Fejkrecensioner överflödar Google Maps

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte titta på recensioner innan jag går in nånstans, det är mer spontant när hittar ett nytt ställe, däremot skriver jag ofta omdömen när jag varit där. Ett av dessa ställen var totalt botten men de hade fina recensioner, så jag blev mer nyfiken än vanligt och började undra vilka som skriver så positivt om ett skitställe. Började söka på namnen och titta på vad mer de recenserat.
Flera av namnen visade sig vara personalen, vissa hittade jag på "kontakta oss", andra på linkedin där de uppgett de är eller varit anställda. Sedan ett stort antal konton med endast 1-3 recensioner som uttryckt sig lyriska och med massor av grafiktecken. Av mer än 80 recensioner vid det tillfället var närmare hälften av sådana konton. Det där stället är borta nu, konkursade.

Googles algoritmer är inget vidare heller. Jag skrev omdöme om en sibylla-grill, lade med foto osv, men det infördes inte. Fick besked om att nån automatisk grunka nekat, men det gick överklaga för manuell granskning. Det gjorde jag, sedan tog det ett par veckor och det kom in. Varför den först stoppades är mig obegripligt, för det var inget konstigt alls i texten.

Permalänk
Avstängd

Man kan tyvärr inte lita på recensioner

Permalänk
Medlem

People equals shit som de brukar säga.
Röta i genpoolen men det är ju inget nytt under solen.

Permalänk

Om man inte ska gå efter recensioner vad ska man då gå efter?

Det jag framförallt stör mig på är att vissa butiker som säljer böcker, datordelar på nätet får riktigt usel betyg. Typ under 2.0 i betyg av 5. Det är jättebra om detta stämmer så man vet om detta.

Men samtidigt är man som kund intresserad att köpa t.ex böcker på nätet. Och då när man ser på butikerna så blir man fundersam om man ska våga beställa?
Man får dock läsa igenom recensioner och se vad det är för några. Ofta är det typ, jag går på högskola Chalmers/KTH, min kurs börjar om 3dagar, leverans förväntade jag mig skulle komma innan kursen började men det gick en hel vecka. Jag ger butiken betyg ett, jag skulle ge betyg minus 10 om det gick.

Permalänk
Medlem

Google har ju ett rating system för folk som recenserar saker på Google maps och bidrar med att ladda upp bilder till tjänsten. Google borde kanske promota dessa lite högre över bruset och straffa dessa konton mycket snabbare om de visar sig syssla med fejkbetyg. Det är iallafall betydligt svårare att komma upp i rank där än bara spamma tjänsten med betyg. Inte prefekt men eventuellt lite bättre.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Så många helt osannolikt positiva recensioner med 5 stjärnor, oftast med jättegeneriska fantasilösa namn som var det första fejkkontot kom på, typ "Anna Svensson", "Maria Olsson", "Johan S" osv.

3 stjärnor från nån "Harald Weiderscnitt" eller nåt väger betydligt tyngre. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av eLeVeN:

Man kan tyvärr inte lita på recensioner

Man kan om dom är ärliga och inte skrivna av bots eller troll.

Permalänk
Medlem

170milj fejk recensioner togs bort och det är bara en liten del? Jösses

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

Man kan om dom är ärliga och inte skrivna av bots eller troll.

Det är sant faktiskt.

Falska recensioner är ofta överdrivna eller vaga. Äkta recensioner är detaljerade.

Många recensioner på kort tid kan vara ett tecken på manipulation med mera.

Permalänk
Medlem

Google har ett system som kallas Local Guides. Jag använder det som en liten kul grej och tycker det är viktigt att ge ärlig information om platser jag besöker. Man kan manuellt gå in efter man varit ett ställe och ibland poppar den upp och ställer frågor efter man varit någonstans. Jag var under en tid väldigt aktiv och fick hyfsat hög level, men det gav ingenting. Det står när man läser om det att man ska få perks och tillgång till tidiga versioner av mjukvara. Men har aldrig fått annat än att jag hade uppnått en viss nivå. Vet inte om det är för att jag inte bor i USA, men om de satsade mer på det så kan dem ju få mer riktig data, än nån klick farm i Asien som aldrig besökt platsen.

felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av eldaria:

Google har ett system som kallas Local Guides. Jag använder det som en liten kul grej och tycker det är viktigt att ge ärlig information om platser jag besöker. Man kan manuellt gå in efter man varit ett ställe och ibland poppar den upp och ställer frågor efter man varit någonstans. Jag var under en tid väldigt aktiv och fick hyfsat hög level, men det gav ingenting. Det står när man läser om det att man ska få perks och tillgång till tidiga versioner av mjukvara. Men har aldrig fått annat än att jag hade uppnått en viss nivå. Vet inte om det är för att jag inte bor i USA, men om de satsade mer på det så kan dem ju få mer riktig data, än nån klick farm i Asien som aldrig besökt platsen.

Jag är rätt aktiv där och har fått gratis google music i 3 månader och lite annat.

Dock har mitt konto blivit flaggat på något sätt helt utan anledning och typ 80% av bilderna jag lägger upp kommer inte upp och hälften av mina recensioner publiceras inte.

Ibland har jag möjlighet att begära manuell granskning, 100% av gångerna jag kunnat göra det så har det blivit godkänt. Men det gäller bara recensioner och i typ 30% av fallen som valet ens finns.

Med bilderna så händer ingenting och jag har ingen möjlighet att överklaga eller så.

Det har gjort det mindre kul att skriva bra texter.

Permalänk
Medlem

När jag var i USA sist (2022) så skulle jag köra till Very Large Array för att ta lite foton samt för att besöka en gammal barndomsvän som numera bor i landet och arbetar i närheten. Var i behov av att tanka och kollade på Google som gav fem olika alternativ i närområdet. Ett av alternativen stack ut då det låg mitt ute i öknen utan någon väg dit. Valde därför en annan mack. Kollade precis och den fejkade macken är numera bortplockad från Google. Om jag inte minns fel var det en Jiffy Trip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Det är inte bara på google detta händer. Det är varenda plattform som existerar. Extremt enkelt och billigt att köpa recensioner, men det slutar inte där. Nyhetsartiklar på de stora sidorna folk läser varje dag är ett knapptryck (och kr) bort. Undersökningar som säger att x, y, z är bäst? Köpta. "Oberoende jämför-sida inom x, y, z"? Drivs med 99% sannolikhet av det företag som alltid syns och rankad högst i jämförelserna.

Välkommen till verkligheten där i princip allting är gjort för att manipulera en att köpa någons produkt eller tjänst.

Ja ibland när man googlar typ "bästa airfryern" eller dylikt så får man bara autogenrerad bot texter.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Google har ju ett rating system för folk som recenserar saker på Google maps och bidrar med att ladda upp bilder till tjänsten. Google borde kanske promota dessa lite högre över bruset och straffa dessa konton mycket snabbare om de visar sig syssla med fejkbetyg. Det är iallafall betydligt svårare att komma upp i rank där än bara spamma tjänsten med betyg. Inte prefekt men eventuellt lite bättre.

Och inte bara det, det är många riktiga skribenter som blir flaggade som spam av Googles automatiska detektering. Oftast räcker det med att man skickar in en appeal så rättar de till det, men det tar ju bort motivationen lite när varje recension jag skriver blir flaggad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Och inte bara det, det är många riktiga skribenter som blir flaggade som spam av Googles automatiska detektering. Oftast räcker det med att man skickar in en appeal så rättar de till det, men det tar ju bort motivationen lite när varje recension jag skriver blir flaggad.

Goggles automatiska system fungerar verkligen sådär. Mitt youtube konto blev bannat av deras bot. Jag skickade in en överklagan och efter två veckor så låste de upp kontot igen. Jag hade inte laddat upp något innehåll på mitt konto och jag hade inte skrivit någon kommentar på flera år på tjänsten.

Det går inte lita på automatik och ai i alla lägen helt klart.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Nu senast i södra Europa hade i princip alla restauranger mer än 4. Vi var på en topprestaurang och 15 helt vardagliga alla hade 4.5- 4.6.

Jag börjar bakifrån, sämsta, hur många 1-3or har stället, själv ger jag i princip aldrig en 5a, det är ett ställe där man äter exceptionellt gott till en vettig kostnad och fin service. De är extremt sällsynta.
Samma fenomen gäller på Amazon osv också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Nu senast i södra Europa hade i princip alla restauranger mer än 4. Vi var på en topprestaurang och 15 helt vardagliga alla hade 4.5- 4.6.

Jag börjar bakifrån, sämsta, hur många 1-3or har stället, själv ger jag i princip aldrig en 5a, det är ett ställe där man äter exceptionellt gott till en vettig kostnad och fin service. De är extremt sällsynta.
Samma fenomen gäller på Amazon osv också..

Samma fenomen som på IMDB där många/alla numer ger all filmer 10/10.