Vad stöter man på för PROBLEM idag i en modern Linuxdist?

Permalänk
Medlem
Skrivet av froggart:

Finns en Linuxdistro som funkar out of the box där man utan 1h tutorial lyckas emulera windows för alla sina gaming behov så är jag all ears.

Och där har du ju EXAKT hela problemet. Ni windows-boyz (antar att det är ok att kalla er det, för det är motsvarande uttryck du använder) vill kunna göra allt EXAKT som på Windows. Det kommer aldrig gå, så varför helt enkelt inte bara köra Windows? Ni kommer ju aldrig vara nöjda med Linux, hur bra det än är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av froggart:

Alltså jag vet inte. Men i denna tråd känns framför allt Linuxanhängarna mest hostile. Dem som kommer med märkliga namn på "den motsatta" sidan är just Linux boysen. Och det enda jag läser om windows är att det kanske är bättre om man är gamer. Vilket jag inte tycker går att diskutera. Jag spelar dock mer på Linux än Windows just nu. På Steam Deck. Så jag sitter ju någonstans i mitten. Men jag saknar en civiliserad diskussion i ämnet. Himla tråkigt att alltid bli utpekad som att man tillhör ett camp. Jag har inte valt sida mellan Android och iOS (har ägt båda, båda är bra), jag tycker både Xbox, PS och Switch är bra. Jag vill köra Linux men får lite trubbel när det kommer till tid. Så det går lixom inte. Det kanske får vara okej. Tror dem flesta är i samma båt. Men minsta lilla negativa man nämner att Linux är svårt att komma in i och tar tid så får man höra att Windows minsann har fler problem. Och Windows just nu är faktiskt piss. I agree. Men det är ändå bäst för oss som inte orkar lägga tid på själva OSet. Och det är tråkigt.

Finns en Linuxdistro som funkar out of the box där man utan 1h tutorial lyckas emulera windows för alla sina gaming behov så är jag all ears.

Problemet här är ju t.ex att det talas om "Windows" utan närmare precisering då skillnaderna mellan XP, Vista/7, 8/8.1, 10 och 11 är långt större än skillnaderna mellan olika Linuxdistros. Säger man t.ex "Linux med KDE" eller "Linux med XFCE" är det åtminstone lite mer rakt på sak.

Om "Windows" utgörs av W7 Ultimate eller ett (tweakat) W10 LTSC, antingen 2019 eller 2021 och vi talar om diverse programvaror för dessa system kan jag väl i de allra flesta fall hålla med, åtminstone om vi är konkreta med att man t.ex kör Adobe CC (och därmed nästan är piskad att använda MS operativ) eller spelar med kernelbaserad anticheat (samma sak). Då har jag för egen del inga som helst problem att hålla med om att "Windows" är det bättre alternativet, även om jag då ändå säger minst 10 LTSC (Adobe har ju artificiella blockeringar av 7an). Dock finns ju även alternativet med en VM vilket ju är en väg man kan vandra om Windowsbehovet avser väldigt specifika programvaror, resten kan lika väl skötas i ett annat system.

Vad som komplicerar bilden på Windowssidan är dock att MS försöker pusha ut W11 med alla möjliga metoder samtidigt som detta system är en klar nedgradering över 10an (som i sin tur visserligen hade en del tekniska uppgraderingar, t.ex Secure Boot och DX12 men GUI-mässigt låg efter 7an) OCH samtidigt som försöken att artificiellt döda just 10an pågår för fullt. Ovanpå detta har vi "uppdateringsförsamlingen" som predikar uppdateringar hela tiden, det är "faaaaarligt!!! att köra Windows 7", det gnälls hela tiden på de som "frivilligt kör 7an", sedan gnälls det på att det är "bakåtsträvande att föredra 10an", "man klamrar sig fast vid döende system", "lära om" bla bla bla. Ovanpå detta kommer alla försvarstal till Windows 11. Det är SÅ PÅLITLIGT trots allt, inte ett enda problem har man, det bara fungerar rakt ur lådan, så underbart allting - tills man själv sitter med det och ser något helt annat, för att inte tala om att läsa nyheter om vad uppdateringarna faktiskt innebär.

Med bakgrund av detta blir man då lite fundersam när Windowsanvändare halkar in i t.ex Linuxtrådar och förklarar högtidligen att Windows bara fungerar, det är plug and play, det är så lättanvänt etc etc etc - utan närmare förklaring vilken Windowsversion som är så underbar.

Det måste ju också sägas att det finns ett antal Linuxdistributioner som är smidiga att köra igång, för egen del har t.ex OpenSUSE Tumbleweed varit väldigt mycket plug and play. Installera och kör kan man säga (skriver inlägget därifrån).

Windows 11 uppfattar jag som mycket problematiskt. Med lätthet det mest struliga operativsystem jag använt på den här sidan Windows 9x i princip. Redan den XP Pro-installation jag körde med i tre år gav mig färre störningar och irritationsmoment än vad W11 har givit mig på en månad. Om jag är lite ironisk skulle jag säga att 11an lever sitt eget liv. Dock är mitt tålamod med det där lilla egna livet väldigt mycket på upphällningen så jag planerar Bazzite som nästa system på den enheten.

För att W11 skall bli anständigt får jag genomföra ett mycket omfattande debloatingsarbete och sedan installera ett antal tredjepartsprogramvaror och hålla tummarna för att det hela (rekonstruktion av 7an så mycket som möjligt) inte skall totalhaverera med nästa uppdatering, alternativt att MS börjar spärra programvaror artificiellt.

Jag har långt större frustration i W11 än i XP, 7 och 10 för att inte tala om Linux med KDE som skrivbordsmiljö.

Annars vore det trevligt med nyanserade diskussioner, dock är det lite svårt när kritik av W11 anses som mycket känsligt. Glöm inte att höjden av att vara kontroversiell INTE är att köra andra operativsystem, det är att köra W7 t.ex OCH påpeka att det finns andra parametrar än bara "uppdateringar" här i operativsystemsvärlden.

Just ifrågasättande av Windows 11 har jag lärt mig är mycket kontroversiellt, rent generellt. Jag ser det i olika forum och i kommentarer på olika YouTube-videor.

Jag finner det dock vara höjden av ironi om man klankar på Linux (och andra icke-MS-operativ) och för fram tesen att Windows 11 är något mycket bra, välpolerat, väldesignat, alldeles utmärkt UX och alldeles helt otroligt stabilt och problemfritt. Inget behov att pilla med systemet eller något, det bara fungerar....

Tyvärr delar jag inte den bilden och då har jag mer närkontakt med 11an än jag egentligen har nerver till.;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Och där har du ju EXAKT hela problemet. Ni windows-boyz (antar att det är ok att kalla er det, för det är motsvarande uttryck du använder) vill kunna göra allt EXAKT som på Windows. Det kommer aldrig gå, så varför helt enkelt inte bara köra Windows? Ni kommer ju aldrig vara nöjda med Linux, hur bra det än är.

Tack du satte ord på det jag försöker säga. Det är så grovt inpräntat i många människor att för att få kalla sig själv för en pc måste man kunna köra Office och spel utvecklat för Windows.

Det största misstaget många gör när de testar Linux är att installera Wine. Snacka om att människor är creatures of habits.

Testa att grepa loggfiler i Windows...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Problemet här är ju t.ex att det talas om "Windows" utan närmare precisering då skillnaderna mellan XP, Vista/7, 8/8.1, 10 och 11 är långt större än skillnaderna mellan olika Linuxdistros. Säger man t.ex "Linux med KDE" eller "Linux med XFCE" är det åtminstone lite mer rakt på sak.

Om "Windows" utgörs av W7 Ultimate eller ett (tweakat) W10 LTSC, antingen 2019 eller 2021 och vi talar om diverse programvaror för dessa system kan jag väl i de allra flesta fall hålla med, åtminstone om vi är konkreta med att man t.ex kör Adobe CC (och därmed nästan är piskad att använda MS operativ) eller spelar med kernelbaserad anticheat (samma sak). Då har jag för egen del inga som helst problem att hålla med om att "Windows" är det bättre alternativet, även om jag då ändå säger minst 10 LTSC (Adobe har ju artificiella blockeringar av 7an). Dock finns ju även alternativet med en VM vilket ju är en väg man kan vandra om Windowsbehovet avser väldigt specifika programvaror, resten kan lika väl skötas i ett annat system.

Vad som komplicerar bilden på Windowssidan är dock att MS försöker pusha ut W11 med alla möjliga metoder samtidigt som detta system är en klar nedgradering över 10an (som i sin tur visserligen hade en del tekniska uppgraderingar, t.ex Secure Boot och DX12 men GUI-mässigt låg efter 7an) OCH samtidigt som försöken att artificiellt döda just 10an pågår för fullt. Ovanpå detta har vi "uppdateringsförsamlingen" som predikar uppdateringar hela tiden, det är "faaaaarligt!!! att köra Windows 7", det gnälls hela tiden på de som "frivilligt kör 7an", sedan gnälls det på att det är "bakåtsträvande att föredra 10an", "man klamrar sig fast vid döende system", "lära om" bla bla bla. Ovanpå detta kommer alla försvarstal till Windows 11. Det är SÅ PÅLITLIGT trots allt, inte ett enda problem har man, det bara fungerar rakt ur lådan, så underbart allting - tills man själv sitter med det och ser något helt annat, för att inte tala om att läsa nyheter om vad uppdateringarna faktiskt innebär.

Med bakgrund av detta blir man då lite fundersam när Windowsanvändare halkar in i t.ex Linuxtrådar och förklarar högtidligen att Windows bara fungerar, det är plug and play, det är så lättanvänt etc etc etc - utan närmare förklaring vilken Windowsversion som är så underbar.

Det måste ju också sägas att det finns ett antal Linuxdistributioner som är smidiga att köra igång, för egen del har t.ex OpenSUSE Tumbleweed varit väldigt mycket plug and play. Installera och kör kan man säga (skriver inlägget därifrån).

Windows 11 uppfattar jag som mycket problematiskt. Med lätthet det mest struliga operativsystem jag använt på den här sidan Windows 9x i princip. Redan den XP Pro-installation jag körde med i tre år gav mig färre störningar och irritationsmoment än vad W11 har givit mig på en månad. Om jag är lite ironisk skulle jag säga att 11an lever sitt eget liv. Dock är mitt tålamod med det där lilla egna livet väldigt mycket på upphällningen så jag planerar Bazzite som nästa system på den enheten.

För att W11 skall bli anständigt får jag genomföra ett mycket omfattande debloatingsarbete och sedan installera ett antal tredjepartsprogramvaror och hålla tummarna för att det hela (rekonstruktion av 7an så mycket som möjligt) inte skall totalhaverera med nästa uppdatering, alternativt att MS börjar spärra programvaror artificiellt.

Jag har långt större frustration i W11 än i XP, 7 och 10 för att inte tala om Linux med KDE som skrivbordsmiljö.

Annars vore det trevligt med nyanserade diskussioner, dock är det lite svårt när kritik av W11 anses som mycket känsligt. Glöm inte att höjden av att vara kontroversiell INTE är att köra andra operativsystem, det är att köra W7 t.ex OCH påpeka att det finns andra parametrar än bara "uppdateringar" här i operativsystemsvärlden.

Just ifrågasättande av Windows 11 har jag lärt mig är mycket kontroversiellt, rent generellt. Jag ser det i olika forum och i kommentarer på olika YouTube-videor.

Jag finner det dock vara höjden av ironi om man klankar på Linux (och andra icke-MS-operativ) och för fram tesen att Windows 11 är något mycket bra, välpolerat, väldesignat, alldeles utmärkt UX och alldeles helt otroligt stabilt och problemfritt. Inget behov att pilla med systemet eller något, det bara fungerar....

Tyvärr delar jag inte den bilden och då har jag mer närkontakt med 11an än jag egentligen har nerver till.;)

Jag tror vi drar lite stora växlar nu. Har knappt aldrig sett någon älska allt med ett OS. Mer sällan så efter win 7. Jag törs också påstå att skaran som påstår sig göra det också måste vara i extrem minoritet. Jag har samtidigt sett några fåtal leva med Windows Millenium utan att nämnvärt klaga. Så det finns case för allt ;).

Om det finns en Linux dist som kräver minimalt jobb med själva operativsystemet, där jag kan fokusera på programvara eller spel (ej de med anticheat som ej stöds) utan att oroa mig för att någon workarround för distron failar när själva programvaran eller själva spelet uppdateras. Då kan Linux locka många av oss. Tills dess får jag störa mig på all skit som ett debloatat Win10/11 har. För jag har lärt mig blunda för Microsofts skit till fördel att programmen och spelen sällan strular när jag har 45 min egentid eller sonen vill att jag ska göra något "NU" och inte om 50 minuter när jag hittat en lösning på ett forum. Det är bara det som betyder nåt. Funka när omvärlden förväntar sig att det ska fungera för mig.

Permalänk
Skrivet av ROGBear:

Problemet här är ju t.ex att det talas om "Windows" utan närmare precisering då skillnaderna mellan XP, Vista/7, 8/8.1, 10 och 11 är långt större än skillnaderna mellan olika Linuxdistros. Säger man t.ex "Linux med KDE" eller "Linux med XFCE" är det åtminstone lite mer rakt på sak.

Om "Windows" utgörs av W7 Ultimate eller ett (tweakat) W10 LTSC, antingen 2019 eller 2021 och vi talar om diverse programvaror för dessa system kan jag väl i de allra flesta fall hålla med, åtminstone om vi är konkreta med att man t.ex kör Adobe CC (och därmed nästan är piskad att använda MS operativ) eller spelar med kernelbaserad anticheat (samma sak). Då har jag för egen del inga som helst problem att hålla med om att "Windows" är det bättre alternativet, även om jag då ändå säger minst 10 LTSC (Adobe har ju artificiella blockeringar av 7an). Dock finns ju även alternativet med en VM vilket ju är en väg man kan vandra om Windowsbehovet avser väldigt specifika programvaror, resten kan lika väl skötas i ett annat system.

Vad som komplicerar bilden på Windowssidan är dock att MS försöker pusha ut W11 med alla möjliga metoder samtidigt som detta system är en klar nedgradering över 10an (som i sin tur visserligen hade en del tekniska uppgraderingar, t.ex Secure Boot och DX12 men GUI-mässigt låg efter 7an) OCH samtidigt som försöken att artificiellt döda just 10an pågår för fullt. Ovanpå detta har vi "uppdateringsförsamlingen" som predikar uppdateringar hela tiden, det är "faaaaarligt!!! att köra Windows 7", det gnälls hela tiden på de som "frivilligt kör 7an", sedan gnälls det på att det är "bakåtsträvande att föredra 10an", "man klamrar sig fast vid döende system", "lära om" bla bla bla. Ovanpå detta kommer alla försvarstal till Windows 11. Det är SÅ PÅLITLIGT trots allt, inte ett enda problem har man, det bara fungerar rakt ur lådan, så underbart allting - tills man själv sitter med det och ser något helt annat, för att inte tala om att läsa nyheter om vad uppdateringarna faktiskt innebär.

Med bakgrund av detta blir man då lite fundersam när Windowsanvändare halkar in i t.ex Linuxtrådar och förklarar högtidligen att Windows bara fungerar, det är plug and play, det är så lättanvänt etc etc etc - utan närmare förklaring vilken Windowsversion som är så underbar.

Det måste ju också sägas att det finns ett antal Linuxdistributioner som är smidiga att köra igång, för egen del har t.ex OpenSUSE Tumbleweed varit väldigt mycket plug and play. Installera och kör kan man säga (skriver inlägget därifrån).

Windows 11 uppfattar jag som mycket problematiskt. Med lätthet det mest struliga operativsystem jag använt på den här sidan Windows 9x i princip. Redan den XP Pro-installation jag körde med i tre år gav mig färre störningar och irritationsmoment än vad W11 har givit mig på en månad. Om jag är lite ironisk skulle jag säga att 11an lever sitt eget liv. Dock är mitt tålamod med det där lilla egna livet väldigt mycket på upphällningen så jag planerar Bazzite som nästa system på den enheten.

För att W11 skall bli anständigt får jag genomföra ett mycket omfattande debloatingsarbete och sedan installera ett antal tredjepartsprogramvaror och hålla tummarna för att det hela (rekonstruktion av 7an så mycket som möjligt) inte skall totalhaverera med nästa uppdatering, alternativt att MS börjar spärra programvaror artificiellt.

Jag har långt större frustration i W11 än i XP, 7 och 10 för att inte tala om Linux med KDE som skrivbordsmiljö.

Annars vore det trevligt med nyanserade diskussioner, dock är det lite svårt när kritik av W11 anses som mycket känsligt. Glöm inte att höjden av att vara kontroversiell INTE är att köra andra operativsystem, det är att köra W7 t.ex OCH påpeka att det finns andra parametrar än bara "uppdateringar" här i operativsystemsvärlden.

Just ifrågasättande av Windows 11 har jag lärt mig är mycket kontroversiellt, rent generellt. Jag ser det i olika forum och i kommentarer på olika YouTube-videor.

Jag finner det dock vara höjden av ironi om man klankar på Linux (och andra icke-MS-operativ) och för fram tesen att Windows 11 är något mycket bra, välpolerat, väldesignat, alldeles utmärkt UX och alldeles helt otroligt stabilt och problemfritt. Inget behov att pilla med systemet eller något, det bara fungerar....

Tyvärr delar jag inte den bilden och då har jag mer närkontakt med 11an än jag egentligen har nerver till.;)

"omfattande debloat" är ett script som tar 1min att köra så är all bloat ware borta. Så den delen har någon lyckats lösa väldigt smidigt....

Även om jag håller med om att det kommer för mycket program med på Windows utan anledning för användaren.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

"omfattande debloat" är ett script som tar 1min att köra så är all bloat ware borta. Så den delen har någon lyckats lösa väldigt smidigt....

Ja det där har ChrisTitus och säkert andra hittat väldigt fina lösningar på 2024.

Permalänk
Skrivet av ROGBear:

Ovanpå detta har vi "uppdateringsförsamlingen" som predikar uppdateringar hela tiden, det är "faaaaarligt!!! att köra Windows 7", det gnälls hela tiden på de som "frivilligt kör 7an",

Håller med om ditt inlägg i stort, men behöver kommentera detta:
Microsoft släpper tiotals säkerhetsuppdateringar varje månad. Av dessa klassas ofta 2-10 uppdateringar som ”kritiska”.
En normal konsument har inte fått uppdateringar till Win 7 sedan januari 2020. Det är den här veckan 55 månader av kritiska säkerhetsuppdateringar en sådan dator inte fått.
Kombinera det med att den familj webbläsare de flesta använder inte har fått säkerhetsuppdateringar på ett och ett halvt år, så innebär det att en person som använder Windows 7 har en stor fet måltavla på ryggen.

Jag säger ingenting om dem som kör en retrodator air-gapped eller på ett isolerat LAN, men på Internet handlar det inte bara om dig: Jag ser säkerhetsuppdateringar som en samhällsnytta enligt liknande princip som vaccinationer: jag ger tusan i de individer som inte bryr sig eller till och med förnekar effekten, men jag blir arg på den potentiella skada de utsätter andra för.

Det handlar med andra ord inte om vilken version av Windows som är ”bäst”, utan om att ifall någon envisas med att köra Windows, så bör de i alla fall använda en version av systemet som inte utsätter andra för onödig och undvikbar risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Och där har du ju EXAKT hela problemet. Ni windows-boyz (antar att det är ok att kalla er det, för det är motsvarande uttryck du använder) vill kunna göra allt EXAKT som på Windows. Det kommer aldrig gå, så varför helt enkelt inte bara köra Windows? Ni kommer ju aldrig vara nöjda med Linux, hur bra det än är.

Jag råkade överdriva rejält för jag skrev i all hast Ber både om ursäkt och om chansen att låta mig omformulera.

Vilken Linux dist är bra för nybörjare om jag med ett nVidia-kort också vill emulera windows för att spela spel? Har inga problem med tutorials eller handpåläggning så länge det inte behövs varannan vecka för att laga förra workarrounden. Är det Mint som gäller?

Permalänk
Skrivet av froggart:

Jag råkade överdriva rejält för jag skrev i all hast Ber både om ursäkt och om chansen att låta mig omformulera.

Vilken Linux dist är bra för nybörjare om jag med ett nVidia-kort också vill emulera windows för att spela spel? Har inga problem med tutorials eller handpåläggning så länge det inte behövs varannan vecka för att laga förra workarrounden. Är det Mint som gäller?

Mint är nog inte ett dåligt val, men jag skulle säga du har störst chans att hitta community-baserad hjälp som fungerar utan omsvep ifall du väljer en helt vanlig Ubuntu utan ytterligare krusiduller. Sen kan du modifiera det systemet efter eget tycke eller välja ett helt annat system om/när du känner dig mer varm i kläderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av froggart:

Ja det där har ChrisTitus och säkert andra hittat väldigt fina lösningar på 2024.

ChrisTitus har även väldigt sund inställning i frågan om Windows vs Linux.

Han sitter exempelvis kvar i Windows för DaVinci Resolve Studio av en anledning, trots att programmet bitvis flyter på bättre under Linux. Sedan är han inte hellre främmande för att köra FCP i macOS.

Följer även hans utveckling av LinUtil som ska underlätta många inställningar i Linux.

Sen undviker han Ubuntu pga Snaps, där just Snapd är det första jag avinstallerar i Ubuntu. Just Ubuntu hatas mycket pga just Snaps och deras "krav" på Ubuntu Pro-konto.

Håller även med honom om att ingen Linuxdistribution är perfekt out-of-the-box.

Slutligen... använd inte GNU/Linux för att främst köra Windows-program. Det är Windows bättre på

Permalänk
Datavetare
Skrivet av froggart:

Vilken Linux dist är bra för nybörjare om jag med ett nVidia-kort också vill emulera windows för att spela spel? Har inga problem med tutorials eller handpåläggning så länge det inte behövs varannan vecka för att laga förra workarrounden. Är det Mint som gäller?

För nybörjaren är det en stor fördel att använda sig av sådan som har officiellt stöd. I fallet Linux+Nvidia betyder det i praktiken: håll dig till Ubuntu LTS, för de övriga distros som Nvidia officiellt stödjer har knappt något fokus alls på desktop.

Sen ställer jag mig fortfarande frågande: varför traggla med Linux om primära uppgiften för datorn kommer bli att köra spel designade för Windows? Här får man då vara medveten om att det finns i nuläget en bit över 4000 kända problem/buggar i Proton, så man får räkna med viss friktion.

Körde själv Linux (startade med Debian, sedan Gentoo för att sedan köra Ubuntu sedan 2005) på desktop fram till 2020. Valde alltid HW specifikt för bra Linux-stöd, vilket på desktop i praktiken var rätt lätt och med en hel del läsande även fungerade på laptop.

Men gjorde det för det jag primärt använda datorn till fungera bäst på Linux. Det handlade inte om pris eller om att undvika Windows. För spel är situationen på Linux långt bättre än under den perioden, jag valde att skippa spela på PC (körde konsol i stället).

Idag är det ju möjligt att köra många spel på Linux, men tycker man ska se det som "supertrevlig bonus om man ändå använder Linux på desktop av andra anledningar".

Är i.o.f.s. upp till var och en, vill man köra Linux som primär gaming-dator fungerar det ju. Man får varar medveten om att Proton i praktiken kör Windows applikationer på ett annat OS, det kommer strula till och från. Kan ändå bli bra om man primärt spelar några få titlar som råkar fungera bra alt. man är OK med att göra det som krävs för att få till.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har några små irriterande egenheter jag har noterat på sista tiden:

Drag-and-drop... Jag har kört mycket Mint med Cinnamon. Och har lagt märke till att att dra en nedladdad fil från Firefox till programmet (PrusaSlicer), absolut inte funkar. Måste alltid lägga till filen manuellt med open eller import i PrusaSlicer... Tror inte det ens funkar med drag-and-drop från filhanteraren heller...

Spara till SMB. Åter, Firefox. Lite osäker exakt vilken dist jag körde, jag har meckat runt pga av ett annat bekymmer på sistone... Anyway, jag har mina linux-distar sparade på en nätverksdisk, åtkomst via SMB. Just här vägrade Firefox att spara direkt till denna SMB-disk, utan jag var tvungen att flytta filen i filhanteraren istället. KDE, har för mig att det var openSUSE. Tumbleweed troligen.

Dependencies... Under mitt disthoppande utlöst av PrusaSlicer-historien samt KDE/Firefox-filsparandet. Så ville jag fylla på mitt USB-minne med musik till bilen... Jag har använt ett program som finns på Github, som även finns i DEB/RPM-osv-osv-format för installation. Av kopieringstekniska skäl håller jag program-namnet för mig själv... Hur som, det funkade utmärkt i Mint och Cinnamon. Så, jag försökte installera det i openSUSE. Njet. Nåt dependencies mot jsoncpp... Genierna på nätet har upptäckt samma sak (i april typ), och ingen ser nån anledning till att det inte skulle funka... Well, okej, tack.
Provade i Manjaro. Nope. Tillbaka till Debian. Jepp.

Kort sagt. Det som irriterar mig med Linux är allt småskit. Drag-and-drop-grejen, att spara från vilket program som helst till en nätverksenhet? Funkar direkt i Windows... Dependencies? Blir programmet installerat, så funkar det oftast. Annars är det nåt gammalt skrotprogram som behöver en DLL, och kan fås att funka.

Nu kommer de som vet att berätta att gör si eller så, så funkar det. But why? Varför är det inte så från början?

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Spara till SMB. Åter, Firefox. Lite osäker exakt vilken dist jag körde, jag har meckat runt pga av ett annat bekymmer på sistone... Anyway, jag har mina linux-distar sparade på en nätverksdisk, åtkomst via SMB. Just här vägrade Firefox att spara direkt till denna SMB-disk, utan jag var tvungen att flytta filen i filhanteraren istället. KDE, har för mig att det var openSUSE. Tumbleweed troligen.

SMB kan vara så jäkla bråkigt. Testkör Fedora nu och kan utan problem kopiera filer fram och tillbaka, skapa nya mappar osv. Kan dock inte köra filer ordentligt, och vissa program kommer inte åt SMB-delningen alls. Här kan man få för sig att det är knas med behörigheterna, men det är inte ett problem med andra maskiner.
Har inte hunnit utreda saken vidare. Kanske knas med avahi-konfigurationen. Stötte på liknande problem för länge sen men minns inte hur jag löste det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För nybörjaren är det en stor fördel att använda sig av sådan som har officiellt stöd. I fallet Linux+Nvidia betyder det i praktiken: håll dig till Ubuntu LTS, för de övriga distros som Nvidia officiellt stödjer har knappt något fokus alls på desktop.

Låter som ett utmärkt förslag. Bästa upplevelsen out of the box har jag dock haft med Pop OS. Nu var det ett tag sedan så det kan ha förändrats, men vad jag vill minnas var deras filosofi att köra på vettigast möjliga grundkonfiguration. Det är tyvärr något som många missar (Ubuntu kan jag inte riktigt uttala mig om här, även om det verkar hyffsat vettigt). I Pop var det typ: "Vi ser att du har en Nvidia-GPU, det blir bäst om vi installerar de riktiga drivrutinerna". Annars brukar Nouveau vara default och man får gräva fram "manualen" för att få riktiga drivrutiner för just den distron.

Ett relaterat problem brukar vara att envisas med "fri" mjukvara även när den suger. Exempelvis ljud- och videocodecs. Råkade videon ha AAC/AC3-ljud? Sorry, går inte att spela upp - njut av stumfilm och "fri" mjukvara. Annars får du leta upp rätt repo för icke-fri mjukvara och läsa manualen för att ta reda på vilka paket som behövs.

Visst, har man redan koll på sånt här tar det inte lång tid att fixa, men det är varken nybörjarvänligt eller en vettig konfiguration.

Citat:

Sen ställer jag mig fortfarande frågande: varför traggla med Linux om primära uppgiften för datorn kommer bli att köra spel designade för Windows? Här får man då vara medveten om att det finns i nuläget en bit över 4000 kända problem/buggar i Proton, så man får räkna med viss friktion.

Håller helt med. Mycket enklare att bara konfigurera bort de små irritationsmomenten i Windows och sen har man den bästa spelmaskinen som går att få, med den hårdvara man har.

Citat:

Körde själv Linux (startade med Debian, sedan Gentoo för att sedan köra Ubuntu sedan 2005) på desktop fram till 2020. Valde alltid HW specifikt för bra Linux-stöd, vilket på desktop i praktiken var rätt lätt och med en hel del läsande även fungerade på laptop.

Men gjorde det för det jag primärt använda datorn till fungera bäst på Linux. Det handlade inte om pris eller om att undvika Windows. För spel är situationen på Linux långt bättre än under den perioden, jag valde att skippa spela på PC (körde konsol i stället).

Själv har jag kört Linux av nyfikenhet, för att jag vill pilla med saker och lära mig systemet. Nu verkar det också funka lite bättre med Blender och testar för tillfället hur det är med Maya, varför jag slängt in Fedora (rpm-baserat vilket gör det lite lättare att få Maya att funka). Annars ser jag främst fördelar med Linux som hemmaserver/labb.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

SMB kan vara så jäkla bråkigt. Testkör Fedora nu och kan utan problem kopiera filer fram och tillbaka, skapa nya mappar osv. Kan dock inte köra filer ordentligt, och vissa program kommer inte åt SMB-delningen alls. Här kan man få för sig att det är knas med behörigheterna, men det är inte ett problem med andra maskiner.
Har inte hunnit utreda saken vidare. Kanske knas med avahi-konfigurationen. Stötte på liknande problem för länge sen men minns inte hur jag löste det.

Har inte det bara att göra med rättighetsflaggor?
https://wiki.samba.org/index.php/Setting_up_a_Share_Using_POS...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Har inte det bara att göra med rättighetsflaggor?
https://wiki.samba.org/index.php/Setting_up_a_Share_Using_POS...

Tror inte det. Då borde det ju inte funka på andra maskiner med åtkomst genom samma samba-användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av froggart:

Jag råkade överdriva rejält för jag skrev i all hast Ber både om ursäkt och om chansen att låta mig omformulera.

Vilken Linux dist är bra för nybörjare om jag med ett nVidia-kort också vill emulera windows för att spela spel? Har inga problem med tutorials eller handpåläggning så länge det inte behövs varannan vecka för att laga förra workarrounden. Är det Mint som gäller?

Mint är inte ett dåligt val men min rekommendation för en Windows användare som är nyfiken på Linux blir Kubuntu LTS som kör med KDE Plasma desktop. Själv får jag nästan psykbryt av Ubuntu med default Gnome desktop.

Som flera ovan så undviker jag snap som Ubuntu pushar rätt hårt av flertalet anledningar och har plockat bort det helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

SMB kan vara så jäkla bråkigt. Testkör Fedora nu och kan utan problem kopiera filer fram och tillbaka, skapa nya mappar osv. Kan dock inte köra filer ordentligt, och vissa program kommer inte åt SMB-delningen alls. Här kan man få för sig att det är knas med behörigheterna, men det är inte ett problem med andra maskiner.
Har inte hunnit utreda saken vidare. Kanske knas med avahi-konfigurationen. Stötte på liknande problem för länge sen men minns inte hur jag löste det.

Alla server-OS (som jag känner till) kan man ju konfigurera till att kommunicera på mer än ett sätt och mot Linuxdatorer kör jag alltid nfs. Då kan jag fixa access till servrarna så att det fungerar som om det är vanliga filkataloger som monteras vid start av datorn (via fstab).

hittade ett stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av froggart:

Finns en Linuxdistro som funkar out of the box där man utan 1h tutorial lyckas emulera windows för alla sina gaming behov så är jag all ears.

Ja, det var mest ett problem för några år sen. Nuförtiden är det bara att installera Steam och Heroic (För GOG, Epic och Amazonspel) och installera spelen och sen bara köra, precis som i Windows (nåja, man måste ju aktivera Proton i Steam förstås, men ett par klick var inte så betungande märkte jag till min förvåning ) I alla fall har det fungerat utan några som helst problem med spel som RDR2. Cyberpunk 2077, Baldurs Gate 3, Starfield, Fall out 4, Divinity Original sin 2, Kingdom Come Delivarnce, No man Sky, Witcher 2 och 3 som är de som jag hittills spelat.

Har provat spela i Garuda (Arch) Nobara (Fedora) och Opensuse Tumbleweed. Skulle tippa att det inte är mer märkvärdigt i Debian eller Ubuntu-baserade distron.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av froggart:

Jag tror vi drar lite stora växlar nu. Har knappt aldrig sett någon älska allt med ett OS. Mer sällan så efter win 7. Jag törs också påstå att skaran som påstår sig göra det också måste vara i extrem minoritet. Jag har samtidigt sett några fåtal leva med Windows Millenium utan att nämnvärt klaga. Så det finns case för allt ;).

Om det finns en Linux dist som kräver minimalt jobb med själva operativsystemet, där jag kan fokusera på programvara eller spel (ej de med anticheat som ej stöds) utan att oroa mig för att någon workarround för distron failar när själva programvaran eller själva spelet uppdateras. Då kan Linux locka många av oss. Tills dess får jag störa mig på all skit som ett debloatat Win10/11 har. För jag har lärt mig blunda för Microsofts skit till fördel att programmen och spelen sällan strular när jag har 45 min egentid eller sonen vill att jag ska göra något "NU" och inte om 50 minuter när jag hittat en lösning på ett forum. Det är bara det som betyder nåt. Funka när omvärlden förväntar sig att det ska fungera för mig.

Låt mig se, det är Minecraft som är problemet här om jag minns tidigare inlägg rätt.

Personligen hade jag sannolikt kört det spelet i en VM.

Själv har jag inget tålamod för programvaror som strular då jag betraktar dessa som låg kvalitet. Krävs det en massa handpåläggning åker det ut även i Windows. Det jag däremot kör är en uppsättning noga utvalda saker som fungerar mycket bra, enda mjukvaran jag har som kräver en del labbande är väl främst Fallout 4 när jag skapar ny load order i MO2. DÄR kan det ibland krävas en del handpåläggning när nya moddar testas.

Kör man Linux med t.ex Steam och det som finns där och kompletterar med en VM (Windows 10 LTSC) för det som kräver anticheat och liknande (om man vill spela sådant) fungerar det utmärkt bra.

Om det är något jag inte har tålamod med när det gäller programvara så är det t.ex Adobe CC (CS6 for life) och allt annat som dör på artificiell väg eftersom det kräver en massa uppdateringar för att fungera. Om programmet inte startar utan gnäller om att det måste uppdateras först för att fungera åker det snabbt ut. Sådant placerar mjukvaran i kategorin "underhållskrävande" och det vill jag definitivt inte ha i mina datorer.

Så jag förstår absolut synpunkten om att man vill att saker fungerar. Det är något jag också vill ha, inte minst "set and forget" - alltså installera och sedan "glömma" utan att det bara fungerar när man använder det hela.

Dock är det Linux som ger mig detta samt faktiskt Windows 10 LTSC eller Windows 7 Ultimate. Däremot inte Windows 11, där är det alldeles för mycket glitchar och strul. Således faller det bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Håller med om ditt inlägg i stort, men behöver kommentera detta:
Microsoft släpper tiotals säkerhetsuppdateringar varje månad. Av dessa klassas ofta 2-10 uppdateringar som ”kritiska”.
En normal konsument har inte fått uppdateringar till Win 7 sedan januari 2020. Det är den här veckan 55 månader av kritiska säkerhetsuppdateringar en sådan dator inte fått.
Kombinera det med att den familj webbläsare de flesta använder inte har fått säkerhetsuppdateringar på ett och ett halvt år, så innebär det att en person som använder Windows 7 har en stor fet måltavla på ryggen.

Jag säger ingenting om dem som kör en retrodator air-gapped eller på ett isolerat LAN, men på Internet handlar det inte bara om dig: Jag ser säkerhetsuppdateringar som en samhällsnytta enligt liknande princip som vaccinationer: jag ger tusan i de individer som inte bryr sig eller till och med förnekar effekten, men jag blir arg på den potentiella skada de utsätter andra för.

Det handlar med andra ord inte om vilken version av Windows som är ”bäst”, utan om att ifall någon envisas med att köra Windows, så bör de i alla fall använda en version av systemet som inte utsätter andra för onödig och undvikbar risk.

Nu lider ju Windows av riktigt rejäla designmissar - ta bara en sådan sak som att det ger adminrättigheter rakt ur lådan, med det första kontot som ställs in vilket bara det är en rejäl säkerhetsrisk, framförallt eftersom UAC inte ens frågar efter lösenord eller secure path.

MS åtgärdar ju inte heller detta eftersom det skulle kräva omfattande modifiering av systemet - en hel del säkerhetsproblem by design har ju hängt med sedan XPs dagar.

Detta gör att jag omöjligen kan betrakta den och den Windowsversionen som "farligare" än någon annan då vi trots allt talar om ett operativsystem som inte direkt främjar säkerheten. Lägger vi dessutom till det faktum att MS ändrar systemet jämnt och ständigt vilket i sin tur introducerar nya buggar och potentiella säkerhetsproblem (ta bara den finfina Recallfunktionen) är det uppenbart för min del att den här teorin om uppdateringarna som det saliggörande undermedlet inte riktigt stämmer med verkligheten.

Jag ser ingen skillnad på osäkerheten i ett Windows 7 Home Edition med adminanvändare eller ett Windows 11 Home Edition i samma utförande. Det är inga säkra system i något av fallen.

Man kan definitivt förbättra säkerheten i Windows men då krävs det i princip Enterprise, helst LTSC (debloating gjord av MS) OCH att man konfigurerar GPO vilket i slutänden, när man är klar (brukar använda ASCs guider för hardening) leder till ett system vars säkerhetsmodell är mer i linje med Unix/Linux (så mycket det nu går med Windows).

Så jag kan absolut hålla med att om användaren sitter med Home Edition och adminkonto samt kör Chrome som webbläsare och har Adobe Reader o.dyl installerat är det ett säkerhetsproblem, dock inte enbart i 7an utan även 8an, 10an och 11an. Just detta får ju påpekas, flera av dessa "populära programvaror" är ju i grunden säkerhetsmässiga problem så redan där är alternativen att föredra. Adobe Reader och Chrome har jag inte installerat i någon maskin, osäkert skräp är vad det är.

Man får inte heller glömma alla dessa finfina "bundlade" installerare som "hemanvändaren" kör med, ungefär som Download.com och allting som åker in den vägen, naturligtvis enkelt att få in tack vare adminkontot och acceptera UAC-prompten.

Man behöver inte ta omvägen via "säkerhetshål CVE-X" i Windows, det räcker ju t.o.m att skicka ett litet epostmeddelande då det visat sig att Outlook snällt renderar mailen (med skadlig scripting) när den kommer in utan att användaren ens behöver klicka på förhandsvisningen. Denna fina funktionalitet har man även i Windows 11 (en anledning till att jag dumpade Outlook och nu kör Thunderbird). Likaså är det ju bara att skicka en fin liten .exe med lite godsaker i och få användaren att köra den med adminrättigheter så är systemet övertaget.

För dessa användare är ju egentligen Linux att föredra, då får de ett system med inbyggd säkerhet, har korrekta (låga) rättigheter på sitt användarkonto och en integrerad, verifierad källa till program (t.ex Discover i KDE).

Jämförelsen med "vaccinering" är intressant, jag ser stora likheter med "postmoderna vacciner" och Windows "uppdateringar" jämfört med Linux där det mer kan jämföras med konventionella vacciner (polio, påssjuka, röda hund, mässling etc).

I Linux fungerar nämligen uppdateringarna (vaccinerna) som man kan förvänta sig och glider in snyggt och smidigt i systemet. Windows påminner mig mer om den postmoderna varianten med Covidspruta 6, sedan kommer 7 om ett halvår, följt av 8 som följs av 9, hela tiden med "det muterar ju!" som främsta argument. Plus en massa omstarter och propaganda som går ut på att systemet hela tiden är farligt och osäkert tills nästa Patch Tuesday-uppdatering installeras, då är det säkert (någorlunda) igen tills en månad senare då proceduren upprepas.

Alla säkerhetsproblem i Windows är en anledning till att jag flyttat mitt Internetanvändande till Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

"omfattande debloat" är ett script som tar 1min att köra så är all bloat ware borta. Så den delen har någon lyckats lösa väldigt smidigt....

Även om jag håller med om att det kommer för mycket program med på Windows utan anledning för användaren.

Det fina med Windows 11 Pro (som jag haft det stora nöjet att bygga images till) är att bloatet kommer tillbaka med varje ny användare som skapas. Problemet är ju också att i Windows är det ju inte "användaren" som temporärt höjer rättigheterna utan "administratören", d.v.s debloatscriptet funkar inte så bra för en standardanvändare och kör man det som admin är det ju det kontot som städas.

I princip brukar det krävas DISM++ och rensning av alla "provisioned AppX" för att få lite bättre ordning på torpet.

"Windows 11 Pro är ett härligt spel"

Permalänk
Medlem
Skrivet av froggart:

Jag råkade överdriva rejält för jag skrev i all hast Ber både om ursäkt och om chansen att låta mig omformulera.

Vilken Linux dist är bra för nybörjare om jag med ett nVidia-kort också vill emulera windows för att spela spel? Har inga problem med tutorials eller handpåläggning så länge det inte behövs varannan vecka för att laga förra workarrounden. Är det Mint som gäller?

Mitt enkla förslag om ditt moderkort har IOMMU och du vill köra spel som i princip kräver Windows (anticheat o.dyl) är en VM i VMWare som du helt enkelt ger grafikkortet till.

Annars är ju Steam med Proton mycket smidigt och bra om dina spel kommer därifrån.

Med en VM som får ditt grafikkort tilldelat behövs inget strulande med emulering, du kör ju Windows för dessa spel som inte är kompatibla med Proton.

Själv har jag lite olika VMs inklusive en med XP för diverse gamla spel som är smidigast att köra där.

Permalänk
Skrivet av ROGBear:

Mitt enkla förslag om ditt moderkort har IOMMU och du vill köra spel som i princip kräver Windows (anticheat o.dyl) är en VM i VMWare som du helt enkelt ger grafikkortet till.

Annars är ju Steam med Proton mycket smidigt och bra om dina spel kommer därifrån.

Med en VM som får ditt grafikkort tilldelat behövs inget strulande med emulering, du kör ju Windows för dessa spel som inte är kompatibla med Proton.

Själv har jag lite olika VMs inklusive en med XP för diverse gamla spel som är smidigast att köra där.

Så för att spela spel för barnen så måste han starta upp Vms åt dem för att lira spel utan problem istället för att låta dem köra Windows.... Låter osmidigt för en förälder

Jag vet inte om ni som gillar Linux, förstår hur krångligt allt låter för folk som har en timme över på kvällen.

Jag gillar idéen men det konstanta krånglet på småsaker som förstörs av någon uppdatering är avskräckande.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Så för att spela spel för barnen så måste han starta upp Vms åt dem för att lira spel utan problem istället för att låta dem köra Windows.... Låter osmidigt för en förälder

Jag vet inte om ni som gillar Linux, förstår hur krångligt allt låter för folk som har en timme över på kvällen.

Jag gillar idéen men det konstanta krånglet på småsaker som förstörs av någon uppdatering är avskräckande.

Jag kör VM varje dag. Var exakt ligger svårigheten i att starta VMWare och väcka sin VM de gånger man behöver "det där spelet"?

Det tar mig ungefär tio sekunder eller något att väcka min VM ur hibernate.

Om jag kör Windows 11 (vilket jag tyvärr gör på en enhet) kommer min "speltimme" att relativt snart övergå till lite trevlig felsökning, framförallt om Windows Update är i full fräs. Med en VM kan jag i allra värsta fall återskapa en snapshot och vara igång.

Vänligen notera att man med en VM endast behöver starta systemet EN gång, därefter kan man i praktiken använda hibernation.

Om jag ens skulle fundera på att köra W11 på min primärdator hade det endast kunnat ske som VM för då kan jag åtminstone ha bra backup och snapshots när (inte om) MS ställer till det.

Det är ju också långt enklare att ha Linux direkt på hårdvaran och en backuppad VM med Windows som man använder till Windowsspecifika saker än att sitta och ominstallera det senare när det börjar strula, vilket är lätt hänt i ett system som 11an där MS gärna lägger in nya features som buggar (Moment-uppdateringar... någon).

Om jag har allting i 11an och den börjar strula tar det ett tag att ominstallera systemet och ovanpå det ominstallera alla program och spel.

Det låter som att det "enklaste" är att köra W11 (inte direkt enkelt, dock om man inte är överens med MS om konfigurationen och vilken programvara man skall ha) och att det svåra är att använda exakt samma system i en VM, ungefär som om VMWare (som jag använder) kräver en närmast DOS-liknande manöver för att starta och sedan konfigurera upp den virtuella maskinen. Det tar mig ungefär tio minuter eller något från att jag dubbelklickar på VMWare tills jag är inne i ett nyinstallerat Windows i en VM, detta är alltså första gången man skapar det senare. Det fina är att man kan ta backup på hela klabbet så om man behöver blåsa burken är det endast systemet direkt på hårdvaran man får installera om, när man kopierat tillbaka sin VM är den redan körklar.

Ur "enkelhetssynvinkel" finner jag kombinationen Linux och Windows 10 långt smidigare än min enhet som kör 11 Enterprise.

Såhär "svårt" är det annars att köra igång en Windows-VM:

1. Ladda ner och installera VMWare Workstation.
2. Ladda ner en Windows-ISO.
3. När man startat VMWare, välj att skapa en ny VM. Välj "Windows 11 x64" om det är det man installerar.
4. Ställ in hårdvaran, alltså mängden RAM, storlek på disken o.dyl.
5. Välj ISOn som källa.
6. Starta den virtuella maskinen och installera Windows som vanligt.

Om barnen har varsin dator kan man t.o.m kopiera sin VM mellan dem, alltså att båda har varsin kopia av samma VM. Då slipper man installera samma saker två gånger.

Jag har kört virtualisering sedan jag började med Windows 98 i VirtualPC och kan definitivt inte hålla med om att det är "krångligt" att köra systemet i sådan miljö.

Annars kan jag ju även påpeka att jag har spel bl.a. som är mycket bökiga att köra under nyare Windowsversioner än XP. I det läget skulle jag lika gärna kunna argumentera att mitt "enkla alternativ" vore att installera XP direkt på hårdvaran för denna kompatibilitet och försöka få det att lira på nyare hårdvara istället för att virtualisera det.;)

Trots allt kan jag ju antingen sitta och försöka få spelet att fungera i Windows 10 med olika guider eller slänga in en XP-VM på några minuter och köra det där. Jag väljer det sistnämnda alternativet alla veckans dagar.

Samma sak i Linux: Om programmet är mycket besvärligt i WINE kör jag det i en Windows-VM istället. Visst vore det underbart om det fanns ett enda operativsystem som kunde köra allting men så fint är det inte och då är virtualisering och emulering lösningen. Då kan man dels köra ett operativsystem man gillar OCH ha full kompatibilitet med den mjukvara som kräver ett annat dito.

Denna princip fungerade mycket bra under alla mina år med Mac och den fungerar lika bra i Linux.

Permalänk
Skrivet av ROGBear:

Jag kör VM varje dag. Var exakt ligger svårigheten i att starta VMWare och väcka sin VM de gånger man behöver "det där spelet"?

Det tar mig ungefär tio sekunder eller något att väcka min VM ur hibernate.

Om jag kör Windows 11 (vilket jag tyvärr gör på en enhet) kommer min "speltimme" att relativt snart övergå till lite trevlig felsökning, framförallt om Windows Update är i full fräs. Med en VM kan jag i allra värsta fall återskapa en snapshot och vara igång.

Vänligen notera att man med en VM endast behöver starta systemet EN gång, därefter kan man i praktiken använda hibernation.

Om jag ens skulle fundera på att köra W11 på min primärdator hade det endast kunnat ske som VM för då kan jag åtminstone ha bra backup och snapshots när (inte om) MS ställer till det.

Det är ju också långt enklare att ha Linux direkt på hårdvaran och en backuppad VM med Windows som man använder till Windowsspecifika saker än att sitta och ominstallera det senare när det börjar strula, vilket är lätt hänt i ett system som 11an där MS gärna lägger in nya features som buggar (Moment-uppdateringar... någon).

Om jag har allting i 11an och den börjar strula tar det ett tag att ominstallera systemet och ovanpå det ominstallera alla program och spel.

Det låter som att det "enklaste" är att köra W11 (inte direkt enkelt, dock om man inte är överens med MS om konfigurationen och vilken programvara man skall ha) och att det svåra är att använda exakt samma system i en VM, ungefär som om VMWare (som jag använder) kräver en närmast DOS-liknande manöver för att starta och sedan konfigurera upp den virtuella maskinen. Det tar mig ungefär tio minuter eller något från att jag dubbelklickar på VMWare tills jag är inne i ett nyinstallerat Windows i en VM, detta är alltså första gången man skapar det senare. Det fina är att man kan ta backup på hela klabbet så om man behöver blåsa burken är det endast systemet direkt på hårdvaran man får installera om, när man kopierat tillbaka sin VM är den redan körklar.

Ur "enkelhetssynvinkel" finner jag kombinationen Linux och Windows 10 långt smidigare än min enhet som kör 11 Enterprise.

Såhär "svårt" är det annars att köra igång en Windows-VM:

1. Ladda ner och installera VMWare Workstation.
2. Ladda ner en Windows-ISO.
3. När man startat VMWare, välj att skapa en ny VM. Välj "Windows 11 x64" om det är det man installerar.
4. Ställ in hårdvaran, alltså mängden RAM, storlek på disken o.dyl.
5. Välj ISOn som källa.
6. Starta den virtuella maskinen och installera Windows som vanligt.

Om barnen har varsin dator kan man t.o.m kopiera sin VM mellan dem, alltså att båda har varsin kopia av samma VM. Då slipper man installera samma saker två gånger.

Jag har kört virtualisering sedan jag började med Windows 98 i VirtualPC och kan definitivt inte hålla med om att det är "krångligt" att köra systemet i sådan miljö.

Annars kan jag ju även påpeka att jag har spel bl.a. som är mycket bökiga att köra under nyare Windowsversioner än XP. I det läget skulle jag lika gärna kunna argumentera att mitt "enkla alternativ" vore att installera XP direkt på hårdvaran för denna kompatibilitet och försöka få det att lira på nyare hårdvara istället för att virtualisera det.;)

Trots allt kan jag ju antingen sitta och försöka få spelet att fungera i Windows 10 med olika guider eller slänga in en XP-VM på några minuter och köra det där. Jag väljer det sistnämnda alternativet alla veckans dagar.

Samma sak i Linux: Om programmet är mycket besvärligt i WINE kör jag det i en Windows-VM istället. Visst vore det underbart om det fanns ett enda operativsystem som kunde köra allting men så fint är det inte och då är virtualisering och emulering lösningen. Då kan man dels köra ett operativsystem man gillar OCH ha full kompatibilitet med den mjukvara som kräver ett annat dito.

Denna princip fungerade mycket bra under alla mina år med Mac och den fungerar lika bra i Linux.

Jag förstår att du gillar Linux och avskyr W11 men det du beskriver är inte speciellt simpelt för en familje far, speciellt om något börjar krångla.

VM är dessutom relativt segt om jag inte missminner mig om man inte har en starkare + modernare pc.

Jag förstår inte vad som brukar krångla för dig så mycket med Windows Uppdate, om jag bortser från en uppdatering så har jag personligen aldrig haft problem med uppdate förutom att den vill start om. Vilket tar under 60s inklusive sin uppdaterings progress.
Det finns ingen Windows Uppdate som man måste installera.

Linux är inte redo som operativ ännu och att behöva dessutom emulera Windows för att kunna använda saker är inte fördel för normal användaren.

Om man tittar i denna tråd så ser man att även de som försöker använda Linux har haft irriterande problem i olika grader med olika distros.

Jag försvarar inte Windows som operativ men när det gäller normal användaren så är det enklare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Låter som ett utmärkt förslag. Bästa upplevelsen out of the box har jag dock haft med Pop OS. Nu var det ett tag sedan så det kan ha förändrats, men vad jag vill minnas var deras filosofi att köra på vettigast möjliga grundkonfiguration. Det är tyvärr något som många missar (Ubuntu kan jag inte riktigt uttala mig om här, även om det verkar hyffsat vettigt). I Pop var det typ: "Vi ser att du har en Nvidia-GPU, det blir bäst om vi installerar de riktiga drivrutinerna". Annars brukar Nouveau vara default och man får gräva fram "manualen" för att få riktiga drivrutiner för just den distron.

Var tvungen att testa Pop bara för att se hur minnesbilden stämmer. Blev tyvärr inte så imponerad när det direkt visade sig att Pop Shop, dvs GUI;t för pakethanteringen är trasig och har varit så i flera år. Nu kan man såklart använda apt i terminalen, men intrycket av att inte ens kunna öppna programmet är ju inte direkt positivt.

Å andra sidan ser Cosmic DE lovande ut, även om det går långsamt framåt. Släpptes nyligen som alpha och verkar funka hyfsat att använda, men det är såklart långt ifrån färdigt.

Permalänk
Medlem

Kör en grunddist som är stor och låt distderivaten vara om du är nybörjare. Ubuntu, Debian eller Fedora fungerar bra.
Det du vill åt är de stora reposarna, en dist med många utvecklare och testare och all hjälp som går att få på forumen och där är giganterna bäst.
Så fort du kör ett derivat så inför du extra felkällor och riskerar även att stå utan uppdateringar om/när den läggs ner. Derivaten har oftast mycket mindre teams och är ofta totalt onödiga. Derivat kör du när du vet vad du gör och exakt vad du vill ha. Pop! är tex populärt för spel men de stora distarna fungerar precis lika bra.

Skrivet av DasIch:

SMB kan vara så jäkla bråkigt. Testkör Fedora nu och kan utan problem kopiera filer fram och tillbaka, skapa nya mappar osv. Kan dock inte köra filer ordentligt, och vissa program kommer inte åt SMB-delningen alls. Här kan man få för sig att det är knas med behörigheterna, men det är inte ett problem med andra maskiner.
Har inte hunnit utreda saken vidare. Kanske knas med avahi-konfigurationen. Stötte på liknande problem för länge sen men minns inte hur jag löste det.

Ja precis, om man har behov av en nätverksdisk och maximal kompatibilitet så rekommenderar jag NFS. SMB har så många dumheter med sig från windows.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag förstår att du gillar Linux och avskyr W11 men det du beskriver är inte speciellt simpelt för en familje far, speciellt om något börjar krångla.

VM är dessutom relativt segt om jag inte missminner mig om man inte har en starkare + modernare pc.

Jag förstår inte vad som brukar krångla för dig så mycket med Windows Uppdate, om jag bortser från en uppdatering så har jag personligen aldrig haft problem med uppdate förutom att den vill start om. Vilket tar under 60s inklusive sin uppdaterings progress.
Det finns ingen Windows Uppdate som man måste installera.

Linux är inte redo som operativ ännu och att behöva dessutom emulera Windows för att kunna använda saker är inte fördel för normal användaren.

Om man tittar i denna tråd så ser man att även de som försöker använda Linux har haft irriterande problem i olika grader med olika distros.

Jag försvarar inte Windows som operativ men när det gäller normal användaren så är det enklare

Ett exempel på problem med Windows 11-uppdateringar:

Microsoft confirms new issue in Windows 11 August 2024 update

Min enda W11-enhet, ROG Ally närmare bestämt fick ett skumt drivrutinsproblem efter att jag installerat Juli-uppdateringen. Skumt problem med knapparna där, sökningar antyder att något är galet med drivrutinen. Dock blir det Bazzite istället när jag väl installerar om systemet.

Sedan har ju Windows Update försökt installera senaste previewuppdateringen nu några gånger, hela tiden med fel. Rensade till slut Software Distribution-mappen, får se hur det blir sedan.

Jag noterar generellt betydligt fler glitchar i Windows 11 jämfört med Windows 7, 10 LTSC och Linux (såväl Debian som OpenSUSE Tumbleweed).

På en modern PC fungerar en VM alldeles utmärkt, redan min W7-VM riktigt flyger fram. Väl i klass med att ha systemet direkt på hårdvaran när det gäller respons.

Om man skall spela, framförallt nyare titlar utgår jag ifrån att man har en hyfsad dGPU och nyare hårdvara - i dessa fall går det då utmärkt bra att låta en VM ta hand om grafikkortet för spelandet och i densamma kör man antingen W10 eller W11. Nej, det är inte "krångligt" jämfört med att ha W11 direkt på hårdvaran.

Inte ens för en småbarnsfar är det "krångligt" att väcka en VM från viloläge. Hade jag haft barn själv hade jag tveklöst kört VM och då satt upp EN Windowsinstallation för rent spelande som jag sedan enkelt kan duplicera om de har varsin dator. Då slipper jag göra om jobbet två gånger, det räcker med en installation och konfiguration. Backup och snapshots blir sedan rejält tidsbesparande om något skulle gå fel med systemet.

Nu är det ju dessutom så att Windows 11 håller på att bli tvingande, inte minst med Ryzen 9000s avsaknad av W10-drivrutiner och hela situationen med nyare Intel och Thread Director. Om man då föredrar W10 eller W7 för den delen är det uppenbart så att möjligheten att installera det direkt på hårdvaran är på väg bort (W10) och i praktiken borta med W7 vilket leder till att en VM, antingen under VMWare Workstation eller under ESXi blir enda vägen.

Det finns definitivt Windowsexklusiv programvara som är mycket bra och som inte riktigt har motsvarigheter hos Linux/andra operativsystem. Dock innebär ju inte det att man "automatiskt" är hänvisad till W11 av det skälet när det går utmärkt bra att använda en VM och då t.o.m välja en trevligare version av Windows.

Sedan skadar det verkligen inte att t.ex ha en W7-VM för "produktivitet" i trevliga Windowsprogram (Adobe CS6, MS Office 2010 etc) och en annan VM för ren underhållning, t.ex W10 LTSC där man har sina spel. Genom att spara undan backup av de nyinstallerade systemen (när man installerat programmen och spelen) som "golden images" sparar man mycket tid längre fram om något går fel. I värsta fall kopierar man bara tillbaka en kopia på golden image och slipper således sitta och ominstallera hela operativsystemet och all programvara/spel.

Mitt enkla råd är att faktiskt prova detta med VM - det kanske låter "komplicerat" men är det inte. Tvärtom är det en stor frihet att kunna köra valfritt operativsystem i princip, oavsett om man föredrar Windows 10 LTSC eller vill ha lite retro med XP eller rent av 98.

Jämfört med Windows 11 (framförallt Pro) är Linux med KDE Plasma 5 eller 6, alternativt XFCE eller MATE väldigt välpolerat. OpenSUSE Tumbleweed rullar helt problemfritt jämfört med mitt 11 Enterprise. It just works.

Inte har jag heller varit tvingad att "dekonstruera" KDE på det sätt jag är tvingad till i W11 bara för att få till en acceptabel miljö.

När W11 LTSC läckte ut skapade jag en test-VM med det och ja, det är ju helt klart bättre än Pro och standard-Enterprise men det är fortfarande inte lika bra i hanteringen som 7an eller 10 LTSC (med tweaks).

Vi kan ju också ta sådana här idiotiska saker som när jag just fick installera Zoom i en dator (Windows 10 LTSC faktiskt): Den skulle prompt in i appdata-mappen, inga alternativ såsom "Install for all users" här inte.

Linux med KDE och Discover samt pakethantering är ett under av smidighet i jämförelse. Chocolatey för Windows är bra, tyvärr täcker det dock inte allt på samma sätt.

Så nej, Windows 11 är knappast en daily driver och det baserar jag på mina erfarenheter hittills. Jag skulle inte ge mig på att ens försöka förklara att det är en bra version av Windows för då skulle min tunga börja växa som Pomperipossa.

Windows 10 LTSC däremot fungerar riktigt bra. Generellt har det faktiskt hållit stilen väldigt väl även mot Linux. Jag skulle t.o.m säga att den installationen rullar i princip lika problemfritt som Linux efter tweakande.

Observera att jag inte har några problem att hålla med om att det finns Windowsprogramvaror som är bra, saknar Linuxmotsvarigheter och därmed är en anledning att t.ex köra en Windows-VM. Likaså att det finns mycket bra spel som i princip kräver Windows, även gamla sådana som kräver 9x eller XP men ändå är bra och spelvärda. Då är återigen en VM lösningen, även i ett direktinstallerat Windows.

Däremot kan jag omöjligen se att just Windows 11 blir ett bra, "körvärt" operativsystem bara för att t.ex Directory Opus är en av de bästa filhanterarna som finns eller att Adobe Photoshop är en utmärkt programvara för bildredigering. Jag tar 7 Ultimate eller 10 LTSC i VM alla veckans dagar, hela året under Linux över att köra 11an direkt på hårdvaran ens för dessa programvaror.

Jag har inte tålamod att sitta och pilla med MS alla idiotiska påhitt i 11an och ett Windows Update som hemskt gärna vill starta om i tid och otid bara för att en drivrutin råkade uppdateras eller att en vecka efter man installerat Patch Tuesday man informeras om att den vill trycka ut något annat.

För mig är pålitlig drift prio 1. Det har jag haft i W7, W10 LTSC (dock inte W10 Pro eller standard-Enterprise) och Linux. Tyvärr inte i W11.

______________________________________________________________

Apropå plug and play - såhär ser det ut för mig.

Komma igång med Linux och KDE:

1. Installera systemet. Ofta kan jag välja diverse programvaror redan i installeraren så det grundläggande redan är där (t.ex LibreOffice, HandBrake etc).
2. Skapa användare o.dyl.
3. När jag nått skrivbordet, gå in i Konsole och installera (kan automatiseras) resterande program jag vill ha, alternativt Discover för GUI-installation.
4. Installera ett tema.
5. Lägg ut widgets jag vill ha.
6. Synka webbläsarna (de installerades i punkt 3).
7. Börja använda systemet.

Komma igång med Windows 11:

1. Installera systemet. Undanmanöver 1 krävs för att undgå MS-kontot. Undanmanöver 2 är att vara offline så jag inte får bloatware installerat automatiskt (jag får A great app is on its way istället).
2. När jag nått skrivbordet, ha ett debloatscript (t.ex Titus) redo för körning och kör detta. Kör även Windows Update.
3. I samband med detta, se till att den klassiska kontextmenyn kommer tillbaka.
4. Kör DISM++ och radera alla dessa "provisioned appx" som annars autoinstalleras för nya användare.
5. In i Services.msc och avaktivera de tjänster som autoinstallerar bloatware (om inte debloatscriptet redan gjort så).
6. Installera Directory Opus (eller annan filhanterare).
7. Installera WindowBlinds och ett nytt tema.
8. Installera 8GadgetPack för att få vettiga widgets (gadgets).
9. Installera OpenShell, Start11 eller annan variant för att få ordning på startmenyn.
10. Installera Chocolatey och kör scriptet för den.
11. Installera övriga program på konventionellt Windowsvis (köra .exe efter .exe).
12. Sortera upp hela rasket i kategorier i startmenyn.
13. Skapa ny användare (med standardbehörigheter då jag ju får adminkonto direkt).
14. Logga ut och logga in som den nya användaren.
15. Upprepa stegen med tema, gadgets etc.
16. Dubbelkolla så inga appX installerats, d.v.s att debloatingen funkar för nya användaren.
17. Köra igång webbläsarna (synken).
18. Lägga ut gadgets på skrivbordet.
19. Installera eventuella appX man själv vill ha (från MS Store i de fall detta krävs).
20. Konfigurera Windows Update så det beter sig någotsånär.
21. Köra DISM++ och rensa systemet med. Städa även med Privazer bl.a.
22. Konfigurera alla policies i Policy Editor (hardening).
23. Startklart, klart att börja använda.

Såhär är min procedur i respektive system. I Windows 7 kan jag kapa bort ett antal steg även om jag brukar installera ClassicShell och 8GadgetPack även där.

Jag har lite svårt att hålla med om att W11 är speciellt "enkelt" att komma igång med. Kanske är det enklare om man är nöjd med att låta MS bestämma men inte om man själv vill ha sin egen miljö.

Linux är väldigt plug and play i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Kör en grunddist som är stor och låt distderivaten vara om du är nybörjare. Ubuntu, Debian eller Fedora fungerar bra.
Det du vill åt är de stora reposarna, en dist med många utvecklare och testare och all hjälp som går att få på forumen och där är giganterna bäst.
Så fort du kör ett derivat så inför du extra felkällor och riskerar även att stå utan uppdateringar om/när den läggs ner. Derivaten har oftast mycket mindre teams och är ofta totalt onödiga. Derivat kör du när du vet vad du gör och exakt vad du vill ha. Pop! är tex populärt för spel men de stora distarna fungerar precis lika bra.

Ja precis, om man har behov av en nätverksdisk och maximal kompatibilitet så rekommenderar jag NFS. SMB har så många dumheter med sig från windows.

Debian skulle jag föreslå. Den funkar bra och är enkel att komma igång med. Dessutom är det en riktigt bra installerare i den så man enkelt kan välja hir man vill ha systemet, t.ex om man vill ha KDE eller annat som skrivbordsmiljö, grundprogramvaror och så vidare.

Helt klart en bra distro att börja med.