Ryzen-minidator ryms i tangentbord

Permalänk
Melding Plague

Ryzen-minidator ryms i tangentbord

Kinesiska tillverkaren Linglong har lanserat en ny mini-PC med Ryzen 8000-systemkrets och en ovanlig design.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inbyggd finger värme.
Hoppas de kyler det på ett effektivt och tyst sätt.
Brukar kunna bli varmt i många bärbara datorers tangentbord vilket inte är så trevligt.

Permalänk
Medlem

Testa den här tack. Vi vill ha resultathur bra kan den driva moderna och lite äldre spel.

Permalänk

Intressant! Vet dock inte i vilket scenario jag skulle ha bruk för en liknande dator, men helt klart intressant koncept.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem

Kul koncept

Men vet inte om jag håller med artikeln att designen var vanlig på 80-talet?
Jovisst, c64 o Amiga osv hade datorn inbyggd i tangentbordet, men de är ju ändå bra långt ifrån det här vikbara slimmade portabla konceptet med inbyggt batteri.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Konceptet tilltalar mig, men egentligen är det ju bara en laptop utan skärm

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är väl inget jättespännande eller superimponerande? Det är bara en laptop utan skärm. Alla nackdelarna med en laptop utan huvudfördelen att man har en komplett dator man kan använda var som helst.

Permalänk
Medlem

Det känns som att man behöver ett ganska specifikt användningsområde för detta, man måste ju fortfarande hitta någonstans att koppla in den. Förvisso blir den ju smidigare än en laptop om man vet att det finns en skärm som väntar på destinationen. Samma stuk som Raspberry Pi 400, men starkare iaf.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det här är väl inget jättespännande eller superimponerande? Det är bara en laptop utan skärm. Alla nackdelarna med en laptop utan huvudfördelen att man har en komplett dator man kan använda var som helst.

Men kan bli ganska snyggt på skrivbordet med bara tangentbord och skärm, men inget mer. Tilltalas mig lite.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Klarar den Crysis? 😀

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem

Antagligen en lösning som är OK för flex-plats-kontoret. Eget tangenbord, kompletteras med egen mus för att slippa andras handsvett. Enkel att plocka fram och stuva undan i början/slutet av dagen.

Kan moderna mojänger driva två skärmar samtidigt som de laddar över USB4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Konceptet tilltalar mig, men egentligen är det ju bara en laptop utan skärm

Ja mig också och jag håller med men ärligt talat, hur ofta har man inte en extra skärm att koppla upp sig till?

XReal har ju dessutom ett nytt alternativ på skärm. Man sätter skärmen på huvudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Ja mig också och jag håller med men ärligt talat, hur ofta har man inte en extra skärm att koppla upp sig till?

XReal har ju dessutom ett nytt alternativ på skärm. Man sätter skärmen på huvudet

VR skulle kunna vara ett usecase, men då är väl nästan tangentbordet överflödigt? Tänker typ Apple Vision kanske? Sitta och jobbar vart som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

VR skulle kunna vara ett usecase, men då är väl nästan tangentbordet överflödigt? Tänker typ Apple Vision kanske? Sitta och jobbar vart som helst

Eller kanske nått inbyggt smart enkelt gränsnitt så man kan använda telefonen eller paddan som skärm?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HappySatan:

Men kan bli ganska snyggt på skrivbordet med bara tangentbord och skärm, men inget mer. Tilltalas mig lite.

Det går ju att köpa en iMac i så fall? (Eller någon annan allt-i-ett PC.) Då kan du koppla tilt ett vettigt tangentbord också som inte blir omotiverat varmt eller är omotiverat klumpigt, och du slipper ett onödigt batteri.

Då kan du dessutom köpa ett trådlöst tangentbord så slipper du sladden också.

Med den här datorn kommer du få en mindre sladdhärva på skrivbordet, en för strömförsörjning, en för video (som ofta är klumpig), en för musen, nätverkskabel, webbcam, andra tillbehör etc, har svårt att se hur det skulle bli snyggt. Eller tja, det går väl att skaffa en dockningsstation, men då är vi där igen med ytterligare en klump på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Alltså, kanon!
Enkel jobbdator att flytta från kontoret till hemmet.
Det ju bara att koppla in i dockstationen och köra. En dröm att ha mindre att bära på i ryggsäcken
Jag köper lätt!

Permalänk
Medlem

Jag kan se mig använda detta. Ta med ritplatta med skärm och den här lilla datorn så kan man ha rita lite, spela lite och glo serier/film. Med en full stor laptop måste man ju fortfarande ha med ritplatta för sig

Alla laptops/surface/tablets osv som har stylus med tryckkänsighet har haft rätt usel prestanda just för det ändamålet. Med några undantag som kostar 5 dubbla vad detta hade kostat.

Hade hellre dock sett det inuti ett mekaniskt tangentbord istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför trycker de in batteri i den? Som artikeln nämner: den är ju vara i närheten av en extern skärm 99% av tiden och borde strömförsörjas via den porten.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

VR skulle kunna vara ett usecase, men då är väl nästan tangentbordet överflödigt? Tänker typ Apple Vision kanske? Sitta och jobbar vart som helst

Ja men att skriva i VR är bökigt utan ett tangentbord. Muspekaren kan man däremot styra med eye-tracking eller handrörelser.
Att dessutom slippa ha beräkningsenheten på huvudet är ju genialiskt. Nu med Wifi7 så är jag övertygad om att det är tillräckligt bra för att strömma videon. Det enda man behöver ha på huvudet är skärmar, Wifi-modul, IMU och batteri för att driva detta. Apple Vision Pro har ju externt batteri med sladd och ja det kanske är ett alternativ också. Då räcker det med skärmar, IMU och IMU.

Jag håller också tummarna för att Bluetooth, snart 30 år efter det uppkom, kan klara av att strömma bra ljud utan lagg, då kan man använda sina vanliga pods också, men det kanske tar ytterligare 30 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Antagligen en lösning som är OK för flex-plats-kontoret. Eget tangenbord, kompletteras med egen mus för att slippa andras handsvett. Enkel att plocka fram och stuva undan i början/slutet av dagen.

Kan moderna mojänger driva två skärmar samtidigt som de laddar över USB4?

Ja USB 4 ska räcka för 2st 4k@60Hz.

Riktigt smidigt om man har flexkontor. Men förstår inte heller varför den har batteri.

Permalänk
Medlem

Det kommer definitivt vara en throttlande lösning, som det alltid är i små format med x86. Med eller utan flygplansljud.

Om man vill ha en portabel lösning, som kräver att man kopplar in en skärm, så kan man nog även ha både mus och ett bra tangentbord på den platsen.

Så det enda usecase för den som jag ser är om man har ett vr-headset också. Annars kan man lika bra ha en NUC imo.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag har ett trådlöst tangentbord som fälls ihop på den ledden. Det är ganska tjockt. Det hade varit lättare att få ner i väskan om det inte hade vikts.

Och istället för att offra Alt Gr och den tangent jag mappar till Compose, så tycker jag det hade varit bättre om den hade haft ett inbyggt handledsstöd med pekplattan i den. Handledsstödet hade kunnat vikas över tangentbordet istället, lite grand som den här gamla: https://youtu.be/PPSnsYM0p0s?t=84

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör med ett https://www.kjell.com/se/produkter/dator/tangentbord/tradlosa... till min Rog Ally (och skall väl även fungera till mitt quest3, även om jag inte provat). Pyttelitet och knappast ergonomiskt. Men vansinnigt mycket bättre än inget, och väldigt lätt att ta med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Testa den här tack. Vi vill ha resultathur bra kan den driva moderna och lite äldre spel.

Kolla test av valfri laptop med samma processor?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Varför trycker de in batteri i den? Som artikeln nämner: den är ju vara i närheten av en extern skärm 99% av tiden och borde strömförsörjas via den porten.

Solklart syfte och otroligt användabart.
Du jobbar med den på kontoret, sätter den i strömsparläge under resan hem. Pluggar in den hemma.
Så slipper du stänga ner allt varje gång

Permalänk
Medlem

Smidigt, man borde ju kunna köra den headless och ssh/vnc in via telefonen så blir det otroligt kompakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det här är väl inget jättespännande eller superimponerande? Det är bara en laptop utan skärm. Alla nackdelarna med en laptop utan huvudfördelen att man har en komplett dator man kan använda var som helst.

Sant rent funktionellt men den är ju rätt mycket kompaktare då den kan vikas tvärs över tangentbordet. (Gissar den ändå e lite för stor för att få ner i fickan men ändå )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Solklart syfte och otroligt användabart.
Du jobbar med den på kontoret, sätter den i strömsparläge under resan hem. Pluggar in den hemma.
Så slipper du stänga ner allt varje gång

Hehe istället för att bara spara ner allt till en fil a la hibernate. Jag antar att någon i beslutsfattande position får kickback från batteritillverkaren

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Kolla test av valfri laptop med samma processor?

Det är ganska stor skillnad på prestanda mellan olika laptops med samma processor. Hur kylningen och energihanteringen är uppsatt kan göra stora skillnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Ja men att skriva i VR är bökigt utan ett tangentbord. Muspekaren kan man däremot styra med eye-tracking eller handrörelser.
Att dessutom slippa ha beräkningsenheten på huvudet är ju genialiskt. Nu med Wifi7 så är jag övertygad om att det är tillräckligt bra för att strömma videon. Det enda man behöver ha på huvudet är skärmar, Wifi-modul, IMU och batteri för att driva detta. Apple Vision Pro har ju externt batteri med sladd och ja det kanske är ett alternativ också. Då räcker det med skärmar, IMU och IMU.

Jag håller också tummarna för att Bluetooth, snart 30 år efter det uppkom, kan klara av att strömma bra ljud utan lagg, då kan man använda sina vanliga pods också, men det kanske tar ytterligare 30 år?

Bra ljud till stor del löst med BT 5.4 och stöd för Auracast https://www.bluetooth.com/auracast/ och Public Broadcast Profile (PBP) specification.