Nytt mobo & cpu, samma ssd.

Permalänk

Nytt mobo & cpu, samma ssd.

Hej!

Jag ska byta cpu, mobo och psu men vill använda mig av samma ssd som i tidigare bygge. Kingston renegade fury 2tb nvme. Vill fresh installa windows med installationsmedia igen på nya datorn. Behöver inte spara något då det bara var fåtal spel på ssd. Hur rensar jag ssd till ny igen?

Har ett Msi moderkort och läst mig fram till secure erase. Är detta rätt tool? Ska jag isf glra det i gamla burken innan överflytt så det blir fresh i nya?

Uppskattar svar på en kanske dum fråga. Aldrig flyttat ssd förut utan alltid köpt ny då upgraderingarna varit med måånga års glapp tidigare.

Permalänk
Medlem

Ladda hem Windows ISO fil, lägg på USB pinne via Rufus och sen under installationen kan du välja att ta bort och skapa nya partitioner och därmed renas SSD:n.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Ladda hem Windows ISO fil, lägg på USB pinne via Rufus och sen under installationen kan du välja att ta bort och skapa nya partitioner och därmed renas SSD:n.

Vet varken vad rufus är eller vad en partition betyder. Har bara en ända nvme, och vad jag förstått kan man inte radera windows i windows så min lösning var msi secure erase. Kommer inte det funka menar du?

Permalänk
Medlem

@ChalleMcBigNalle
Du måste skapa en installations media innan du kan rensa din disk, det gör du genom Rufus och därmed också kan rensa din SSD disk och installera om windows på nytt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ladda hem Windows ISO fil, lägg på USB pinne via Rufus och sen under installationen kan du välja att ta bort och skapa nya partitioner och därmed renas SSD:n.

Rufus kan ladda hem det själv. Brukar funkar ypperligt.

Skrivet av ChalleMcBigNalle:

Vet varken vad rufus är eller vad en partition betyder. Har bara en ända nvme, och vad jag förstått kan man inte radera windows i windows så min lösning var msi secure erase. Kommer inte det funka menar du?

Funkar och funkar...vet inte varför man ska krångla till det så.

Permalänk
Medlem

Rufus är inget krav utan bara ett populärt program att skapa installationsmedia med.
Har du installationsmedia som du tänker använda går det lika bra, MS har även ett litet program som laddar ner windows och lägger över det på usb för installation.
Saken med SSD är att under installationen när du väljer var windows skall läggas så finns också alternativ för att skapa och ta bort partitioner.
Välj först att ta bort den/de partitioner som finns på din SSD och skapa sedan en ny med allt tillgängligt utrymme så blir den rensad, därefter installerar du windows igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Rufus är inget krav utan bara ett populärt program att skapa installationsmedia med.
Har du installationsmedia som du tänker använda går det lika bra, MS har även ett litet program som laddar ner windows och lägger över det på usb för installation.
Saken med SSD är att under installationen när du väljer var windows skall läggas så finns också alternativ för att skapa och ta bort partitioner.
Välj först att ta bort den/de partitioner som finns på din SSD och skapa sedan en ny med allt tillgängligt utrymme så blir den rensad, därefter installerar du windows igen.

Man behöver inte ens göra en partition, det är bara att välja det tomma utrymmet som finns kvar efter man tagit bort alla partitioner.