Windows 11 över 30 procent marknadsandel

Permalänk
Medlem

Det är också en hel del kommentarer som är väl värt att läsa.

Win 10 är ett bättre OS, och inte bara för spel.

Permalänk
Medlem

Wow, det var en långt mindre andel än jag föreställt mig med tanke på hur "gammal" Windows 11 är vid det här laget. Den tid jag använde 11:an till vardags så hade jag inga som helst problem med uppdateringarna, till skillnad från Windows 10 där var och varannan uppdatering inte kunde installeras av någon anledning. Den var inte sämre än 10:an i övrigt heller. Visst, det var lite annorlunda utseende. Men å andra sidan så har jag hört att 11:an terroriserar med massa reklam nuförtiden, så jag förstår ju varför folk inte vill gå över. Särskilt inte som 10 tydligen fungerar som den ska för deras behov.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Wow, det var en långt mindre andel än jag föreställt mig med tanke på hur "gammal" Windows 11 är vid det här laget. Den tid jag använde 11:an till vardags så hade jag inga som helst problem med uppdateringarna, till skillnad från Windows 10 där var och varannan uppdatering inte kunde installeras av någon anledning. Den var inte sämre än 10:an i övrigt heller. Visst, det var lite annorlunda utseende. Men å andra sidan så har jag hört att 11:an terroriserar med massa reklam nuförtiden, så jag förstår ju varför folk inte vill gå över. Särskilt inte som 10 tydligen fungerar som den ska för deras behov.

Windows 10 Home/Pro framförallt och delvis standard-Enterprise var definitivt sisådär när det gällde uppdateringar under den period MS släppte stora feature updates. När jag körde dessa versioner var det diverse problem modell 0x800743.

Det blev LTSC när min 20H2-installation korrumperades av en uppdatering. Vad som exakt hände med den förstod jag inte riktigt men systemet fick så pass stora problem att det var lika bra att göra en ren installation.

Vad som till slut gjorde 10an "stabil" är att MS slutade med sina feature updates och istället släppte enablement packages. Således har det mer handlat om att polera 2004 snarare än att lägga till en massa ny oprövad funktionalitet och resultatet har då blivit ökad stabilitet jämfört med 11an (konstant feature updates, Moment etc). Det kan absolut vara så att 11an skulle kunna fungera bättre OM MS erbjöd en "stable channel" där man får EN feature update och INGA moments med rena patchar emellan under en period av t.ex ett år. Således att man installerar 23H2, sedan får man endast patchar tills 24H2 och så rullar det på.

Annars finns det ju egentligen ingenting 11an erbjuder som kan betraktas som rena förbättringar över 10an och 7an när det gäller GUI och hantering. Sådant som taskbar, Startmenyn, prestandan i File Explorer samt dess GUI som knappast är en förbättring över 10an där ribbon får betraktas som en bra lösning är ju inte direkt anledningar att installera W11. Jo, visst kan man installera OpenShell och Directory Opus, fixa utseendet med WindowBlinds etc MEN allt detta kan man även i 10an och när man är klar med allt fixande (i praktiken reversera MS alla ändringar) har man ett resultat som i sina allra bästa stunder motsvarar 90% av slutresultatet av åtgärderna i 10an.

Det är då man istället bekantar sig med KDE och inser att det går alldeles utmärkt att erbjuda ett "modernt" GUI som är anpassningsbart och även har en riktigt bra filhanterare (Dolphin), en mycket bra startmeny med logisk sortering av programmen, inställningar som är utmärkta och överskådliga, inbyggd temamotor utan att installera tredjepartsverktyg o.s.v o.s.v.

MS går åt fel håll med 11an vilket är anledningen till att Windows 10 LTSC är att föredra för att inte tala om Linux.

Varje gång jag läser om nyheter i fallet W11 kan jag enbart skaka på huvudet. Mitt senaste försök med testbuilden av 11 LTSC gav mig ungefär "90%" av det jag är ute efter så varför? När 10an under motsvarande förhållanden ger "100%" och KDE också ger "100%". Inte sagt att det är perfekt utan mer att man kommer "nästan fram" efter omfattande ombyggnation men återigen: Varför nöja sig med 90% av resultatet när man kan få 100% av detsamma?