Noctua NH-D15 G2 – utmärkt kylare med en prislapp som bränns

Permalänk
Melding Plague

Noctua NH-D15 G2 – utmärkt kylare med en prislapp som bränns

Noctua är tillbaka med en ny flaggskeppskylare i lyxklassen som erbjuder prestanda och kvalitet i toppklass men med en prislapp som får oss att svettas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Noctua brun... Kan den kyla nyaste Intel, spelar väl färgen ingen roll.
Tack för nyheten !

Permalänk
Medlem

Noctua borde inrikta sig på chassin som är specialgjorda för deras kylare. Har sett tester där folk 3d-printat luftgångar till processor respektive grafikkort från insuget. Och sedemera skickat ut respektive varmluft genom gemensamt utblås.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Noctua borde inrikta sig på chassin som är specialgjorda för deras kylare. Har sett tester där folk 3d-printat luftgångar till processor respektive grafikkort från insuget. Och sedemera skickat ut respektive varmluft genom gemensamt utblås.

Japp, och liknande lösningar med lufttunnlar i plast var inte helt ovanligt i färdigbyggda datorer runt millennieskiftet. Luften till CPU hade eget insug och utsug. Vill minnas att just grön plast var vanligt i DELL-maskiner.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Noctua brun... Kan den kyla nyaste Intel, spelar väl färgen ingen roll.
Tack för nyheten !

De verkar ju ha böjt sig baklänges för att hantera sådant, med separat SKU för bananformad kylare för att matcha Intels bananformade CPUer.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

2000:- ? For real?

Permalänk

För lyftkylning går nog min smärtgräns vid 1500:-. Hade sparat till vattenkylning istället.

Permalänk
Medlem

Största konkurrenten måste vara Noctua NH-D15. Köpte AM4-edition för 900 kr 2020-04. Lär knappast byta.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Jag är den som oftast faktiskt brukar lägga ut pengar på att få det bästa. Men jag hade inte betalat 2000 kr för en kylare.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Skrivet av MrRunaway:

Största konkurrenten måste vara Noctua NH-D15. Köpte AM4-edition för 900 kr 2020-04. Lär knappast byta.

Håller med. Skillnaden är ju så liten att behöver jag ingen ny kylare pga att kylflänsen av outgrundlig anledning går sönder så kommer min D15 leva vidare tills nochtua slutar ge ut uppgraderingskit för nya socklar till den.

Sen 2000 typ dubbla priset för vad 1-5% bättre prestanda eller nått. Tror de hade hitta nå pulver och inhalerat eller nått när de kom fram till det priset.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Största konkurrenten måste vara Noctua NH-D15. Köpte AM4-edition för 900 kr 2020-04. Lär knappast byta.

Det är väl marginell skillnad mot en Peerless assassin eller phantom spirit? Som går på typ 400kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Jag är den som oftast faktiskt brukar lägga ut pengar på att få det bästa. Men jag hade inte betalat 2000 kr för en kylare.

Nä.. Inte jag heller. Det bästa är nog en vatten-kylare.
Men..inget kortslutande vatten i mina datorer.
Vertkal gpu kan rädda oss, men..
Upphör min 300watts CNP9000-kylare, att fungera framöver, måste jag tänka om.

Permalänk
Medlem

Satte av en slump in min gamla U12A i burken idag för att jag tröttnade på tjutet från min AIO-pump. Tycker det är kul att noctua fortsätter leverera men priset på denna är helt galen. Den kommer säkert sälja men nästan 2000 kr är mycket pengar för en kylare. De flesta klarar sig säkert på en Thermalright Peerless Assassin eller Scythe Fuma 2. Iaf något i den prisklassen. Men visst har man lagt över 30k på sin dator så kanske en fet luftkylare passar i budgeten men för de allra flesta kommer detta vara långt över vad man behöver.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Spontant känns G1’an BETYDLIGT mer prisvärd… så mycket skillnad är det ju inte

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Musikälskare

2000kr

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Stort fan av nya AMSR-linjen!
Priset är fasen för mycket dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Japp, och liknande lösningar med lufttunnlar i plast var inte helt ovanligt i färdigbyggda datorer runt millennieskiftet. Luften till CPU hade eget insug och utsug. Vill minnas att just grön plast var vanligt i DELL-maskiner.

Existerar fortfarande i färdigbyggda workstations från bl a Lenovo.

Permalänk
Medlem

Såg priset, tvekade.

Såg skruvmejseln, såld.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Svårt att rekommendera denna nu när vissa AIOs har blivit så prisvärda.
Köpte t.ex. Arctic Liquid Freezer III 360 för blott 899kr (på Inet) nyligen. Det känns fint.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Min NH-D15 har hängt med sen man körde Skylake (6700K).
Dyr då men jisses vad prisvärt.
Om G2 håller lika länge är priset ett fynd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Svårt att rekommendera denna nu när vissa AIOs har blivit så prisvärda.
Köpte t.ex. Arctic Liquid Freezer III 360 för blott 899kr (på Inet) nyligen. Det känns fint.

Ja, köper aldrig luftkylare längre. Har aldrig haft en AIO som gått sönder heller. Sen så har ju Arctic också 6 års garanti som Noctua.
Blev också sjukt trött på att de täcker hela moderkortet så valet är enkelt nuförtiden

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Jag köpte NH-D15G2 vid release, bästa kylaren (utan tvekan) som jag haft i min ägo Den är tyst och sval, värd varje krona, enda nackdelen är storleken.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Lite aluminium,lite koppar,två fläktar, 2000 kr tack.

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte en begagnad NH-D14 för 10 år sen för 300 spänn som fortfarande används.
Värd varenda krona 😁.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Lite aluminium,lite koppar,två fläktar, 2000 kr tack.

Lite sand, och extremt små kvantiteter av ädelmetaller och du beskriver en CPU/GPU.
Vad som motiverar priset är hur det är bearbetat.

Permalänk
Medlem

Tror jag behåller min D15, kanske byter fläktar nån dag..

Permalänk
Medlem

Enda chansen till att de säljer alls är väl om de slutar sälja den gamla? Nej priset är verkligen helt galet, aldrig att man dubblar priset för någon procent på det här viset

Permalänk
Medlem

Medelinkomsttagare (största delen privatkunder i butikerna) har för mycket pengar, om det inte vore att de köper de här hutlöst prissatta produkterna (inte bara kylare) så skulle butikerna inte sätta dem så högt tycka vad man vill om prissättningen

En kylare över 1000kr är inte värd priset förutom om man har värsta CPUn som går att köpa för en hemmadator, inte för hur mycket den hjälper att kyla CPUn. Om du inte träffar värmemax så den börjar klocka ner om du kör stresstest så kommer inget i ditt vanliga bruk att begränsa prestandan. Och visst kan du möjligtvis dra ur ett par månader extra liv på sin höjd genom att hålla CPUn så sval som möjligt men det är ändå inte säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Lite sand, och extremt små kvantiteter av ädelmetaller och du beskriver en CPU/GPU.
Vad som motiverar priset är hur det är bearbetat.

Jomen, vem har inte bakat transistorer hemma i ugnen?

Permalänk
Kontot avslutas

Med tanke på hur länge denna kylare har varit under utveckling så är resultatet rätt ljummet. Betalade 1100 kr för min Noctua NH-D15 Chromax Black, och den kommer jag använda i flera år till.