vid flera uppdateringar på ganska kort tid så var det flera saker som slutade fungera eller gav mig problme för jag inte hade läst på deras forum om vad som hade förändrats i uppdateringen. Förstår inte hur man kan rekommendera Manjaro till nybörjare.

Det händer även i Gentoo att saker slutar fungera vid uppdateringar men det händer väldigt sällan dock och är betydligt mycket stabilare än åtminstone Manjaro. I Gentoo får man även en notis om viktiga förändringar från pakethanteraren innan man uppdaterar. Största nackdelen med Gentoo är att det tar lång tid att installera och få allt som man vill, men när man har gjort det så är Gentoo helt perfekt

Nu har jag inte testat Manjaro men har kört Arch i många år utan några problem. Har hört talas om att manjaro kör egna repos som kan ställa till det jämfört med Arch. Å andra sidan skulle jag heller inte rekommendera Arch till nybörjare. Det är däremot bra när man blivit lite varm i kläderna och vill lära sig hur linux faktiskt fungerar i detaljerna. Bra wiki och att tvingas pilla är lärorikt

Men har börjat köra Void Linux och upplever det som enklare än Arch Linux men ändå har man full kontroll. Heller inget jag skulle rekommendera till nybörjare men kanske mer som ett stabilare alternativ till Arch Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av froggart:

Det mesta du nämner är forna tider även för windows. Jag har samma minnen. Dem gånger jag provat Linux så har jag behövt lägga mer tid på Linux än på det jag vill använda det till. En workarround för att få Minecraft Bedrock att fungera så jag kan spela med sonen. Sedan kommer en uppdatering till spelet, och workarrounden slutar att fungera, kräver något tillägg. Bara att hoppas någon har postat lösningen någonstans, och att jag hittar den. Det är vad jag menar med Plug and Play. Jag startar min dator och kan spela spelet eller använda programmer jag vill. Jag lägger inte ens 0.2% av min tid på Windows. Hoppas det blev tydligare.

Jag lovar dig att du hade haft minst lika mycket problem med att hitta workarounds och sånt om du försöker köra ett program som bara finns till Linux på Windows. Ska du spela spel är Windows alltid ett bättre OS eftersom att alla spel är gjorda för att fungera på Windows. De flesta spel fungerar i Linux också men det är inte allt för ofta som det finns en version som faktiskt är släppt till Linux.

Linux är inte ett nytt skin till Windows så om det är det man förväntar sig så är det nog ingen idé att man försöker för man kommer bara stöta på problem hela tiden precis som du märkt. Däremot om man förstår vad skillnaden är och accepterar att man kanske får använda andra program för att få samma funktioner som man är van vid i Windows så är det ju trevligt att slippa Windows nu sedan speciellt Windows 11 börjat bli riktigt drygt att ha att göra med.

Permalänk
Medlem

Trodde Linux var felritt..***Ironi***

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Ett bra exempel här är grafikservern (X11) som hanterar grafiken och skrivbordsmiljön som har utseendet på fönster, menyer, knappar etc.

Windows funkar förvisso mer som Wayland som kombinerar grafikserver och fönsterhanterare (Dekstop Window Manager i Windows), och ligger under själva skrivbordsmiljön. Det går också att ändra fönsterhanterare i Windows.

Citat:

Hur stor skärm du kan ha bestäms av hur mycket RAM du har. I princip skulle du kunna ha en oändligt stor skärm, i pixlar.

Nä, hur tänker du att det ska gå till att visa oändligt många pixlar om inte grafikkortets hårdvara stödjer det?

Citat:

Linux är heller inte installerat på din dator. Det installeras (kompileras) när du startar den. Därför är det väldigt lätt starta ditt system på en annan dator utan att installera om systemet.

Vad är det som skulle kompileras vid uppstart? Kärnan och moduler gör det ju inte - det skulle ta ohemult lång tid.

Citat:

Windows är i praktiken låst till din hårdvara eftersom Windows är beroende av drivrutiner (och din ärligt införskaffade nyckel). Här har Linux inga problem att byta mellan Intel / AMD / nVidia etc. Om möjligen får du ett kletigt system då väldigt mycket ligger kvar från gamla installationer om du inte själv tar bort det. Men det stör egentligen inte, tar möjligen upp utrymme.

Det är inga problem i Windows. Antingen hittar den drivrutinerna automagiskt eller så får du lite tråkig upplösning på skrivbordet tills du installerat dem.

Citat:

Trasig hårdvara kan få Windows att ge en blåskärm. Det här inträffar sällan i Linux, där du i praktiken skulle få en kernel panic situation. Hårdvaruproblem är oftast att just den speciella enheten slutar fungera och ger en varning när ditt system startar. Skulle ditt tangentbord eller mus gå sönder / hänga sig kan du, om du har möjlighet att logga in remote starta om systemet, eller kräva en force quit med omstart av din mus / tangentbord. I praktiken krävs det att RAM, CPU eller systemdisken går sönder.

Trasig hårdvara kan krascha Linux lika mycket som Windows, bara att det ser lite olika ut (liksom, klart Linux inte har blåskärm). Windows kan också konfigureras för att fjärrstyras om man vill det (PowerShell Remote, OpenSSH m.m.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Jag lovar dig att du hade haft minst lika mycket problem med att hitta workarounds och sånt om du försöker köra ett program som bara finns till Linux på Windows. Ska du spela spel är Windows alltid ett bättre OS eftersom att alla spel är gjorda för att fungera på Windows. De flesta spel fungerar i Linux också men det är inte allt för ofta som det finns en version som faktiskt är släppt till Linux.

Linux är inte ett nytt skin till Windows så om det är det man förväntar sig så är det nog ingen idé att man försöker för man kommer bara stöta på problem hela tiden precis som du märkt. Däremot om man förstår vad skillnaden är och accepterar att man kanske får använda andra program för att få samma funktioner som man är van vid i Windows så är det ju trevligt att slippa Windows nu sedan speciellt Windows 11 börjat bli riktigt drygt att ha att göra med.

Alltså det här är ju ingen tråd om vilket operativ som är bäst. OP undrar vilka problem han kan stöta på vid ett byte. Bara konstigt att jag får massa hugg från folk när jag skriver ett par saker och hur min upplevelse varit. Ingen här har ju fel. Helt onödiga diskussioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Du kanske har installerat en distro som kommer med 6.8? På en jobbdator där allt fungerar är det väl annars kärnan det sista som man uppdaterar? Vi brukar ha maskiner som har en upp-tid på månader, där endast säkerhetsuppdateringar rullas in. If It aint broken...

På en speldator hemma så är givetvis nyare kärna samt mesa trevligt i många fall. Sedan är ju instabilitet från kärnan extremt hårdvaruberoende i många fall, så om det inte felrapporteringen är hög så är det kanske inte kärnan det är fel på utan snarare kombinationen av en viss hårdvara med en viss version av kärnan.

Det är som sagt jobbdator och där vill jag vara någorlunda up to date med vad disten kör för kernel-version. Det skulle ju också krävas att jag själv sitter och kompilerar nya kernels om jag då vill fortsätta får säkerhetsuppdateringar till kärnan. Att medvetet sitta och uggla på en gammal är med andra ord inte acceptabelt eller rimligt.

Det har heller inte varit ett problem de senaste 10+ åren, så detta sticker minst sagt ut.

I mitt fall verkar felet vara med Intels i915-drivrutin, men har sett folk med liknande problem på AMD-sidan med i princip identiskt felmeddelande.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av froggart:

Alltså det här är ju ingen tråd om vilket operativ som är bäst. OP undrar vilka problem han kan stöta på vid ett byte. Bara konstigt att jag får massa hugg från folk när jag skriver ett par saker och hur min upplevelse varit. Ingen här har ju fel. Helt onödiga diskussioner

Jag vill då verkligen be om ursäkt om jag bashat dig. "no pun intended"

Jag trycker att det blir tråkigt när man lyfter upp en sak som skulle kunna orsaka problem. Samtidigt få det låta som att det är Linux fel. Det finns spel till Linux som fungerar bra. Är det helt enkelt inte så att det är Microsoft fel igen att Minecraft inte fungerar?

Ts ville surfa lyssna på musik och redigera något som jag inte vet vad det är. Inte programmera med Python.

Svaret på den frågan enligt mig är att Linux fungerar mycket bättre än Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klusbert:

Jag vill då verkligen be om ursäkt om jag bashat dig. "no pun intended"

Jag trycker att det blir tråkigt när man lyfter upp en sak som skulle kunna orsaka problem. Samtidigt få det låta som att det är Linux fel. Det finns spel till Linux som fungerar bra. Är det helt enkelt inte så att det är Microsoft fel igen att Minecraft inte fungerar?

Ts ville surfa lyssna på musik och redigera något som jag inte vet vad det är. Inte programmera med Python.

Svaret på den frågan enligt mig är att Linux fungerar mycket bättre än Windows.

Minecraft Java funkar bra på Linux. Men man måste köra Bedrock för att spela med någon som använder en iPad eller Androidplatta. Och då emulerar man Google Play versionen med speciella patchar via en speciell launcher. Rörigt men funkade helt okej. Varje patch ställde till det dock, barns tålamod är ju som det är. Inte värt det helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av froggart:

Alltså det här är ju ingen tråd om vilket operativ som är bäst. OP undrar vilka problem han kan stöta på vid ett byte. Bara konstigt att jag får massa hugg från folk när jag skriver ett par saker och hur min upplevelse varit. Ingen här har ju fel. Helt onödiga diskussioner

Jo visst, det är sant. Men det är väl därför den här diskussionen finns, för att få olika tankar om samma ämne för att TS ska få en balanserad bild. Det var inte meningen att det skulle upplevas som ett hugg, snarare bara en tanke från andra sidan av staketet så att säga. Jag kör själv Windows. I en virtuell maskin. Som jag startar de gånger jag vill spela spel. Alla spel faktiskt, även spel som fungerar i Linux. Jag ser ingen anledning till att köra spel i Linux ö.h.t. för mitt eget behov för jag har ett Nvidiakort som ändå funkar "sådär" så jag skickar in det i en virtuell maskin bara som får lösa den biten så då slipper jag bry mig om alla eventuella problem som finns med att försöka spela i Linux, för de som påstår att det är smärtfritt och att "typ alla spel funkar i Linux" har helt enkelt fel. Majoriteten av alla spel som finns går säkert att spela helt okej i Linux, men jag försökte köra Cyberpunk 2077 med DLSS och Ray Tracing och det var typ stört omöjligt. Antingen DLSS eller Ray-Tracing men inte båda.

Vill man använda sin dator till att spela spel på, och det är det primära användningsområdet, så gör man sig själv inga tjänster genom att desperat försöka runda Microsofts datainsamling. Du får bara acceptera det. Windows är ett bättre operativsystem om du vill spela datorspel, punkt slut. Inga om och men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Windows är ett bättre operativsystem om du vill spela datorspel, punkt slut. Inga om och men.

Eftersom denna fråga är så galet subjektiv så är det meningslöst att diskutera den. Jag skulle vilja omformulera ditt påstående till "Windows är ett bättre operativsystem om du vill spela ALLA datorspel."

Så en enkel lösning på "problemet" är att endast kika på de tiotusentals spel som faktiskt fungerar felfritt (och ibland betydligt bättre än Windowsversionen). Sortera dessa efter användarbetyg och bli hypad över den listan. Skit i att bli hypad över spel där spelstudion plöjer ned en stor del av budgeten i marknadsföring. Allt är inte guld som glittrar

Men å andra sidan, om du inte har några som helst problem med att månadsbetala till Microsoft med dina uppgifter, och om du gillar Windows som plattform, då finns det ju inga som helst anledningar att hålla på med Linux. Däremot så ska man nog inte få TS att tro att spelande är ett problem på Linux.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Följande är egentligen ett problem med UEFI och att Windows ses som norm på PC, inte grub.
Men det drabbar användare av andra system än Windows, t ex Linux.

Ett problem jag hade häromdagen med min HP Zbook uppstod när jag fabriksåterställde UEFI via HP Performance Advisor.

Det skulle jag gett fan i för till och med på min stationära med Asrock moderkort så ledet det till en rensning av NVRAM men endast att UEFI regenererar Bootlistan av EFI partitionen för Windows, så grub utelämnas alltid.

Jag får alltid boota upp med USB och använda efi-shell eller Arch-UEFI för att köra grub-install för att återställa bootningen av grub.

Problemet var bara att USB stickan inte bootade längre, bara windows.

Jag kliade mitt huvud i 2-3 dagar och innan jag började slita det upptäckte jag att UEFI återställningen även aktiverar Secure Boot...

Min gamla ärkefiende

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Eftersom denna fråga är så galet subjektiv så är det meningslöst att diskutera den. Jag skulle vilja omformulera ditt påstående till "Windows är ett bättre operativsystem om du vill spela ALLA datorspel."

Ja precis, om ditt primära syfte med att ha en dator är att spela datorspel och inte vill hålla på med configfiler, workarounds, inte kunna spela rankade spel online utan bara vill att alla spel alltid fungerar. Då är Windows ett bättre operativsystem än Linux.

Listan över spel som fungerar "betydligt" bättre i Linux än Windows är förmodligen förhållandevis kort. Senast jag testade var det meckigt att få igång både DLSS och Ray-tracing i spel som har stöd för båda.

Det betyder inte att det inte går att spela spel i Linux, men om man har en "spel"dator och inte vill krångla är Linux alltid ett sämre alternativ på det stora hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Ja precis, om ditt primära syfte med att ha en dator är att spela datorspel och inte vill hålla på med configfiler, workarounds, inte kunna spela rankade spel online utan bara vill att alla spel alltid fungerar. Då är Windows ett bättre operativsystem än Linux.

Listan över spel som fungerar "betydligt" bättre i Linux än Windows är förmodligen förhållandevis kort. Senast jag testade var det meckigt att få igång både DLSS och Ray-tracing i spel som har stöd för båda.

Det betyder inte att det inte går att spela spel i Linux, men om man har en "spel"dator och inte vill krångla är Linux alltid ett sämre alternativ på det stora hela.

Jag tror du helt missade poängen med mitt förra inlägg. Du verkar inte förstå att en stor del spel fungerar helt felfritt på Linux utan "att krångla". Om den som ska använda datorn är nöjd med några av de tiotusentals spel som hamnar inom denna kategori så finns det ingen anledning utifrån just spelande att rekommendera Windows. Det är uppenbart att du behöver Windows, eftersom du spelar spel som "krånglar". Det är helt ok, Windows är ett bra OS på en hel del saker.

Jag sitter på MacOS och har en Linux spelserver i källaren, som jag streamar ifrån när jag behöver något som inte går att köra direkt på MacOS. Jag behöver starta om MacOS någon gång i kvartalet för att installera uppdateringar, och Linuxservern kanske någon gång i halvåret för att hålla kärnan uppdaterad. Hur har du det med Windows, känner du inte att det är jobbigt med automatiska uppdateringar och att alla privacyinställningar måste ställas in var och varannan gång Microsoft trycker ut en uppdatering?

Vi har nog olika definition av vad som är "krångligt". Men det är ok.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Jag tror du helt missade poängen med mitt förra inlägg. Du verkar inte förstå att en stor del spel fungerar helt felfritt på Linux utan "att krångla". Om den som ska använda datorn är nöjd med några av de tiotusentals spel som hamnar inom denna kategori så finns det ingen anledning utifrån just spelande att rekommendera Windows. Det är uppenbart att du behöver Windows, eftersom du spelar spel som "krånglar". Det är helt ok, Windows är ett bra OS på en hel del saker.

Det känns lite som om du tar personligt illa upp för att jag insinuerar att Windows gör saker bättre än Linux. Det är, som sagt, ingenting som är en subjektiv fråga om man undersöker vilket OS av Windows och Linux som fungerar bättre för spel. Det är objektiv fakta att alla spel som existerar skrivs för att fungera i Windows och ytterst få specifikt skrivs för att fungera till Linux. Många spel fungerar ändå bra på Linux, men för en dator vars primära syfte är att spela spel och ingenting annat så kommer Windows vara bättre för det ändamålet på grund av att den kommer fungera med alla spel oavsett anticheat eller teknologier som används i det.

Skrivet av Ford Prefect:

Jag sitter på MacOS och har en Linux spelserver i källaren, som jag streamar ifrån när jag behöver något som inte går att köra direkt på MacOS. Jag behöver starta om MacOS någon gång i kvartalet för att installera uppdateringar, och Linuxservern kanske någon gång i halvåret för att hålla kärnan uppdaterad. Hur har du det med Windows, känner du inte att det är jobbigt med automatiska uppdateringar och att alla privacyinställningar måste ställas in var och varannan gång Microsoft trycker ut en uppdatering?

Vi har nog olika definition av vad som är "krångligt". Men det är ok.

Och så tar du upp saker som inte har med spelande att göra för att visa hur mycket bättre Linux är för att spela spel. Det är nog att greppa efter halmstrån kan jag känna.

Sen kör jag Linux som mitt primära operativsystem så det är lite missriktat det du håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det känns lite som om du tar personligt illa upp för att jag insinuerar att Windows gör saker bättre än Linux. Det är, som sagt, ingenting som är en subjektiv fråga om man undersöker vilket OS av Windows och Linux som fungerar bättre för spel. Det är objektiv fakta att alla spel som existerar skrivs för att fungera i Windows och ytterst få specifikt skrivs för att fungera till Linux. Många spel fungerar ändå bra på Linux, men för en dator vars primära syfte är att spela spel och ingenting annat så kommer Windows vara bättre för det ändamålet på grund av att den kommer fungera med alla spel oavsett anticheat eller teknologier som används i det.

Är en Schweizisk armékniv objektivt bättre än en sax, om allt du vill är att klippa papper?

https://www.protondb.com

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Är en Schweizisk armékniv objektivt bättre än en sax, om allt du vill är att klippa papper?

https://www.protondb.com

Nej, då gör man bäst i att använda en riktig sax. Jag fattar inte om Windows eller Linux är armékniven i ditt exempel. Om Windows är armékniven insinuerar du på att Linux gör samma uppgift bättre, d.v.s. kör spel, vilket rent objektivt är falskt. Det är extremt sällan som du får någon bättre prestanda genom Proton än att köra Native, och oftare är det åt andra hållet. För att då inte nämna spel som inte fungerar alls, eller fungerar skitdåligt, eller kräver workarounds. Inte för att jag spelar dem, men spel med AntiCheat som inte fungerar i Linux är inte direkt små impopulära indiespel som ingen har hört talas om.

Om Linux är armékniven och Windows är en riktig sax så bekräftar du att Windows sköter den uppgiften bättre och alltså även min poäng.

Och om du vill länka protondb kanske det vore fint om du länkade https://areweanticheatyet.com/ också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Nej, då gör man bäst i att använda en riktig sax. Jag fattar inte om Windows eller Linux är armékniven i ditt exempel. Om Windows är armékniven insinuerar du på att Linux gör samma uppgift bättre, d.v.s. kör spel, vilket rent objektivt är falskt. Det är extremt sällan som du får någon bättre prestanda genom Proton än att köra Native, och oftare är det åt andra hållet. För att då inte nämna spel som inte fungerar alls, eller fungerar skitdåligt, eller kräver workarounds. Inte för att jag spelar dem, men spel med AntiCheat som inte fungerar i Linux är inte direkt små impopulära indiespel som ingen har hört talas om.

Om Linux är armékniven och Windows är en riktig sax så bekräftar du att Windows sköter den uppgiften bättre och alltså även min poäng.

Och om du vill länka protondb kanske det vore fint om du länkade https://areweanticheatyet.com/ också.

Puh, jag tror inte att vi kommer få samsyn här, men låt oss försöka

Ok, så på Windows kan man spela nästan alla spel. Armékniven representerar att kunna spela alla spel.
På Linux kan man spela många spel, men inte alla. En delmängd spel representeras i min analogi av en sax. Tänk att Linux är en armékniv som endast har saxen och inget annat, så slipper du hänga upp dig på andra typer av saxar och bli förvirrad.

Du kan klippa exakt lika bra med den armékniv som endast har en sax som den armékniv som har massa annat junk som du inte är intresserad av att använda.

I ditt fall så behöver du en kniv också - då är det givetvis bättre med den armékniv som erbjuder en kniv - där är vi ju redan helt överens, Windows är bättre för dig eftersom de spel du spelar fungerar dåligt eller kräver ändring i config-filer, vilket du ogillar.

Det finns många som endast spelar på Linux (endast använder saxen). Kan du förklara varför Windows är objektivt bättre för denna grupp gamers?

Låt mig omformulera hur jag tror du menar att uttrycka dig gällande TS och vilka problem som man stöter på under Linux:

"Eftersom jag inte vet vad TS gillar för spel så rekommenderar jag Windows. Väljer du slumpmässigt ett spel av alla spel som existerar så är det betydligt större chans att det är kompatibelt med Windows snarare än Linux. Om du däremot vet vilka spel du gillar så kan du kolla på den extremt stora, och konstant växande, lista med spel som fungerar felfritt på Linux. Finns spelen du gillar på listan så kommer du troligtvis inte ha några problem. Tips från coachen: kör AMD, inte NVIDIA i så fall - det är sedan gammalt."

https://www.protondb.com

Eller kika här:

https://areweanticheatyet.com/

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

"Eftersom jag inte vet vad TS gillar för spel så rekommenderar jag Windows.

Nej, jag menar att om man har en dator som är till för att spela på och detta är dess primära syfte med marginal så är Windows ett bättre operativsystem eftersom att man kan spela alla spel, inklusive alla som fungerar på Linux, utan att behöva fundera på om det går att spela dem online eller inte. Därför är Windows, objektivt, ett bättre operativsystem för att spela spel med eftersom att alla spel är designade utifrån Windows.

Det felet du gör att du blandar in din SUBJEKTIVA bedömning av saken, d.v.s. "Ja men okej, men de där spelen vill inte jag spela, så alltså är Linux bättre i min subjektiva åsikt eftersom att spelen som de facto fungerar dåligt eller inte alls i Windows inte är några spel jag spelar och alltså inte ska tas med i beräkningarna när man bedömer vilket OS som är mest lämpat för att spela spel, där 'spel' innefattar alla spel och inte den delmängd av spel som är grönmarkerade både på protondb och areweanticheatyet som jag också är intresserad av".

Skrivet av Ford Prefect:

Det finns många som endast spelar på Linux (endast använder saxen). Kan du förklara varför Windows är objektivt bättre för denna grupp gamers?

Jag säger inte att Windows är ett bättre OS för dig i allmäna termer, jag säger att Windows är ett bättre OS för att köra spel om det är det absolut viktigaste man bryr sig om.

Skrivet av Ford Prefect:

Finns spelen du gillar på listan så kommer du troligtvis inte ha några problem. Tips från coachen: kör AMD, inte NVIDIA i så fall - det är sedan gammalt.

Tack för tipset coachen, jag vill spela Fortnite. Vad gör jag nu då? Du kan väl inte mena att svaret blir "Installera Windows"?

Tänk om det släpps ett jättehäftigt spel om tre år som jag verkligen hade dödat för att kunna spela. Vilken jävla otur om man sitter där med skägget i brevlådan och har installerat Windows och så visar det sig att det bara funkar på Linux. Då får jag väl ge dig rätt.

EDIT: Inte heller som om en betydande del av alla speldatorer kör just Nvidiakort vilket är ökänt knepigt på Linux, vilket då gör att man dessutom ska behöva kompromissa med hårdvaran och inte kunna slå på ray tracing för att prestandan blir värdelös, eller leva med att Wayland buggar ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det känns lite som om du tar personligt illa upp för att jag insinuerar att Windows gör saker bättre än Linux. Det är, som sagt, ingenting som är en subjektiv fråga om man undersöker vilket OS av Windows och Linux som fungerar bättre för spel. Det är objektiv fakta att alla spel som existerar skrivs för att fungera i Windows och ytterst få specifikt skrivs för att fungera till Linux. Många spel fungerar ändå bra på Linux, men för en dator vars primära syfte är att spela spel och ingenting annat så kommer Windows vara bättre för det ändamålet på grund av att den kommer fungera med alla spel oavsett anticheat eller teknologier som används i det.

Och så tar du upp saker som inte har med spelande att göra för att visa hur mycket bättre Linux är för att spela spel. Det är nog att greppa efter halmstrån kan jag känna.

Sen kör jag Linux som mitt primära operativsystem så det är lite missriktat det du håller på med.

Skrivet av Ford Prefect:

Är en Schweizisk armékniv objektivt bättre än en sax, om allt du vill är att klippa papper?

https://www.protondb.com

Skrivet av Icetec:

Nej, då gör man bäst i att använda en riktig sax. Jag fattar inte om Windows eller Linux är armékniven i ditt exempel. Om Windows är armékniven insinuerar du på att Linux gör samma uppgift bättre, d.v.s. kör spel, vilket rent objektivt är falskt. Det är extremt sällan som du får någon bättre prestanda genom Proton än att köra Native, och oftare är det åt andra hållet. För att då inte nämna spel som inte fungerar alls, eller fungerar skitdåligt, eller kräver workarounds. Inte för att jag spelar dem, men spel med AntiCheat som inte fungerar i Linux är inte direkt små impopulära indiespel som ingen har hört talas om.

Om Linux är armékniven och Windows är en riktig sax så bekräftar du att Windows sköter den uppgiften bättre och alltså även min poäng.

Och om du vill länka protondb kanske det vore fint om du länkade https://areweanticheatyet.com/ också.

Varför göra detta till en Windows-vs-Linux-tråd? Dessutom, vad är objektivitet i det här sammanhanget? Vad är alla knasiga "fina" ord till här? Varför alla obestämbara superlativer? OCH varför allt snack om detaljer och spel? Varför inte bara svara på TS frågor?

Från @swenorth1 första inlägg: Viktigast för mig är Spotify, Youtube redigera sony a7iii raw bilder.
Svar: Fungerar utmärkt.
Också från @swenorth1 första inlägg: Stämmer det att linux ofta slutar att fungera efter exempelvis en större uppdatering?
Svar: Nej, det stämmer inte.

Från @swenorth1 andra inlägg: Hur partitionerar man upp en disk för linux idag?
Svar: Har besvarats i inlägg #20515785
Tilläggas kan att jag har partitionerat så:
en fat32-partition för /boot/efi på 100 MB (lite för mycket)
en btrfs-partition för / (root) på 200 GB (har mycket program installerade men ändå mycket för mycket)
en swap-partition på 32 GB (används nästan aldrig, 32 GB RAM räcker till det mesta)
en btrfs-partiton på 250 GB för /home
en extra hårddisk på 4 TB för /opt och timeshift 50% var.
Sen har jag två servrar (där den ena är en spegel av den andra, geografisk åtskilda) för alla mail, bilder, filmer, musik och jobb- resp. hobby-relaterade saker men det har ju inte med grundpartitioneringen att göra.

Från @swenorth1 tredje inlägg: Upplever ni något som fungerar långsammare/slöare i Linux jämfört med windows? Ex. Segare att surfa på nätet, öppna program, uppstart eller annat?
Svar: Jag använder inte och har aldrig använt Windows så här måste jag hänvisa till andra men erfarenheten från mitt jobb (numera sedan länge pensionär) var att Windowsanvändare oftare klagade på långsamhet i programuppstart men det är länge sen och har säkert ändrats.

Sen har ju inte @swenorth1 gjort några mer inlägg så jag tycker att tråden kan låsas så vi slipper flera inlägg från windows-vs-linux-krigarna. Det finns en massa sådana trådar där ni kan skriva av er.

Om @swenorth1 till äventyrs skulle ha flera frågor så vore det ju trist om de skulle drunkna i ert klägg.

EDIT: Såg att ni hunnit skriva mer som inte har med TS fråga att göra.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Från @swenorth1 tredje inlägg: Upplever ni något som fungerar långsammare/slöare i Linux jämfört med windows? Ex. Segare att surfa på nätet, öppna program, uppstart eller annat?
Svar: Jag använder inte och har aldrig använt Windows så här måste jag hänvisa till andra men erfarenheten från mitt jobb (numera sedan länge pensionär) var att Windowsanvändare oftare klagade på långsamhet i programuppstart men det är länge sen och har säkert ändrats.

Jag har använt både windows och Linux under många år och kan säga att det är ingenting som man vanligtvis använder i Windows som är segare i Linuxvarianterna jag provat (och de är många ) Subjektivt sett skulle jag vilja påstå att det snarare är tvärtom. Inte minst när det kommer till spelstarter. Ingen våldsam skillnad såpass att man ramlar av stolen, men jag tycker mig märka den. Uppstarten av datorn är någon enstaka sekund snabbare på de flesta Linux-distron, men inget att hänga i julgranen egentligen. Själv startar jag sällan om datorn utan låter den vara i sovläget när den inte används. Då tar det ju bara en sekund eller två att starta.
Nu ska sägas att jag inte håller på med några relativt sett avancerade och tunga program. T.ex. photoshop, videoredigeringsprogram och liknande så där kan jag inte uttala mig om det är någon skillnad.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.