Nu måste Apple släppa in konkurrenter i Apple Pay

Permalänk
Melding Plague

Nu måste Apple släppa in konkurrenter i Apple Pay

Apple har till den 25 juli på sig att implementera ändringarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra med valmöjligheter så man själv kan välja vilken tjänst man vill använda

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hoppas inte att det leder till att bankerna skippar Apple och tvingar in en i deras egna plånbokslösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Hoppas inte att det leder till att bankerna skippar Apple och tvingar in en i deras egna plånbokslösningar.

Det har det inte gjort på Android sidan. Där stödjer de flesta Google Wallet. Handelsbanken stödjer dock bara Samsung Pay och inte Google Pay. Det finns ingen svensk bank vad jag vet som bara stödjer sin egna plånbokslösning på Android sidan.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hoppas det ger stora friheter med NFC.
Det är t ex galet att Stockholms lokaltrafik inte kunnat använda nfc för biljetter.

Jag själv skulle vilja bygga access till dörren i mitt hus hjälp av NFC och en egenbyggd lösning.

Skrivet av Rågren:

Hoppas inte att det leder till att bankerna skippar Apple och tvingar in en i deras egna plånbokslösningar.

Finns tyvärr en risk. Jag vet att det enbart var avtal/pengar som gjorde att SEB dröjde med att implementera Apple Pay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hoppas det ger stora friheter med NFC.
Det är t ex galet att Stockholms lokaltrafik inte kunnat använda nfc för biljetter.

Jag själv skulle vilja bygga access till dörren i mitt hus hjälp av NFC och en egenbyggd lösning.

Det kan du, med enkelbiljetter i SL, kan du betala med, både Google och Apple Pay. Jag tror dock inte att SL kommer ändra sig nu och ha alla biljettyper via NFC. Inte ens Skånetrafiken har det och där kan man nästan inte ens ha sin biljett på ett fysiskt kort sedan de tog bort Jojo kortet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det kan du, med enkelbiljetter i SL, kan du betala med, både Google och Apple Pay. Jag tror dock inte att SL kommer ändra sig nu

Jag vill alltså ha mitt 30-dagarskort som ett digital kort och kunna blippa det med NFC i spärrarna, så vitt jag vet går inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det kan du, med enkelbiljetter i SL, kan du betala med, både Google och Apple Pay. Jag tror dock inte att SL kommer ändra sig nu och ha alla biljettyper via NFC. Inte ens Skånetrafiken har det och där kan man nästan inte ens ha sin biljett på ett fysiskt kort sedan de tog bort Jojo kortet

Fast inte att ha månadskort så va? Det du pratar om är väl ändå singelbiljetter med kortbetalning (Fast via Google/Appple Wallet)?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av BasseBaba:

Jag själv skulle vilja bygga access till dörren i mitt hus hjälp av NFC och en egenbyggd lösning.

Är det inte bara betalningsdelen som varit låst alltså?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag vill alltså ha mitt 30-dagarskort som ett digital kort och kunna blippa det med NFC i spärrarna, så vitt jag vet går inte det?

Nej, och jag redigerade mitt inlägg precis när du citerade mitt. Jag tror inte de kommer ändra på det.

Skrivet av BasseBaba:

Finns tyvärr en risk. Jag vet att det enbart var avtal/pengar som gjorde att SEB dröjde med att implementera Apple Pay.

Som jag skrev tidigare, så har inte det skett på Android sidan. Ja, vissa banker stödjer bara Samsung Pay och inte Google Pay, men det är ingen bank som bara stödjer en egen plånbok/pay vad jag vet. Angående avtal/pengar så är det för att Apple tar en avgift, det gör inte Samsung/Google Pay.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Är det inte bara betalningsdelen som varit låst alltså?

Nej man har som utvecklare haft 0 access till nfc-kretsen, såvida det inte ändrats på senare tid.

Edit:
Har bara läst lite snabbt men låter positivt:
https://qvik.com/news/apple-opens-nfc-payment-capabilities-to...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Fast inte att ha månadskort så va? Det du pratar om är väl ändå singelbiljetter med kortbetalning (Fast via Google/Appple Wallet)?

Stämmer, jag skrev enkelbiljett. Som jag skrivit i några inlägg nu, så tror jag inte att varken SL, Skånetrafiken eller någon annan kommer ändra på det som de har nu. I SL trafiken kan man också ha UL + SL biljett, samt även Movingo biljett som är giltig inom SL trafiken. Alla använder QR kod och det fungerar på telefoner som inte har NFC. I Skåne t.ex. kan man i princip inte ha sin månadsbiljett på ett fysiskt kort längre och då måste de stödja telefoner som inte har NFC stöd också.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Stämmer, jag skrev enkelbiljett. Som jag skrivit i några inlägg nu, så tror jag inte att varken SL, Skånetrafiken eller någon annan kommer ändra på det som de har nu. I SL trafiken kan man också ha UL + SL biljett, samt även Movingo biljett som är giltig inom SL trafiken. Alla använder QR kod och det fungerar på telefoner som inte har NFC. I Skåne t.ex. kan man i princip inte ha sin månadsbiljett på ett fysiskt kort längre och då måste de stödja telefoner som inte har NFC stöd också.

Mm, det är ju en rimlig kompromiss just av det skälet, alla har inte NFC helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Mm, det är ju en rimlig kompromiss just av det skälet, alla har inte NFC helt enkelt.

Finns väl inget som säger att dom har inte kan ha stöd för NFC och qr-kod?

Nu ska man ha ett kort att släpa på för 30 dagesbiljetten. Sen har jag femtielva nfc-blippar på nyckelringen, vore skönt att ersätta alla dom med mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Finns väl inget som säger att dom har inte kan ha stöd för NFC och qr-kod?

Nu ska man ha ett kort att släpa på för 30 dagesbiljetten. Sen har jag femtielva nfc-blippar på nyckelringen, vore skönt att ersätta alla dom med mobilen.

Du måste inte ha ett kort? Du kan ju ha den i mobilen i SL appen. Eller är det så att du inte gillar QR-koden? SL-kortet är det enda jag vill ha på ett fysiskt kort. Allt annat har jag i telefonen numera

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Mm, det är ju en rimlig kompromiss just av det skälet, alla har inte NFC helt enkelt.

Och i Skåne kan man låna ut biljetten till en annan person när man själv inte använder biljetten. Vet inte riktigt hur det skulle fungera om de använde NFC.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig fattat grejen med Google Pay, Samsung Pay, Apple Pay etc etc. Har folk blivit så lata att de inte orkar hålla sitt kort mot en yta och *blippa* det. Varför är det bättre med *Pay-lösningar?

Men hur som helst så är det ju bra med valmöjligheter, och det är alltid värmande att läsa om saker som Apple tvingas till

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Hoppas inte att det leder till att bankerna skippar Apple och tvingar in en i deras egna plånbokslösningar.

Det problemet har vi redan här i Norge.

Vår största och mest gammaldags bank, DNB, har sin egen betalningslösning, Vipps, som de satsar hårt på, och vägrar att låta kunderna använda Apple Pay. Den mest populära och moderna banken, Sbanken, som alla som ville använda Apple Pay valde, blev således uppköpta av DNB. Konkurransetilsynet stoppet köpet, men Konkurranseklagenemnda överkörde beslutet. Kort tid efter detta slutade Sbanken att stödja Apple Pay, och blev till slut helt integrerat i DNB, trots försäkringar om att detta inte skulle ske.

Skrivet av Ozzed:

Jag har aldrig fattat grejen med Google Pay, Samsung Pay, Apple Pay etc etc. Har folk blivit så lata att de inte orkar hålla sitt kort mot en yta och *blippa* det. Varför är det bättre med *Pay-lösningar?

Men hur som helst så är det ju bra med valmöjligheter, och det är alltid värmande att läsa om saker som Apple tvingas till

Det är skönt att kunna lämna plånboken hemma, eller till och med telefonen så man inte ens kan börja förlora sig i social media. Dubbel-klicka en knapp på klockan, håll upp den mot terminalen, och simsalabim så har du betalat

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har aldrig fattat grejen med Google Pay, Samsung Pay, Apple Pay etc etc. Har folk blivit så lata att de inte orkar hålla sitt kort mot en yta och *blippa* det. Varför är det bättre med *Pay-lösningar?

Men hur som helst så är det ju bra med valmöjligheter, och det är alltid värmande att läsa om saker som Apple tvingas till

Del säkerheten, när man gör ett köp så används ett virtuellt kortnummer och inte det kortnummer man anger i Google Pay/det nummer som står på fysiska kortet. Sedan behöver man inte ange pin-kod till kortet. Så länge man låst upp telefonen på ett säkert sätt, på Android är det pin-kod, mönster eller fingeravtryck, samt på vissa telefoner ansiktsupplåsning, så är det bara att lägga telefonen mot terminalen och betala och detta gäller oavsett summa och inte 400:- gräns som det är med fysiska kortet. Det är några av fördelarna. Jag har inte med mig min plånbok alls längre sedan jag skaffade en telefon med NFC i våras utan bara mitt SL kort.

Skrivet av Kyraal:

Det problemet har vi redan här i Norge.

Vår största och mest gammaldags bank, DNB, har sin egen betalningslösning, Vipps, som de satsar hårt på, och vägrar att låta kunderna använda Apple Pay. Den mest populära och moderna banken, Sbanken, som alla som ville använda Apple Pay valde, blev således uppköpta av DNB. Konkurransetilsynet stoppet köpet, men Konkurranseklagenemnda överkörde beslutet. Kort tid efter detta slutade Sbanken att stödja Apple Pay, och blev till slut helt integrerat i DNB, trots försäkringar om att detta inte skulle ske.

Något sånt har inte skett i Sverige på Android sidan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

För egen del, så fortsätter jag med Apple Pay.
Tycker det fungerar klockrent.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av raxxor:

För egen del, så fortsätter jag med Apple Pay.
Tycker det fungerar klockrent.

Skitbra! Förhoppningsvis kan beslutet, om inte annat, driva på lite mer utveckling och incitament till att göra tjänsten (Edit: och även "konkurrenternas" tjänster) ännu bättre.

Skrivet av Ozzed:

Jag har aldrig fattat grejen med Google Pay, Samsung Pay, Apple Pay etc etc. Har folk blivit så lata att de inte orkar hålla sitt kort mot en yta och *blippa* det. Varför är det bättre med *Pay-lösningar?

Men hur som helst så är det ju bra med valmöjligheter, och det är alltid värmande att läsa om saker som Apple tvingas till

Som ovan så behöver du inte ha med dig plånboken och kan väl rätt smidigt skifta mellan olika kort utan att behöva släpa med dig ett bibliotek.

Även om implementationerna är olika så är det väl lite extra säkerhet medan det fysiska kortet oftare är tillgängligt konstant.
I Samsung Pay bekräftade jag mina betalningar med en prompt och godkände genom ett snabbt fingeravtryck, medan Google Pay kör på när telefonen är upplåst. Föredrog nog det tidigare personligen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Finns mycket kul man kan göra med NFC, men som man inte får pga denna begränsning. Även efter denna ändring är det bara betallösningar som öppnas upp, inte att agera NFC-token i andra syften…

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Finns väl inget som säger att dom har inte kan ha stöd för NFC och qr-kod?

Nu ska man ha ett kort att släpa på för 30 dagesbiljetten. Sen har jag femtielva nfc-blippar på nyckelringen, vore skönt att ersätta alla dom med mobilen.

Dina blippar är antagligen alla av en eller kanske två olika tekniska sorter som enkelt skulle kunna kombineras till så många. Det brukar mer vara ett administrativt problem, att de som utfärdar dom bara vill använda ”sina egna” taggar.

Din mobil kommer också ge ifrån sig sitt eget id, så det skulle inte göra någon skillnad för det problemet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Stämmer, jag skrev enkelbiljett. Som jag skrivit i några inlägg nu, så tror jag inte att varken SL, Skånetrafiken eller någon annan kommer ändra på det som de har nu. I SL trafiken kan man också ha UL + SL biljett, samt även Movingo biljett som är giltig inom SL trafiken. Alla använder QR kod och det fungerar på telefoner som inte har NFC. I Skåne t.ex. kan man i princip inte ha sin månadsbiljett på ett fysiskt kort längre och då måste de stödja telefoner som inte har NFC stöd också.

Det är bara en tidsfråga innan det blir NFC eller nåt liknande. QR är för jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du måste inte ha ett kort? Du kan ju ha den i mobilen i SL appen. Eller är det så att du inte gillar QR-koden? SL-kortet är det enda jag vill ha på ett fysiskt kort. Allt annat har jag i telefonen numera

Den optiska avläsningen fungerar så QR-kdoen är helt uteslutet för min del. Så det blir kortet som gäller för min del. Jag vill ju kunna verifiera biljetten med NFC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det problemet har vi redan här i Norge.

Vår största och mest gammaldags bank, DNB, har sin egen betalningslösning, Vipps, som de satsar hårt på, och vägrar att låta kunderna använda Apple Pay. Den mest populära och moderna banken, Sbanken, som alla som ville använda Apple Pay valde, blev således uppköpta av DNB. Konkurransetilsynet stoppet köpet, men Konkurranseklagenemnda överkörde beslutet. Kort tid efter detta slutade Sbanken att stödja Apple Pay, och blev till slut helt integrerat i DNB, trots försäkringar om att detta inte skulle ske.

Det är skönt att kunna lämna plånboken hemma, eller till och med telefonen så man inte ens kan börja förlora sig i social media. Dubbel-klicka en knapp på klockan, håll upp den mot terminalen, och simsalabim så har du betalat

Skrivet av jnsson:

Del säkerheten, när man gör ett köp så används ett virtuellt kortnummer och inte det kortnummer man anger i Google Pay/det nummer som står på fysiska kortet. Sedan behöver man inte ange pin-kod till kortet. Så länge man låst upp telefonen på ett säkert sätt, på Android är det pin-kod, mönster eller fingeravtryck, samt på vissa telefoner ansiktsupplåsning, så är det bara att lägga telefonen mot terminalen och betala och detta gäller oavsett summa och inte 400:- gräns som det är med fysiska kortet. Det är några av fördelarna. Jag har inte med mig min plånbok alls längre sedan jag skaffade en telefon med NFC i våras utan bara mitt SL kort.
Något sånt har inte skett i Sverige på Android sidan

Så om jag blir överfallen och får tummen avskuren kan förövaren nyttja mitt konto i mitt namn? Awesome för bovar och banditer... Men ja jag vet inte. Att skära av min tumme är väldigt mycket lättare än att få mig att avslöja min pinkod. Plånboken är alltid med ändå, för även om jag fyller 40 i år och alltså blir legit gubbjävel så får jag lik förbannat visa leg på systemet mer smickrande ofta än jag förtjänar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är bara en tidsfråga innan det blir NFC eller nåt liknande. QR är för jobbigt.

Jag tror inte på NFC, då det finns telefoner som inte har stöd för NFC. Jag skulle bli förvånad om de byter snart. Det är bara lite mer än 1 år sedan det nya biljettsystemet i Stockholm började användas fullt ut. Föregående system användes i ca 12-13 år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så om jag blir överfallen och får tummen avskuren kan förövaren nyttja mitt konto i mitt namn? Awesome för bovar och banditer... Men ja jag vet inte. Att skära av min tumme är väldigt mycket lättare än att få mig att avslöja min pinkod. Plånboken är alltid med ändå, för även om jag fyller 40 i år och alltså blir legit gubbjävel så får jag lik förbannat visa leg på systemet mer smickrande ofta än jag förtjänar

Fram tills att du spärrar det ja. Du kan också på distans (iallafall om du använder Google Pay) avaktivera Google Pay om du skulle tappa bort/få telefonen stulen via https://www.google.com/android/find/ . Välj telefon och välj sedan Säkra enheten. Då kan inte fingeravtryck användas för att låsa upp telefonen enligt hemsidan

Jag vet inte om fingeravtrycksläsaren kan känna av om tummen är avskuren eller inte men den lilla chansen att det sker tar jag gärna mot att bekvämt ha med mig flera hela tiden utan plånbok

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Och i Skåne kan man låna ut biljetten till en annan person när man själv inte använder biljetten. Vet inte riktigt hur det skulle fungera om de använde NFC.

Varför skulle inte det fungera med NFC?

Skrivet av jnsson:

Jag tror inte på NFC, då det finns telefoner som inte har stöd för NFC. Jag skulle bli förvånad om de byter snart. Det är bara lite mer än 1 år sedan det nya biljettsystemet i Stockholm började användas fullt ut. Föregående system användes i ca 12-13 år

Hur vanligt är det egentligen att inte ha NFC på en telefon man köpt senaste 3 åren? Nästan noll extra kostnad för tillverkarna att slänga med. Dessutom, man kan ha alternativa lösningar med QR kod precis som idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Som ovan så behöver du inte ha med dig plånboken och kan väl rätt smidigt skifta mellan olika kort utan att behöva släpa med dig ett bibliotek.

Detta blir motsägelsefullt på något sett?
Detta med att "slippa ha plånboken med sig" är alltid det främsta och tyngsta argumentet när ifrågasättande av detta kommer upp.

Men... borde det inte vara så att väldigt få av de som förespråkar att digitalisera allting och "använda telefonen till allt" helt tappat behovet av en fysik plånbok för ganska många år sen nu?? Vad har ni i plånboken?

Jag är själv "äldre" och av naturen tveksamt inställd till de flesta nymodigheter och påhittade behov, men anammar inom sinom tid saker som faktiskt fungerar bra och tillför mitt liv något.
Så jag höll krampaktigt kvar i min gamla slitna svarta läderplånbok när fler o fler runt omkring mig insåg att man bara kan stoppa körkortet och visakortet i skalet på telefon....
För en 2-3år sen råkade jag dock tappa min plånbok (glömde stänga dragkedjan på jackfickan när jag körde hoj), när jag då efteråt verkligen behövde tänka efter vad som fanns i plånboken så insåg jag ganska snart att körkortet och visakortet var det enda användbara.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d