Trodde Dell hade bra support på sina alienware skärmar, vad är detta? Varför måste man ha en Dell pc för att kunna hitta problemet...

Permalänk

Trodde Dell hade bra support på sina alienware skärmar, vad är detta? Varför måste man ha en Dell pc för att kunna hitta problemet...

Min 500hz skärm går inte att köra 500 hz, funkar dock i 480 hz utan oc.

Detta svar får jag av dell support

Hi Blue,

Trust you are doing well.

We have consulted with our upper-level support and they concluded that the monitor is working fine however they are unable to isolate the root cause further since it is used on a non-Dell PC. Therefore, we recommend you contact NVIDIA Support team to assist further.

Monitor manuals: Support for Alienware 500Hz Gaming Monitor AW2524HF | Documentation | Dell US & Alienware AW2524HF Monitor User's Guide (dell.com)

GeForce RTX 4070 Family Graphics Cards | NVIDIA

Regards,

Syakirah Izhar
PRO CSG | Tech Support Engineer
Dell Technologies | EMEA CSG

used on a no dell pc, vad spelar det för roll?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Moderator
Forumledare

@blue eyed devil: Jag tror inte dell är ”idioter” men hur visar sig ditt problem?
Är det att du inte kan välja 500Hz i Windows?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem

I det här fallet tror Dell att problemet ligger i din dator, inte i din bildskärm. De kan inte felsöka din dator då den inte är tillverkad av Dell, utan de ber dig därför att kontakta relevant tillverkare av din dator, eller av grafikkortet. Det känns ändå ganska rimligt av dem att begära.

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@blue eyed devil: Jag tror inte dell är ”idioter” men hur visar sig ditt problem?
Är det att du inte kan välja 500Hz i Windows?

Kan välja 500 hz i windows och kunnat spela på det sedan oktober, inte varit några problem alls. Med helst plötsligt för 2 veckor sedan så började skärmen gå i sleepmode (den blir helt svart) hela tiden, var tvungen dra ut strömmen eller dp kabeln. Dell bad mig lägga in ny Firmware vilket jag gjorde, då märkte jag att skärmen funkade bra i 60 hz, så testade 480 hz och har funkat bra hittills. Gick dock in sleep mode 2 gånger när jag tabbade ur från cs2 go, men inte haft några problem efter det. 500 hz oc mode går inte att köra alls, det har alltid funkat, men ungefär som något har gått sönder i skärmen.

Vet att det bara är 20 fps/HZ men det var ju det jag betalade för, och ja jag kan ha 500 fps i visa äldre shooters.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av pv2b:

I det här fallet tror Dell att problemet ligger i din dator, inte i din bildskärm. De kan inte felsöka din dator då den inte är tillverkad av Dell, utan de ber dig därför att kontakta relevant tillverkare av din dator, eller av grafikkortet. Det känns ändå ganska rimligt av dem att begära.

Varför då det ju skärmen det är fel på, helst plötsligt går det inte att köra 500 hz, vilket alltid har funkat.

Haft skärmen sedan December. Kanske ingen big deal, men det är 500 hz jag har betalat för..

Tror att jag inte hade haft samma problem med den som har en g syn modul (samma skärm), min har VESA

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blue eyed devil:

Varför då det ju skärmen det är fel på, helst plötsligt går det inte att köra 500 hz, vilket alltid har funkat.

Haft skärmen sedan December. Kanske ingen big deal, men det är 500 hz jag har betalat för..

Tror att jag inte hade haft samma problem med den som har en g syn modul (samma skärm), min har VESA

Kan du påvisa samma fel på en annan dator då?

Då kan du gå tillbaka till Dell och säga att det strular där också.

Dell tror som sagt att felet ligger i datorn, och vill därför att du felsöker där. Din uppgift därför är att påvisa att felet faktiskt är i skärmen, inte i datorn.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Kan du påvisa samma fel på en annan dator då?

Då kan du gå tillbaka till Dell och säga att det strular där också.

Dell tror som sagt att felet ligger i datorn, och vill därför att du felsöker där. Din uppgift därför är att påvisa att felet faktiskt är i skärmen, inte i datorn.

Ja, får väl damma av min gamla dator då....

Iof verkar skärmen mer responsive nu på 480 hz, icke Oc och new FW. Tror att OC mode kanske ställer till det lite och alltid bättre att köra i native mode, men då ska man kanske inte marknadsföra den som 500 hz

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Det framkommer inte om du lämnade in skärmen till Dell eller om du bara gick via deras chat/mail support. Om du lämnat in den så verkar dom inte kunna återskapa just ditt problem.
Om du inte lämnat in den så är det ett udda svar att få då dom omöjligen kan veta om det är skärmen eller pc'n som strular.

Permalänk
Skrivet av tonii:

Det framkommer inte om du lämnade in skärmen till Dell eller om du bara gick via deras chat/mail support. Om du lämnat in den så verkar dom inte kunna återskapa just ditt problem.
Om du inte lämnat in den så är det ett udda svar att få då dom omöjligen kan veta om det är skärmen eller pc'n som strular.

Det är via deras Online chat, sedan fick jag detta Email ovan. Pratade med två olika och deras support verkar outsourcad till Indien, och dom frågade 3 gånger om jag hade en Dell pc, vad det nu spelar för roll...

Har hört så bra om dell supporten innan, så tänkte väl att dom bara byter ut skärmen, jag är ju inte den första som haft dessa problem om man läser på deras forum, visserligen deras widescreen skärmar då som haft samma problem.

Aja kanske får nöja mig med 480 hz, men blir det mer problem kommer jag stå på mig att den ska bytas ut, bra att det är 3 års garanti iaf.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Kanske #Laxpudding kan ha något inspel?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Det är rätt många kuggar som ska vara rätt om OC ska fungera så därför tror nog supporten att det är större chans att din dator bråkar än skärmen... Ta hem den till en polare med en värsting dator så har ni uteslutit din dator.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Det är rätt många kuggar som ska vara rätt om OC ska fungera så därför tror nog supporten att det är större chans att din dator bråkar än skärmen... Ta hem den till en polare med en värsting dator så har ni uteslutit din dator.

Jag har en i9900k och 3070 rtx jag ska testa med sen när jag orkar plocka fram den.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Kanske #Laxpudding kan ha något inspel?

Ja det hade varit intressant att höra. Var ju samma nvidia drivrutiner när den började strula, så ingen skillnad där inte. Tror som sagt att det inte hade varit dessa problem med samma modell och g sync.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Det är via deras Online chat, sedan fick jag detta Email ovan. Pratade med två olika och deras support verkar outsourcad till Indien, och dom frågade 3 gånger om jag hade en Dell pc, vad det nu spelar för roll...

Har hört så bra om dell supporten innan, så tänkte väl att dom bara byter ut skärmen, jag är ju inte den första som haft dessa problem om man läser på deras forum, visserligen deras widescreen skärmar då som haft samma problem.

Aja kanske får nöja mig med 480 hz, men blir det mer problem kommer jag stå på mig att den ska bytas ut, bra att det är 3 års garanti iaf.

Som redan påpekats så garanterar aldrig tillverkarna att OC kommer fungera utan bara att möjligheten finns.
Och jag känner inte till att tillverkare normalt sett initierar ett garantiärende utan att produkten först gått igenom någon typ av serviceverkstad där felet kan återskapas.
Men eftersom 480Hz eventuellt ändå strular för dig så finns det ju en chans att skärmen har någon typ av bekymmer, men du kommer då såklart behöva skicka in den till dom där dom då också kan återskapa felet. Bäst är att göra som redan föreslagits att testa skärmen på en annan dator och se om samma bekymmer (med 480hz då) uppstår.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FatherOfThree:

Kanske #Laxpudding kan ha något inspel?

Du behöver skriva @Laxpudding för att pinga en person, det andra är en hashtagg

Permalänk
Medlem

Det finns kanske något överlapp mellan datorer som Dell tillverkat och support-fjärrstyrnings-spyware installerat i OEM-bloatad Windows? Det skulle kunna förklara svaret.

Permalänk
Bildexpert 📺

Har ingen hundraprocentig förklaring mer än detta brukar koka ned till exakta toleranser i signaltiming och att dessa toleranser varierar något mellan olika tillverkare, särskilt AMD<->Nvidia men också olika partnertillverkares kort. Det yttrar sig när man är på gränsen av specarna. Därav att tillverkare skriver kallar funktionen för en "överklockning": Högsta resultatet kan inte garanteras med alla kombinationer av hårdvara. YMMV.

Så vitt jag se finns det två sorters skärmar AW2524HF och AW2524H? Rätta mig om jag har fel!

• AW2524H listas av Nvidia som certifierad G-Sync Compatible och ska fungera med 1–500 Hz med Nvidia-kort
• AW2524HF är AMD Freesync Premium Pro och det extra F:et brukar betyda denna skillnad.

Rimligen kör de två modellerna också olika kretsuppsättningar vilket leder till andra skillnader, likt maximalt frekvens över HDMI etc.

AW2524H-skärmen är byggd för och tillsammans med Nvidia för full funktion utifrån toleransernas hos Nvidias GPU:er. AW2524HF är i sin tur byggd för och tillsammans med AMD för full funktion med AMD:s kort. Kanske även utifrån Dells specifika användning av Nvidia GPU:er så att skärmen fortfarande fungerar med just alla Dells gamingdatorer inklusive de med Nvidia-GPU:er. Däremot är den skärmen inte säkrad för Nvidia-kort från andra tillverkare än Dell själva. YMMV.

Marginalerna för när det blir limbo-läget och det fungerar eller inte uppnås främst när man kör apparaterna på bleeding edge av specarna. Tar man snäppet under, likt 480 Hz istället för 500 Hz brukar det inte vara problem.

Liknande situationer har jag stött på förut med den här skärmen som behövde en firmware-uppdatering för att fungera i 144 Hz med Nvidia-kort: https://www.sweclockers.com/test/26341-benq-ex3203r-32-tums-v... 120 Hz fungerade fortfarande problemfritt. Alla toleranser i timingen var anpassade efter AMD-kort och inte genomtestade med Nvidia-kort.

Detta är något av ett dolt problem som dyker upp då och då. Leder till ett konsumentfientligare utbud.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Det finns kanske något överlapp mellan datorer som Dell tillverkat och support-fjärrstyrnings-spyware installerat i OEM-bloatad Windows? Det skulle kunna förklara svaret.

Läskigt om det vore så...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av tonii:

Som redan påpekats så garanterar aldrig tillverkarna att OC kommer fungera utan bara att möjligheten finns.
Och jag känner inte till att tillverkare normalt sett initierar ett garantiärende utan att produkten först gått igenom någon typ av serviceverkstad där felet kan återskapas.
Men eftersom 480Hz eventuellt ändå strular för dig så finns det ju en chans att skärmen har någon typ av bekymmer, men du kommer då såklart behöva skicka in den till dom där dom då också kan återskapa felet. Bäst är att göra som redan föreslagits att testa skärmen på en annan dator och se om samma bekymmer (med 480hz då) uppstår.

Skärmen verkar fungera felfritt efter omstart av datorn.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Har ingen hundraprocentig förklaring mer än detta brukar koka ned till exakta toleranser i signaltiming och att dessa toleranser varierar något mellan olika tillverkare, särskilt AMD<->Nvidia men också olika partnertillverkares kort. Det yttrar sig när man är på gränsen av specarna. Därav att tillverkare skriver kallar funktionen för en "överklockning": Högsta resultatet kan inte garanteras med alla kombinationer av hårdvara. YMMV.

Så vitt jag se finns det två sorters skärmar AW2524HF och AW2524H? Rätta mig om jag har fel!

• AW2524H listas av Nvidia som certifierad G-Sync Compatible och ska fungera med 1–500 Hz med Nvidia-kort
• AW2524HF är AMD Freesync Premium Pro och det extra F:et brukar betyda denna skillnad.

Rimligen kör de två modellerna också olika kretsuppsättningar vilket leder till andra skillnader, likt maximalt frekvens över HDMI etc.

AW2524H-skärmen är byggd för och tillsammans med Nvidia för full funktion utifrån toleransernas hos Nvidias GPU:er. AW2524HF är i sin tur byggd för och tillsammans med AMD för full funktion med AMD:s kort. Kanske även utifrån Dells specifika användning av Nvidia GPU:er så att skärmen fortfarande fungerar med just alla Dells gamingdatorer inklusive de med Nvidia-GPU:er. Däremot är den skärmen inte säkrad för Nvidia-kort från andra tillverkare än Dell själva. YMMV.

Marginalerna för när det blir limbo-läget och det fungerar eller inte uppnås främst när man kör apparaterna på bleeding edge av specarna. Tar man snäppet under, likt 480 Hz istället för 500 Hz brukar det inte vara problem.

Liknande situationer har jag stött på förut med den här skärmen som behövde en firmware-uppdatering för att fungera i 144 Hz med Nvidia-kort: https://www.sweclockers.com/test/26341-benq-ex3203r-32-tums-v... 120 Hz fungerade fortfarande problemfritt. Alla toleranser i timingen var anpassade efter AMD-kort och inte genomtestade med Nvidia-kort.

Detta är något av ett dolt problem som dyker upp då och då. Leder till ett konsumentfientligare utbud.

Tack för utförligt svar, var bara märkligt att det funkade bra i flera månader å andra sidan verkar pixel responsen bättre nu med ny FW och 480 hz, eller så inbillar jag mig bara då jag kört lite på min240 hz skärm. 500 slet nog lite på skärmen, den fick
nog jobba hårt, känns som det är bättre flow nu på 480 hz mot 500 hz, svårt att förklara.

Dock tycker man ju att VESA sync borde funka smärtfritt, dom gör väl till och med mer tester än nvidia och g sync fär att certa att det funkar perfekt.

Den har ju både VESA Adaptive-Sync och AMD FreeSync Premium

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Jaha då gick det inte att sova polishelikoptrar överallt, så startade upp datorn precis, nu börjar samma sak hända med 480 hz....

Är tvungen att köra 360 hz nu...

Plockar dom inte in den nu blir jag inte glad... Har 4 andra skärmar som funkar felfritt, bland annat en Alienware widescreen, så säger dom att det är min hårdvara igen blir jag galen.

Går inte ens att köra factory reset som dom ville att man skulle göra...

Det händer när man tabbar ut ur spel..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av blue eyed devil:

Det händer när man tabbar ut ur spel..

Vad händer när du tabbar ut ur spel?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Vad händer när du tabbar ut ur spel?

Skärmen blir svart, den går in i något slags sleepmode, och sedan händer det hela tiden så man får dra ut dp kabeln eller strömmen, och sedan har man ca 10 sekunder på sig att ändra hz i windows, till lägre.

Det är märkligt att skärmen funkade hela kvällen på 480 hz igår, men gissar på att den börjar bli defekt. Om jag får en utbytes skärm kommer jag nog bara köra den i Native 480 hz och inge oc.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Hej, jag upplever liknande problem med mitt RTX4090 och en Samsung G8 skärm. Uppenbarar sig främst vid HDR.

Du skrev också att det kom för ca 2 veckor sedan? Jag kollade nu och senaste drivrutinen är denna:

Version: 556.12 WHQL
Release Date: 2024.6.27

Så frågan om det är denna som spökar? Man kanske ska prova o backa någon version och se om det hjälper?

Visa signatur

||Lian Li V3000+||
Main system: Asus ROG STRIX Z790-F, Intel i9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, Gigabyte RTX4090||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet med två skärmar som haft "OC mode" så lönar sig inte att använda, för det snäppet högre uppdateringsfrekvensen följer det också med andra problem, bl.a. sämre kontrast, skärpa osv så använder aldrig den funktionen, känns inte värt det får såna små hopp, man bara nöter på skärmens hårdvara med högre specs än vad skärmpanelen var tänkt användas för.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av Vivace:

Hej, jag upplever liknande problem med mitt RTX4090 och en Samsung G8 skärm. Uppenbarar sig främst vid HDR.

Du skrev också att det kom för ca 2 veckor sedan? Jag kollade nu och senaste drivrutinen är denna:

Version: 556.12 WHQL
Release Date: 2024.6.27

Så frågan om det är denna som spökar? Man kanske ska prova o backa någon version och se om det hjälper?

Jag kör inte HDR
Nej rätt säker på att det inte är det, började kanske lite smått för en månad sedan, så tänkte att det kanske löser sig med nyaste nvida drivrutinen, men icke.

Samsung har ju haft ett gäng problem med sina tidigare skärmar, om du testar en annan skärm funkar det då?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Min erfarenhet med två skärmar som haft "OC mode" så lönar sig inte att använda, för det snäppet högre uppdateringsfrekvensen följer det också med andra problem, bl.a. sämre kontrast, skärpa osv så använder aldrig den funktionen, känns inte värt det får såna små hopp, man bara nöter på skärmens hårdvara med högre specs än vad skärmpanelen var tänkt användas för.

Japp bättre skärpa var nog det jag märkte när jag gick ner till 480 hz, jag oc verkar ha slitit ut min panel, men då kanske man inte ska marknadsföra sin skärm som en 500 hz skärm heller, kan man köra 500 hz och den går sönder är det tillverkarens fel inte användaren som tror att dom hade testat det.

Men då vet jag det tills nästa skärm kommer, ska plocka upp min gamla dator ur källaren imorgon och testa innan jag gör ett nytt ärende.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jag kör inte HDR
Nej rätt säker på att det inte är det, började kanske lite smått för en månad sedan, så tänkte att det kanske löser sig med nyaste nvida drivrutinen, men icke.

Samsung har ju haft ett gäng problem med sina tidigare skärmar, om du testar en annan skärm funkar det då?

Funkade bra med min 49" 120HZ 5k skärm från samsung jag hade innan.

Visa signatur

||Lian Li V3000+||
Main system: Asus ROG STRIX Z790-F, Intel i9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, Gigabyte RTX4090||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Skrivet av Vivace:

Funkade bra med min 49" 120HZ 5k skärm från samsung jag hade innan.

För majoriteten funkar det väl för men fanns en lång tråd på sweclockers om en viss modell samsung widescreen som många hade problem med.-

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av blue eyed devil:

Den har ju både VESA Adaptive-Sync och AMD FreeSync Premium

AMD Freesync är i grunden VESA Adaptive. AMD:s ide är att bekräfta att tekniken existerar i produkten och att säkra detta mot sin egen hårdvara i andra änden, alltså AMD:s GPU:er.

"Freesync Premium Pro" är lite extra idéer om att tonemappa HDR i GPU snarare än i Display, vilket då inte har så mycket med adaptiv synk att göra egentligen.