MS WORD - Redigera PDF fil och ta bort bilder / vattenstämpel

Permalänk
Medlem

MS WORD - Redigera PDF fil och ta bort bilder / vattenstämpel

Hej

Tydligen ska man kunna öppna pdf filer i word (senaste version) utan att konvertera dom till document.doc
Dvs att man helt enkelt bara öppnar en pdf fil med diverse text och siffror och lite bilder

Vad som händer genast är att all text och bilder med siffror hamnar huller om buller helt rörigt och
förflyttat och överlappat jämfört med originalet som tex en pdf faktura.

Fråga 1: Hur åtgärdar man det att pdf filen går att redigera och avbildas (copycat) precis som pdf filen ser ut i ett PDF program ? eller är det en lögn att man kan öppna och redigera PDF filer i word och spara dom sen i PDF så att pdf filen är exakt autentisk till originalet eller krävs det nåt tillägg (insticksmodul) liksom ?

Fråga 2: I vissa pdf program får man en vattenstämpel på pdf dokument som limmas fast liksom eller en tydligare stämpel med flera lager av bilder.

Kan bland annat bero på att man inte har velat köpa programmet fullt ut utan man kör en lite sämre standardversion. Det går absolut att ta bort dessa stämplar i word genom att markera hela bilden och trycka på delete om de ligger fri ifrån andra bilder i pdf original dokumentet vill säga. Dvs inte överlappade eller på varann men i detta fall ligger stämpeln på en annan bild som följde med pdf filen

Dvs man har en bild på en bild. Först originalbilden och sen stämpeln i den bilden. Det verkar som dessa bilder är nästan klonade ihop med varann. Jag har jättesvårt att att radera stämpeln genom att markera hela utan bara sektioner av den bestående av
grafikdesign av delar av stämpeln inkl text .. Vet ni hur man kan göra det enkelt med layoutalternativen som finns ?

I annat fall Tänkte jag att man kan ju andra sidan flytta bilden under så man frilägger bilden utanpå så den får sin egna ram och det går men sen är det omöjligt att placera original bilden tillbaka i sidhuvudet .. Men det kan ju ochså bero på att pdf filen är felaktigt inläst vilket är ju det första problemet med tanke på att all text i pdf filen är huller om buller i word

Tacksam för så snabb hjälp och lösning som möjligt vore väldigt tacksamt..

Mvh K

Permalänk
Medlem

PDF är ett smått hopplös format, då det finns massvis med olika standarder och olika sätt att framställa dokument på. Vill man så kan man kapsla in lite allt möjligt i PDF-filer, inklusive videos och interaktiva objekt. Därav att PDF är ett populärt sätt att sprida malware på.

Med ovanstående i åtanke förstår du säkert att det inte riktigt går att säga rakt upp och ned att PDF:er alltid går att redigera i Word. Däremot går det ibland, precis som du säger.

Har tyvärr inga konkreta råd att ge dig kring hur du bör lösa ditt problem.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

PDF är ett smått hopplös format, då det finns massvis med olika standarder och olika sätt att framställa dokument på. Vill man så kan man kapsla in lite allt möjligt i PDF-filer, inklusive videos och interaktiva objekt. Därav att PDF är ett populärt sätt att sprida malware på.

Med ovanstående i åtanke förstår du säkert att det inte riktigt går att säga rakt upp och ned att PDF:er alltid går att redigera i Word. Däremot går det ibland, precis som du säger.

Har tyvärr inga konkreta råd att ge dig kring hur du bör lösa ditt problem.

Låter konstigt ang hopplöst format .. Använd tidigare Adobe pro och Soda pdf och PDF Echange utan några som helst problem
De vanligast problemet är att textrader kan har olika font och frames med det går att ställa in enskild pr text genom att markera hur själva ramen ska vara kring olika texter el objekt istället för förinställt. Inkl att ibland kan igenkänningen av pdf textstilar behövas ställas in. Ibland konvertera till doc för att ändra och sen ändra tillbaka till pdf.. Samt att vissa rutor av enskild text går inte redigera men det går att lösa med en viss inläsningsinställning för att sen ändra tillbaka.

Även kört avancerade excelfiler i pdf att redigera där siffror är i raka rader bredvid varann och rubriker och det har funkat fin fint utan nån ändring av format eller position men ibland behöver positionen arrangeras. Men det är i stort sätt allt

Nu är jag bortrest så har inte den datorn med mig med alla pdf program och det är bara för en dator så avser inte att förflytta licensen

Finns sisådär 100 + klipp på tuben hur enkelt det är att läsa in pdf filer i word som en exakt kopia av pdf filen och sen editera
eller att man konvertrar pdf-filen online eller med app till word och sen öppnar med word (inte testat ännu)
sen redigera och sen spara i pdf igen

Nu har jag precis nydligen installerat word på denna dator (som köpversion) och vad jag kan minnas var pdf-dokumentet inläst en enda gång korrekt men sen tryckte jag på nån knapp så det nån "insticksapp" försvann på nåt sätt typ att det refrerarde till pdf Xchange editor att det krashade eller nåt vid andra försöket
som fanns i datorn iaf men utan speciella köpplaner

Jag får väl höra med microsoft supporten isf så löser det sig nog.. handlar nog om att man ska koppla nåt pdf program till word tror jag som tillägg eller befintligt program man har i datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneon:

Låter konstigt ang hopplöst format .. Använd tidigare Adobe pro och Soda pdf och PDF Echange utan några som helst problem
De vanligast problemet är att textrader kan har olika font och frames med det går att ställa in enskild pr text
genom att markera hur själva ramen ska vara kring olika texter istället för förinställt. Inkl att ibland kan igenkänningen av pdf textstilar behövas ställas in. Ibland konvertera till doc för att ändra och sen ändra tillbaka till pdf.. Samt att vissa rutor av enskild text går inte redigera men det går att lösa med en viss inläsningsinställning.

Även kört avancerade excelfiler i pdf att redigera där siffror i raka rader bredvid varann och rubriker och det har funkat fin fint utan nån ändring av format eller position. Men det är i stort sätt allt

Nu är jag bortrest så har inte den datorn med mig med alla pdf program och det är bara för en dator så avser inte att förflytta licensen

Finns sisådär 100 + klipp på tuben hur enkelt det är att läsa in pdf filer i word som en exakt kopia av pdf filen och sen editera
eller att man konvertrar pdf-filen online eller med app till word och sen öppnar med word (inte testat ännu)
sen redigera och sen spara i pdf igen

Nu har jag precis nydligen installerat word på denna dator (som köpversion) och vad jag kan minnas var pdf-dokumentet inläst en enda gång korrekt men sen tryckte jag på nån knapp så det nån "insticksapp" försvann på nåt sätt typ att det refrerarde till pdf Xchange editor att det krashade eller nåt vid andra försöket
som fanns i datorn iaf men utan speciella köpplaner

Jag får väl höra med microsoft supporten isf så löser det sig nog.. handlar nog om att man ska koppla nåt pdf program till word tror jag som tillägg eller befintligt program man har i datorn

Som sagt, olika PDF-dokument kan vara framställda på olika sätt och vara av olika PDF-versioner (1.0-1.7, eller 2.0). Det går också att kapsla in dokument i .pdf-filändelser som inte följer någon av standarderna, men ändå går att öppna i PDF-läsare.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Som sagt, olika PDF-dokument kan vara framställda på olika sätt och vara av olika PDF-versioner (1.0-1.7, eller 2.0). Det går också att kapsla in dokument i .pdf-filändelser som inte följer någon av standarderna, men ändå går att öppna i PDF-läsare.

Det är inga läsare bara jag har använt i den meningen när jag redigerat pdf filer i PDF editors. Utan det är redigerabara program
Att öppna i word har jag ingen aning om hur den läser ett pdf dokument men tydligen inte alls på rätt sätt om det nu är inbyggt
"pdf-läsar- redigerare " i programvaran men det är fullt möjligt att redigera i röran och splittret av alla text som är utspritt kors och tvärs över hela dokumenten

Tex är det ju lätt att öppna ett pdf dok direkt i mailen online som förhandsgranskning. Man kan ju tycka att word borde klara det iaf?
Kan ju va nåt installationsfel ochså på word..

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att Word är någorlunda duktigt på att öppna PDF-filer som ursprungligen är sparade som PDF från just Word. Andra filer kan variera kraftigt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

PDF är format som är gjort för att visa information, som andra nämnt kan komma från många olika källor och vara uppbyggt på flera olika sätt.

Visst är det möjligt att det går att reversera ett PDF-dokument till e.g. word, men det är knappast någon garanti. Om PDF-en är skapad med t.ex. LaTex (dvs. kompilerad med hjälp av kommandon i ren text) skulle word vara tvungen att gissa sig till hur ett motsvarande worddokument skulle se ut, då källans struktur inte på något sätt liknar word. Vad jag vet kan det inte det.

Ett annat exempel är att PDF-en i princip innehåller ett par bilder, där varje sida motsvarar en bild med text och allt, vad ska word göra då?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Funkade utmärkt att redigera ett konverterat PDF filformat till WORD och redigera i både text och bild med WORD.
Inga som helst problem och jag har tom testat med excelfiler som är sparat i ett pdf format som sen konverteras till word format och sen tillbaka till PDF. Man kan tycka att excelliknande pdf format måste va bland de svårare att redigera
för att om du har rader av text och siffror som har ett visst avstånd ifrån varann och textformat så finns det många andra pdf appar som inte klarar det att behålla korrekta original avstånden till övrig text (ovan och under och bredvid) och rader och positioneringen av texten och formatet sker helt automatiskt i mina fall

Word gör ett riktigt bra jobb med andra ord med texter och positioneringar och att ta bort bilder som ingick i pdf filen tex vattenmärken