Hjälpa pappa med inköp av ny/begagnad Iphone

Permalänk
Medlem

Hjälpa pappa med inköp av ny/begagnad Iphone

Min pappa har en gammal Iphone 7 som börjat göra sitt.
Han kollar nu en ny/beg vi har främst kollat refurbly samt Phonehero han har kollat på Iphone XR samt Iphone 12 för upp till absoluta max 3500:- hos Phonehero såg jag man kunde lägga till nytt batteri detta är viktigt för min pappa då han planerar ha telefon länge.
Det han verkar missa om han går på en Iphone XR är 5g som finns först i 12 vad jag har förstått.

Han är inkörd på Iphone och han vill inte byta till en Android.

Tips mottages gärna han köper gärna från butik så han får garanti 12 eller 24mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrgentAlert:

Min pappa har en gammal Iphone 7 som börjat göra sitt.
Han kollar nu en ny/beg vi har främst kollat refurbly samt Phonehero han har kollat på Iphone XR samt Iphone 12 för upp till absoluta max 3500:- hos Phonehero såg jag man kunde lägga till nytt batteri detta är viktigt för min pappa då han planerar ha telefon länge.
Det han verkar missa om han går på en Iphone XR är 5g som finns först i 12 vad jag har förstått.

Han är inkörd på Iphone och han vill inte byta till en Android.

Tips mottages gärna han köper gärna från butik så han får garanti 12 eller 24mån.

Du har iPhone SE och en helt ny går att hitta för 4800kr i hos varje större återförsäljare, den borde passa din far fint.

En begagnad ifrån NetOnNet.
https://www.netonnet.se/art/begagnat/begagnademobiler/apple-i...

500kr över budget, men det är den senaste iPhone SE modellen med 5G t.ex.
https://www.power.se/mobil-och-foto/repower-begagnad-iphone/r...

En hos refurbed, väljer man nytt batteri och nyskick så hamnar man på 3000kr. Det är den senaste iPhone SE 3 generationen med A15 chipet som sitter i iPhone 13.
https://www.refurbed.se/p/iphone-se-2022/71843/

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - MSI GeForce RTX 3070 Suprim X - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Du har iPhone SE och en helt ny går att hitta för 4800kr i hos varje större återförsäljare, den borde passa din far fint.

En begagnad ifrån NetOnNet.
https://www.netonnet.se/art/begagnat/begagnademobiler/apple-i...

500kr över budget, men det är den senaste iPhone SE modellen med 5G t.ex.
https://www.power.se/mobil-och-foto/repower-begagnad-iphone/r...

En hos refurbed, väljer man nytt batteri och nyskick så hamnar man på 3000kr. Det är den senaste iPhone SE 3 generationen med A15 chipet som sitter i iPhone 13.
https://www.refurbed.se/p/iphone-se-2022/71843/

Sistnämnda kan vara nått men verkade vara ganska klent batteri i Iphone SE (2022) 2018 Mah min Android har jue 5000Mah.
endurance 62h enligt gsmarena sen vet jag inte om 4,7tum kanske blir lite litet för han annars klart bra tips.

Han verkar ha snöat in på Iphone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Du har iPhone SE och en helt ny går att hitta för 4800kr i hos varje större återförsäljare, den borde passa din far fint.

En begagnad ifrån NetOnNet.
https://www.netonnet.se/art/begagnat/begagnademobiler/apple-i...

500kr över budget, men det är den senaste iPhone SE modellen med 5G t.ex.
https://www.power.se/mobil-och-foto/repower-begagnad-iphone/r...

En hos refurbed, väljer man nytt batteri och nyskick så hamnar man på 3000kr. Det är den senaste iPhone SE 3 generationen med A15 chipet som sitter i iPhone 13.
https://www.refurbed.se/p/iphone-se-2022/71843/

Skulle inte rekommendera iPhone SE till min värsta fiende.

Hatar man att ha ett fungerade batteri så är det säkert en jätterolig telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrgentAlert:

Sistnämnda kan vara nått men verkade vara ganska klent batteri i Iphone SE (2022) 2018 Mah min Android har jue 5000Mah.
endurance 62h enligt gsmarena sen vet jag inte om 4,7tum kanske blir lite litet för han annars klart bra tips.

Han verkar ha snöat in på Iphone XR

Hans far har en iPhone 7 och det är samma dimension på en iPhone SE, därför jag kom och tänka på den.
Lite klent batteri ja, men din telefon har ett större batteri än nästan varenda iPhone.

Skrivet av GuuFi:

Skulle inte rekommendera iPhone SE till min värsta fiende.

Hatar man att ha ett fungerade batteri så är det säkert en jätterolig telefon.

Okej, har inte upplevt samma som du har gjort.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - MSI GeForce RTX 3070 Suprim X - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Ni riskerar göra ett dumsnålt köp. De modeller ni tittar på kan han antagligen bara ha i kanske 2-4 år innan de tappar support för t ex bankid som han ju måste ha.

Inte minst XR är en 6 (!) år gammal modell som kan tappa nödvändig support ännu tidigare.

Köp en ny iphone 13 för 6500kr istället, då får han en telefon som han kan ha i minst 5 år iaf och sannolikt utan att behöva byta batteri om han inte använder de så mycket.

Permalänk
Medlem

Inget fel på Iphone SE 2022 har en själv men det är klart att sitter man och slösurfar och spelar hela tiden så räcker inte batteriet så länge men för en normal användare är det inga problem.

Permalänk
Medlem

The full list of iOS 18-compatible iPhones is as follows:

September 2024
iOS 18: release date

iPhone 15
iPhone 15 Plus
iPhone 15 Pro
iPhone 15 Pro Max
iPhone 14
iPhone 14 Plus
iPhone 14 Pro
iPhone 14 Pro Max
iPhone 13
iPhone 13 mini
iPhone 13 Pro
iPhone 13 Pro Max
iPhone 12
iPhone 12 mini
iPhone 12 Pro
iPhone 12 Pro Max
iPhone 11
iPhone 11 Pro
iPhone 11 Pro Max
iPhone XS
iPhone XS Max
iPhone XR
iPhone SE (2020)
iPhone SE (2022)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av teejee:

Ni riskerar göra ett dumsnålt köp. De modeller ni tittar på kan han antagligen bara ha i kanske 2-4 år innan de tappar support för t ex bankid som han ju måste ha.

Inte minst XR är en 6 (!) år gammal modell som kan tappa nödvändig support ännu tidigare.

Köp en ny iphone 13 för 6500kr istället, då får han en telefon som han kan ha i minst 5 år iaf och sannolikt utan att behöva byta batteri om han inte använder de så mycket.

iphone SE original är 8 år gammal och har uppdaterats till iOS 15.8, den stöds alltså fortfarande då bankid kräver minst 13.. skulle inte oroa mig supermycket över just den saken.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Tänk på att OLED är roligare än LCD display och att efter 11 pro har det typ inte hänt något, alla iphone efter 11 pro är OLED men XR tex är LCD men XS är oled osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Ni riskerar göra ett dumsnålt köp. De modeller ni tittar på kan han antagligen bara ha i kanske 2-4 år innan de tappar support för t ex bankid som han ju måste ha.

Inte minst XR är en 6 (!) år gammal modell som kan tappa nödvändig support ännu tidigare.

Köp en ny iphone 13 för 6500kr istället, då får han en telefon som han kan ha i minst 5 år iaf och sannolikt utan att behöva byta batteri om han inte använder de så mycket.

På iOS sidan stöds iOS 13 eller nyare, vilket är en bra bit bakom iOS 18. På Android stöds Android 7 och nyare vilket är 8 år gamla enheter.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Tänk på att OLED är roligare än LCD display och att efter 11 pro har det typ inte hänt något, alla iphone efter 11 pro är OLED men XR tex är LCD men XS är oled osv.

Personligen gillar jag LCD mer än OLED pga eftersläpningar på OLED skärmar i låg ljusstyrka, något som jag har min telefon på, på kvällarna.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Ni riskerar göra ett dumsnålt köp. De modeller ni tittar på kan han antagligen bara ha i kanske 2-4 år innan de tappar support för t ex bankid som han ju måste ha.

Inte minst XR är en 6 (!) år gammal modell som kan tappa nödvändig support ännu tidigare.

Köp en ny iphone 13 för 6500kr istället, då får han en telefon som han kan ha i minst 5 år iaf och sannolikt utan att behöva byta batteri om han inte använder de så mycket.

Tyvärr budgeten är vad det är min pappa är pensionär och har inte de pengarna kan tyvärr inte hjälpa han på den fronten heller.
Han trivs med Iphone då han haft det på alla tidigare jobb och han fick där telefonen han har som pensionspresent när han slutade då den inte kunde varit värd så mycket då.

Skrivet av klockish:

The full list of iOS 18-compatible iPhones is as follows:

September 2024
iOS 18: release date

iPhone 15
iPhone 15 Plus
iPhone 15 Pro
iPhone 15 Pro Max
iPhone 14
iPhone 14 Plus
iPhone 14 Pro
iPhone 14 Pro Max
iPhone 13
iPhone 13 mini
iPhone 13 Pro
iPhone 13 Pro Max
iPhone 12
iPhone 12 mini
iPhone 12 Pro
iPhone 12 Pro Max
iPhone 11
iPhone 11 Pro
iPhone 11 Pro Max
iPhone XS
iPhone XS Max
iPhone XR
iPhone SE (2020)
iPhone SE (2022)

Tack för lista där är både XR och 11 samt 12 som vi kollar på. 12 ligger något högt sett nånstans precis för budget på typ 3500:- fördelen är väl 5g.
Han verkar ha gillat XR dock han va och tittade i en butik som säljer begagnat.
Kunde få en för 1700:- med nytt batteri. Verkade helt okej tror jag när jag kollat runt på nätet.

Skrivet av jnsson:

Personligen gillar jag LCD mer än OLED pga eftersläpningar på OLED skärmar i låg ljusstyrka, något som jag har min telefon på, på kvällarna.

Föredrar även jag LCD framför OLED på telefonen.