Passiv kylning i Asrocks nya Radeonkort

Permalänk
Melding Plague

Asrock har lanserat en ny familj grafikkort kallad Passive Series som till att börja med består av fläktlösa varianter av RX 7900 XTX och RX 7900 XT.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Asrock har lanserat en ny familj grafikkort kallad Passive Series som till att börja med består av fläktlösa varianter av RX 7900 XTX och RX 7900 XT.

Läs hela artikeln här

Såg detta rapporteras någon annanstans, hela idén att detta är passivt kylt kräver en rejält "annorlunda" definition av passiv kylning.

Detta är inte passivt kylda grafikkort, så som folk menar "passiv kylning". Det är grafikkort för serverbruk där de individuella komponenterna visserligen bara har kylflänsar, men de är helt beroende av att sitta monterade i en "vindtunnel".

Skillnaden är alltså att fläktarna är monterade i chassit istället, men det är inte alls som "vadå, jag har också fläktar i mitt chassi", utan rejält drag och luften blåses inte bara in i ett stort utrymme som läcker åt alla håll utan blåser rakt igenom en "tunnel" från chassits fram- till baksida.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ser ju mer ut som en produkt för som man har i serverchassin mer än i datorn hemma på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Namnfel, är uppenbart server series. Inget en privatperson skulle kunna köra.

Permalänk
Medlem

Har jag missat något men är detta dom första AMD korten där dom nedgraderat kontakten ? =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Såg detta rapporteras någon annanstans, hela idén att detta är passivt kylt kräver en rejält "annorlunda" definition av passiv kylning.

Detta är inte passivt kylda grafikkort, så som folk menar "passiv kylning". Det är grafikkort för serverbruk där de individuella komponenterna visserligen bara har kylflänsar, men de är helt beroende av att sitta monterade i en "vindtunnel".

Skillnaden är alltså att fläktarna är monterade i chassit istället, men det är inte alls som "vadå, jag har också fläktar i mitt chassi", utan rejält drag och luften blåses inte bara in i ett stort utrymme som läcker åt alla håll utan blåser rakt igenom en "tunnel" från chassits fram- till baksida.

Tänkte väl. Aldrig varit med om att så high end kort passivt kunnat kylats. Brukar ju vara kort som inte drar mycket mer än 100W Max.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Håller helt med, de här grafikkorten kommer brinna upp i en vanlig datorlåda. (Milt överdrivet )

Står ju även på hemsidan: ” designed for multi-card parallel computing for better performance.”

Korten har helt fel sorts flänsar för passivt bruk med låg luftcirkulation, plus alldeles för små för att klara den värmen…

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Är det första gången ett AMD-kort bestyckas med 12VHPWR 12V-2x6?

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Har jag missat något men är detta dom första AMD korten där dom nedgraderat kontakten ? =o

Skrivet av Teddis:

Är det första gången ett AMD-kort bestyckas med 12VHPWR 12V-2x6?

Kan inte minnas jag sett det förut heller! Nyfiken om nån sett nått annat?
Jag trodde nästan det var något fel på bilden när jag såg den först och att de lagt en bild på ett Nvidiakort istället, innan jag läste på Asrocks hemsida att de medvetet valt den kontakten för att bara behöva dra en kontakt till varje kort, vilket ju är smidigare om man har många i samma rack.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Helt ointressant för gamers då det är kort för servermarknaden. Sedan är dessa kort passiva med ett asterix, för servrarna har massvis med fläktar som trycker luft genom dem.

Permalänk
Medlem

I *teorin* skulle nog den typen av kylare funka (likaså CPU kylare) men det skulle kräva en helt ny formfaktor på moderkort och chassin där dom är specifikt designade så att chassifläktar ersätter CPU och grafikkortsfläktar med dedikerade kanaler genom lådan för max kylning.

Tills det kör det nä det som är poå bilden är ett serverkort. Dom fläktarna går väl i typ 5000rpm konstant lol.

Permalänk
Medlem

Om de kunde göra den 3-4 gånger så tjock så skulle det nog bli bra. Det kanske går att limma fast en större fläns ovanpå den medföljande kylflänsen? Skulle vara bra att slippa 5+ felorienterade fläktar i datorn. Det bör räcka med 2st rätt orienterade fläktar.

Permalänk
Medlem

Den blir jag extra intresserad av. Beror på hur törstig den är.

Med en fläkt och en egenCADad trumma. Att få ut all värme utan att passera annat är i allra högsta grad intressant men jag skulle helst se någon lite klenare variant.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Synd det inte är passiv kylning i ordinarie chassi. Tystnad och bättre livslängd > 5% prestanda. (Hade en släkting som fick uppgradera då deras fläkt dog på en 1080, var bra nog just då men inte värt att försöka reparera ett så gammalt kort.)