Permalänk
Medlem

Köpråd 55" 5-8000kr

Hej!

Bilden på min 4år~ gamla Philips 58" 58PUS7555 la av i helgen så jag är på jakt efter en ny TV.

Har inga direkt större krav på bra ljud eller gränssnitt då jag kör chromecast & tv-box.

Dock kollar jag en del fotboll genom Viaplay, streamar filmer/serier, ser vanlig tv via boxen. Har över 3M till soffan och kollar lite sned vinkel från tv:n

Tycker min Philips har fungerat ok, fixade lite i inställningarna innan jag var nöjd med fotbollen. 58" också fungerat bra

Har läst igenom guiden samt tidigare köp-trådar och fastnade först för 55" Samsung Q60C. Läste dock flera recensioner att den kanske inte är helt lämpad för sport samt att den har rätt snäv betraktningsvinkel

Några tips? Så länge det inte blir sämre än min gamla är jag inte jättepetig

Permalänk
Medlem

Denna ser riktigt intressant ur och för den budgeten något jag skulle ”forska” kring och sen slå på köpknappen.

https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/hisense-55-4k-uhd-qled-tv...

Den har allt man kan vilja ha i en tv idag utan att det kostar skjortan och för det priset så är det lockande nog.

Hade dock helst velat utöka din budget och slagit till på en 55” Oled eller hittat en oled begagnat.

6 serien av Samsung är budget av budget och det finns alltid något ett vara besviken på. Rekommenderar minst 8 serien men då hamnar man över 10k minst.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Knukka: Ifall du har en 58-tummare sedan tidigare är det en storlek som brukar företrädas av VA-paneler av enklare kvalitet och dessa har den begränsade betraktningsvinkeln du kan ha läst om i recensioner. Förmodligen är det samma nivå som du redan hade. Q60C är antagligen något bättre på ett par punkter eftersom PUS7-serien är enklare modeller överlag.

Om du vill säkra mer funktion och kvalitet, titta på Q7-serien från Samsung eller som skrivet Q8-serien. Överlag bättre paneler och mer ljusstyrka. Även om problemet med sport sällan är själva TV:n utan mer sändningskvaliteten, så kommer en bättre TV fortfarande ge bättre bild vilket också inkluderar just sport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Denna ser riktigt intressant ur och för den budgeten något jag skulle ”forska” kring och sen slå på köpknappen.

https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/hisense-55-4k-uhd-qled-tv...

Den har allt man kan vilja ha i en tv idag utan att det kostar skjortan och för det priset så är det lockande nog.

Hade dock helst velat utöka din budget och slagit till på en 55” Oled eller hittat en oled begagnat.

6 serien av Samsung är budget av budget och det finns alltid något ett vara besviken på. Rekommenderar minst 8 serien men då hamnar man över 10k minst.

Ja denna ser väldigt intressant ut! Ska läsa lite recensioner och ev. kika förbi Power och ta mig en titt i helgen

Jo jag förstår att jag är nere i budget-träsket men det är okej, försöker väl mest undvika dom värsta minorna (hade helst fortsatt med nuvarande men den gick ju sönder haha)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Knukka: Ifall du har en 58-tummare sedan tidigare är det en storlek som brukar företrädas av VA-paneler av enklare kvalitet och dessa har den begränsade betraktningsvinkeln du kan ha läst om i recensioner. Förmodligen är det samma nivå som du redan hade. Q60C är antagligen något bättre på ett par punkter eftersom PUS7-serien är enklare modeller överlag.

Om du vill säkra mer funktion och kvalitet, titta på Q7-serien från Samsung eller som skrivet Q8-serien. Överlag bättre paneler och mer ljusstyrka. Även om problemet med sport sällan är själva TV:n utan mer sändningskvaliteten, så kommer en bättre TV fortfarande ge bättre bild vilket också inkluderar just sport.

Ja, min trasiga var nog ingen värsting direkt. Köpte den för strax under 5000:- och tänkte väl en snarlik budget idag

Q7-serien verkar inte dumt, tveksamt om det kommer ner i min prisklass i snar framtid. Orkar nog inte vänta till Black Friday

Men nu har jag lite mer info när jag håller utkik när det kommer någon bra deal