Värt att satsa på ny receiver?

Permalänk
Medlem

Värt att satsa på ny receiver?

Sitter och funderar på hur jag ska förbättra ljudet till min TV.
Jag har idag 2 st Dali Zensor 5 fronthögtalare och en Dali Zensor Vokal som center.
Har även en billigare SUB av märket Argon som jag kör till.

Till detta använder jag en gammal Yamaha RX-V475. Har aldrig tyckt att ljudet till TVn varit jättebra, ofta haft svårt att höra dialogen i filmer/serier/tv program. Tycker det känns som om receivern inte riktigt ger det som högtalarna förtjänar.

Kommer på sikt byta TV och då lär jag även byta receiver så funderar på om det är värt att byta receiver redan nu. Tror ni jag kommer uppleva stor skillnad vid "tv tittande" med en mer modern receiver? Har en känsla av att Yamaha inte mixar ljudet till högtalarna helt optimalt. Har givetvis testat oändligt många inställningar, men aldrig blivit helt nöjd.

Vad skulle ni rekommendera för receiver som eventuellt blir en uppgradering? Jag lyssnar inte speciellt mycket på musik, utan det handlar mer om TV/Film/Serier. Stöd för en modern TV och senaste formaten. Behöver alltså troligen inte någon värsting, men något som blir ett lyft från min Yamaha RX-V475.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av magnusv:

Sitter och funderar på hur jag ska förbättra ljudet till min TV.
Jag har idag 2 st Dali Zensor 5 fronthögtalare och en Dali Zensor Vokal som center.
Har även en billigare SUB av märket Argon som jag kör till.

Till detta använder jag en gammal Yamaha RX-V475. Har aldrig tyckt att ljudet till TVn varit jättebra, ofta haft svårt att höra dialogen i filmer/serier/tv program. Tycker det känns som om receivern inte riktigt ger det som högtalarna förtjänar.

Kommer på sikt byta TV och då lär jag även byta receiver så funderar på om det är värt att byta receiver redan nu. Tror ni jag kommer uppleva stor skillnad vid "tv tittande" med en mer modern receiver? Har en känsla av att Yamaha inte mixar ljudet till högtalarna helt optimalt. Har givetvis testat oändligt många inställningar, men aldrig blivit helt nöjd.

Vad skulle ni rekommendera för receiver som eventuellt blir en uppgradering? Jag lyssnar inte speciellt mycket på musik, utan det handlar mer om TV/Film/Serier. Stöd för en modern TV och senaste formaten. Behöver alltså troligen inte någon värsting, men något som blir ett lyft från min Yamaha RX-V475.

Stöd för nya format typ Atmos kan ju vara vettigt om du strömmar nått som har det men du borde ju ändå kunna få vettig dialog med den Yamaha du har om du inte gjort nått fel, har du gjort högtalarsetup och nivåjustering manuellt eller bara litat på automatiken ? Har du kört testtonen och den låter ok och har du spelat upp nån testvideo ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Personligen så tycker jag att Pioneer har bäst pris/prestanda. Men allt handlar såklart om budget. Har själv en Pioneer in deras LX serie, är sjukt nöjd. Men även deras "billigare" VSX serie är bra.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Stöd för nya format typ Atmos kan ju vara vettigt om du strömmar nått som har det men du borde ju ändå kunna få vettig dialog med den Yamaha du har om du inte gjort nått fel, har du gjort högtalarsetup och nivåjustering manuellt eller bara litat på automatiken ? Har du kört testtonen och den låter ok och har du spelat upp nån testvideo ?

Har mestadels kör automatik, men även försökt justera manuellt. Visst det låter helt okej oftast. Men kan inte komma ifrån att dialogen i SVT Play ofta låter bättre på en bekants Philips Sounbar som kostar 1/3 av vad mitt system gjorde..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av magnusv:

Har mestadels kör automatik, men även försökt justera manuellt. Visst det låter helt okej oftast. Men kan inte komma ifrån att dialogen i SVT Play ofta låter bättre på en bekants Philips Sounbar som kostar 1/3 av vad mitt system gjorde..

Har läst manualen och Yamahan har en del inställningar som rör centerns karaktär och dynamikomfånget och de påverkas också av vilken typ av insignal du har, DD eller stereo som matrisavkodas ger olika möjliga inställningar.
Jag tror du behöver sätta dig in i hur de inställningarna fungerar efter att du gjort en korrekt grundinställning så att alla kanalerna låter likartat om du kör den inbyggda testtonsgeneratorn.
Och du har väl fasat högtalarna rätt för annars kan det bli väldigt underlig ljudbild.

Oavsett om du vill byta förstärkare så har jag svårt att tro att du inte kan få bättre ljud med delarna du redan har om de är korrekt inställda.

Det finns förresten en funktion på SVTplay som heter tydligare tal som också kan påverka.

Tydligare tal sänker bakgrundsljuden i ett program, och gör att rösterna i programmet hörs tydligare. Det är gjort för dig som har nedsatt hörsel eller stör dig på för höga bakgrundsljud. Tydligare tal finns än så länge på ett begränsat antal program, men det kommer snart fler. Du kan slå på Tydligare tal där du väljer undertext.
https://www.svtplay.se/kategori/tydligare-tal

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du någon budget?

Innan du köper en ny receiver, prova att gå in och sätt samtliga högtalare som "small" i AVR. Du kan även prova att gå in och bumpa volymen på centern. Vet inte om du har högtalarna "toed-in" mot sweet-spot - isåfall prova att ha högtalarna vinklade rakt fram pga deras "smoothare" off-axis.

Permalänk
Skrivet av magnusv:

Sitter och funderar på hur jag ska förbättra ljudet till min TV.
Jag har idag 2 st Dali Zensor 5 fronthögtalare och en Dali Zensor Vokal som center.
Har även en billigare SUB av märket Argon som jag kör till.

Till detta använder jag en gammal Yamaha RX-V475. Har aldrig tyckt att ljudet till TVn varit jättebra, ofta haft svårt att höra dialogen i filmer/serier/tv program. Tycker det känns som om receivern inte riktigt ger det som högtalarna förtjänar.

Kommer på sikt byta TV och då lär jag även byta receiver så funderar på om det är värt att byta receiver redan nu. Tror ni jag kommer uppleva stor skillnad vid "tv tittande" med en mer modern receiver? Har en känsla av att Yamaha inte mixar ljudet till högtalarna helt optimalt. Har givetvis testat oändligt många inställningar, men aldrig blivit helt nöjd.

Vad skulle ni rekommendera för receiver som eventuellt blir en uppgradering? Jag lyssnar inte speciellt mycket på musik, utan det handlar mer om TV/Film/Serier. Stöd för en modern TV och senaste formaten. Behöver alltså troligen inte någon värsting, men något som blir ett lyft från min Yamaha RX-V475.

Varför inte fullt 5.1 ljud? Kan förstå om m du har dåligt med plats/pengar. Finns en del filmer/serier på SVT Play med 5.1 ljud, bl.a Tyst vittne, Blackshore (om du nu gillar brittiska Krimserier förstås. Kör själv Atmos/DTS:X 5.2.2, SVT Play, 4K Netflix å 4K Disney + körs dock inte på TV:ns appar, utan från 4K Apple TV/4K Chromecast Google TV. Yamaha RX - V6A (eARC, 7.2*) på Hembiobutiken för 7.990 kr, Yamaha RX - V4A (5.2) för 5.490kr (nedsatt pris, tidigare 6.990kr). Marantz Cinema 70S (eARC, 7.2*) 10.890 kr. * = Kan även köra 5.2 mm å stereo. Jag har vad jag tycker en hög dialog på min Center, har en Marantz NR 1711 7.2, eARC (utgången modell) å har inte kört med mickinställngingen, får ta å göra det en dag, har precis bytat ut mina banankontakter.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Vad har du för TV eller mojäng som du kolla svt play och annat sådant från?

Använder du toslink från TV eller annan enhet så får du bara en sterio 2.0 singnal om du skickar ljudet som PCM.
Den kablen har inte plats för mer. Går det som Dolby digital/Pasthrue/Bittstream så kan du få 5.1 .

Så tästa att byta i inställningarna på TV/de enheterna mellan Dolby digital/Pasthrue/Bittstream (de kan heta lite olika). Skälv tycker jag att mina grejer låter bättre när jag kör på det. Recivern tycker jag är bäst på att avkorda ljudet, TV och andra enheterna är inte riktigt lika bra. Så därför föredrar jag Bittstream över PCM.

Kom också ihåg att det är inte alla program på svt som sänds i 5.1, många sänds bara i sterio och då ska ju ändå inte centern vara igång tekniskt sätt.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ny receiver kan förstås påverka i rätt riktning men ofta handlar det mer om att förstå sin produkt. Filmer har ofta dialog mixat ganska lågt i förhållande till effekter och förutsätter att man kör överlag ganska högt så att det blir dynamik i just effekterna. Dvs man ska höja volymen tills dialogen är klar och tydligt som en supersimpel tumregel. Sedan blir det en jäkla punsch när bomberna kommer eller vad det nu är.

Det är inte alltid det fungerar att köra så pass högt av förklarliga skäl likt grannar, familjemedlemmar och tid på dygnet, men också rent kvalitetsskillnad. En sämre förstärkare i den situationen kanske inte är direkt behaglig när det ska braka loss. Så där kan en ny och bättre receiver göra saker betydligt bättre.

Det du kan försöka med är att sänka den dynamiska omfånget och köra med Night Mode eller motsvarande med högre kompressionsgrad av dynamiken. Omfångsskillnaden mellan dialog och bomber minskar rejält vilket förstås tar udden av bomberna men gör också att man kan hålla dialogen på en tydligare nivå utan att grannens porslinstallrikar skallrar när bomberna kommer.

Som skrivet är det också skillnad på ljudspåren och hur de tolkas. 2.0-spåren kan vara tydligare mixade för dialog eftersom tanken ofta är funtionellt ljud i enklare system, likt TV:ns inbyggda högtalare.

Personligen gav jag upp detta ljudbrakande för några år sedan. Dels har jag sena kvällsvanor och vill visa hänsyn till grannar. Dels tittar jag oftare på dialogintensivt innehåll, mer TV-serier än effektfilmer. Där löste sig allt för min del med hörlurar. Vilket förstås inte är lösningen för alla.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mega-Dark:

Kom också ihåg att det är inte alla program på svt som sänds i 5.1, många sänds bara i sterio och då ska ju ändå inte centern vara igång tekniskt sätt.

Källmaterialet kan ju ha matriskodat surroundljud eller verkligt stereoljud (i stället för panorerad mono) och då överför man 2 kanaligt ljud och matrisdekodern plockar sedan ut fler kanaler, Dolby pro logic varianterna jobbar tex på det sättet och det är äkta surround (men inte diskret) och dekodern extraherar en centerkanal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för bra tips! Kör via Apple TV, gick in och tog bort en inställning där den kodar om allt till Dolby Digital 5.1. Blev lite bättre tycker jag. Har dock beställt en ny TV, så måste ändå uppdatera receiver. Satsar på en Denon AVR X1800H. Blir spännande att se hur stor skillnad det kommer göra.